Followers

Thursday, December 31, 2015

Berakhir Tahun 2015

Perkataan 'berakhir' banyak menonjol bagi auntie pada tahun 2015
Pengalaman yang di sambut dengan gembira 
dan ada yang diselimuti oleh kedukaan
Auntie lalui kisah2 tersebut dengan tenang dan akan tinggal sebagai kenangan
Yakin bahawa semua ketentuan Allah itu adalah baik. 
Setiap ujian itu pasti ada hikmah yang tersembunyi.... 




Perjalanan kehidupan auntie didunia yang telah hampir penghujungnya
Auntie masih cuba memperbaiki diri 





Berusaha di dunia untuk menanam saham bekalan akhirat 
Auntie perlu perbanyakkan taubat





Auntie masih belum ready untuk menulis sebenarnya
Disebabkan hari ni penutup bagi tahun 2015
Auntie coret sedikit untuk mengucap selamat tinggal 2015 dan
Selamat datang bagi tahun baru 2016




Panduan dan peringatan




~Selamat Menyambut Tahun Baru~




Wednesday, November 18, 2015

Hari Yang Ke 90

Salam

Hari ni terpanggil untuk menulis
Jengok kalender atas lemari
Iddah auntie dah hari yang ke 90
paling lama auntie ketiadaan uncle  
sejak arwah pencen, auntie sentiasa bersamanya
Jarang auntie berjauhan dengannya
paling lama adalah tahun sudah
masa auntie mengambil haji
itu pun hanya 42 hari 
Semasa muda2 memang selalulah
Almaklum saja 
pegawai tentera memang tinggal2 isteri
kerana bertugas, berkursus diluar negeri
tapi paling lama rasanya setahun
Itu pun disulam dengan surat dan fon
kini hakikatnya, meniti hidup berterusan tanpanya
dan tanpa berita darinya
Hanya kenangan abadi tersemat dihati

Auntie mengira hari bukan tujuan untuk cepat2 tamatkan iddah
tapi...mengira hari untuk mengetahui ketahanan kerinduan
Diri auntie tahu arwah sudah tiada tapi perasaan auntie
masih terasa macam arwah ada
Alfatihah buat mu sayang

Semalam, anakanda Pija datang umah
Lepas Isyak, 
selepas auntie habis solat
tercari2 Pija sbb tak ada depean tv, 
handfon ada, handbag ada,
nak kata dia naik atas, nak buat apa?
Noy tak ada, 
rupa2nya dia tidur dikatil arwah papanya
Auntie biarkan dia terlena disitu

Auntie tanak nasi, nak makan bersama2 ramai2 anak beranak
Ben bawa sambal jering yang diorder dari kakaknya
Auntie masak kari daging kentang
sambal belacan dan rebus bendi buat ulam
sambal tumis sotong kering besan auntie (mak Arif) kirim
auntie dah perangat
Pija bangun dan hidang lauk pauk
Alhamdulillah..kami makan sama2

Macam manalah mama boleh tidur kat katil papa tu! kata Pija
Kenapa? tanya auntie
Sedihlah..
pandang kiri kanan, dinding
pandang atas ceiling
macam manalah perasan papa terbaring selama 3 bulan
kat situ...
Mata Pija dah mula berair..
Sedihhhhh....

Ishhhh...mama sentiasa sedih
tak baring kat situ pun sedih
baring kat situ pun sedih
Ahhhh...kat mana2 saja dalam rumah ni
mama nampak dan terbayangkan papa
Mama dah tak hiba tapi sedih saja

Ada beza antara hiba dan sedih
Rasa auntie lah
hiba makan dalam
tapi sedih datang dan pergi
rasanya perasaan sedih akan berterusan buat auntie

Semalam 
Auntie solat dibilik belakang
sebelah laci side table solek
Banyak barang2 uncle dalam tu
Entah, auntie rasa nak jengok apa ada dlm tu
macam2lah, cheque book, business card dia
kawan2 dia, specmata, pingat2 dan bintang2
Salah satunya 
terjumpa gambar arwah uncle
black and white 
Gambar pertama arwah uncle untuk auntie
Umur arwah masa tu 19 tahun
bila melihat tulisan arwah yang tertera dibelakang gambar tu

"Buat Nani ku, 
Happy and everlasing tenderness from me"
 ~Luv~

Mengalir air mata, 
huahhhhh....

Citer Minggu sudah
Selepas solat Jumaat
Anakanda PG balik dari solat
Auntie lihat muka dia sedih

Kenapa PG? nampak sedih?
tanya auntie

Takkkk....tahan rasa sedih sangat
jawab PG

Kenapa? Khutbah pasal apa hari ni?
tanya auntie lagi 

Bukan pasal khutbah

Habis tu apa? tanya auntie lagi

Hari ni PG duduk kat tempat papa 
pada setiap solat jumaat
memang dia duduk kat situ selalu
Hari ni PG dapat duduk situ
Hiba... mama
Hibaaaa...
Auntie nampak air mata PG bertakung
dikelopak mata

Dah...dah...jangan sedih
Sedekah Alfatihah
kata auntie
sebenarnya auntie sorok perasaan sedih auntie 
bila mendengar cerita PG tu..

Arwah uncle memang selalu bersiap awal untuk solat jumaat
Kemasjid awal, agaknya dia memang duduk tempat 
yang sama setiap kali bersolat Jumaat.

Dah masuk waktu Zohor
Auntie berhenti dulu..
Nanti2 kita citer2 lagi yea..
Dengan IzinNya Jua..
InSyaAllah


Friday, November 6, 2015

Amat Berbeza

Salam Jumaat untuk readers
Ada ker yang merindui auntie?
Perasan betul auntie kan?

Sebenarnya auntie dah berkali2
duduk depan lappy ni
letak jari2 dipermukaan papan kekunci
cuba untuk menulis tapi..
entahlah..jari2 tak bergerak
walaupun bermacam2 cerita dikepala
akhirnya auntie bangun dari kerusi ni..

Kesihatan pulak tak berapa sihat
Seluruh badan bisa setiap inci
Layan ubat pain killer setiap hari
hinggakan perut auntie meragam
pedihhh..

Hari ni hari yang ke 71 auntie ber'iddah
Perit betul perasaan kehilangan teman yang disayangi
yang selama ini telah menempat berpuluh tahun dihati
tempat bergantung, berkasih, bermanja dan
berbual, selama 38 tahun


Suami ku...
Pemergian mu..
membuat hadirnya
kesedihan, kekosongan dan kerinduan
dalam diri ini

Malam dipenuhi dengan tangis
Tangis air mata membasahi pipi
Tangis dihati siapa tak ketahui
Siang ku nanti
tapi masih terasa sunyi
Terbayang kenangan bersama
Ku simpan dihati

Inilah suratan buat ku
Suami ku pergi kini
Akan ku menyusul jua 
bila tiba masa panggilan Ilahi
Yang telah dijanjikan nanti..




Alfatihah buat mu sayangku..
Burhanuddin bin Aliman



Auntie tidak rasa malu untuk meluahkan
Apa yang auntie rasa dan alami
Apabila perasaan ni melanda setiap kali
Auntie perbanyak membawa zikir


Tiada daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah jua

Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam bersabda,
"Lahaula wala quwwata illa billah adalah salah satu khazanah syurga"
(HR Bukhari dan Muslim)
"Sesiapa yang mengucapkan zikir ini, maka ia nya menjadi ubat kepada 99 penyakit,
Yang paling ringan adalah kebimbangan"
(HR Tabrani)

Alhamdulillah, walaupun masih bersedih
akan tetapi tidak lah sebak, sempit dan ketat dada
Semoga auntie terus tabah dengan semangat yang nipis ini
dengan izin Allah swt jua

Auntie sudah pun meneruskan aktiviti harian
memasak, membasuh dan sebagainya
tapi rasanya masakkan auntie sudah tidak seenak dulu
mungkin kerana ramuan yang ter'akhir tidak ada dalam masakkan
Yaitu
Ramuan kasih untuk suami
yang tinggal hanya
ramuan kasih untuk anak2..
bila kurang satu ramuan mestilah 'lari' rasa masakkannya
Betul tak?

Anak2,
adakah mereka membantu kesedihan yang melanda?
Mereka ada kehidupan masing2
Auntie pun tidak mahu menambahkan kesedihan mereka
kehilangan kasih sayang seorang ayah
Kesedihan kehilangan ayah dan ibu,  telah pun auntie lalui
memang sedih..tapi
Tak sama..
Amat Berbeza

Maaf, n3 auntie berbaur sedih selama pemergian arwah uncle
masihkah readers auntie mahu membaca penulisan auntie
jika mahu auntie cuba meneruskan
jika jemu, sila lah bagi tahu
supaya auntie berhenti sementara..

Friday, October 23, 2015

Selamat BerPuasa Asyura

Salam readers
Apa khabar?
Semoga dirahmati dan diberkati Allah

Hari ini hari yang ke 57 arwah uncle kembali kerahmahtullah
Al-Fatihah untuknya

Alhamdulillah, selepas 40 hari
auntie dah kurang menangis
tidak saperti sebelum2nya
pandangan jadi kabur
bercakapcakap sorang2 spt arwah masih ada
anakanda2 marah auntie
kenapa mama cakap sorang2..
tapi auntie tak jawab hanya mengalir air mata
dah cuba untuk tidak menangis
ketika mengingati atau terkenang arwah uncle
tak tahulah, tiba2 air mata akan mengalir
dan jatuh berjujuran..
selalunya anak bungsu auntie Noy yang bertanya
mengapa mama termenangis
Tak ada apa2 kata auntie
cuma terkenang2 dan kerinduan
tak tahu macam mana nak luahkan betapa terasa kehilangan
Adakalanya Noy dan auntie akan berpelukkan menangis sama2


Apa kah yang auntie selalu cakap2kan sorang2?
ermm...
Papaaaaa, badan mama sakit
Papa tak ada nak picit
Papaaaaaa...

Ini selalu auntie sebut2 sampai mengeluarkan kata2/suara
Dalam hati pula tanpa suara
toksah kata lah
macam2.....

Kematian
semua akan pergi...
tiada siapa akan terkecuali






Hari ni hari Jumaat
Hari ni juga merupa Hari Asyura 
Hari Asyura merupakan salah satu hari yang diraikan oleh umat Islam. 
Asyura berasal daripada perkataan Arab asyara yang bermaksud sepuluh. 
Ini disebabkan hari Asyura adalah hari 
yang kesepuluh di dalam kalendar Islam iaitu pada 10 Muharram.
Nabi Muhammad s.a.w. melakukan puasa pada hari Asyura. 
Ini adalah amalan sunat bukan kewajiban.

Sedutan dari hasil en googles

Masyarakat Islam turut percaya berlakunya kejadian2 besar ketika 10 Muharram:
  • Hari pertama Allah menciptakan alam.
  • Hari pertama Allah menurunkan rahmat.
  • Hari pertama Allah menurunkan hujan.
  • Allah menjadikan 'Arasy.
  • Allah menjadikan Luh Mahfuz.
  • Allah menjadikan Malaikat Jibril.
  • Nabi Adam a.s. dicipta.
  • Diampunkan dosa Nabi Adam a.s. setelah bertahun-tahun memohon keampunan kerana melanggar larangan Allah.
  • Nabi Idris a.s. diangkat darjatnya oleh Allah dan Malaikat Izrail membawanya ke langit.
  • Diselamatkan Nabi Nuh a.s. dan pengikutnya dari banjir besar selama enam bulan dan bahtera baginda selamat berlabuh di puncak pergunungan.
  • Nabi Ibrahim a.s. dilahirkan di kawasan pedalaman dan terselamat dari buruan Raja Namrud.
  • Nabi Ibrahim a.s. diselamatkan Allah dari api Raja Namrud.
  • Nabi Yusuf a.s. dibebaskan dari penjara setelah meringkuk di dalamnya selama tujuh tahun.
  • Nabi Yaakub a.s. telah sembuh buta matanya ketika kepulangan anaknya Yusuf di hari tersebut.
  • Nabi Ayub a.s. disembuhkan dari penyakitnya.
  • Nabi Musa a.s. telah diselamatkan daripada tentera Firaun dan berlakunya kejadian terbelahnya Laut Merah.
  • Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa a.s..
  • Nabi Yunus a.s. selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam.
  • Kesalahan Nabi Daud a.s. diampuni Allah.
  • Nabi Sulaiman a.s. dikurniakan Allah kerajaan yang besar.
  • Nabi Isa a.s. diangkat ke syurga ketika diburu oleh tentera Rom untuk menyalib baginda.
  • Saidina Hussein ibni Ali telah syahid akibat dibunuh dengan kejam di Karbala oleh kaum Syiah Kufah, dan mereka kemudiannya memfitnah Khalifah Yazid ra dari Bani Umaiyah membunuh Saiyiduna Hussain ra. Fitnah ini digembar gemburkan oleh kaum Syiah, dan mereka mengelirukan umat manusia dengan menyambut hari Asyura dengan 'pesta menyakiti diri' konon sebagai tanda kesal diatas kewafatan Saiyiduna Hussain ra.
Pada yang berpuasa, selamat berpuasa.
Pernah makan bubur asyura?
Auntie teringin juga tapi kat mana nak order?
Nak buat memang tak berbaloi sebab rumah auntie 
tiada sapa yang suka makan

Apalah, Apakah??

teringin ni, teringin tu
hentikan segala keinginan makan2
boleh tak?
teringin auntie tidak kritikal 
tidaklah sampai nak masuk dalam gua kempunan..

Hambar rasanya n3 ni kan?
sehambar yang auntie lalui masa kini
yealah, auntie sedang menjalani iddah dalam keadaan bersedih
ada beberapa jemputan kawin
ada sedara yang sakit
gigi perlu rawatan
semuanya auntie tidak pergi
tunggulah2 dulu...sampai iddah tamat

Anakanda Pija menanya kenapa tak menulis blog

Dah lama mama mendiamkan diri
Entahlah, kepala dan perasaan belum imbang lagi
masih ting tong..
tapi auntie tak boleh ikut hati larrra terlalu lama
bersedih berpanjangan juga tidak baik untuk kesihatan
tapi bagi auntie menangis bukan suatu kelemahan
malah ia bertahan untuk menguatkan perasaan






I will be okay 
InSyaAllah

Menantu auntie Ariff dan Noy pelawa pergi umrah
Pergi bersama satu keluarganya
bulan Feb atau March tahun depan
Ketika tu auntie dah tamat masa iddah
Auntie belum bagi kata putus lagi pada mereka
Anakanda abam Haji suruh auntie pergi
Nengoklah dengan izinNYA 
pergi lah nanti..

Tuesday, October 6, 2015

BerCerai Juga Akhirnya

Bismillah ir-Rahman ir-Rahim
Al-Fatihah

Hari ini hari yang ke 40 kembalinya arwah suami auntie
Burhanuddin bin Aliman

Bagaimana auntie menghadapi harian auntie tanpanya?
Amat sedih dan pilu..
Menangis dan menangis
Bukan auntie menangis arwah telah dijemput Allah
akan tetapi
auntie menangis kerinduan bersama2nya

Setiap inci rumah ni terpahat kenangan
Ruang tamu, bilik air, bilik tidur dan dapur
Terpandang2 auntie akan kehadiran arwah berada disetiap tempat2 tu
Terlalu manis ketika ada hayatnya dan terlalu pahit bila sudah tiada..

Auntie tak langsung membelek2 gambar2 arwah
Tapi anak2 selalu tunjuk gambar2 arwah di h/phone2 mereka
Akan berjujuran air mata auntie
Entahlah, tak sepatutnya auntie sebegini 
sebagai seorang tua
Tapi auntie rasa 
'hati' tiada umur tua atau muda
Rindu, sedih, gembira dan takut adalah perasaan yang sama
bagi yang tua atau pun muda

Terngiang2 pesanan arwah ayah auntie
ketika auntie berkahwin dengan arwah
"Kahwin biarlah bercerai mati jangan bercerai hidup"
"Amanat Allah menjodohkan"
" Bergegar Arassy Allah Kerana Talak maka janganlah bercerai"

Abahhhhh..... nani dah pun memengang amanat abah
Nani bercerai mati abah..
hari ni nani menjalani iddah yang ke 40 hari

Arrrghhhh..tak leh continue
Tersedu sedan ni
Nanti2 dulu....


Tuesday, September 22, 2015

Kenangan BerWukuf DiArafah

Masih terbayang2
Keadaan berwukuf diArafah

Perjalanan bermula 
pada Oktober 2hb, 3hb dan 4hb 2014
DiArafah - Wukuf, berkumpul di bawah langit padang Arafah
Muzdalifah - Mabit, mengutip batu kerikil dan 
Mina - Tasriq - melontar Jamrah

Hati auntie berdebar2
Wukuf adalah kemuncak haji yang sangat penting
Rasullullah saw pernah menyatakan bahawa
"haji adalah wukuf"
Tanpa wukuf tiada artinya ibadah haji
Jemaah digalakkan perbanyakkan membaca Alquran
bermunajat, berzikir, bersolat sunat dan berdoa.

Macam2 cerita yang auntie dengar
sebelum mengalami sendiri
cerita2 org tua dari auntie zaman kanak2
sehinggalah auntie sampai disitu dan mengalaminya sendiri
Allahu Akbar...
pengalaman yang sungguh indah dan nikmat bagi diri auntie ketika itu

Lama betul auntie break cerita pengalaman auntie menunaikan fardu haji

Hati amat berat sebenarnya nak memulakan menulis
dalam keadaan ber'iddah dan ber'ihdad
Hati masih berduka, hiba, pilu, rindu 
Auntie hanya mampu sampaikan
melalui Alfatihah setiap kali auntie terkenang akan arwah
Hari ni hari yang ke 26 auntie kehilangan suami
yang amat2 auntie sayangi
Yang telah kembali kerahmatullah  
Pada penghulu hari, iaitu hari
JUMAAT  pukul 3 petang 28hb AUGUST 2015 yang lalu
(Dengan izinNya jua, InSyaAllah auntie akan cerita
saat2 akhir bersama2 arwah)

Akan tetapi memandangkan
akan bermulalah 
kemuncak Ibadah Haji ya itu Wukuf untuk tahun Hijrah 1436
maka auntie sambung apa yang telah auntie lalui
di Arafah tahun lalu Hijrah 1435

Hari Wukuf, jemaah berhimpun diPadang Arafah 
selama separuh hari sebelum ke Muzdalifah untuk mengutip batu2 kerikil

Jom jalan2 nengok gambar2 kenangan auntie disana
Semua pun dah tahu kan? Auntie menunaikan fardu
kelima ini dengan urusan TBHaji secara muassasah
yaitu cost yang paling murah untuk menunaikan fardu Haji
selama 42 hari
tapi auntie rasa amat berpuas hati
bersyukur atas limpah kurnia Allah s.w.t
Segala2nya dipermudahkan
dengan KESELESAAN 
Alhamdulillah

Kami diberi tikar plastik berwarna hijau diKLumpur lagi sebelum 
berangkat ketanah suci
Tikar yang amat berguna buat kami jemaah muassasah

Sampai saja di Muzdalifah
auntie terbaring atas tikar
Itulah pengalaman pertama auntie sakit sepanjang musim haji
sebabnya...
Insulin auntie diserahkan pada doktor
Kata doktor, khuatir insulin akan rosak dgn cuaca panas
diArafah nanti
Bila perlu inject datanglah kekhemah perubatan
Huahhhhhh...tak auntie menyangka sebegini
Auntie makan tanpa insulin
Maka muka, kaki tangan auntie kebas
Badan bisa2..dan lemahhhhh




Sepatutnya, auntie bawa spare satu dalam beg auntie sendiri
Kesian anakanda Ayol tercari2 wakil penyelia tabung haji..
nak bertanya dimana Doktor Malaysia 
Tempat tu seluas padang bola 
manalah nak jumpa

Muka sakit

Pabila auntie dah tak larat berdiri
Maka anakanda Ayol kumpulkan batu2 kerikil
dan longgok tepi auntie 
Auntie pun kutip dan pilih satu2 dan masukkan dalam uncang



Persiapan batu2 kerikil untuk melontar ketiga tiga Jamrah di Mina - bertasriq
iaitu
Jamrah Al-Ula, 
Jamrah Al-Wusta dan 
Jamrah Al-Aqabah

Pihak pengurusan TBH ada memberi schedule melontar pada jemaah2

Ini schedule maktab auntie

Jom jalan2 pula ke khemah auntie diArafah
Ermm.. dibawah khemah yang lusuh dan reput
Beralaskan permaidani yang berpasir dan berdebu
Khemah2 tu tak tahulah
adakah dipunyai oleh TBH atau Arab Saudi

Teman2 sebilik hotel di Mekah
yang tertera bernombor 1, 2, 6 dan 10
menjadi teman2 dikhemah semaktab diArafah 
Selebihnya adalah jemaah yang auntie tidak kenal
maka kami berkenalanlah disitu





Khemah dipasang tak rapat
Maka cahaya matahari bila menyinsing akan
'tembak' menyuluh jemaah
Maka berpindah tempat lah kami lari dari sinaran matahari



Tikar plastik tu digunakan lagi
kami tidur beralaskan tikar tu
berbantalkan beg galas kuning 

Auntie dah train diri tidur berlapik comforter berbulan2
sebaik tahu dapat panggilan untuk menunaikan haji
Jadi auntie dah terbiasa, okay saja bagi auntie keadaan gini


Di pokok bambu nilah tempat auntie bersandar

Panas kah diArafah?
Sangat terik panasnya
Hari Wukuf hari paling mencabar
perlu daya ketahan mental, fizikal lebih2 lagi spritual.

Ada juga jemaah2 yang dehyrated
Pengsan lalu diusung kekhemah perubatan
Ada juga yang berkondisi koma
Apa yang disebut2 disana?
'Heat Stroke' jika tak silap
Memang kami dinasihati minum air banyak2
Air mineral diedarkan berbotol2 utk kami
Ada juga ais dibekalkan berbaldi2
tapi kena angkut dari khemah dapur
hihihihi kawan auntie sanggup
angkut untuk siram badan

Kami juga diberi botol spray kosong utk digunakan mengisi air
Percikkan air dimuka amat membantu ketika kepanasan
Ada juga kipas kecil bateri tapi tak terasa hasil angin

Alhamdulillah..
Rezeki kami jemaah tahun lalu
Kami dianugerahkan
Hembusan Angin Bayu diArafah
Ada auntie rakam disini




Rezeki auntie 
Tandas betul2 berdepan dengan khemah
maka tak de lah auntie berjalan jauh bila nak mandi dan berwudhu
dengan menggunakan tongkat 'sakti'
auntie perlahan2 menapak
mata tangga tu..

Rezeki auntie
Tak perlu beratur lama 
Bila jemaah yang beratur melihat
auntie bertongkat, mereka dulukan auntie
Baik diArafah dan Mina juga
Alhamdulillah..


Tanah yang kering lagi gersang, tiada rumput yang tumbuh

Ada menteri saing auntie tahun lalu
Mereka datang ziarah khemah kami
Terkedek2 auntie nak ambil gambar buat kenangan
sampai tercicir tasbih yang auntie beli diMekah
huahhhhhh
Rezeki lagi
tasbih auntie,  kenal tuannya
dapat balik pulak tu
kawan auntie jumpa mana entah..



Apa yang di ceramahkan?
Entahlah auntie tak dapat dengar








Langit Arafah membiru
Ada awan
Ada angin yang melambai2




Langit senja
Kami jemaah bersiap2 untuk ke Mina pula






Sebahagian gambar2 yang diambil oleh anakanda Ayol
dikhemah jemaah lelaki di Arafah



Ishhhh...sempat anakanda berselfie selfie yea..






 Ayahanda2 anakanda diMusim Haji yang mengajar melilit sarban 


Wukuf di Padang Arafah juga adalah memperingati peristiwa
Nabi Adam dan Hawa telah diturunkan kebumi dari syurga
kerana terpedaya oleh tipu daya iblis.

InsyaAllah auntie akan sambung lagi
Pengalaman auntie di Mina bertasriq nanti










Thursday, August 27, 2015

Bintang2 Yang Menyinar Dilangit Gugur Dipangkuan Ku

Selesai solat duha pukul 11:00 pagi
Bell rumah berbunyi
Auntie buka telekung, capai tudung
Buka daun pintu jengok
Ada poslaju
Pakai selipar, terkedek2 auntie kearah gate
Dengar gema dan pergerakkan bibir
Bila mamat dispatch tu menyebut nama auntie
Hihihi
Auntie sahut kata
Makciklah noraini, sambil letak kan tangan didada
Agaknya bila nengok tangan auntie terketar2
Mamat tu minta no IC pulak
Jadi auntie pun sebut lah satu2
Nasib boleh hafal no IC hihihi

Auntie sambut bungkusan
Lalu masuk kedlm rumah
Capai ipad dan shoot gambar


Pengirim adalah kawan siber facebook
Auntie ni ramai list kawan2 facebook sebaya anak2
Yang dah senja macam auntie boleh bilang dgn jari je
hihihi
Amboi datang dari jauh parcel ni
Nun dari Kulim Kedah
Bila auntie belek bungkusan
Untuk tahu pengirimnya dan dari mana

Masa mengunting sampul plastik tu
Tetiba hati auntie sayu
Mata auntie berair
Tiba2 tersedik doa dihati auntie
Doa bahasa melayu, ayat percakapan biasa
Tapi auntie berhubungkan pada Allah

"Ya Allah,  
Satukan nani dengan insan2 yang menyayangi nani
Sesungguhnya 
Nani tidak mengenali mereka, tak pernah berjumpa mereka
dan mungkin tidak dapat berjumpa mereka semasa didunia
Tapi
Ya Allah, temukan nani di Taman Syurga mu
Supaya kami dapat beramah mesra 
sayang menyanyangi yang bersambungan
Didunia abadi Mu nanti"
Aamiin

Semoga doa dalam puasa ini di makbul oleh NYA
Aamiin


Waalaikumusalam warahmatullahi wabarakatuh
Izahan Syemylona Ishak
Aamiin

Auntie jawab dan aamiinkan doa Izahan yg tertera di nota
InSyaAllah, auntie akan munafaatkan kitab2 ini
Terima kasih yang tertinggi dihati auntie buat Izahan yea.

Tertanya2 dihati auntie
Apa yang membuat individu readers auntie menyayangi auntie
Auntie sendiri tak tahu jawapannya
Tapi auntie amat bersyukur pada Allah swt
Kerana mengutuskan insan2 yang baik hati dan murni
Mengisi kehidupan auntie yang dah tua dan uzur ini

Dah lama auntie ambil gambar air ZamZam ni
Dah habis auntie gunakan utk minuman uncle
tapi gambar masih ada tersimpan di galeri photos
Jadi auntie masukkan juga buat kenangan
Terima Kasih ye Chuya

ZamZam 5 kg ni



Selagi lagi, auntie ucapkan
Ribuan terima kasih pada insan2 
yang sentiasa menyanyangi 
Mereka adalah saperti 
bintang2 yang menyinar dilangit
Gugur dipangkuan

~~~Semoga amalan baik ini 
menyinar bercahaya memancar
menerangi kegelapan
Ketika melintasi titian MU nanti~~

Aamiin


Friday, August 14, 2015

Ramadhan dan Syawal Hijrah 1436

Tinggal dua hari saja Syawal berbaki
Didatangi pula bulan Zulkaedah
Semoga auntie dapat terus mengerjakan 
puasa sunat Isnin, khamis
Dengan izinNya jua

Tahun ini tak sempat auntie bercerita Ramadhan dan Syawal
Tak per auntie ringkaskan dalam N3 ni
Ermmm...ingatan auntie pun dah mudah lupa2 
Jadi auntie tulis sikit2 buat kenangan 

Bulan Ramadhan yang lalu
Semua readers sedia maklum uncle dah dirumah masa tu
5 ramadhan uncle discharged dari hospital
Kami sekeluarga memang kelam kabut
Belum reti nak handle dan manage uncle
Makan masa hampir satu jam
Kami menguruskan setiap sessi
Salin lampin, sedut kahak
lap seluruh badan, pakaikan baju, susukan dan persedian ubat2
Kadang kala perlu salin cadar dan sarung bantal
Bila uncle buat 'hal'
Terpancut kencing dan termuntah susu
Hihihi
Sabar jerlah...

Apabila kepenatan 
Auntie tak larat lah masak memasak
Sebulan dapur auntie tak berasap
Anakanda Pija beli setiap hari
Kecuali jika dia ada jemputan berbuka diluar
Anakanda Abam Aji pula lah akan mencari lauk dan kuih muih
Lauk selalunya dibeli mencukupi hingga kesahur
Auntie hanya perlu panaskan saja

Kami beli lauk pauk pada orang2 yang dah biasa setiap tahun
Lauk pauk yang rasanya saperti auntie masak sendiri
Jadi bolehlah makan dan tidak rasa jemu
Sampai sahur pun tak basi
Alhamdulillah
Aduhai, 
Air pun dibelinya juga
Melayan air tebu, mata kucing, jagung, asam boi
Tembikai, soya, lencikang dan entah apa2 lagilah

Sepanjang bulan Ramadhan tahun ini
Anakanda Pija berbelanja besar untuk kami anak branak berbuka
Alhamdulillah
Semoga Allah memberi ganjaran bekalan untuk dunia abadinya nanti
Aamiin

Bulan ramadhan ini juga
Anakanda Pija suami isteri tidur dirumah auntie
Lepas sahur dan sesudah subuh baru dia suami isteri balik
Sebab mlm adalah shift pija, ben dan abam aji untuk jaga uncle
Hihihi

Walaupun penghujung ramadhan tiba
Persiapan Hari Raya tiada lansung terlintas bagi auntie
Dari segi perhiasan rumah, pakaian atau kuih muih

Again anakanda Pija order segala macam biskut
Tapi auntie tak pula ambil gambar biskut2 yg Pija beli
Mewah lah sangat, rasa2 auntie mahu ada sampai rm500 or lebih
Ada dekat 30++ telap bermacam2 jenis biskut
Adik perempuan Ben pun bagi macam2 jenis biskut
Anak buah auntie pun ada buatkan biskut untuk auntie
Kek macam2 jenis, lapis, buah, butter and cheese
Berkotak2 juga diberi oleh adik dan kawan2
Rezeki amatlah mewah raya ni
Hingga auntie bersedekah biskut2 dan kek2
dari seawal bulan ramadhan lagi
pada tukang physio dan kawan2 yang datang
Malah masih ada lagi yang belum berbuka balang2 biskut
Tak per, slow2 makan dgn black coffee

Some of the pic taken





hihihi gambar dari facebook
dalam galary dah terdelete


Biskut Yang masih menunggu untuk dimakan


Auntie lansung tiada hati nak berseronok Syawal kali ni
Hingga bekas/balang biskut raya pun tak digunakan
Auntie keluarkan dari lemari, basuh tapi
entahlah...
Hidang terus bekas plastik tu
Tak pernah auntie buat macam ini 
Hati auntie hanya  memikirkan uncle yang masih terlantar
Auntie lansung tidak kemana2 Syawal tahun ini
Hanya sebuah rumah saja auntie beraya
Rumah besan (mak Arif)
Yea hanya dialah satu2 nya besan auntie
Yang ambil tahu keadaan auntie dan uncle

Mak Ariff sedang sibuk sangat tu sbb adik perempuan Arif 
Akan melansungkan hari bahagianya
Hujung minggu ni

Wah..hujung minggu ni
Auntie ada empat jemputan
Daripada pagi hingga ke malam
Auntie hanya akan pergi tiga jemputan saja
Yang terdekat di kawasan auntie
Yang jauh nun di tengah bandar KL
Memang tak dapatlah auntie pergi

Pagi Syawal pertama
Auntie berselfie bila sudah bersiap
hihihi


Ini Noy snapkan
Jubah auntie gi Haji Tahun lalu
Kali kedua pakai
Shawl baru, Noy belikan







Agak2 kenapa auntie ketap bibir?
Macam2 perasaan ada...
Drama kehidupan...
Tak yah elaborate, nanti kang auntie nangis

Hidangan saperti setiap tahun
Rendang daging, rendang limpa, kuah kacang
Ni Pija order dah dua tahun berturut2
Auntie dah tak mahu renyah2
Auntie hanya masak sambal daging dan kuah lodeh
Itu pun dibantu oleh anakanda pija dan abam aji
Noy fly, selalu mcm tu, tak dapat tolong masak memasak
Persiapan hidangan Hari Raya
Kesemua dimakan dgn nasi impit yg auntie rebus
Lemang dibeli
Ketupat palas pun ada juga
Saudara bau bacang arwah mak
datang hantar berserta rendang ayam mlm raya
Alhamdulillah


Malam Hari Raya pertama baru dapat bersessi bergambar family
Siang amat padat dengn tetamu yang bertali arus
Alhamdulillah...

Macam2 aksi anak2..







Anak2 suruh bergambar dengan uncle buat kenangan
Nampak tak bekas kuning di bantal dan leher uncle
masih belum kering masa tu
huhuhhu



Love you till eternity





Auntie happy bulan Syawal ini
dengan adanya tetamu yang bertandang 
rakan2 tentera, kawan2 kerja  sebelum pencen
kawan2 facebook, blog readers, dan kawan2 sekolah
kawan2 anak...ehhhh ramailah
Love All of Youuuuuuu...

Bagi yang sudi datang jumpa auntie dan uncle
Auntie ucapkan ribuan terima kasih
Semoga di berkati Allah dengan RahmatNya
akan kunjungan kalian

Auntie doakan 
Semoga Allah melipat gandakan
rezeki pada tangan yang menghulur
duit raya pada auntie dan uncle tempoh hari.
Aamiin.

Hingga kita berjumpa lagi dalam penulisan akan datang
InSyaAllah..

P/s :
Maaf auntie tak sempat nak menjawab 
satu persatu komen2 sebelum ni
tapi auntie so happy pada yang sudi
tinggal komen
Honestly..
I love my readerss to scrible down something here..



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...