THANK YOU TO ALL MY FOLLOWERS

Friday, June 15, 2012

Tazkirah Jumaat - Mana satukah kita?


Assalamualaikum. 

(Dari IKIM) : 
Di kalangan manusia ada 2 jenis mata , mata lalat & mata lebah. 


Mata lalat : 


Cuba perhatikan jika lalat terbang di taman bunga yang indah , apakah yang ia perhatikan ? 

Lalat walaupun di taman yang penuh dengan bunga2 & pohon yang cantik , ia tetap akan mencari 

makanan yang kotor.

Mata lebah : 


Cuba perhatikan pula jika lebah terbang di kawasan pembuangan sampah, apa yang ia cari? 


Ia tetap mencari


bunga yang wangi untuk dijadikan makanannya.

Apa moral dari dua jenis keadaan ini?                                                                                                                                  



Apakah kita dari jenis mata lalat yang hanya mencari kelemahan orang lain ?                                                                         


Adakah kita mahu jadi seperti lalat, yang mencari makanan kotor ,                                                                                    


kemudian hinggap pula pada sajian manusia & kemudian      



membawa mudarat pada yang memakannya?


Atau kita dari jenis mata lebah yang sentiasa mencari kebaikan orang lain ?                                                           



Adakah kita seperti lebah 

yang meghasilkan madu yang dapat menjadi ubat penawar pada penyakit manusia ? 

Alangkah baiknya jadi seperti lebah , 



hanya mencari yang elok meskipun dalam keaadaan yang kurang elok. 

Sentiasalah bersangka baik.


Apabila bersangka baik , tutur kata , tindakan, 


segalanya akan menjadi baik. 

Marilah kita bersama-sama muhasabah diri.... 

Pesanan ini untuk diri saya juga. 



Wassalam.

20 comments:

  1. Sangat indah untuk dijadikan sebagai renungan kita manusia yg sempurna akalnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Kakzakie,

      Tapi masih ramai lagi yg karat akalnya..

      Delete
  2. selamat hari jumaat auntie. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam gB,

      Terima Kasih, gitu juga utk gB

      Delete
  3. Hello my friend, I am from Thailand.
    I do hope you don't mind if we could exchange link
    Here is my site
    alisharesidence.blogspot.com/

    Regards,
    Alisha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Alisha,

      Yes, my friend, welcome to my blog.

      Delete
  4. Untie n3 yang sangat menarik. Insyaallah sama2lah kita menjadi lebah ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam JunAina,

      auntie tak nak jadi lebah, cuma fitrahnye saja yg auntie nak ikut..hihihihihi

      Delete
  5. Pengisian yang simple tapi perlu direnung dan difikir2kan..
    Terima kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam makchaq,

      Same2lah kita renungkan

      Delete
  6. wah...ingin menjadi lebah.Terima kasih share.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Norasiah,

      Bila jadi lebah jgn sengat auntie yea! hahahahaha

      Delete
  7. Semuga Allah kurniakan saya dengan mata lebah, minta di jauhkan dari saya perangai yang serupa lalat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Sharifah,

      Aduhaiiiii..jgn lah minta nak mata lebah pulak..
      Akak gurau2 jer..kih kih kih

      Delete
  8. auntie.. ada org ckp..kalau lalat masuk dalam makanan.. benamkan sampai habis dalam makanan dan lepas tu buang. sebelah kaki lalat bawa penyakit dan sebelahnya pula adalah penawar. hahaha.. walau pun kita tahu.. tapi kite gelilah nak makan...
    lalat mmg pengotor.. camni kite nak jd lebahlah.. nak manis jer mcm madu..hari ni duk mana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam NorMala,

      Hinggap ker, benam ker, memang geli nak makan. Buang ajer tanpa was2..hahahahah

      Ni sorang lagi nak jadi lebah..hahahahaha

      auntie duk umah peeja 2 malam, hari ni sabtu dah kerumah sendiri..

      Delete
  9. mudah-mudahan kita tergolong dalam kumpulan yang mencari kebaikan!

    ReplyDelete
  10. entry yang menarik dan mendalam... sudah tentu saya nak jadi seperti lebah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yati,

      Pilihan yang baik..Alhamdulillah

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...