Followers

Friday, June 1, 2012

Qada dan Qadar



Salam Jumaat kepada readers auntie,

Sekali lagi auntie copy and paste 
email dalam simpanan auntie untuk kita berkongsi bersama
setiap hari Jumaat
tapi janganlah kata auntie berlagak sebagai ustazah
tidak sama sekali niat di hati macam tu..
auntie hanya wanita biasa yang ingin dibimbing kejalan yg lurus
yang diredai Allah swt

Moga artikel hari ni memberi pengertian dan kefahaman
yang lebih mendalam... 
Amin

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


PENGENALAN

Qada dan qadar adalah salah satu dari rukun iman yang wajib dipercayai dan diimani oleh setiap orang Islam. Penjelasan mengenai qada dan qadar ini ada dibicarakan di dalam kitab-kitab aqidah dan perbincangannya agak panjang dan adakalanya begitu susah untuk difahami oleh kebanyakkan orang terutamanya bagi sesiapa yang baru menjejakkan kaki dalam perbincangan ilmu aqidah secara mendalam.



Sememangnya perkara aqidah ini memerlukan penjelasan yang sejelas-jelasnya. Para ulama mengatakan bahawa adalah tidak harus sama sekali untuk bertakliq di dalam persoalan aqidah. Saya berharap dengan tulisan ringkas ini akan memberikan kefahaman yang sempurna kepada semua pembaca pada persoalan qada dan qadar ini. InsyaAllah.


ERTI DAN BAHAGIAN QADA DAN QADAR
-Qada bermaksud pelaksanaan. Adapun qadar bermaksud sukatan.

Terbahagi kepada dua bahagian iaitu: Qada Mubram dan Qada Muallaq. Qada Mubram: Adalah ketentuan Allah Taala yang pasti berlaku dan tidak dapat dihalang oleh sesuatu apa pun. (Contoh: Mati pasti akan berlaku).



Firman Allah Taala bermaksud: Dan pada sisi Allah Taala jua kunci-kunci semua yang ghaib. (Surah al-Anaam: ayat 59).


Qada Muallaq: Adalah ketentuan yang tidak semestinya berlaku bahkan bergantung kepada sesuatu perkara. (Contoh: Panjang umur bergantung kepada menghubungkan silaturrahim dan amal kebajikan yang lain).



Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: "Tidak boleh ditolak qadar Allah Taala melainkan doa. Dan tiada yang boleh memanjangkan umur melainkan membuat baik kepada ibubapa". (Riwayat Hakim, Ibnu Hibban dan Tarmizi).


SEMUA PERKARA DI DALAM PENGETAHUAN ALLAH TAALA



Kedua-dua jenis qada di atas ini adalah di dalam pengetahuan Allah Taala.



Firman Allah Taala bermaksud: Dan pada sisi Allah Taala jua kunci-kunci semua yang ghaib. (Surah al-Anaam: ayat 59).

Segala perbuatan hamba adalah diketahui oleh Allah Taala melalui ilmu-ilmuNya. Hanya ianya terlindung dan tidak diketahui oleh hamba-hambaNya yang lemah. Kerana itulah kita disuruh untuk sentiasa berusaha dan taat kepadaNya kerana kita tidak mengetahui apa yang akan berlaku kepada kita nanti.



ANTARA BENTUK KETAATAN

Antara bentuk ketaatan adalah dengan berdoa kepada Allah Taala. Dengan berdoalah seseorang hamba itu akan merasakan dirinya lemah dan berhajat atau memerlukan kepada Allah Taala.



Firman Allah Taala bermaksud:

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang aku maka (jawablah) bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepadaKu maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah) Aku . (Surah al-Baqarah: ayat 186).



Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Doa merupakan otak kepada ibadat. (Riwayat at-Tarmizi).



SENTIASA BERUSAHA DAN BERDOA

Setelah diketahui bahawa segala usaha dan doa dari hamba akan didengar dan diambil kira oleh Allah Taala maka dengan sebab itulah perlunya seseoarang hamba itu untuk sentiasa berusaha dan berdoa. Namun segala usaha dan doa ini sudah tentulah di dalam kuasa dan ilmu Allah Taala. Kerana itulah ada dinyatakan bahawa manusia hanya berusaha dan berdoa tetapi Allah Taala jualah yang menentukannya. Disebabkan manusia tidak mengetahui qada dan qadarnyalah maka manusia perlu kepada usaha dan doa.



Firman Allah Taala bermaksud:
"Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri". (Surah ar-Rad: ayat 11).



KONSEP QADA DAN QADAR

Keperluan kepada konsep qada dan qadar di dalam Islam adalah:

- Menisbahkan kepada Allah Taala di atas segala yang berlaku di dunia ini. - Beriman bahawa hanya Allah Taala yang memiliki kuasa mutlak menentukan urusan di dunia ini. - Menyedarkan bahawa manusia itu lemah dan perlu kepada bantuan Allah Taala. - Hikmah qada dan qadar disembunyikan dari pengetahuan hamba adalah supaya seseorang hamba itu sentiasa berusaha dan taat kepadaNya.


PERINGATAN
Peringatan daripada dalil hadis di bawah ini dapat mengingatkan kepada kita tentang bahayanya mempersoalkan dan memanjang-manjangkan perbincangan mengenai qada dan qadar ini tanpa sebab tertentu. Sebab itulah kebanyakkan para tok guru kita cuba mengelakkan diri dari berbicara mengenai qada dan qadar ini secara panjang lebar terutamanya kepada masyarakat awam.

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: Apabila disebut tentang qadar maka diamlah… (Riwayat Tabrani dan Abu Nuaim).


PENUTUP

Sebagai umat Islam yang beriman adalah kita diwajibkan mempercayai dan mengimani qada dan qadar. Segala yang berlaku adalah dari Allah Taala semuanya. Kita hanya mampu berusaha dan berdoa akan tetapi Allah Taala jualah yang Maha Berkuasa yang menuntukan segala sesuatu itu. Saya ingin sarankan agar kita semua dapat mempelajari ilmu aqidah Ahl al-Sunnah Wa al-Jamaah dengan lebih mendalam dan terperinci.




6 comments:

  1. Qada & Qadar mengajar kita erti keredaan...

    ReplyDelete
  2. Suka atau tidak kita kena reda dengan segala yang berlaku, dugaan dari Allah saya terima dan saya berdoa semuga saya menjadi muslim yang tahu bersyukur, insyaallah.

    Akak pedulikan je kalau orang nak cakap apa pun yang penting kita share benda yang baik disini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Sharifah,

      Aah, perlu redha dlm menempuh kedukaan, kerna segala2nya dtg drNYA

      Itulah yang akak praktikkan, sekadar berkongsi artikel2 yg baik di blog

      Delete
  3. Qada dan qadar mengajar kita erti redha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Hanny,

      Bukan semua mengerti..ada yg dah tahu pun
      masih belum boleh menerimanya..
      Mudahan2 kita org2 yang mengerti- Amin

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...