THANK YOU TO ALL MY FOLLOWERS

Thursday, September 29, 2011

Kenapa Sedih?

Selepas dari rumah terbuka di Kajang petang minggu lalu

Hari yg sama, malam lepas maghrib ada pula jemputan
majlis pertunangan..di Ampang
kawan uncle, anak perempuan pertamanya
bertunang dengan orang Kluang

Auntie dan uncle sampai rumah tuh pukul 8 malam,
Dah ramai jugalah jiran2 dan sedara mara tuan rumah


Bertemakan warna biru dan putih
Makanan ni tempah dgn caterer



Makanan ni pula di sumbang oleh jiran2..

Mereka ajak kami masuk ker rumah,
Ishhh..nak buat aper, bukan nya auntie boleh dengar
apa2 yg dibincangkan pun
lagi pula auntie kan tak boleh duduk bersila
emm...duduk kat bawah khemah jer lah..

Uncle tinggalkan auntie, lalu masuk kedalam rumah..
Dia siap berbaju melayu dan bersampin..
Auntie terlupa nak snap gambar uncle
hensem dia malam tuh
berbaju melayu warna oren..hehehe


Jeling2 kot2 orang sedang baca doa..
Orang angkat tangan auntie pun angkat
dalam hati mengAmin kan sajer
memang tak dengar lansung bacaan2 doa..


Uncle dan auntie di ajak makan di khemah biru, lauk berhidang
Alhamdulillah...

Banyak lauk pauk nya..
Lemak Daging cili api
sambal tumis udang petai
kerabu pucuk paku
ikan kering sepat..
nasi putih
auntie makan spt diatas

Tak sentuh..
nasi briani
ayam masak merah dan Dalca

Sepiring Buah2an, satu cup tutty fruity ice cream
dan secawan teh tarik panas..

Dah tuh masuk dalam rumah
nak tengok hantaran2 dan mesti ada mini pelamin
sebab anak kawan auntie ni baru buat bisness
pasang pelamin..

Comel pelamin..
simple2 hantaran nya..
Akan melangsungkan perkahwinan
dalam masa 6 bulan lagi
atau mungkin awal lagi..



Nama anak kawan auntie ni Lin
memang auntie sangat sayang kat dia
rajin menolong auntie
Masa anak auntie Khairul kahwin,
dia lah bersusah payah datang ke rumah auntie
berturut2, berhari2..siapkan goodies
layan tetamu dan bagai2 kerja..



Kerana terlalu sayang...auntie menangis..terasa sayu
macam anak sendiri yg nak menikah..

Balik rumah pukul 10:30 malam..
tak guna citer..punya lah penat
letih dan longlai badan auntie
aper tak nyer
dari hari sabtu rumah terbuka
sampai lah malam tuh..
memang renyah..

Auntie Paksa diri utk solat isya
selepas tuh, terus auntie rehat
untuk tidur..

Wednesday, September 28, 2011

Nasib Dah Berubah...

Rumah terbuka lagi, kali ni kat Kajang
kawan lama, 35 tahun yg lalu..
hari minggu lepas pukul 1 hingga 6 ptg

Nasib dan Rezeki sesorang, kita tak tahu,
kawan uncle dah jadi millionaire..
dia bersara tentera awal..
Dia berpangkat Lt masa tuh..
macam2 dia cuba berbisness..tak menjadi
kerja balik makan gaji, tak puas hati,
asyik cukup makan ajer..
kena cuba balik venture into bisness jugak
untuk jadi kaya raya....
akhirnya...Allah SWT membuka rezeki yg melimpah
ruah untuk nya...

Khemah yg bertemakan hijau..
Berkonsepkan gerai2..
Siap ada muzik2 lagi..
tapi auntie tak dengarlah
aper yg didendangkan..

Ramai tetamu, kebanyakkan nya auntie tak kenal..
hehehe nampak gaya macam org2 politik
baju kemeja batik, berlengan panjang dan bersongkok hitam

Tiba2 datang sorang pompuan, berbaya umur nya
kira pangkat kakak pada auntie lah..
terus peluk2 auntie..
Hairan juga, auntie tak kenal dia..
sapa nih?..tanya auntie pada uncle...

Lah...macam maner boleh tak kenal? kata pompuan tuh!
Kan ker kak Kit yg sambungkan panggilan
nani ke tunang nani kat Kluang dulu2..
sampai 5 enam kali sehari, panggil tunang dia
gitu juga 'dia' (sambil tunjuk kat uncle)
suh kak Kit buat panggilan ker KL berkali2...
hehehehe..
Ohhhh...okay
ingat dahhhhhh....
Wahhh...terngiang2 suara kak kit bila
jawab talipon masa tu..
"Kluang Garrrrissonnnnnnn...."
(Berlagu2 dan lemak suara dia masa tuh)
lama nya..dah 30 tahun lebih..
kita sekarang dah berkeredut dah..
macam maner nak kenal
hehehehe gelak tak ingat dunia..

Tapi saperti biasalah,
bila dah excited sangat, lupa nak bergambar..

Uncle carikan auntie tempat untuk duduk
Lepas tuh dia pergi ambil makanan..



Aper yg auntie kunyah tuh?


Emm...dahsyat lah..Allah beri rezeki utk auntie..
auntie punya lah teringin nak makan kambing golek...
Pergi banyak open hse tapi tak de kambing golek
Haa...kat rumah kawan auntie ni ada rupa nya..
Penutup Syawal..
Alhamdulillah..

Dua ekor kambing, 1-3 ptg seekor,
3-6 petang sekor lagi..


Gerai Satay kat hujung sana
biskut raya dan kerepek2 atas meja

Entah auntie tengok aper?


Gerai ABC
Tuh sebelah pagar ..muzik2..

Pasangan suami isteri (Tuan Rumah)

Peminat2 kambing

Kuih2

Satay

Mee rebus

Char Kuey Teow

Lemang, rendang, buah2an dan kuih muih

Teh Tarik

Bergambar sebelum balik...

Uncle toleh kebelakang masa kami nak ke kereta..
ambil gambar rumah dia..yang RM M..hehehehe

Happy for you my friend
You have achieved yr goals...
Alhamdulillah...


Tuesday, September 27, 2011

Rumah Terbuka Adik

Tahun ni adik auntie tak buat rumah terbuka di rumah nya
seperti tahun yg sudah2..

Kali ni, adik buat kat Bkt Aman
dari pukul 11 pagi sampai pukul 4 ptg
pada hari sabtu yg lepas..
Jemputan lebih kurang 2 ribu orang
makanan lazat2 belaka

Emm..auntie cuba ingat
sebab uncle tak banyak ambil gambar..

Nasi beriani dan lauk pauk..
mee rebus, pasembor, laksa penang, kebab, satay,
char kuey teow, ketupat, lemang, rendang, kuah kacang
cendul, abc, dadih, tapai, icecream...buah2an..
entahlah...macam2 lagi..
tapi tahun ni auntie tak nampak pulak kambing golek
mungkin dah habis kot..
tahun sudah pun gitu
auntie tak dapat makan
ramai peminat kambing
2 ekor kambing yg digolek
pun tak cukup..
kecewa ...huhuhu

Bergerak dari rumah pukul 1:30 tgh
punya lah sesak lalu lintas auntie sampai
Bkt Aman dah pukul 3 ptg..
punya lah lapar..
sebab dah lewat utk makan tghhari
hehehehe

First time auntie ke Bkt Aman
tak pernah kesitu..

Noy dan Peeja tak pergi sebab
bongkang kat rumah
Noy fly sampai rumah pun dah pukul 6 pagi
Auntie pun tak gerak/kejut dia orang..
tak cukup tido..kalau dipaksa bangun
mesti muka 'ketat' hehehe

Char Kuey Teow panas2

Semeja dgn auntie, adalah anak jiran arwah mak suatu ketika dulu
dah berkeluarga dia..

Sapalah snap gambar uncle

P G dah kenyang..

Adik edarkan kotak2 yg berisi biskut raya dan dodol..

Monday, September 26, 2011

Kain Alas Meja - Sapra

Auntie di besarkan makan bersapra dan bersaji oleh arwah mak.

Balik dari sekolah dimana auntie berjalan kaki hampir 1 batu,
mungkin juga 2 baju...entahlah..dari darjah 1 hingga darjah 6
ketika itu..

Sesampai jer rumah, tukar baju sekolah kpd pakaian rumah..
Terus tuju meja makan dan kuak tudung saji
nak tahu aperkah masakkan pd ari itu yg arwah mak sajikan
Masa kecik2 masakkan kegemaran auntie adalah
kari ikan dan masak lemak cili api..
tapi tak pernah memilih pun, semuanya auntie makan

Bila nak makan jer, auntie jerit berlagu2 kat arwah mak
Makkkkkkk....nani nak makannnnnnn..
Arwah mak akan datang kedapur..
memang dia suka teman kan auntie makan
auntie makan banyakkkk..bertambah2..hehehehe

Citer pasal sapra..
dulu2 ramai kawan2 mak pandai jahit sapra dan jual
untuk cari duit extra
arwah mak tak pandai menjahit..
tapi dia pandai menabung duit untuk beli sapra..
selalunya sedepa kali sedepa besarnya sapra...
warna merah, hijau, biru, dan macam2 lagi
siap bunga tekat lagi..

Ehhh...auntie konfident citer pasal sapra..
orang sekarang tahu ker apa sapra tuh.?

Sapra adalah sebidang kain untuk alas makanan
Atas meja atau pun dilantai
selalunya dipakai jika ada kenduri kendara
Tujuan aper?
Dulu2...Untuk cantik kot, tak pernah pula
auntie menanya arwah mak..
mungkin juga utk menghormati tetamu
pada auntie memang tak de fungsi sebab bila cedok lauk
sememeh habis sapra tuh..
kena rendam dan basuh..
ada yg susun lauk dalam dulang dan barulah
diletakkan atas sapra..
Cara yg ni kurang sememeh sapra tuh..

Tapi orang sekarang dah tak pakai sapra
Yang duduk town pakai table mats
ada yg kulit, ada yg plastik, ada yang kain
tengok budget lah..
auntie pakai yg mengkuang jer,
Noy beli kat Krabi..hari tuh

Kucing auntie pun bersapra jugak..hehehe
auntie kedapur dan terperanjat tengok
dah ada alas baru2 ni..

rupa2nya Noy beli kain tuh di Kuwait
memang tujuan untuk alas kucing dia..
dia kata cian kaki kucing tuh sejuk..
Ishhh....biar benar Noy nih?


Kain alas ni, lebar lagi tapi Noy lipat dua..


Maner ada kaki kucing tuh sejuk..
Lulu terkeluar sasar tuh..hehehehe

Si Kaseh..cantik jer placing kaki dan badan dia..

Citer belum habis lah..
ingat nak stop tapi otak teringat sesuatu..
tudung saji pulak..
Emm...cantik sangat tudung saji arwah mak
masa kami kat Taiping dia tempah..
Kat Perak..aper lagi kain baldu, bertekat benang emas...

Sekarang dah tak de dah saji tuh..
mungkin kalau di tempah di Perak ada lagi kot..
mesti mahal..



Mr googles


Sekarang ni..hehehe
saji auntie platik hijau..
hodoh rupa tapi praktical and lasting...

Tak Brapa Nak Hero

Ada kawan sarankan pergi membeli barang2 runcit kat HERo
emmm...kat wangsa maju
kata kawan murah..dari 'Gergasi' dan 'Kasih Empat'
auntie translate supermarket2 tuh okay tak? hehehehe

Lepas maghrib uncle suh tukar baju
ajak auntie gi HERo tuh..
Yang sebenarnya, badan tak larat nak pergi
tapi bimbang juga asyik menolak pelawaan
uncle untuk keluar..nanti mulalah uncle
bosan ngan auntie pulak..hehehe

so tukar baju...pergilah kami..
rupa nya, uncle tahu tempat nya
dia pernah ternampak signboard HERo katanya
tak delah kami mencari2..

Sesampai kat situ, nasib menyebelahi auntie
parking betul2 depan kedai tuh..
Alhamdulillah...tak jauh lah berjalan..

Ronda2, perati2 keliling..
Mungkin auntie dan uncle datang malam
banyak barang2 basah tak de..
nak serai, nak daun kesum, nak santan,
semua tak de..

Yang sebenarnya auntie tak brapa nak suka
pergi tempat yg tak biasa, sebab kena tercari2
rak2..minuman kat maner,
rak rempah ratus kat maner
rak sabun2 kat maner...
kalau tempat dah biasa, boleh terus tuju..

Harga barang2, dari dulu sampai lah sekarang
auntie tak ambil tahu, kedai mana murah,
kedai mana mahal..
Yang penting pada auntie keselesaan..
Brapalah sangat boleh saving?..
Sebab strategi mereka, benda ni murah
benda lain di naikkan...
tak kan beli susu kat Gergasi,
beli sabun kat Kasih Empat
beli ayam kat HERO
Ishhh...duit minyak tok sah kira?



Di HERo penuh dengan kaum bapa membeli..
Tak caya cuh tengok kat blakang auntie
semua lelaki..hehehehe

Kat tepi auntie pun kaum bapa tengah beli ikan2

Last2...muka auntie muka konfius..
Muka yg menunjukkan hati sedang berkata2
tak brapa nak Hero sangatlah kedai nih..hehehehe

Ada lah beli..
RM 47 hinggit saja..
buah2an dan minuman ringan

Its not so me to spend not even Rm 50
bila pergi ke kedai...hehehe

Mungkin sebab tak brapa sihat..
Mood kurang baik..
hehehehe

Sunday, September 25, 2011

Meroyan Ker

Citer ni utk kaum ibu ajer..
yg dah pernah bersalin
ibu yg pernah menyusukan anak..

Kucing kat luar rumah auntie branak
Colomon namanya
Dia branak dalam pasu depan rumah auntie
memandang pasu tuh sempit, kami alihlah
dia dalam kotak..
celah2 tempat kasut dan surat kabar
nampaknya dia selesa menyusukan anak nya kat situ..

Satelah 4 minggu berlalu, maka anak2 kucing tuh
dah pandai keluar dari kotak
cepat betul anak2 kucing membesar

Ohhh...gambar colomon yg branak tiga ekor
comel2 kan..



Comel nya..bertampok dikepala dan ekor ajer


Bermulalah citer Sedih..

Auntie peratikan..
Si colomon ni, pantang anak keluar dari kotak
mulalah dia gelisah..mengiau2
dia akan angkut sekor2 masuk dalam kotak balik
memanglah itu naluri ibu, menjaga keselamatan anak nya..

Satu petang tuh, uncle kata colomon dah gonggong anak2
dia keluar pergi rumah sebelah..

Ehh..kenapa? tanya auntie..

entahlah, mungkin rumah kita ramai duduk2
kat sini..keluar masuk, hisap rokok, sembang2
mungkin colo rasa anak2 dia tak selamat kat sini
rumah sebelah kan ker tak de orang...sunyi
kata uncle

Yealah...kata auntie
sambil tuh auntie pun ambil kotak tempat
anak2 dia tidur lalu buang..
Kemaskan balik tempat kasut tuh..

Dua tiga hari colo datang makan kat rumah
auntie macam biasa..

tapi masa auntie ambil gambar dia ni
dia dah mengiau2 di tepi tempat kasut
mencari2 anak dia..
walaupun auntie tak dapat mendengar..
tapi auntie nampak, perut dia kembang
kempis sambil mulut nya mengiau2..

Ya Allah..aper yang di cari nyer..
tanya auntie pada uncle

Mungkin anak dia dah hilang
dah diambil orang..
kan anak dia dah pandai jalan2..

Ishhh...pilu nya hati auntie bila
tengok colo macam tuh..
berhari2 dia duduk kat situ sambil ngiau2..







Nak buat macam maner?
Pandai betul bawak anak kerumah sebelah..
kalau kat rumah auntie kan ker selamat
anak2 dia..huhuhu..

Sekarang pulak dia asyik ngiau2 depan pintu rumah
mungkin dia ingat kami bawak masuk anak2 dia dlm rumah..

Ohhhh....kucing pun boleh meroyan ker?
Kesian nya...

Friday, September 23, 2011

7 Kalimah



Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah dan malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak buih dilautan.

1. Mengucap Bismillah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu

2. Mengucap Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu

3. Mengucap Astagfirullah jika lidah terselip perkataan yang tidak patut

4. Mengucap Insya Allah jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok

5. Mengucap La haula wala kuwwata illa billah jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini

6. Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika menghadapi dan menerima musibah

7. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah sepanjang siang dan malam


Thursday, September 22, 2011

Rumah Terbuka Kawan

Hari Minggu yg lepas auntie pergi rumah terbuka
Jemputan pukul 1 hingga 6 petang
Di Bukit Antarabangsa

Yang sebenar nya ada dua jemputan
Satu lagi di Taman Kosas
exofis mata auntie dulu

Kami plan nak bergerak lepas Zohor tapi
hujan mencurah2..

Peeja & Noy tak berbreakfast memang kelaparan lah
nak tunggu hidangan rumah terbuka..

Auntie kata pada mereka..
Makan lah roti ngan butter/jam/peanut butter tuh
buat alas perut

Ishhh...nak goreng beehoonlah mama..kata peeja
Terus dia kedapur dan goreng sekuali..
Bahan2 memang dah siap
Sayur mayur dah berpotong
Sambal gorengan pun dah bergoreng
Hanya panaskan sambal pecah telur
masukkan sayur dan beehoon

hahaha semua orang makan...
aper tak nya pukul 3 lebih baru hujan berhenti
Sampai rumah kawan
auntie dipimpin masuk dalam rumah
ingatkan nak duduk di kemah ajer..
emm.... dalam rumah duduk2 dulu
sembang2 dgn tetamu yg kenal..


Iras muka saper yek auntie ketika ni?



kesayangan Noy Papanya dari dulu hingga kini


Auntie makan laksa johor dan lemang+serunding
Kekeyangan beehoon yg peeja goreng...
Tapi dia orang makan semua yg terhidang atas meja
Ada nasi beriani, kambing kuzi, ayam masak merah,
dalca..dan acar timun nenas.
puding, muffin dan biskut2 raya..



Gambar bawah ni, aper yg uncle fokus?
Kipas? Auntie? Peeja?
Mungkin kedua kawan nya kat hujung tuh
Dato Ismail dan Dato Amir


Pekena laksa johor
Auntie tak reti makan tatang2..mesti ada meja

Emm...group photo sebelum masuk kereta..

Terima kasih daun keladi
bila masak2 jemputlah lagi..
hehehe

Rumah kawan auntie yg satu lagi
tak kesempatan auntie singgah
sebab Waktu Asar dah waktu penghujung
Lagi pula dia buat sampai kul 4 petang ajer
Emmm...mesti ramai kawan2 lama kat situ
tak perlah kalau ada rezeki nanti berjumpa
dilain masa dan dilain tempat
InshaAllah..

Wednesday, September 21, 2011

Kunjungan Org Jauh

Kunjungan dari Bapa Saudara uncle
dari Spore

Auntie suka sangat mereka datang
sebab bapa saudara uncle nih..
ada iras arwah mak mertua auntie
yealah kan ker adik bradik..

Kami panggil dia pak itam,
kahwin dengan mak itam orang Spore
Mak Itam kahwin ketika umur nya 15 tahun
Bayangkan umur 15 tahun naik pelamin..
Pak itam masa tuh umur 27 tahun
hehehe
orang dulu2 suka kawinkan anak perempuan cepat2 kan?
Pak itam adalah saorang guru diSpore
dah pencen dah sekarang..
hebat, dia dpt pencen Sing dollar 3k
buat rumah kat Melaka, ada rumah kat Spore
Rumah kat Spore ada anak dan cucu2
kat KL pun ada dua tiga orang anak
so asyik jalan2 lah Mak Itam dan Pak Itam
ulang alik keSpore-Melaka-KL
hehehe jengok anak2 dan cucu2
Baru2 ni, anak branak dia merayakan
annivery Pak itam dan Mak itam yg ke 50 tahun
huhhh....rezeki hidup bersama sekian lama

gambar2 yg uncle ambil



Tilam kat ruang tamu tuh, uncle tak mahu alih,
dia kata tak per..sebab Mak Itam tahu auntie sakit
Tulah rupa nya..tilam kat situ



Pak Itam memang berspec hitam walau dimana2
sebab mata dia dah pernah buat pembedahan
masih tak boleh biarkan banyak cahaya masuk
terasa pedih..katanya..

Auntie jamu air kopi, air oren gas dan biskut raya
Mak Itam suka sangat makan kek lapis yg auntie
hidangkan, auntie beli..dua macam
kek lapis mix fruit dan kek lapis sour plum
kata mak itam tak ramai jamu tetamu kek lapis
sebab mahal kata nya
di Spore 45 sing dollar..
Kata Mak itam masa dulu2 dia rajinlah
buat tapi sekarang umur dah banyak
dah tak kuasa nak buat..

Alhamdulillah..dapat berjumpa..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...