THANK YOU TO ALL MY FOLLOWERS

Saturday, February 4, 2012

Nangka Kenapa Bergetah?

Dapat Nangka yang terbesar dalam hidup auntie

Auntie tak pernah lagi dapat
nangka yang sebesar ini dan tak pernah
mengerjakan nangka untuk dapat hasil
buahnya..
Cempedak pandailah..selalu uncle beli
Nangka selalunya beli yg siap bersih di pasar malam
atau di tepi2 jalan, gerai yang menjual buah2an
potong..especially di R&R highway.

Aduhai, adik auntie bagi macam nihlah pulak..
Lima hari auntie letak kat porch tak tahu
macam maner nak buat..
so semalam, terliur juga ingatkan
buah nangka yg manis, yg selalu dibeli..






So..pandai2 lah auntie untuk mengerjakan nya..
Auntie tahu nangka bergetah.
So siapkan minyak kelapa sepiring..
Sapu tangan dan pisau dengan minyak tuh
dan mulalah 'operate'  nangka tuh..huhuhhu


Persiapan alat pada pukul 14 :18 
peralatan utk bedah nangka

Pisau yang auntie gunakan tuh kecik
tak lepas dengan nangka yg keras kulitnya
Auntie kedapur ambil chopper
Tak pulak auntie ambil gambar
sebab tangan dah berlumur getah..ahhhhhh
memang leceh..lah..
Yang kecewanya bila dah terbelah dua nangka tuh
Rupa2nya nangka muda..Ishhhh...memang kecewa
sebab auntie teringin nak makan nangka yg masak
bukan yang muda..
Sampai dalam hati berkata..
Ishhhh...masuk jer dalam tong sampah
malas nak siapkan utk hasilnya..
Auntie tinggalkan tergolek di depan
porch tuh..berjam2 lama nya..

Uncle dan anak2 sikit pun tak kata aper2
Mereka tahu, kalau mereka tanya kenapa
tinggalkan tergolek, mesti auntie akan
suh dia orang habiskan kerja..hehehehehehe

Sambil duduk2 tengok TV,
hati tak tenang memikirkan
Allah SWT dah bagi rezeki
kenapa lak nak di buang?
Takutkan Allah marah,
dengan izinNYA, dgn semangat
yang dibekalkan..
auntie pun pergilah  menyambung
kerja pembedahan yang terbengkalai tuh..

Barulah siap dibedah, 17 : 50 petang..


Hasil bedahan..hehehehehe

Auntie kirim separuh pada Besan malam semalam
bila Khairul nak balik jumpa isteri dia di Melaka 
selepas maghrib dia bergerak naik bas.

Segan pun yea, orang KL kirim nangka muda
tapi tak perlah, boleh juga mereka buat lauk

Penat memotong nangka muda rupa nya
sampaikan urat gigi auntie buat hal
bentan agak nya..berdenyut2..
Aduh..terlalu sakit sampai makan pain killer
dan tidur semalam..

Hasil masakkan auntie dari nangka muda
untuk tengah hari ni..


Nangka muda masak lemak cili api dengan udang

Belum makan lagi..apa rasa nya
Tak tahulah auntie..

Selamat berhujung minggu..




19 comments:

  1. Saya suka makan nangka muda masak lemak, tapi memang leceh nak mengerjakannya. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,

      Memang leceh kakcik, first time saya siang buah nangka..huhuhu rase nak pengsan lah juga..hehehehehe
      Aah, sedaplah bila dah dimasak.

      Delete
  2. Saya kurang makan nangka sbb angin.tak kecik hati klu org x bagi nangka tapi klu gulau nangka mak saya buat mmg tak tolak sbb ada lada hitam dan halia utuk elak angin.. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,

      Ohhh..nangka angin ker? Auntie makan ajer bila terjumpa, memang suka sangat.
      Masak lemak cili api auntie tak bubuh halia atau lada hitam.
      Setakat sampai petang selepas makan, perut dan badan okay pulak.
      Alhamdulillah

      Delete
  3. Assalamualaikum.
    Nangka muda rupanya. Sedap dibuat masak lemak...

    TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam,

      Aah, masak lemak, masak lain2 saya tak tahu, tadi dalam FB ada kawan suh buat kerabu, tapi tak pernah pula buat dan makan.

      Delete
  4. saya suka 'perempuan bergetah'...

    hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,

      Wah! suka perempuan bergetah yea? Kalau jumpa auntie masa muda2 dulu mesti gedek tergila2 tak leh tido...sebab auntie auntie bukan saja bergetah malah elastik..hahahahahah
      gurau2 yea..

      Delete
  5. Salam,
    Masak gulai nangka memang sedap. Nangka yg dah masak dibuat pengat nangka juga best. Kalau kita berjiran, memang LF nak mintak nangka muda yang masih belum dimasak itu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kembali,

      Dua2 menu yang Dato cakap tuh amatlah sedap.
      Kalau kita berjiran, tak yah Dato mintak nangka muda tuh, saya hantar yang dah siap dimasak utk Dato dan Datin. InshaAllah..

      Delete
  6. lerr..sy ingatkan nangka yg dah masak..rupanya muda dan bergetah lagi...sedapnya tenguk masak lemak nangka tu..bak sepinggan..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,

      Auntie pun ingatkan nangka masak, tapi nangka muda.
      Nak sepinggan ker..mai lah sini makan sama2..

      Delete
  7. Gulai nangka sedap, MM. Tapi saya tak boleh makan banyak, takut perut sebu, angin. Kalau tak habis, esoknya perhangatkan, sampai kering macam rendang. Sedap juga.

    ReplyDelete
  8. Gulai nangka sedap, MM. Tapi saya tak boleh makan banyak, takut perut sebu, angin. Kalau tak habis, esoknya perhangatkan, sampai kering macam rendang. Sedap juga.

    ReplyDelete
  9. Salam,

    Tak dapat nak keringkan gulai tadi sebab habis seperiuk..hehehehehe

    ReplyDelete
  10. auntie, ni fav mama saya ni. dulu-dulu masa kecik-kecik macam pelik tengok dia masak nangka buat gulai. terpikir nangka ni manis buat gulai mesti pelik rasanya.

    rupanya nangka muda mana ada manis. lemak-lemak gitu. bila dah first time rasa tu, terus dengan saya sekali suka makan. tergila-gila i can say. haha.

    ReplyDelete
  11. Kak belakang rumah saya dulu ada pokok nangka yang buah nya besar macam akak tunjuk ni, saya selalu upah budak yang mesin rumput kat rumah saya ni ambik kan. Tapi selalunya kami makan nangka yang dah masak betul tapi sekarang shamsul dah tebang pokok nangka tu sebab dia geram dengan monyet yang kerja kan buah nangka tu.

    ReplyDelete
  12. Nangka muda mmg sedap aunty buat masak lomak mmg terangkat... tp nangka ni angin, jgn makan bbyk aunty ye :)

    Nangka dah masak selalunya berbau wangi :)

    ReplyDelete
  13. Fuiyoooooo menariknye gulai lemak tu....nak makan jugak la....kene cari ni

    ReplyDelete

Pada yang terbuka hati utk tinggalkan komen disini..
Didahului dengan ucapan Ribuan Terima Kasih

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...