THANK YOU TO ALL MY FOLLOWERS

Thursday, April 18, 2013

Sanggup Berkorban?

Ibu sanggup berkorban apa saja untuk familnya

Sotong hanya janggut dikunyahnya
Ketam hanya kaki dan sepit dihongesnya...
Ikan hanya kepala jadi habuannya..

Jika kulit kerang dan kulit kepah boleh dimakan
gamaknya itu pun akan di kunyahnya...

Ibu selalu mendahului kebahagian suami dan anak2nya...
untuk apa saja..

Tapi tidak lah
berkecil hati hingga mencari
Batu belah batu bertangkup..

Itu bunuh diri namanya....

Tapi hairan, ada juga ibu yang mementingkan diri
sanggup buat apa saja untuk kepentingan diri
sanggup ikut adat dan resam menjadi pegangan hidup
yang bercanggah hukum syariat islam

Melihat anak makan diri..
Menentang kehendak suami..

Jangan kata tak ada..
memang ada..

Tanyalah diri..
Kemana akan kita pergi
Tinggallah segala kerana mati itu pasti..
Di Padang Mahsyarlah akhirnya nanti
terurai segala perbuatan diri

Moga ibu2 yang sebegini
mendapat taufiq dan hidayah
dari Maha Esa



26 comments:

  1. btul tu auntie..sy sendiri kadang lupe syurga saya di bwh tapak kaki suami..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Meletakkan sentiasa 'ingat' pada Allah setiap masa akan menghindari lalai dari dosa dan kemungkaran

      Delete
  2. Nauzubillah..kebenaran itu akan terungkai..insyallah..
    Untie nape jarang2 update..episod untie pun da tertanggung..
    suka baca penulisan untie..baca kak peej punya blog..sedih tengok untie nangis masa birthday uncle..semoga untie n uncle diberi kesihatan yg baik..amin

    zu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehehe zunirrah tgk keek kak peej yea
      haah auntie nangis terisak2 sedih sebab uncle suami yang amat baik

      citer2 lama auntie? entahlah dah banyak lupa2 ingat

      Terima Kasih doakan kesihatan auntie

      Delete
    2. Alhamdullilah uncle seorg suami yg sgt2 baik untuk untie..mesti untie sedih,uncle banyak bekorban untuk untie..
      Teringin nak jumpa untie..nk sembang2..mesti untie seorang ibu yg sgt2 penyayangkan..bertuah anak2 untie..

      zu.

      Delete
  3. Salam kak nani...
    Citer pasal ketam.. Mmg jd ibu ni kaki dan sepit jer kita punya...
    Isi semua anak dan suami punya....
    Kekadang serik masak ketam... Tp dah namanya emak....
    Beli dan masak jugak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Kembali Rahmah,

      hehehehehe tulah pasal, kadang kala akak kopek dan pepakkan utk suami

      Delete
  4. betul tu kak..demi anak2 apa pun sggup
    tp ada juga kes yg buang anak?
    so takde yg mustahil dlm dunia zaman ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang dunia penuh dgn pelbagai ragam manusia

      Nak jadi quality yang baik perlu ada ilmu, bila sudah ada ilmu haruslah sentiasa beringat.

      Delete
  5. mungkin ibu itu ada termakan kulit kerang dan kulit kepah, auntie...

    ReplyDelete
  6. jasa ibu tu tak terbalas selamanya :)

    ReplyDelete
  7. auntie... nak cite yg lari tajuk sket..
    teruskan menulis ye auntie.. saya suka baca.. walaupun tak komen..
    semalam saya masak nasi lemak version auntie.. suami, anak2 dan adik suka... suami siap jemput sekali ustaz yg ajar anak2 mengaji makan.. habis 4 pot nasi lemak for dinner.. saya tak dpt makan pun tak pe.. hehehe
    mmg harum wangi nasi lemak tuh...membuka selera...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh yea ker
      versi nasi lemak auntie,
      santan, daun pandan, halia, kulit kayu manis dan garam
      haram semerbak kannn?

      Terima kasih sudi tinggalkan komen kali ni

      Delete
  8. Insha Allah, Jika saya berpeluang menjadi ibu, biarlah saya makan janggut sotong, agar anak-anak dapat makan isinya..


    teringat mak kat kampung....


    terima kasih buat ibu-ibu di dunia !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehehe memang gitulah nasib siibu yang mahukan anak2 dapat yg terbaik

      teringat mak kat kampung, ambil cuti dan jengoklah..

      Delete
  9. tapiiii ku suka janggut sotong.
    so biar saya makan janggut.
    dorang makan isi. mama hirup kuah je yea. huahuahua

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhhh...padanlah masa kamu belum kawin, mama dapat makan kuah ajer..hahahahaha

      Delete
  10. Rasanya semua ibu pun mcm ni kan auntie? sanggup buat apa pun demi anak -_____-'

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah, Ai kebanyakkannyalah tapi ada juga ibu yg 'kering hati'

      Delete
  11. Türkiye'den selamlar. Çok güzel bir blog! bana da beklerim. :)
    http://saadetvednyas.blogspot.com/

    Salam dari Turki. Very nice blog! tunggu aku. :)



    http://translate.google.com.tr/#tr/ms/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam to you too and Welcome to my blog

      Delete
  12. Agaknya semua mak2 memang macam tukan untie? Andai ada yg bercanggah pun 1 dalam sejuta kot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah, ramai yang benar2 mengamalkan sifat keibuan,
      tapi ada juga segelintir yang mengikut nafsu dan bisikkan syaitan

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...