Followers

Wednesday, December 24, 2014

Solat DiLuar Masjid



Wah, dah lama auntie tak sambung citer2 ditanah suci
Ermmm...badan dan minda kurang sihat
terasa berat untuk menulis, auntie hanya membaca
penulisan kawan2 tapi tidak tinggalkan jejak

Hari ni masak ayam goreng kicap
pantas dan senang
hihihi masak orang kurang sihat
segala2 dalam satu masakkan


Ayam, kentang, baby sawi, bawang besar dan cili padi

Tak sampai setengah jam siap
sedap atau tidak?
Memang sedap lah..bila cukup bahannya
Auntie baru sudah makan, jilat2 jari lagi
hihihihi sendiri angkat bakul 

Okaylah..jom bercerita berpandukan gambar2
Ditanah suci jemaah2 dari segala bangsa dan dari seluruh pelusok dunia
macam2 budaya, macam2 muzahab mengabdikan diri pada Allah yang satu

Kami semua tunggu waktu, sama ada ke masjid atau disurau hotel
tapi ada juga yang bersolat ditepi2 jalan
tak pernah auntie lihat dimana2 begini kecuali ditanah suci
auntie tak tahu mengapa mereka tidak kemasjid
orang2 Msia dan Indonesia memang tak ada solat sebegini



Gambar diambil dari seberang jalan tak berapa jelas

Auntie zoom kamera baru lah terang sikit
Ada yang solat beralaskan sejadah, selimut dan ada juga hanya cupboard
Mereka semua ni bermakmum dengan speaker dari masjid
Allahu Akbar pemandangan yang amat indah




Sebahagian dari jemaah2 solat sebegini adalah pekerja2 deretan kedai disitu
Ada juga jemaah perempuan bersolat sedemikian


Jemaah2 perempuan diantaranya ada yang tidak berstokin
ada juga yang nampak rambut
Jadi janganlah pertikaikan keadaan solat mereka sebegitu
Mereka juga adalah jemputan dari Allah swt utk mengerjakan ibadah haji

Nampak tak tag ditangan tu dan beg galas
kalau tak silap dari Pakistan

Bukan sahaja mereka bersolat di tepi jalan
malah makan pun depan deretan kedai2
makan free yang di agih oleh kerajaan arab saudi
ada trailer akan distribute makanan selalunya lepas isyak
ada juga keinginan auntie nak rasa
makanan agihan tu tapi kus semangat 
punya lah panjang berbaris dan lagi auntie rasa tak baiklah
sebab memang jemaah dari Msia dah ada makanan menanti dihotel
tapi ada juga auntie nengok jemaah Msia yang balik hotel
dengan bungkusan2 agihan tu
rajin betul mereka beratur, mungkin macam auntie katalah
teringin nak merasa...


Jemaah lelaki yang makan makanan agihan
Roti dan kuah dal
juga botol air mineral

Jangan lihat jemaah lelaki tu, lihat emas2 yang bergantung2 di kedai tu
Emas tulin tu, tak perlu bar besi2, sapa berani nak merompak?
hukuman hudud
macam mana auntie tahu emas tulin
sebabnya ada auntie masuk juga nak nengok emas arab
design mereka pelik2 dan berbeza tapi auntie suka, unik dan cantik
cuma  tak beli sebab dah set, auntie datang utk menunaikan ibadah
bukan menyopping barang kemas





Gambar dibawah ni di dataran Masjid Nabawi
Dataran ni juga dipenuhi oleh jemaah utk bersolat
Jika bersolat didataran ni dikira luar kawasan masjid
tidak perlu solat tahiyyatul, tertulis dalam buku2 edaran tabung haji
Jadi rugilah satu solat sunat





Auntie bersolat didataran masjid Nabawi
untuk beberapa waktu, mengapa?

Magrib dan Isyak


Gambar diambil waktu Zohor atau Asar? 
auntie tak ingat dah


sebabnya anakanda Khairul tak boleh tolak auntie kedalam masjid ni
jemaah lelaki tidak dibenarkan masuk melalui pintu jemaah perempuan
Sedihhhh...ketika itu

Anakanda Khairul yang  turut sedih 
tidak dapat menyorong 
kerusi roda ibunya  dikedalam masjid

Auntie redha, jika sudah tertulis rezeki auntie macam tu
Sehinggalah doa auntie terjawab pada suatu hari
Rakan sebilik nampak auntie didataran ketika sesudah solat lalu bertanya
mengapa tidak solat dalam masjid
auntie hanya mampu menangis
sejak itu dua beradik ni terbuka hati untuk menolak auntie kedalam masjid
sehinggalah hari terakhir sebelum berangkat balik
dapatlah auntie bersolat di dalam Masjid Nabawi dan bersolat diRaudah
Alhamdulillah


Hanya Allah membalas budi berdua beradik ni

Di Masjidilharam pula tiada batas memasukki pintu masjid
Jemaah lelaki dan perempuan
Anakanda Khairul boleh menyorong auntie sampai kedalam masjid
Ada kala auntie akan berjalan bertongkat dari hotel ke masjid
Syukur Alhamdulillah auntie diberikan kesihatan dan kekuatan


Jemaah sebilik auntie diMekah
selalu dialah yang pimpin auntie kemasjid

Auntie memang pakai surgical mask tu bila keluar hotel
malah dinasihati dan dibekal oleh tabung haji
untuk beberapa hari terawal sampai disini
bila badan auntie dah dapat adjust habuk dan cuaca
penghujung2 hari2, auntie dah tak pakai
Alhamdulillah tak batuk
ramai yang malas pakai , maka mereka dihinggapi batuk yang amat teruk

Auntie dan anakanda Khairul masuk pintu utama
Al Malik Fahd Abdul Aziz

Gambar googles

Keseluruhan sekarang masjidilharam ada 139 pintu masuk
Ketika auntie buat umrah dulu2
auntie selalu masuk melalui pintu Babussalam
jenuh auntie mencari pintu Babussalam kali ni
akhirnya berjumpa juga ketika auntie buat umrah sunat
Alhamdulillah







Matahari amat terik pada waktu Zohor dan Asar tapi bila sampai dataran masjidil haram
terasa sejuk sebab disediakan kipas water sprinkler merata2



Mereka sememang dah selesa dengan cuaca disana
maka mereka bersolat didataran dengan cuaca sebegitu
Allahu Akbar
Auntie ada juga bersolat didataran ini ketika itu auntie lewat kemasjid
tapi waktu maghrib.
Jika lewat memang tiada ruang didalam malah penjaga pintu
tak bagi masuk



Monday, December 22, 2014

Air Mata Milik Mu

Air mata mengalir pabila auntie diziarahi
Especially kawan siber
Pagi ni, Kakcik Seroja datang
Walaupun seketika cuma
Depan gate, tak masuk rumah pun
Auntie jenguk bila bell gate berbunyi
Gopoh gapah auntie cari tudung dibilik belakang
Wah kena parking tudung kat ruang depanlah
senang nak capai nanti bila ada tetamu

Bila gate dibuka
Kami berpelukkan erat lagi mesra
memang dah lama tak jumpa
Pelukkan kakak dan adik 
Auntie kakaklah, kakcik tu adik, muda kemana2 dia

Kakak sihat? tanya kakcik
Akak bisa2 badan, baru sudah lumur minyak angin dibahu ni
Kata auntie
air mata auntie masih mengalir ketika itu
Tulah, kakcik berbau minyak angin, katanya
Masuklah kakcik, pelawa auntie
Takper kak, saya nak kelain tempat lagi
Sambil tu
Dia menghulur beg pastik putih
Auntie selak plastik tu
Kek lapis Sarawak dan terubuk asin



Air mata auntie mengalir lagi
Hati auntie amat tersentuh
Pertama Allah telah menghantar rezeki dari jauh di pagi hari depan pintu
Kedua Allah membuka dua hati insan utk menghantar rezeki ini
Ya Rahman Ya Rahim
Tak putus2 rezeki mu utk ku
Alhamdulillah

Suami kakcik adalah insan yg baik
Sebab auntie kata gitu?
Suami yang mahu drivekan bawa isterinya menjenguk auntie
Dan juga kawan2 siber yang lain
Mereka berdua memang selalu menjalinkan hubungan ukhwah
antara kawan2 siber

Auntie baru lepas solat duha, doa auntie
Moga Allah pelihara kedua2 insan ini
Aamiin

Air mata ini milik mu 
Kegembiraan dan kesedihan
Adalah kesyukuran bagi ku
Ya Allah




Wednesday, December 10, 2014

Sebagai Gantinya...

Belek2 terjumpa draft N3 dari Mekah
Sayanglah jika dibuang atau didelete
Auntie published hari ni

                          ~~~~~~

Salam dari Mekah untuk semua readers auntie
Baru lepas solat duha dibilk
Auntie keluar ke lobby hotel
Bersurfing sekejap sambil tunggu waktu zohor masuk
Tiba2 Terfikir....
Sampai kesudah tak bertemu cucu...
dah hampir tiga tahun kini dan sampai bila2 kah?
Tak mengapalah, auntie berserah pada Yang Maha Esa

Auntie hanyalah insan yang lemah
Allah menguji auntie disini dengan kerinduan terhadap
satu2nya cucu auntie Nur Zara Sofea, masih merinduinya
Ada auntie bersembang diMekah ini dengan anakanda Khairul ttg cucu
dan mertuanya tapi anakanda auntie kata
Biarlah mereka begitu ....

"Setiap perbuatan kebaikan atau keburukan didunia 
pasti akan dapat pembalasan"

Kemudian, auntie memujuk hati auntie dan berdoa

"Wahai hati yang pilu dan sedih kerana kerinduan, tenang lah.."
"Moga kerinduan ini tidak mencacatkan ibadah ku disini"





Auntie ke masjid untuk bersolat
ketika itu ramai jemaah, padat, bersempit2
auntie sedang bersila mengadap ipad
auntie mengaji..
mengapa mengaji dengan ipad?
auntie bawa ipad sebabnya kadang kala rak Alquran jauh
dari tempat auntie

Semasa menunggu waktu maghrib di Masjildilharam
Ketika bersempit2 Allah memberi ruang kepada
keluarga Pakistan anak beranak duduk sebelah auntie
SubhanAllah..

Ada seorang anak perempuan sebaya dengan cucu
duduk telepok sebelah auntie
Anak itu tak bersembang dan bercakap pun
tapi saperti hati kami bertemu
Mata kecilnya yang bercahaya bertentangan mata auntie
Tak tahu auntie nak cerita perasaan auntie masa tu
Tangan kami berpegangan, dibiarkan auntie  membelainya
Kakinya yang comel, kuku kecilnya berinai
Walaupun bukan cucu sendiri tapi Adiba Khan
hampir sebaya cucu auntie
mungkinlah...entahlah auntie dah tak tahu sebesar mana cucu auntie sekarang ni
Macam mana auntie tahu nama nya?
Adiba Khan tunjuk tag dia

Alhamdulillah, dapat bermesra dan berkasih untuk satu waktu
Waktu yang amat terindah bagi auntie disini..
hati yang merindui..diubati dengan sekelip mata

Auntie rakam gambar ni dengan lelehan air mata sebagai kenangan









Allah Maha Mengetahui hati auntie
Maka Adiba Khan dihantar untuk mengubati kerinduan sebagai gantinya
Alhamdulillah ...






Terfikir lagi..
Jika terus menerus mengejar keseronokkan dunia
Mata hati akan terus buta
Semoga Allah swt memberi hidayat kepada yang alpa
Aamiin.



Monday, December 8, 2014

Kucing2 Disekitar Mekah

Entry yang lalu auntie cerita pasal makanan
Makanan yang tidak habis dan tidak bersentuh
jika berlaku rasa muak
Bukan auntie cerewet tapi rakan sebilik juga begitu
saperti auntie juga
kadang kala kami sanggup makan nasi
dengan serunding dan sambal bilis

Suatu hari ketika berjalan dengan tongkat
untuk kemasjid auntie ternampak kucing2 liar
Datang perasaan kesian
Kucing2 tu terbaring dalam cuaca yang amat panas
berteduh dirimbunan pokok2 bunga ditepi2 jalan
Auntie tarik tangan kawan auntie dan tunjuk padanya
betapa comelnya anak2 kucing tu

Maka kawan auntie kata
nanti kita jangan buang makanan tak habis
kita bawak sini..
sejak tu selang sehari kami bawa makanan utk kucing2 tu


Ibu Kucing

Air mineral dan bekas juga kami bawak


Lauk Ayam

Lauk Daging

Nasiblah kucing2 tu.....makan lauk tanpa nasi
hihihihi
Kemain lagi kucing2 ni tau
memilih lauk 
Jika bawa ikan tak mau makan pulak
cium2 je..
ayam atau daging 
siap ngadap dan makan dengan gelojoh
Huhhhhhh...

Kekurangan pendengaran auntie membuat
auntie kurang bermesra dengan jemaah2 lain
baik dimasjid mahupun dihotel
Berbual hanya dengan jemaah sebilik
Bila orang bertanya apa2, auntie hanya nampak
mulut mereka terkumat kamit tapi apa butir? tak tahu lansung
Cepat2, auntie akan hala kedua2 tangan ke telinga dan tunjukkan
signage tak boleh dengar..dituruti dengan kata2
Saya tak boleh dengar..
amboi beralasnya bahasa, cakap pekak kan senang hahahaha
terangguk2 jemaah2 tu..heeeee

Anugerah paling istimewa buat diri auntie disana
setiap kali dimasjid auntie dapat mendengar apabila bilal azan
bermakna auntie boleh bersolat bermakmum
Syukur, nikmat yang amat tinggi nilainya buat auntie

Beberapa bulan disini auntie berdoa agar auntie dapat dengar azan disana
Teramat rindu untuk mendengar azan
Alhamdulillah..dapat dengar tapi sayup2
Itupun jadilah, dimana diMsia memang lansung tak dapat dengar

Setiap hari ketika hendak ke masjid
auntie boleh dengar kerja2 memecah batu
Agak pelik juga mengapa mereka bermula kerja awal
selepas waktu subuh
pekerja2 tu dah mula dengan memecah bukit batu tu

Setiap waktu solat, pekerja2 tu semua berhenti kerja
Berduyun2 berjalan menghala ke masjid





Jika auntie ada rezeki jemputan untuk membuat umrah
Auntie akan berjalan kawasan ni, nak nengok bangunannya bila siap nanti
Semoga Allah jemput seisi keluarga ku tahun hadapan
Aamiin..

Habuk memang dahsat
Keluar hotel mesti pakai mask
Memang kami dinasihati memakainya pun
Kawan auntie eksyen tak nak pakai
auntie tanya kenapa tak pakai mask
Rimaslah...katanya
Hah hambik, batuk sepanjang masa ketika disana
Terbatuk2 hingga terbawa dalam tidur
Malah jemaah2 sebilik dgn auntie semuanya batuk2
Kata mereka, nasib nani pekak
sebenarnya kami semua berkokok setiap malam
memang menganggu tidur
tapi kami tengok nani lena bagaikan anak dalam buai
Memang pun, bila auntie bangun untuk tahajud
mereka masih tidur lagi ketika tu
memang mereka batuk berdengkeng dengkeng gitu
Alhamdulillah, auntie dan anakanda Khairul lansung tak batuk disana
Syukur amat2.

Lucu pun ada, bila dia orang dah terbatuk2
Sampai nak tidur malam dia orang pakai mask
Mereka takut batuk berjangkit pada auntie

Hampir waktu Asar dah
Auntie berhenti dulu
nanti auntie bercerita lagi..





Wednesday, December 3, 2014

Makanan Musim Haji 1435H

Salam pada readers auntie

Mohon maaf, lama betul auntie tak sambung
citer2 pengalaman auntie
musim haji 1435H yang lalu

Paham2 jer lah, bila balik dari Umrah atau Haji
Nak adjust timing, cuaca (jet lag)
dah dua minggu
Tetamu tak putus2, sampai semalam pun ada lagi..
Alhamdulillah

Dah tu mula lah tak brapa sihat pulak
Asyik makan ubat tahan sakit
Badan bisa2, kepala denyut2,
ni dah 2 hari sakit tengkok pulak
macam2 lah...
Bila auntie mengadu dengan doktor
Memanglah macam tu bila ada kencing manis katanya
Ermm...doktor pun,  up kan lagi dosage insulin dan pil2 saraf

Di Mekah dan Madinah tak pulak sakit macam ni
Alhamdulillah
Kata uncle kat sana mama tak buat kerja2 rumah
Jadi tetamu Allah, fikiran tumpu pada ibadah
makan dan minum disediakan
Ada juga betulnya kata2 uncle tu
Balik rumah, macam2 kekotoran nampak
bila tinggalkan rumah sebulan lebih
Lantai nak di mob, bilik air nak di sental
Carpet dan habuk berkepul2 kena lah vacuum
jaga makan dan minum uncle
pokok2 bunga pun kena dibelai
siram dan  baja
macam2..
Bila dah penat, memang mood habis kelaut untuk menulis
berbaringlah auntie berjam2 sampai tertidur
Ada juga kalanya auntie rasa dah malas nak berblog
nak tutup je blog ni
Rasa dah tak terdaya nak menulis bila dah penat
Umur pun dah semakin singkat, entah bila penghujungnya?
terasa amat singkat bila dah sakit..
Bila memikirkan persahabatan dan perhubungan  alam maya
readers dan followers auntie
yang dah 'rapat' dengan auntie
ada yang email bertanya kabar dan sebagai nya
auntie rasa sayang pula nak tutup
disinilah bermulanya kasih dan sayang auntie pada mereka
dan begitulah juga perasaan mereka terhadap auntie

Huishhhh...jauh melencong pulak
Dah terlalu lama pending cerita
Auntie cerita berpandukan gambar hari ni
Citer ringan2..

Berbalik pada tajuk n3 ni
Makanan untuk jemaah2 muassasah
diberi hanya untuk tengahari dan malam sahaja
Sarapan pagi auntie serahkan tugas tu pada anakanda Khairul
dibelinya dari restoran diluar ketika balik dari solat subuh
atau di kaunter hotel saja
memang ada jual sarapan
Sebekas 4 riyal
Bihun goreng
Mee goreng
Nasi Lemak
Nasi Goreng

Petang pula
Sebekas 5 riyal
Soto
Mee Kari
Mee Bandung
Laksa
Bubur jagung dan bubur kacang

Kena bawa duit makan lebih sikit jika bermuassasah
untuk beli makan pagi dan petang

Bila rajin auntie ambil gambar2 makanan
walaupun tak menarik gambar2 dan lauk pauk tu tapi
Alhamdulillah
kami tidaklah berlapar...

Ada jiran auntie yang pergi Haji tahun 1988
masak sendiri tau...katanya
Tak dapat auntie bayangkan, bila kena masak sendiri
Huishhhh...masak nasi dan masak lauk utk 3x sehari?
Pengsan..

DiMekah makanan yang di edarkan untuk jemaah 


Pajeri terung dan ayam panggang


Korma Daging dan Timun Air


Sambal Sotong dan lemak sayur campur

Kari Daging dan Sayur kacang panjang

Ayam, daging, sotong, ikan duri dan ikan tongkol 
Sayur pula, terung, timun air, karot, kubis, bunga kobis dan kacang panjang.
Masakkan menu pusing2 setiap hari
kari, korma, lemak, masak kicap
Air mineral sebotol dan buah sebiji sorang
Jenis buah2an pula
epal merah, buah lai cina, pisang embun dan oranges

Makanan memang masih panas jika diambil awal 
crew memang panaskan dengan mikrowave
sebelum kami ambil dari kaunter


Selalunya, Auntie hanya makan nasi dan sayur mayur 
Ayam, daging dan ikan jika auntie makan pun, sikit je
tak brapa nak 'lalu' kat tekak
Sejak dah menuakan diri, memang auntie tak tahan
jika makanan berbau hanyir 
Teringat suatu ketika dulu
Bila arwah mak tak lalu makan
Auntie kata mak ni mengada2lah
sekarang bila auntie sendiri dah tua
baru tahu ....

Anyway, 
Makanan2 tu, Auntie tak buang tapi disimpan untuk beri pada 
kucing2 liar di luar hotel, sian
Itu nanti auntie citer kendian

Sambal bilis
Serundinglah jadi lauk tambahan auntie 
auntie share dengan kawan2 sebilik
Alhamdulillah..
terima kasih pada readers yang sponsor 
serunding dan sambal bilis tempoh hari
Pahala tuuu..

Makanan di Madinah jauh lebih baik quality masakkannya
Auntie suka makan, pasti habis tapi auntie terlebih makan pula
sebab anakanda Khairul suka belikan auntie makanan dari luar




Kebab dan nasi arab dan macam2 lagi  in between meals
Huishhh...auntie for sure put on some kilos here and there...hihihi

Makanan Indonesia pun banyak dijual di Madinah



Agak2, auntie beli Bakso goyang tu tak? hihihi




Dengar cerita dari mulut2 orang
Owner restauran ni asal nya berkerja sebagai cleaner di masjid
Kumpul duit gaji dan kumpul duit sedekah2 jemaah 
Dah cukup modal buka kedai makan
Dahysat ada yang buka restauran di hotel
Boleh tabik spring dengan kerajinan dan ketekunan bangsa mereka

Ohhhh yea di Mekah ramai cleaner bangsa bangla
Di Madinah pula ramai Indon
Jemaah2 selepas solat kebanyakkannya akan bersedekah
pada cleaners di luar dan dalam masjid

Mereka berdiri dengan penyapu atau mop
Jemaah memang ramai yang menghulur
mereka masuk duit dalam saku
Boleh tahan kutipan seharian
memang lebih dari orang buta main muzik 
dipasar malam/pasar tani di Msia

Makanan di Hotel Madinah


Korma Daging dan Timun Air

Nasi Kunyit,(macam nasi ayam)
Ayam masak kicap dan sayur campur


Sayur Campur Goreng
Siakap Sweet Sour

Di Arafah, Mina jemaah ada disediakan sarapan pagi
Alhamdulillah

Nasi Lemak, sambal secoit je
hihihi



Aiiiieee, auntie tak ambil gambar2 makanan lain2..
malu pun yea..dah tua2 dengan kamera 
spaghetti goreng, roti2, kek potong dan biskut
Air mineral dan air kotak buah2an 
Air panas kena ambil kat khemah dapur
Uncang kopi, teh, gula dan susu tepung diedarkan juga pada kami
bancuhlah sendiri

Serunding dari Msia auntie bawa banyak
Bila dah nak balik auntie sedekah2 kan pada rakan2 sebilik






Sambal bilis dari Msia yang super hot
memang terbaik

Ni mee kari di Mekah 5 riyal


Ni sarapan anakanda Khairul belikan di Mekah





Auntie kat sana teringin makan sandwitches
Jadi auntie merayap cari kedai runcit
Tak jauh pun selang dua tiga kedai dari hotel
Auntie beli roti sebuku, butter, timun, tomato dan cili paprika
kapit dengan roti...
Aummmm...macam tu pun berselera  hihihi

Bila auntie kat lobby berfacetime dengan anakand Peej
auntie akan order teh tarik ni
Auntie bergurau dengan budak yang buat teh ni
Tahun depan auntie nak ambil alih bisness buat teh tarik ni
sebab teh tarik auntie lebih 'kick' tau
senyum anak muda tu


Teh tarik susu tepung,  4 riyal

Auntie hari2 gonyeh dan honges kurma liat dan keras ni
Kurma yang disedekah oleh pak2 arab di masjidilharam
Suka sangat auntie, rasa lemak 
Tengok gambar ni, macam mana nak dapat kat sini?



Bila sudah solat di masjid
auntie singgah beli aiscream kat kedai ni
Jika tak silap 4 riyal satu kon
dengan cuaca panas terik, bila masuk tekak...sejuppppp, sedappppp





Ni air pepsi kat jam besar Mekah
Aduhai...habislah glucose reading auntie
bertahun tahun di Msia auntie tak minum air gas
tapi di Mekah..gulpppp tak tahan oiiii



Aduhai nengok ni teringat dan kecur
35 riyal

15 riyal

Okaylah, auntie berhenti setakat ni dulu
penat pulak menyusun gambar2

Rajin dan sihat
InSyaAllah auntie sambung dalam masa terdekat



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...