THANK YOU TO ALL MY FOLLOWERS

Friday, May 18, 2012

.: Suka Hati Akulah Nak Buka Tudung!:.

Assalamualaikum semua,
Hari Jumaat lagi, 
memang auntie ambil petikkan hal2 agama utk buat n3 
pada tiap2 hari Jumaat...InshaAllah

Jom baca yang ni..


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Apa hal!? apa korang ingat aku buat, hak aku naper nak sibuk, apasal nak rasa marah plak?
suka ati aku lah.. aku nak pakai, kejap nak buka,
ada aku kisah apa korang nak cakap,..
kubur asing2, tak payah nak ajar apa aku nak buat,
tu urusan aku dgn Tuhan, korang jaga kubur sendiri..


Assalamu'alaikum...
eemm.. ko nak buka tudung yek...


ok jer, tak ada hal, rasa? eh tak ada rasa mendalah, bukan kepala aku kepala kau.. kau yang nak pakai ke tutup ke..hak kau. betul2 aku pun tak ada hak nak larang kau, ha . lagi betul tu urusan kau dengan Tuhan, yelah, jaga kubur sendiri ye tak?


tapi...


aku cuma nak kasi tau je ni. tak ada niat nak menegur tak ada niat nak melarang jauuhhh sekali nak mengajar,. aku pun tak ada sijil layak jadi cikgu, jadi ni tahap2 macam sembang2 je lah kiranya ye...


gini, memang hak kau 100%, tapikan kau pernah dengar tak pasal hak pesan berpesan, alah yg dalam Al Quran tu, tak silap aku gini bunyinya


"Demi masa. Sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan melakukan amal soleh dan saling menasihati dalam kebenaran, dan saling menasihati dalam kesabaran." ~ Al-Ashr 1-3


Jadi, cuma pesanan je ni kat kau. memang kubur tu hak kau seorang, tak ada kongsi-kongsi, kalau ada pun sok esok kau mati satu liang lahad dengan orang lain, pakej kau, dia tak dapat. gitulah adilnya Allah bagi kat kita


kalau nak lawak, aku cakap gini je ye,.. bukan apa, alah. sok-esok kalau kubur kau sebelah kubur aku, takut bisinglah, maklumlah, kita ni kalau menangis, meraung kena balun, bukan sikit-sikit anak tekak kita menjerit, kot nanti malaikat beduk kau, aku tengah tidor ke, bising sikit, aku tak leh nak rehat, sebab tu aku bagitau ni, kubur asing pun, sebagai jiran, aku tak nak lah kau bising, aku pun peningkan....


ha ah satu lagi, bukan apa, bila kau kata orang lain tak akan kena soal, silap sikit, pasal gini, kalau aku tahu kau nak terjun lombong, aku tak tolong selamatkan kau, esok kau datang kat aku, kau leh dakwa aku tak tolong kau, jenuh gak aku nak jawab depan Allah pasal apa aku tak tolong ingatkan kau tudung tu wajib. elok-elok kot aku boleh lepas, kantoi pula.. ye tak


jadi sebab tulah sekarang ni aku bagi tau je, alah bagi tau je, kau tak usah pula terasa hati ke marah ke, ye tak. aku tak kisah kau nak buat apa pun, betul. cuma tulah bagi tahu je. bab lain, apa yg termaktub dalam Quran, apa yang Baginda sabdakan, aku rasa kau lebih tau kot dari aku, sebab kau pun bukan calang-calang orang aper..
Kau lulusan tinggi lagi dari aku, kerjaya bagus, gaji 4 angka tu, rumah cantik, kenderaan baik, solat pun Alhamdulillah tak tinggal aku tenguk,mengaji tentu kau dah khatam, bab sedekah aku perati kau ni memang pemurahlah, syukur. jadi tulah kan, memang senang nak cerita dengan kau, tak payah panjang berjela-jela. kau tahu banyak perkara.


cuma betullah, apa kau cakap dari mula, kau ada hak, kubur pun asing. tapi aku ada tanggungjawab, aku ada tugas, aku wajib bagitau. sekali lagi bagitau. bukan dakwah-dakwah.. eh tak, b a g i t a h u je. kau fikirlah semula ye.


oh ye, masa fikir tu, lebih baik kau buat masa kau lepas solat, pasal masa tu kau masih pakai telekong solat, kau tenguklah wajah kau yang cantik tu depan cermin, bersih je, pastu kau fikirlah sambil-sambil kau bayangkan, kalau lah aku mati ..


bukan apa, bila kau kata, yang orang lain tak ada hak nak tegur larang tu. betul lah, aku setuju tu, tapi kau agak-agak, kalau kau mati suk, orang lain yang tak ada hak nak tegur larang kau jugalah yang akan kena urus jasad jenazah kau, tak ada lagi orang mati, mandi sendiri, jalan gi tanah kubur, korek sendiri dan masuk, kambus sendiri, semua 'orang lain' yang tolong uruskan.


Jadi,.. bilamana ada kesilapan kita, orang tegur, tahulah kita sebenarnya orang lain ada hak keatas kita!.
eh. tak apalah, aku nak balik dulu, kau fikirlah ye apa yang kita sembang-sembang ni...kalau sekarang kita tak mahu bertudung, akhirnya nanti kita akan ditudungkan juga, itulah sehelai dari atas sampai kebawah, sebelum masanya sampai, mulakanlah, kepada yang suka bertudung macam chipmore, fikir2kanlah semula ya.


kat FB pun...ramai suka begitu, gi keje pakai tudung, gi jalan tak bertudung, tangkap gambar muat naik yg tudung dan tak bertudung.. mamcamana tu? aku pun tak berapa paham, maklumlah aku tak ditempat kau, aku tak tahu matlamat kau apa, macamana, untuk apa,kenapa...kau je yang tahu jawapannya


tudung sekarang pun lawa-lawa, macam-macam jenama ada, boleh pilih, tak apalah, sebelum sampai peringkat nak bertudung labuh, mula sikit-sikit, mudah-mudahan kalau nawaitu kita kerana Allah, Insya'Allah lembut hati tu, sok nanti mesti kau leh sarung tudung labuhkan, lah ni mulalah dulu, jaga tudung tu ye.


cuma aku berpesan kerana kasih dan sayang, kalian semua hebat-hebat belaka,jadi bawalah kehebatan itu hingga kesana,.. Insya'Allah,pasti kalian lebih bahagia.

bukankah itu yang selama ini kita cari.B A H A G I A!.. malah ada yg bunuh membunuh, sihir mensihir, berdendam kesumat sebab merebutkan bahagia ni lah,.. tak kan kau tak tahu, jadi matlamat bahagia yg mana kau betul2 nak. kat sini ke kat sana ke.
.



ha, dah cukuplah ye, aku dah sudah pun, panjang bejela pun tak guna, sikit-sikit cukuplah, kau orang yang hebat, sekali lagi.. hebat!...


balik dululah ye...


Assalamu'alaikum



18 comments:

  1. semoga orang yang dimaksudkan itu diberi petunjuk
    amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Irfa,

      Bukan saja pada orang yang di maksudkan, pada semua yang membaca artikel ini...

      Delete
  2. like this entry auntie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam me suya,

      me loike too, hihihihihi

      Delete
  3. semoga kita yang sudah mendapat hidayah ini , mampu mengekalkan nya hingga ke akhir hayat dan juga mampu mengajak saudara mara kita yang belum bertudung untuk bertudung

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam pB,

      Haah betul, anak2 auntie pun gitu, masih belum mahu bertudung, tapi mesti ramai mengatakan auntie fail mengawal kat situ..harap mereka juga dapat 'kesedaran'.

      Delete
  4. saya suka entri ni auntie. moga beri kensafan utk saya dan orang lain juga. amin. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam GB,

      Sama2lah kita, ingat mengingati

      Delete
  5. err..sy setuju ngn entri ni..tp just nk bgtau, maybe akak terlepas pndang..gambar memory yg ditampal kt sebelah ni ada yg bertudung n ada yg x..Assalamualaikum

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Naz,

      Akak tak terlepas pandang, memory tetap memory, tak boleh patah balik, bukak tudung tidak lagi selepas itu..Alhamdulillah

      Delete
  6. Waalaikum salam kak, terima kaseh dengan peringatan ini, insyaallah satu masa nanti saya akan bertudung juga, saya tak ambik hati langsung dengan peringatan ini nama nya pun lkita berkawan jadi tegur menegur tu baik untuk kita yang sentiasa lupa akan tanggung jawab kita terhadap Allah dan diri sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sharifah,

      Perkara yang baik jgn di lambat2kan, mentara masih sihat, itulah yang akak selalu pesan pada anak2..

      Delete
  7. Lebih senang halang angin ribut di lautan dari halang angin ribut di hati orang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Granny,

      hehehehehehe tak pernah lalui baik angin ribut dilautan mahu pun angin ribut hati orang...

      Delete
  8. Good entry..thanks for the sharing and reminder...thats what sister do right? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam NahDaTuLizaH,

      TQ sama2 ingat mengingati..

      Delete
  9. assalam...sy minta izin share ye..TQ

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...