Followers

Wednesday, April 9, 2014

Sengsara Kerana Air

Mak masak kari hari ni
Kari apa?
Kari sotong, boleh makan ngan
Teow, mee, spaghetti atau nasi


Penat dan sakit pinggang
Minta uncle sapukan yokoyoko
Legalah sikit, Alhamdulillah
Mak tak angkut air pun
Gamaknya, membongkok bongkok
Menceduk air dari bekas yg rendah


Bekas lama ni besar dan lebar
Tinggi paras lutut mak
Dulu2 beli dengan harga rm 45
Dah lebih 10 tahun yang lalu

Anak belikan 2 biji bekas yang besar dan tinggi semalam
Tingginya hampir sampai pusat mak
Satu hitam dan satu merah, sama model tapi
Yang hitam rm 50 dan merah rm 70
Warna pun ada perbezaan harga?
Apa dah jadi? Macam2 orang niaga ni...


InShaaAllah dengan dua biji bekas besar ni
Mak tak risau, air yang tak mencukupi lagi catuan 2 hari
Jika ikut jaduallah, jika 3 hari?
Memang kejamlah...huhuhu

Harap2 catuan ni hanya untuk bulan April sahaja
Memandangkan selang sehari hujan mencurah2
Cuaca pun mendung hari ni mungkin nak hujan sebelah petang
Apa2 pun mak bersyukur akan perancangan Allah ini

24 comments:

  1. Warna pun boleh membezakan harga ya kak? Hehehe... ada kasta gitu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah pasal, sama besar sama tinggi, semua sama hanya warna, kenapa harga tak sama?

      Delete
  2. boleh panggil aunty mak? heheeh... bertabah k mak.. terasa gak dari segi kewangan pun sakit juga.. beli tong 1 kos, makan harian *nak masak hari2 tak cukup air, nak beli anak ramai..*... baju pun kadang2 kalau dah byk sangat kena g cari dobi pulak. dugaan untuk kita.. smoga tak extend lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh sayang, panggillah, rasa closer gitu

      Entahlah, ada yang kata hingga Hraya catuan ni, wohhhhh siksa Chuya

      Delete
  3. tadah cukup2 auntie
    yang penting untuk mandi, nak buang air beso kecik le kan
    alhamdulillah kat melaka setakat ni belum lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya kali ni dengan tiga bekas besar, mencukupi kot untuk dua hari InShaaAllah

      Melaka pernah berlaku kemarau, tapi mak tak ingat bila? memang ada catuan ketika itu

      Delete
  4. Haihhh.. letih kan aunty.. walaupun dua hari catu tp susah nak msk sbb air direct takde.. air tangki hrp tak kering..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul letih, extra work.

      Gitulah harapan auntie air tangki tidak kering tapi bila pakai ketika mandi utk sekeluarga, sehari dah habis, hari kedua kena pakai air dalam bekas takongan..huhuhu

      Delete
  5. kesian nya ...terbayang yg ramai anak2..dan yg anak kecik2..dlm x air..untie tetap rajin masak..sedap2 plk tu..dlm keadaan x sihat plk tu..untie ni tabah n sabar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rumah mak ni memang hari2 kena masak, tukang makan sentiasa kelaparan hihihihi

      Setakat ni Alhamdulillah, kesabaran dan ketabahan mak terkawal tinggi.

      Delete
  6. Kawasan saya fasa yg pertama catu air,nak masuk bulan ke 2,tp syukur pada Allah air cuma dicatu bukan tiada langsung...klau kena ambik air dari bawah, jenuh...rumah tkt 5..tiads lift...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siksalah jika tiada air bila duduk rumah pangsa yang tiada lift.
      Alhamdulillah Roosni tidak terlibat mengangkut air.

      Delete
  7. sedapnya kari sotong =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak buat pekat2, memang sedap..hihihi

      Delete
  8. Assalamualaikum,
    Nak panggil auntie mak jugak lah.
    kali ni Bangi kena catu jugak...anak2 dara dalam rumah ni tetap mandi macam air terjun, dah kering tangki baru kalut nak cari botol air mineral hu hu huhu penat dok habaQ, dah kena baru nak insaf. Entahlah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam anyss,

      Boleh saja sayangku. Mak dah rindu amat2 kat anyss sejak dapat tahu anyss tak sihat.
      tapi mak tiada kesempatan utk melawat hingga kini.

      Susah nak kawal individu pakai air ketika mandi, especially jika bershower memang cepat keringlah air ditangki..huhuhu

      Delete
  9. Auntie.. boleh panggil mak ye...

    ReplyDelete
  10. Kak nanie
    Mmg sengsara tanpa air ni
    Tp ingatkan kawan yg duduk di taman permata, ulu kelang tu sejak awal catuan dah dicatu.
    Meriah kari sotong kak nani. Macam2 ada... Saya buat hari tu letak nenas jer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Rahmah memang sengsara bila tiada air direct dari pili, sekarang ni kerja terlebih dengan ceduk menceduk...huhuhu

      Sedap juga kot letak nenes tapi akak tak pernah buat lagi mcm gitu

      Delete
  11. sukanya bila auntie bahasakan diri mak..rasa macam hilang stress..mak i love you ...bestnyaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihihi auntie nak buang rasa 'gap' maka berbahasakan diri mak dalam penulisan seterusnya nanti
      InShaaAllah

      Delete
  12. seronoknya bila auntie bahasakan diri sebagai mak. rasa tenang pulak tiba-tiba...mak i love you. bestnyaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ Shahrizat panggil auntie mak,

      TQ again for loving me

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...