THANK YOU TO ALL MY FOLLOWERS

Thursday, March 21, 2013

Tambah Kecur2 Dengan Serbok Asam Boi

Kecur tak? bila auntie sebut
pauh dan kedondong?

Ohhhh... jiran auntie bagi kedondong
14 biji yang kecil2 ditanam depan rumahnya
Kedondong yang tak ada sabut berselirat dalam buah
Terima Kasih yea Juita Zen

Dalam peti sejuk ada 3 biji buah pauh
Auntie kupas kulit kedondong
kupas kulit pauh dan potong kecil2
ambil serbok asam boi, gaul2..


Kedondong dan pauh


Krup, krap, krup, krap
depan tv..
ranggup....sedap betul

Dalam peti sejuk memang sentiasa ada serbok asam boi
untuk di makan dengan buah2an
kegemaran auntie, epal hijau dan nenas
sekali sekala uncle beli sengkuang


Uncle pulak setiap minggu,
lepas solat jumaat
akan membeli buah2an di depan masjid setiawangsa..
kadang kala belum lagi habis buah2an dalam peti
sejuk, dah datang buah2 baru..



Tapi seisi rumah auntie ni..
semuanya..
from uncle and all my children
kalau auntie tak kupas buah2an
memang sampai berminggu2 lah dlm peti sejuk
ermmmm...alamatnya sampai lisut buah tu..


Perangai Pemalas terserlah
Bila dah cantik dikupas dalam peti sejuk
Wahhhh...laju lah pulak habis
tau2 tinggal pinggan kosong dalam peti sejuk
Orang yang last boleh tinggalkan pinggan kosong
Ishhhh...

hehehehehe yang sebenarnya
auntie dulu2 masa anak dara pun buat gitu juga


33 comments:

  1. Bertakong air liur! hohoho...

    ReplyDelete
    Replies
    1. AsSalam Ai,

      hehehehehe bila bertakung, hati bila menelan air liur tu, nanti tersedak pula

      Delete
  2. salam auntie
    kedondong saya kureng sket. kalau pauh, hurmmm memang kecur lah jawabnya. saya suka cicah dgn cili kicap. kicap + gula sket + cili padi. ish keliurlah saya tulis ni haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. AsSalam Kembali Lya,

      Haah, cicah dgn kicap cili padi, memang terbaik tapi memulas perut..hik3x

      Delete
  3. Waaahaa Auntie Nanie...betul2 kecur air liur ni...
    Saya tak boleh tengok kalau buah masam-masam ni..memang fav....

    ReplyDelete
    Replies
    1. AsSalam Sue,

      Rumah auntie pun kesemua suka buah2 masam

      Delete
  4. salam auntie,
    oopsss nadia dah kecurrrrr...
    dah duduk sendiri ni, dah xde sape nak kopekkan buah utk sy.. ma sy pun mcm auntie...dah elok kopek letak dlm peti ais,kami abiskan.huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. AsSalam nadia,

      hehehehehe duduk sendiri dah yea..Alhamdulillah
      dah duduk sendiri, belajar berdikari, mengurus diri sebagai isteri dan ibu

      Delete
  5. hahah...kalau adik2 saya auntie. potongan terakhir tu diorang takkan usik sebab taknak basuh pinggan. pandai je diorang makan laju2 pastu tinggal yg last masing2 angkat bontot. asyik nak ngelat je. katanya sape amik yg last dia la yg kena cuci pinggan.

    lepas tu pernah ada org ajar saiko sikit bab gitu. sape mkn yg last akan dapat suami/isteri soleh. kecik2 jalan la saiko gitu. kalau dah besar panjang menjawab juga. takpe dia rela mengalah supaya kita yg dapat pasangan yg soleh. Haiissshhhh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. AsSalam Huda,

      Betul, rumah auntie pun gitu, cebisan akhir selalunya auntie lah yang ambil dan membasuh bekas adalah auntie..hik3x

      Delete
  6. haha lawak...bab tinggal pinggan kosong.Amboi depa dah makan sedap...mcm tulah mamason berleter.
    Masa kecil rumah tak ada peti ais,so mamason tak pernahlah tinggal pinggan kosong dalam petiais.ohh lagi satu....botol kosong,tin kosong pun depa tinggal kat kita.Redha sajalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AsSalam mamason,

      hehehehehe betul memang gitulah anak2 rumah nani. Kadangkala nyirap bila periuk nasi pun kosong tapi tak direndam.


      Delete
  7. Sedapnya...terliur dah nie :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. AsSalam Ratu,

      hehehehehe silalah beli utk makan2 di hujung minggu nih

      Delete
  8. saya pun sama aunty..malas nak kupas buah.
    balik karang saya kupas buah naga & apple...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. AsSalam Aida,

      Wah..dah lama auntie tak makan buah naga

      Delete
  9. Mona pon sama macam anak2 aunty, nikmat oo makan buah mak/tok tolong potong..hehee..
    tapi, sejak jadi mak, mona plak jadi tukang potong, sebab ada husband suka makan buah, tapi maleh nak potong! T____T

    ReplyDelete
    Replies
    1. AsSaam monamie,

      Dah jadi ibu dan isteri memang kitalah yang kena kupas kulit buah untuk keluarga..hik3

      Tapi masa auntie kecik2 dulu arwah abah yang rajin kupaskan..

      Alfatihah utk arwah

      Delete
  10. salam auntie
    samala kita stok buah memang kena ada
    sy selalu makan epal fuji, limau bali, jambu air dengan serbuk asam..sedappp :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. AsSalam Kembali muis,

      Wahhhh...dah lama auntie tak makan limau bali

      Delete
  11. memang terkecor air liur tgk gambo ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. AsSalam MasZuber,

      memang terkecur bila nengok gambar buah2 masam

      Delete
  12. auntie...ini memang membuat kan i terliur sangat...dapnyer

    ReplyDelete
    Replies
    1. AsSalam shuweet,

      hehehehehe sila beli dan makan dihujung minggu ni

      Delete
  13. best nya auntieeee... nak sikittt...

    ReplyDelete
    Replies
    1. AsSalam Azian,

      Meh kat rumah, ada lagi..hik3x

      Delete
  14. assalam auntie..sedapnye kedondong tu.aunty try la buat jus kedondong.nak sedap letak serbuk asam boi tu(replace kalau takde asam boi biji).superb!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. AsSalam Kembali Amani,

      Tak pernah lagi minum jus kedondong..auntie kena cuba ni
      TQ bagi idea..hik3x

      Delete
  15. Buah umbra dengan asam boi adalah duo terhebat.
    Buat jus pun sedap!!

    Arghhhh...aunty, kriuk kriuk perut...decit decit air liur...teserlah kecurnya. ~

    ReplyDelete
    Replies
    1. AsSalam Ai,

      Orang utara panggil buah umbra, cheq orang utara ka?

      Delete
    2. Wasalam untie, a'ah umi ai orang utara.
      Tu yang duk dengaq dia selalu sebut umbra.

      Delete
  16. Pergh dap nya dap nya...saya pun serbuk asam boi sentiasa ada kat dalam fridge....nanti nak gi skodeng rumah adik ipar, nak ambik pauh dan kedondong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AsSalam sharifah,

      Wahhhh..rumah adik ipar ada pokok buah2an, apa lagi gi skodeng cepat2..hik3x

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...