Followers

Friday, June 20, 2014

Peti Sejuk Ku Demam

Ermmm..peti sejuk auntie dah lebih 7 tahun
beli masa auntie kerja dulu jenama Samsung
memang jadi hobby kebiasaan ramai
mengumpul fridge magnets
auntie pun salah sorang yang suka
mengumpul fm
Gambar dibawah ni, awal2 koleksi



Sekarang ni, Mak ai,  dah berselirat penuh
Kebanyakkannya Noy beli, Dr Jonet
dan Pija bila mereka pergi bercuti

Bahagian depan tingkat atas

Bahagian bawah


Ni pulak kat tepi

Kenapa letak kat tepi?
hihihihi cucu2 sedara jika datang, 
boleh capai habis dicabutnya
Yealah, boleh buat mainan pada mereka kot..
Jadi auntie cabut dan lekat ditepi fridge 
hihihihi

Lewat malam semalam auntie bersilat gayung dengan peti sejuk
Apa tak nya bahagian bawah dah tak brapa nak sejuk lagi
Ada pernah berlaku, dan ada auntie buat status kat facebook
peti sejuk auntie dah tak sejuk bahagian bawah
Auntie terima message
suruh auntie tutup suis dan biarkan
supaya ais2 semua cair untuk beberapa jam
Auntie buatlah
Selepas tu auntie on balik suis
Alhamdulillah..sejuklah pulak

Huahhhhh...semalam jadi balik
dah tak sejuk air mineral auntie
Amboi, dah demam lagi ker?
Habis auntie punggah keluar barang2 malam tadi...
Nasib ada freezer
Alah yang macam letak icecream kat kedai
memang freezer ni dah lama dah
auntie beli masa masuk rumah dulu
Wahhhh..dari tahun 1987
Auntie pakai bila nak raya or kenduri
boleh muat daging ayam hingga 10 ekor
dan daging berkilo2
berjasa betul..
Auntie buka suis freezer tu
dan masukkan segala frozen food
daging burger, hotdog dan segala mak nenek

Dah tu terus auntie bersihkan fridge atas bawah




Auntie tutup semalaman suis
percubaan lagi, kot2 boleh okay
tapi kepala auntie dah set nak beli baru

Ermmm..selepas subuh pukul 7 pagi, auntie on suis
dan terus keluar kat porch bagi Yoki dan Lulu makan
dan tukar pasir dalam kandang mereka
Trim daun2 kuning
dan menyapu sikit, rasa nak mop lantai porch
tapi biarlah dulu
buat masa weekend nanti, InSyaAllah

Pukul lapan beres kerja luar rumah
Terus auntie kedapur, jengok fridge
sejuk tapi tak kuat
auntie masukkan semua barang2 semula

Nengoklah, jika tak brapa sejuk juga
lets get a new fridge
Susah jika fridge rosak
Duit
Duit
Duit
Keluar aja, tiada yang masukkkkk
except end of month, masuk duit pencen
hihihihihi
Apa2 pun Alhamdulillah
ada juga duit pencen suami isteri masuk
kan kan kan?

7 comments:

  1. Saya pun baru beli peti sejuk. Suka bukan main bibik dapat peti sejuk lama saya yang dah berusia 12 tahun...

    Alhamdulillah

    ReplyDelete
  2. salam untie, kalu x nak beli baru try tanya kat kedai baiki tu utk maukkan gas dia. bila gas dah kurang tu yang dia tak sejuk..

    ReplyDelete
  3. Peti ais saya berusia sama dgn tarikh kami masuk rumah ni. Dah buruk maklum banyak tangan. Tapi alhamdulillah belum meragam lagi..

    ReplyDelete
  4. Hai anty...peti ais ni kalo meragam kita mmg peningkan? Sy dh bc bbrp entri anty...best! Trus sign in blog anty ni...kalo sudi anty jenguk2 la blog sy...sy bru2 belajar berblog ni ~ ahtzelin.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. Aikk..unty pun isu peti ais..hee..bkn ape saya baru balik dr kpg..cuci 2 peti ais tua mak sebelum pose dan raye..kang pose mak letak mcm2 dlm peti ais.. tp satu dah tak sejuk..semut msk pun steady je..blk pj rase nak cuci peti ais kat umah..tp terpatah plk bhgn letak botol tu..huhu..

    ReplyDelete
  6. Selalunya masalah alternator.

    ReplyDelete
  7. salam untie..peti sejuk dah ok ..prob tu mmg akn berulang..tp peti sejuk tu bla ais2 dlm tu dah cair tetap akn berfungsi mcm biasa..tp tu la letih la kn..nak kluar kn isi2 peti sejuk tu..lastly..trpaksa jgk bli peti sejuk baru..tp yg lama tu jgn buang..still bole guna tu..cuma x bole isi byk muatan..sy beli 2nd peti sejuk brang hitachi..so ada 2 peti sejuk in da house..satu tempt stok air shj..plus stok ikan bas..n stok brg2 dapur kering yg kecik2 tu..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...