THANK YOU TO ALL MY FOLLOWERS

Friday, January 27, 2012

Hukum Menggunakan Perfume Alkohol








Satu lagi auntie ambil dari email untuk readers pada Jumaat ni

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Perfume/Kosmetik Beralkohol
Perfume/kosmetic beralkohol merupakan masaalah baru yang tidak ada pada masa
Rasulullah saw, maka dalam mengambil hukum para ulama menggunakan ijtihad.
Berdasarkan penjelasan dari :
1. Majlis Fatwa Kebangsaan Malaysia
2. Lembaga Fatwa Al-Azhar
3. Majlis Muzakarah Panji Masyarakat
4. Fatwa Syeikh Sya'rawi rh
Hukum menggunakan Perfume kosmetik adalah boleh, tidak haram dan tidak najis

Majlis Fatwa Kebangsaan Malaysia mengenai hukum alkohol.

Alkohol terdiri daripada berbagai bagai bahan kimia iaitu Ethanol dan Ethyl alkohol, Bothanal dan lain2 lagi. Dalam minuman keras ethanol, ialah bahan yang menyebabkan mabuk dan ia merupakan bahan yang terbanyak sekali di campurkan

1) Setiap minuman arak mengandungi alkohol bukan alkohol itu dari arak. Alkohol dan proses pembuatan arak hukumnya haram dan najis, tetapi alkohol yang dibuat bukan melalui proses pembuatan arak maka hukumnya tidak najis dan tidak haram diminum

2) Minuman ringan yang dibuat sama caranya dengan arak samaada mengandungi sedikit alkohol atau alkoholnya disulingkan adalah haram diminum

3) Minuman yang dibuat bukan untukdijadikan arak atau bukan yang memabukkan dan tidak sama caranya
dengan proses arak adalah halal diminum

4) Alkohol yang terjadi sampingan dalam proses pembuatan makanan tidak najis dan halal dimakan.

5) Ubat-ubatan dan pewangi yang ada kandungan alkohol adalah dimaafkan.

Menurut kitab"AlFiqh Al-Muzahibil ar'baah " dalam bab "An najasat juzu 1, Alkohol yang dimasukkan ke dalam minyak wangi untuk menahan minyak wangi agar tahan lama atau untuk menaikkan roti adalah boleh.

Bersandarkan kepada kenyataan ini boleh dikiaskan kepada penggunaan alkohol dalam minuman ringan.

Jawatan kuasa fatwa telah memberitahu bahawa alkohol ialah nama yang digunakan di dalam kaedah saintifik kepada sebatian yang mempunyai senyawa (OH). Dua jenis alkohol yang paling baik ialah
1. Methyl alkohol (Methanol) atau alkohol (kayu)
2. Ethily alkohol (Ethanol) atau alkohol biji-bijian.

Methyl alkohol (methanol) tidak digunakan untuk minuman kerana ia merupakan racun yang kuat, manakala ethly alkohol digunakan sebagai campuran di dalam minuman keras.

Penyediaan alkohol boleh dibuat melalui dua cara, iaitu:
a. Penyediaan dalam makmal
b. Penyediaan dalam industri. 
Alkohol amat berguna sebagai bahan aktif dalam minuman, makanan dan ubat-ubatan dan sebagai bahan pelarut seperti untuk kosmetik dan minyak wangi.

Pada umunnya alkohol adalah bahaya dan beracun ia ada daya pembunuh dan memabukkan serta merosakkan anggota tubuh badan. Arak adalah memabukkan dan ia adalah haram seperti sabda nabi S.A.W
"Semua yang memabukkan berarti arak, dan setiap arak adalah haram." (Riwayat Muslim
Dan Umar pun mengumumkan pula dari atas mimbar Nabi, "Bahwa yang dinamakan arak ialah apa-apa yang dapat menutupi fikiran." (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Lembaga Fatwa Al-Azhar berpendapat bahawa alkohol itu tidak najis manakala arak tetap najis. 
Setelah membincangkan perkara ini dengan panjang lebar maka jawatankuasa mengambil keputusan bahawa minuman ringan yang dibuat sama caranya dengan arak adalah haram. Alkohol yang terjadi sampingan dalam proses pembuatan makanan tidak
najis dan boleh di makan.

Ubat-ubatan dan pewangi yang ada kandugan alkohol adalah boleh dan dimaafkan.

Hasil muzakarah Majlis Muzakarah al-Azhar Panji Masyarakat
(Islam dan masalah-masalah kemasyarakatan, terbitan pustaka panjimas, Jakarta, tahun 1983, hal. 427):

MEMAKAI ALKOHOL DAN MINYAK WANGI
Mengenai alkohol di dalam minyak wangi, telah majelis terangkan. Bimbingan pribadipun telah menguraikannya pada Panjimas yang baru lalu. Hukumnya tidak haram. Memakai minyak wangi, malah disunatkan. Namun sekedar tambahan bagi saudara, Majelis terangkan jualah, sepanjang Majelis ketahui, yakni:
Alkohol, adalah sebangsa gas cair (fluida). 

Gas mempunyai sifat:
- Kemampuan berpindah tempat dengan kecepatan yang besar dan mempunyai tenaga kinetik tinggi. Energi kinetik akan menaik, bila temperatur menaik (dinaikkan).
- Campuran molekul-molekul gas, adalah merata. Molekul gas bergerak bebas ke segala arah dalam garis lurus dan tidak hilang energinya, akibat tubrukan antara sesama molekul tadi itu.
- Menempati volume yang lebih besar, dibandingkan dengan zat padat atau cair dalam berat yang sama.

Oleh kerana sifat-sifat yang diterangkan di atas, maka setetes minyak wangi, yang telah beremulasi dengan gas (dalam hal ini alkohol yang dicairkan tadi), maka bau wangi itu ikut dibawa sebar dengan cepat dan ruang sebar (volume sebar)nya pun sama dengan ruang alkohol tadi yang mempunyai energi kinetik: Ek=1/2 mv2.

Pendapat almarhum Syeikh Sya'rawi rh di dalam Anta tas'al Wa Islam tujib.:

Soal: Apakah memakai perfume yang mengandungi alkohol haram hukumnya?

Jawab: Memakai perfume yang mengandungi alkohol halal hukumnya. Alkohol menjadi haram jika diminum untuk bermabuk-mabuk.

Jika ia dipakai untuk tujuan baik, contohnya untuk bahan bakar, hukumnya tidak haram. Alkohol tidak najis. Ada beberapa negara Islam melarang import Eau'De Cologne yang mengandungi alkohol. Misalnya disalahgunakan untuk diminum dan bermabuk-mabuk.

Wanita boleh memakai perfume hanya di dalam rumah sahaja. Jika keluar rumah, dilarang memakainya. Sebab, dapat mengundang perhatian lelaki dan memberi rangsangan. 


Kesimpulan :
Berdasarkan penjelasan di atas, dapat kita fahami bahawa alkohol yang terdapat di dalam perfume adalah suci dan boleh dipakai untuk mengerjakan sembahyang tanpa ragu-ragu lagi

10 comments:

  1. DEAR AUNTIE..
    tq fr info :)

    pun suka pakai perfume..baru rasa yakin nak berhadapan ngan orang.takut bau yang tak menyenangkan mendatangkan tak selesa pd org lain

    ReplyDelete
  2. selalu guna pewangi dari kasturi

    ReplyDelete
  3. salam auntie.

    tentang penggunaan perfume beralkohol ni kite sudah faham. kebanyakan perfume mmg ada alkohol.

    tapi saya pernah terbaca ada pulak perfume yg ditaruk lard utk tujuan nak bagi tahan lama.

    ha, yang tu saya dah seram memikirkan...

    ReplyDelete
  4. Hello Marina, just dropped by say hello.
    Wishing you the very best of the Dragon year.
    You keep a song in your heart and stay young.
    Lee.

    ReplyDelete
  5. Irfa :

    heheheheh auntie pun amat suka perfume

    ReplyDelete
  6. IM :

    Akak guna kasturi ketika solat pada setiap waktu

    ReplyDelete
  7. GB :

    Waalaikumussalam,

    Ishhh..tak pernah dengar pulak dalam perfume ada lard dlm makanan adalah..
    Entahlah..tak suka ada was2

    ReplyDelete
  8. Uncle Lee :

    TQ for yr visit.

    heheheheheh I always feel young at heart and my songs are all from Rod Steward

    ReplyDelete
  9. sy yg muda ni pon pakai haruman kasturi auntie. 1st time cium bau dia teros terpikat. menenangkan . ustadz darul syifa' ade ajar macam mana yg seelok nya nk menggunakan haruman kasturi tu . byk faedah nya :)

    ReplyDelete
  10. Kak, shamsul pun ada baca tentang hukum pakai perfume kat dalam majalah mana saya dah tak ingat, sebab tu dari dulu lagi saya tak pernah was was pun.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...