THANK YOU TO ALL MY FOLLOWERS

Friday, April 13, 2012

Jenis KASYAF Dan Tingkatannya

Dalam ini kita boleh rungkaikan ilmu ini kepada beberapa definisi dan jenis-jenis kasyaf.
Perkataan kasyaf sering digunakan dalam perubatan islam.apakah ia benar-benar kasyaf?


Definisi Kasyaf


Apakah itu kasyaf? Kasyaf secara definisi mudahnya ialah kebolehan melihat atau mengetahui perkara ghaib atau perkara alam ghaib, iaitu perkara yang tidak nampak dengan mata kasar.


Lain-lain definisi kasyaf ialah,


Kasyaf bermaksud terbuka, yakni terbuka tabir pemisah antara hamba dengan Tuhan. Kasyaf juga bermaksud Allah membukakan seseorang supaya mampu melihat perkara yang tidak dapat dilihat orang lain.


Definisi kasyaf dari sudut sufi dan tassawuf pula ialah, terbukanya tabir hijab yang selama ini menutup pandangan kepada alam lain. Telah dikatakan bahawa hijab yang menutup antara kita dengan Allah ada 70 ribu hijab, manakala hijab yang menutup antara Allah dengan kita adalah tiada. Allah akan membuka hijab-hijab ini satu persatu jika kita berusaha menghampirkan diri kepada Nya.


Jenis Kasyaf.


Saya membahagikan jenis kasyaf seperti yang berikut;


a) Kasyaf Haq.- Merupakan kasyaf pemberian dari Allah, di mana Allah telah membuka tabir baginya untuk melihat atau mengetahui perkara yang ghaib. Kasyaf jenis ini adalah kasyaf tanpa adanya keterlibatan makhluk jin. Biasanya kasyaf jenis ini ada dua keadaan dimana;


- Kasyaf tanpa diminta- iaitu Allah memberikan kebolehan kasyaf kepada seseorang yang tidak meminta untuk menjadi kasyaf. Allah berkuasa memberikan apa-apa kepada sesiapa sahaja yang dikehendakinya.


- Kasyaf yang diminta- iaitu Allah mengabulkan permintaan seseorang yang ingin kasyaf lalu Allah menjadikan orang tersebut kasyaf. Kebiasaannya para mukasyafah (orang-orang yang kasyaf) di jalan ini telah melalui riadah-riadah kerohanian yang telah diijazahkan oleh guru mereka melalui jalan tarekat atau tassawuf. Kebiasaannya juga, mereka tidaklah bertujuan untuk mencari kehebatan dan kelebihan dunia tetapi ingin Ma’rifatullah (mengenal Allah), dan mencapai tahap keimanan yang paling unggul.


Tahap-Tahap Keimanan Yang Dimaksudkan Adalah.


1) Ilmul Yakin = Keyakinan berdasarkan ilmu.
2) Ainul Yakin = Keyakinan berdasarkan penglihatan.
3) Haqqul Yakin = Keyakinan yang Haq tiada bergoyah lagi.
4) Kamalul Yakin = Keyakinan sebenar yang hakiki.


Walaubagaimana pun, kasyaf yang diberikan oleh Allah adalah boleh jadi kerana Allah menyukai kita, atau juga Allah ingin menguji kita dalam bentuk pemberian kasyaf. Namun kita hendaklah menganggap ia sebagai ujian supaya tidak
timbul sifat riak, ujub dan sombong dan diri kita.


Oleh itu, bagi menjaga pemberian Allah, dan bagi menjaga diri dari tercemar dengan sifat mazmumah, para Mukasyafah Haq kebiasaannya akan mematuhi etika seorang kasyaf / etika mukasyafah iaitu:


- Merahsiakan bahawa diri seorang kasyaf- kecuali kepada orang yang paling dipercayai sahaja. Dan jika terbongkar sekalipun bahawa dirinya kasyaf, hanya mendiamkan diri, tidak menjawab “ya” dan tidak menjawab “tidak”.
- Merahsiakan segala keburukan orang yang “terlihat” olehnya
- Yakni tidak menceritakan keburukan orang lain. Dengan kata lainnya “menjaga aib orang”.
- Menjaga rahsia alam- iaitu tidak sewenang-wenangnya menceritakan apa yang dilihatnya secara kasyaf dengan sebarangan melainkan kepada orang yang paling dipercayai, atau mereka yang ahli dalam bidang ini sahaja.


b) Kasyaf Bathil.- Merupakan kasyaf yang diakibatkan oleh kehadiran makhluk jin dalam tubuh seseorang itu. Tidak kira samada orang itu ada gangguan, seperti asyik atau saka, atau pernah mempelajari ilmu tertentu yang ada keterlibatan jin yang boleh menyebabkan dia kasyaf.


c) Kasyaf Awal Bathil – Merupakan kasyaf yang pada awalnya sahaja kasyaf bathil tapi bertukar menjadi kasyaf tanpa jin. Ini kerana, jin yang menyebabkan seseorang itu kasyaf telah keluar tapi orang tersebut masih lagi mempunyai kebolehan kasyaf. Ini disebabkan mata dalamnya telah terbuka tanpa ditutup. Ibarat jin keluar bilik tapi tidak tutup lampu.


Kategori Kasyaf.


Ada mereka yang mengkategorikan jenis-jenis kasyaf seperti yang berikut;


a) Kasyaf Mata- Kebolehan melihat alam ghaib.
b) Kasyaf Telinga- Kebolehan mendengar alam ghaib.
c) Kasyaf Hati/ Mata Basyirah- Kebolehan mengetahui sesuatu yang tersembunyi.
d) Kasyaf Ladunni- Kebolehan mendapat ilmu secara terus dari Allah.


Saya pula menambah lagi kategori kasyaf seperti berikut;


e) Kasyaf Rasa- Kebolehan “merasa” alam ghaib, dan apa-apa yang berlaku di alam tersebut. Biasanya kasyaf jenis ini saling berintergrasi dengan lain-lain jenis kasyaf yang juga ada pada orang tersebut.


Peringkat-peringkat Orang Yang Mulai Kasyaf


Kebiasaannya, orang yang mulai kasyaf akan melalui peringkat-peringkat yang berikut;


Peringkat Pertama- “Tahu”- Pada peringkat ini, seseorang itu menjadi tahu akan keberadaan atau kejadian alam ghaib.
Peringkat Kedua- “Rasa”- Kemudian, dari peringkat tahu menjadi peringkat rasa, orang tersebut mulai merasai keberadaan dan kejadian alam ghaib.
Peringkat Ketiga- “Dengar”- Kemudian dia akan mulai mendengar bunyi-bunyi yang berasal dari alam ghaib. Bunyi yang mulanya kedengaran sayup-sayup sahaja, kemudian akan meningkat kejelasannya dari masa ke masa.
Peringkat Keempat- “Nampak”- Kemudian beliau akan mula ternampak lintasan-lintasan imej di fikirannya, beransur-ansur akan mulai pandai menggunakan “penglihatan dalam” dan mulai nampak bayangan-bayangan dan bentuk, kemudian pergerakan, kemudian imej bergerak yang kurang jelas, kemudian imej bergerak yang jelas. Akhirnya imej bergerak yang jelas dan terang.


Setiap orang yang mulai kasyaf berbeza, ada yang melalui peringkat-peringkat yang telah disebutkan tadi dengan cepat, manakala ada yang lambat pula. Ada juga yang hanya mendapat sejenis kasyaf sahaja (contohnya hanya kasyaf telinga). 
Walau apa pun, ada hikmahnya dan sebab musababnya yang Allah sahaja yang tahu.


Pencahayaan Pandangan Kasyaf


Kadangkala, mereka yang menggunakan pandangan kasyaf melihat seolah pandangan mereka di “filter” oleh suatu warna. Ini adalah pencahayaan pandangan kasyaf, atau juga dikenali sebagai “backlight” imej yang dilihatnya. Ialah terbahagi kepada beberapa tahap dan warna;


1) Hitam/ Gelap: Perlu lebih lagi amalan.
2) Biru: Tahap Siti Fatimah.
3) Hijau: Tahap Rasul.


Ada satu tahap yang mesti dielakkan iaitu;


4) Merah: tahap syaitan. Perlu memperbetulkan semula niat amalan.


Kebiasaannya, kasyaf yang mempunyai “backlight’ merah adalah kasyaf bathil yang biasa digunakan oleh bomoh-bomoh. Kasyaf sebegini perlulah dielakkan penggunaannya kerana ada kehadiran jin yang membantu penglihatan kasyaf tersebut.


Melihat Jin, Boleh atau Tidak?


Barangkali anda pernah mendengar penyataan ini;


“Barangsiapa yang mendakwa dirinya mampu melihat jin, maka kami akan mengganggap syahadahnya terbatal kecuali beliau seorang Nabi”.

Ini sebenarnya adalah pendapat Imam Syafie. Akan tetapi, Imam Syafie juga adalah seorang yang kasyaf. Jadi mengapakah beliau mengeluarkan pernyataan begitu?

Ini tidak lain adalah kerana, dengan tegasnya Imam Syafie berkehendakkan para mukasyafah menjaga etika seorang kasyaf, agar “tidak mendakwa diri mampu melihat jin”. Ini adalah untuk menjaga keharmonian masyarakat umum, yang agak kurang memahami hal-hal sebegini. Pernyataan Imam Syafie itu bukanlah bermaksud, hanya seorang Nabi sahaja yang mampu melihat jin, kerana boleh jadi orang yang bukan Nabi juga boleh jadi mampu melihat jin atas pemberian Allah kepadanya.

Mari kita lihat pula satu peristiwa yang terjadi kepada Rasulullah, iaitu peristiwa Rasulullah di ganggu ifrit ketika
solat;

“semasa solat berjemaah, tiba-tiba para sahabat terkejut melihat Rasulullah membuat aksi mencekik sesuatu sambil berkata “Auzibillahi min ka” (bermaksud, “aku berlindung dengan Allah dari mu”), lalu Baginda melepaskan cengkaman tersebut. 

Selesai solat, para sahabat bertanya kepada Rasulullah apakah yang telah berlaku? Lalu Rasulullah menceritakan “ifrit (atau syaitan, ada pelbagai versi cerita ini), datang kepada ku dengan membawa obor untuk membakarku, lalu ku tangkap ia dan mencekik ia. Ingin sahaja aku mengikatnya di tiang, agar kalian dapat melihatnya dan menjadi permainan anak-anak kecil, lalu aku teringat doa saudaraku Nabi Sulaiman, lalu ku lepaskan ia”.

Kita perhatikan ayat “…agar kalian dapat melihatnya”, bermaksud Rasulullah tidak melarang kita untuk melihat jin, kerana Rasulullah tidak dapat menghalang pemberian kasyaf oleh Allah yang berkuasa memberikan apa sahaja yang dikehendakiNya kepada sesiapa sahaja yang dikehendakiNya. Cuma apa perlu dijaga dan diperhatikan adalah etika seorang mukasyafah, itu sahaja.

Ps: Ramai juga di antara sahabat Rasulullah yang di izin oleh Allah untuk melihat jin, bahkan ada juga yang sehingga dapat bergelut dengan jin, menangkap jin mencuri kurma, melihat jin terbakar dek kerana Ayatul Kursi dan sebagainya.


16 comments:

  1. Assalamualaikum kak... ralit anie membaca artikel ni... terima kasih kerana berkongsi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusallam Warahmatullahi Wabarakatuh aNIe,

      Sama2 kasih

      Delete
  2. assalamualaikum auntie
    thanks for sharing this entry.. now i know..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusallam Warahmatullahi Wabarakatuh ikanbesh,

      Most welcome dear..

      Delete
  3. salam. sy tutup mata bla nk tdo. perasaan ada dua makhluk mmrhatikan saya. siapa mereka ? sy berada di hong kong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kembali kamarul,

      Sila rujuk dengan pakar perubatan islam, mungkin ada makhluk yang nak menempek.

      Delete
  4. salam kak. saya pjam mata .st nmpk byangan dua makhluk. suda tiga hari da. beri salam diaorng cuma angkat tangan je. siapa mereka ? sy dkt hong kong .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kembali kamarul,

      Emmm...jangan memberi salam sebarangan, walaipun bayangan tersebut memakai serban dan jubah mungkin jelmaan iblis utk mengelirukan kita.

      Delete
  5. salam kak....saya baru terbaca..ada akak kenal mana2 guru / org tua yg kasyaf ke kak..saja nak ziarah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kembali EMT,

      Ramai yang kasyaf tapi mereka mendiamkan diri sebab tidak mahu digelar 'gila'.

      Delete
  6. nak tanya klu seseorang itu boleh lihat pokok, daun, binatang berzikir,boleh melihat qarin seseorang itu tahap apa.?

    malah lebih dari itu...

    ReplyDelete
  7. saya nak kongsi sedikit, saya puya kawan yang boleh lihat pokok,tumbu-tumbuhan, binatang berzikir,mula2 dulu kalau setiap kali lalu kubur dia rasa gerun sebab terlalu ramai org menjerit disiksa bukan hanya dengar malah dapat dia lihat seperti, hanya yang sedikit sedikit bilangan yg org mengaji al-quran, dia mendengar suara-suara pelik, mampu melihat qarin seseorang dan banyak lagi kejadian aneh yang berlaku, yang mana dia mampu melihat mendengar dan mengatahui rasiah rahsia alam, byk yang dia ceritakan tapi kami merasiahkan sebab nanti orang akan cakap dia gila, dia hanya berpesan kepada orang luar tingkatkan amalan,perbykan zikir, solat taubat,solat tolak bala,solat hajad dan solat mlm,ikut suunah nabi. sebab janji allah memang benar, berita yang baik untuk org2 yg beriman surah fusilat 41-ayat 2, surah al baqarah 2 ayat 2 hingga 5, kepada mereka yang munafik,lalai, leka, angkuh, sombong, ujub, fasik. balasan allah sangat dahsyat surah al baqarah 2 ayat 6 hingga 20, untuk memudahkan kita faham sebaiknya baca tejemahan baru kita akan lebih faham maksud2 nya. klu yg terer tu alhamdulillah lebih bagus lah

    sekadar berkongsi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Dino,

      Betul apa yang dipesan oleh kawan Dino.
      Perbanyakkan pendekatan diri denganNYA.
      Untuk mendapatkan kasyaf perlu melalui proces pembersihan makam nafsu diri.

      Surat Al Mu’minun ayat 17
      “Sesungguhnya kami telah mencipta keatas dirimu tujuh jalan (nafsu)”

      1. Nafsu Kamaliah
      2. Nafsu Mardiah
      3. Nafsu Radiah
      4. Nafsu Mutmainah
      5. Nafsu Mulhamah
      6. Nafsu Lawamah
      7. Nafsu Amarah

      Makam nafsu amarah harus dibinasakan dulu..dan seterusnya peningkatan yang paling tinggi..

      Manusia yang hendak menuju kepada makrifat(kasyaf) hendaklah berusaha memecahkan ruyung-ruyung hijab ini sehingga ianya sampai ke martabat yang paling tinggi kemuliaanya disisi Allah s.w.t

      Ejaan Ayat Bismillah
      Ba, Sim, Mim

      Ba - Basirun (pandangan)
      Sim - Samiun (pendengaran)
      Mim - Mutakalimun (berkata2)

      Disini ada rahsia dalam rahsia
      jika terhurai rahsia maka kasyaflah seseorang itu. InSyaaAllah

      Ada yg dapat hanya satu saja kasyaf pandangan, ada juga yang dapat pendengaran dan ada juga yang dapat mendengar kata2 hati orang..dan ada juga yang dapat kasyaf tiga2 sekali gus..

      Allahu Akbar.

      Memang orang2 kasyaf tidak akan mengaku yang ia kasyaf sebab orang yang biasa2 akan kata dia 'gila'.

      Mengenal diri Mengenal Allah adalah kuncinya.

      Auntie tidaklah pandai untuk mengajar tapi auntie telah melalui..

      Delete
  8. salam.

    mcm mane nk berhubung dgn akak?

    penjelasan ni mmg tepat,terutamanya penjelasan perihal warna scan iaitu hitam merah biru hijau. :)

    tidak lain dan tidak bukan mesti akak dh mengambil jln ilmu yg terlalu jarang diperkatakan org. hehe

    ReplyDelete
  9. adakah TAPEDIRI macam ilmu kasyaf?

    ReplyDelete
  10. Assalammualaikum kak nanie, bagaimana boleh saya hubungi akak? saya sedang berhadapan dengan masalah yang sangat rumit. saya dalam keadaan buntu ketika ini. untuk makluman akak, saya menderita sakit disebabkan gangguan jin yang kemungkinan besar adalah jin saka. kalau akak sudi boleh hubungi saya tak? saya perlu seseorang untuk berbincang. terima kasih.

    yatiekarim@gmail.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...