Followers

Friday, April 25, 2014

Laksa Goreng

Ramai kawan2 fbook minta resepi Laksa Goreng
Sebelum auntie lupa jom buatkan n3 dalam blog
Sebenarnya auntie tak ada resepi
Sebab main campak2 tapi kat sini auntie agak2 jer lah

Bahan
Untuk dibancuh

Satu sudu makan tepung jagung
Satu senduk sos tiram
Tiga sudu kicap manis
2 sudu kicap pekat hitam
Satu sudu kecil lada hitam serbuk
Tiga suku sudu kecil garam 
1 kiub stok ayam (maggie/knorr)
Bancuh dengan setenggah mangkok air
Ketepikan dulu

Untuk di mayang

Bawang kecil 3 ulas
Bawang putih 3 ulas


Kobis dihiris ikut suka
Taugeh segegam atau dua genggam
Isi ayam setengah mangkok kecil
Ada udang pun boleh

Laksa licin
aunntie pakai setengah peket saja sebab makan berdua



Cara memasak

Tumis bawang2 tadi dengan minyak
Masukkan ayam
Agak2 ayam dah masak
Masukkan laksa, goreng dan kacau2
Tak perlu lama 
Masukkan bahan2 bancuhan kicap tadi
Kacau2 supaya tidak melekat
(Auntie pakai nonstick pan jadi tak melekatlah)
Kemudian masukkan sayur mayor tadi
Tak perlu lama

Done


Makan dengan cili padi
Perghhh...
Sayor terasa ranggup
Memang sedap...
Untuk orang dewasa dan anak2

Cubalah hujung minggu ni

12 comments:

  1. Terima kasih kak..aritu dah hampir2 nk beli laksa ni nak buat laksa goreng tp mcm tak konfident terus kensel..dah ada reseoi ni bolehlah nk try..

    ReplyDelete
  2. wah nak try ni laksa goreng...tengok rupa pun dah terliur..kalau rasa yang ori dari empunya resepi lagi bagus..hehe

    New Entry "Percutian Ke Perth, Western Australia - Day 1 (Perth International Terminal)Travel Perth - Western Australia"


    ReplyDelete
  3. omai omai omai... saya nak buat nanti.. laksa ni bukan laksa kering kan aunty

    ReplyDelete
  4. yeay!!! resepi yang di nanti-nantikan... tq auntie.. harus di cuba..

    ReplyDelete
  5. sedapnyer auntie..terliur kite!

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum,
    auntie, masa belajar dulu2, saya pernah buat nakal tau. Hantar resipi laksa goreng ke ruangan resipi satu akhbar...dah lupa dah nama akhbar tu. resipi tu diterbitkan, tapi saya tak tahu pun terbit. seorang sedara ada bacanya.

    Masa dia bertandang ke rumah, dia tanyakan pasal resipi tu...mek pun hairanlah sebab saya tak pernah pun masak laksa goreng. Hakikatnya, saya tak pernah masak laksa goreng, hanya dengar kawan kepada kakak bercerita tentang laksa goreng ni hu hu huhu

    sampai sekarang, saya tak pernah masak laksa goreng ;)

    ReplyDelete
  7. Aunty! Mona hantu laksa goreng.. hehe..kalau mak sedara mona pulak, dia buat pakai cili api tu (kalau tak tahan boleh gak campoq sket cili hidup) .. yg pedas tu,.. dia blend ngan bwg putih, udang kering sket..pastu letak sotong atau udang.. sayoq .. sedap aunty!

    ReplyDelete
  8. tak pernah tau pun yang laksa boleh masak macam ni...boleh try nanti..tq auntie.

    ReplyDelete
  9. Nanti den torai... sodap neh

    ReplyDelete
  10. As salam. Terima kasih resipinya.. nanti bolehlah cuba, inshaaAllah

    ReplyDelete
  11. Dulu2 kalau mak buat laksa lebihan laksa tu selalu mak goreng...masuk telur je untie sedapppp...

    ReplyDelete
  12. agak2nya, rasanya mesti ala2 udon mi goreng. sedap tu !

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...