THANK YOU TO ALL MY FOLLOWERS

Thursday, October 18, 2012

Hari ni pasti makan berpinggan2..

Teringin makan kari tulang ikan kurau kering
Teringat dulu2 arwah mak selalu masak
punya lah auntie suka..

Arwah mak auntie banyak
pengaruh masakkan utara bilamana kawin dengan
arwah abah orang Melaka, arwah mak
pandai membega masakkan utara dan selatan
Untung auntie adik beradik dapat merasa
masakkan macam2..
Alhamdulillah..

Jadi auntie beli lah dua peket tulang kurau
kat carefour beberapa minggu yang lalu
simpan jer dalam peti sejuk..

Orang selatan makan tak tulang ikan kering?
Setahu auntie, arwah mak mertua tak pernah masak.
Entahlah..mungkin orang selatan tak main lah tulang2 ikan..hik3x

Ha..Ari ni auntie masak, tu tengah menggelegak atas stove
hihihihi..tak sabar nak makan sebab berbau harum
seisi rumah..

Baru masukkan terung, 
masih belum menggelegak lagi

Sayur campur, 
karot, kacang panjang, kacang peas, cendawan dan fish ball

Nak tambah sambal belacan
ulam peria dan telur dadar

Hishhh..nak jengok kari atas dapur jap
Hari ni pasti auntie makan berpinggan2..


28 comments:

  1. mak mertua saya orang kedah..dia pun masak tulang ikan ni.. cara dia, dia rebus dulu tulang ikan tu pastu dia tumis bahan2 lain atas darat separate lepas tu curah dalam kari tulang ikan tu...

    hoh sedappp...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam NP,

      Ohhh..style tu auntie buat kari dhal dgn tulang lembu

      Delete
  2. aunty, sy org kedah. dl arwah mak ngn nenek mmg selalu masak ni. pergh.. terliur..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Buyuiazliana,

      Tulah org kedah punya masakkan terutama kari, fuhhhh sedap ohhh

      Delete
  3. sedap nampak nya tu Aunty, walaupun saya tak pernah makan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Mrs Yana,

      Kenapa tak makan kari atau tak makan tulang ikan kering?

      Delete
  4. Sedapnya lauk pauk Kak Nanie. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Kakcik,

      hehehehehehe sekali sekala, ubah selera

      Delete
  5. Wahhh...gulai ikan kering. Mwsti wangi jekan untie. Tiba2 lapar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam JunAina,

      Haah, wangi serumah, mungkin juga sampai ke jiran auntie orang Tanzania, mesti dia pelik..hik3x

      Delete
  6. wowwww..syedappp nyer...my favourite auntie...sedap di masak kari dan juga lemak cili api....mil i slalu gak masak..dulu arwah nenek pun suke...we are johorian...but suke sangatt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam shuweet,

      Tulah, nanti auntie nak cuba masak lemak cili api pulak letak nenas..alamak terliur sudah

      Delete
  7. Ala auntie janganlah kata macam tu, kakak org selatan makan juga tulang ikan kurau tau. Masak lemak dgn belimbing buluh pun sedap juga kan... apalagi alau kari macm tu memanglah sedap:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Kakzakie,

      huhuhuhuhu sori, auntie tak pernah nengok org selatan makan tulang ikan kering..
      Aisey, lemak dgn belimbing? nak cubalah..

      Delete
  8. aunty, saya orang Johor. Memang makan lauk ni.. sedapnyeeeeeeeeeeee~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Schazaza Zober,

      Ohhh yea ker, bestkan? Auntie makan sambil sedut2 tulang2 tuh..

      Delete
  9. aduii kak Nani...saya sebenarnya tengah mual sangat nih, tp bila nampak kari tulang ikan kering ni, terus berdegup2 telan air liur... kalau lah boleh dpt sepiring......harusku hirup2...

    org belah selatan pun pandai makan kari tulang ikan kak...emak saya selalu masak ngan mangga muda (mangga khas untuk kari - org india tau lah bab2 nih) hihihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Queenie,

      Aduhai, samalah kita, akak pun hirup2 balen kari, sambil tonggang pinggan di bibir..huhuhuhuhu buruknya rupa kalau orang nampak..hik3x

      Haah, arwah mak pernah masak ngan buah mangga, memang sedapppppp sangat

      Delete
  10. salam kak nani..
    saya masak kari dhal dengan tulang..
    puasa pulak tu..
    memang makan berpinggan-pinggan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Rahmah,

      Wah, dhal dengan tulang, sedap tuh
      Selamat berpuasa dan berbuka.

      Delete
  11. Pergh sedapnya, mintak sikit....hehehe.

    Kak orang selatan pun makan kari tulang ikan kering kurau memang sedap letak kacang kelo memang terbaik lah. Tapi orang selangor tak berapa pandai makan kacang kelo ni yang saya nampak orang India je pandai makan kacang kelo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sharifah,

      Nak ker? hehehehehe segan akak, masakkan tulang nak bagi orang.
      Kacang kelo pun sedap jugak tapi susah nak dapat. Pucuk kelo pun sedap, memang akak dibesarkan diquaters KTM berjiran dengan bangsa India,masa tu pokok kelo merata2..

      Delete
  12. kalau gulai tulang ikan,saya suka campur terung dan nenas...pastu buat gulai 'tumis darat'..kata org utara...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Kamsiah,

      hehehehehe orang utara memang terbaik kari mereka, tumis darat atau tumis biasa pasti sedap.

      Buah nenas, arwah mak hanya masak lemak dan pajeri ajer, selain acar mentah

      Delete
  13. Betul kata kamsiah...bile buat gulai(kari) ikan kering ni ,masuk terung ngan nenas mmg sedap.tumis darat selalu nye..tapi di utara,selalu nye pakai tulang ikan talang.harga tak bbrapa mahal mcm kurau but just as good.eh! ....ramai org johor comment hari ni...saya pun org johor yg dah dok pg 30 tahun. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Cicik Ann,

      Wah duduk pg dah 30 tahun? Jiran mesti dapat merasa masakkan johor especially laksa johor. That is auntie's favi.

      Delete
  14. cheq org kedah...hiho

    auntie..ilan kurau dgn ikn talang sama ke?
    mak slalu buat gulai ikn talang camapur ngka atau terung..
    sedap bangat...selalu beli dekat pekan nat je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Qaseh,

      Orang kedah kat maner cheq?

      Tak sama kot, entah auntie pernah beli jugak tulang ikan talang, sedap jugek..hik3x

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...