Followers

Saturday, June 29, 2013

Macam2 Payung

Payung


Sekolah tadika/rendah

sekolah menengah

Bila hujan dan angin kencang
Husihhh...pernah berlaku pada auntie..hik3x


terbang


terbalik/terpusing kebelakang


Sejak itu auntie minta arwah abah belikan baju hujan
tak mahu lagi memalukan diri depan kawan2..hik3x








Payung Kertas
Dah tak ada orang guna lagi







Bukan aja manusia berpayung makanan juga berpayung..hik3x
Dah lama auntie tak dihidangkan dengan payung cam gini..huhuhuhu
Teringin nak gi Krabilah..




Bila tiada payung
Daun Pisang pun jadilah..hik3

Kuyup juga..hik3x

Auntie pernah nengok rata2 di Indon 
pakai payung kepala dengan tali ikat kepala elastik
creatif diorang ni


Sesuai diganti sebagai topi
untuk elakkan panas kepala

Bila jadi pengantin orang sediakan payung




Izinkan suami kawin lagi
Allah swt sediakan 'payung emas' diakhirat nanti..



Pepatah Melayu Lama
"Sediakan payung sebelum hujan"
~beringat-ingat sebelum mendapat kesusahan~



Percakapan generasi sekarang..
"Kau dah senang Payung2kanlah aku"
hik3x
(sapa faham kata2 ni)





10 comments:

  1. assalamualaikum, auntie.

    haha teringat kat mak mertua sy, sbb dia suka kumpul payung. kalau sy & husband pergi bcuti, belikan dia souvenir payung :P

    apa maknanya "payung2kan aku"? adakah minta dibelanja?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusallam Warahmatullahi Wabarakatuh wani,

      Ohhh yea ker? Mesti koleksi yang unik2..hehehehehe

      Betul, maknanya minta pertolongan

      Delete
  2. Assalamualaikum,
    suka payung kertas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusallam Warahmatullahi Wabarakatuh anyss,

      Susah nak dapat payung kertas sekarang ni

      Delete
  3. salam singgah sini..udah follow

    menarik ttg payung tu...tak ada patung..daun keladi n pisang pun jadi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ Knor follow blog auntie.

      hehehehehe daun keladi pun ada juga yang guna, dulu2lah

      Delete
  4. Bukan hujan sahaja berpayung. Pengantin baru pun berpayung juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengantin berpayung tengahari atau malam, bersebab.
      Kononnya jika ada 'tuju2' payunglah jadi perisai bagi pengantin tersebut.

      Delete
  5. Aunty...saya ada gambar pakai payung kertas! tahun 80an kot..gamba pegi genting xsilap saya.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahhhh..payung kertas?, mesti yang cantik2 punyalah, bukan mcm dlm gambar kat atas tu..hik3x

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...