THANK YOU TO ALL MY FOLLOWERS

Sunday, July 31, 2011

Bertemu lagi..Ramadhan Yang Mulia

Malam ni malam pertama tarawih
rumah dah pasang lampu kelap kelip
lepas maghrib tadi
dari malam pertama sampai lah
penghujung ramadhan nanti
lampu tuh dibiar sampai lah subuh nanti
gitu lah rumah auntie setiap tahun
sejak anak2 masih kecil lagi

Dulu2 bila nyala jer kelap kelip
bertepuk2, melompat2 mereka gembira
bila dah besar, dah tak rasa aper2
cuma pasang sempena menyambut ramadhan

Teringat auntie pada arwah mak dan abah
bila sahur pertama, mereka buat rendang daging
dan ada telur asin, makan dgn nasi panas2
emm...auntie tak buatlah..
cuma auntie beli serunding daging jer
bila bersahur ramai2 seronok dan berselera

Besok masa berbuka semua ada kecuali Noy
dia fly..sedihlah..anak bungsu tak de,
tak cukup korum

Auntie mengucapkan kapada semua rakan2
sahabat handai..dan saudara mara

SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA,

MOGA ALLAH MEMBERKATI IBADAH KITA SEMUA





“ Doa Harian Ramadhan “

Doa hari – 1

Yaa Allah! Jadikanlah puasaku sebagai puasa orang-orang yang benar-benar berpuasa. Dan ibadah malamku sebagai ibadah orang-orang yang benar-benar melakukan ibadah malam. Dan jagalah aku dan tidunya orang-orang yang lalai. Hapuskanlah dosaku ... Wahai Tuhan sekalian alam!!
Dan ampunilah aku, Wahai Pengampun para pembuat dosa.

Doa hari – 2

Yaa Allah! Dekatkanlah aku kepada kenidloan-MU dan jauhkanlah aku dan kemurkaan serta balasan-MU. Berilah aku kemampuan untuk membaca ayat-ayat-MU dengan rahmat-MU, Wahai Maha Pengasih dad semua Pengasih!!

Doa hari – 3

Yaa Allah! Benikanlah aku nizki akal dan kewaspadaan. dan jauhkanlah aku dari kebodohan dan kesesatan. Sediakanlah bagian untukku dari segala kebaikan yang KAU turunkan, demi kemurahan-MU, Wahai dzat Yang Maha Dermawan dari semua dermawan!

Doa hari – 4

Yaa Allah! Berikanlah kekuatan kepadaku, untuk menegakkan perintah-perintah-MU, dan berilah aku manisnya bendzikin mengingat-MU. Berilah aku kekuatan untuk menunaikan syukur kepada-MU, dengan kemuliaan- MU. Dan jagalah aku dengan penjagaan-MU dan perlindungan-MU, Wahai dzat Yang Maha Melihat.

Doa hari – 5

Yaa Allah! Jadikanlah aku diantara orang-orang yang memohon ampunan, dan jadikanlah aku sebagai hamba-MU yang sholeh dan setia serta jadikanlah aku diantara Auliya'- MU yang dekat disisi-MU, dengan kelembutan-MU, Wahai dzat Yang Maha Pengasih di antara semua pengasih.

Doa hari – 6

Yaa Allah! Janganlah Engkau hinakan aku karena perbuatan maksiat terhadap-MU, dan janganlah Engkau pukul aku dengan cambuk balasan-MU. Jauhkanlah aku dari hal-hal yang dapat menyebabkan kemurkaan-MU, dengan anugerah dan bantuan-MU, Wahai puncak keinginan orang-orang yang berkeinginan!

Doa hari – 7

Yaa Allah! Bantulah aku untuk melaksanakan puasanya, dan ibadah malamnya. Jauhkanlah aku dari kelalaian dan dosa-dosanya. Dan berikanlah aku dzikir berupa dzikir mengingat-MU secara berkesinambungan, dengan Taufiq- MU, Wahai Pemberi Petunjuk orang-onang yang sesat.

Doa hari – 8
Yaa Allah! Berilah aku rizki berupa kasih sayang tenhadap anak-anak yatim dan pemberian makan, serta penyebaran salam, dan pergaulan dengan orang-onang mulia, dengan kemuliaan-MU, Wahai tempat berlindung bagi orang-onang yang berharap

Doa hari – 9
Yaa Allah! Sediakanlah untukku sebagian dri rahmat-MU yang luas, dan beriknalah aku petunjuik kepada ajaran- ajaran-MU yang terang, dan bimbinglah aku menuju kepada kerelaan-MU yang penuh dengan kecintaan-MU, Wahai harapan orang-orang yang rindu.

Doa hari – 10

Yaa Allah! Jadikanlah aku diantara orang-orang yang bertawakkal kepada-Mu, dan jadikanlah aku diantara orang- orang yang menang disisi-MU, dan jadikanlah aku diantara orang-orang yang dekat kepada-MU dengan ihsan-MIU, Wahai Tujuan orang-orang yang memohon.

Doa hari – 11
Yaa Allah! Tanamkanlah dalam diniku kecintaan kepada perbuatan baik, dan tanamkanlah dalam diniku kebencian terhadap kemaksiatan dan kefasikan. Jauhkanlah dariku kemurkaan-MU dan api neraka dengan pertolongan-MU, Wahai Penolong orang-orang yang meminta pertolongan.

Doa hari – 12

Yaa Allah! Hiasilah diriku dengan penutup dan kesucian. Tutupilah diriku dengan pakaian qana'ah dan kerelaan. Tempatkanlah aku di atas jalan keadilan dan sikap tulus. Amankanlah diniku dari setiap yang aku takuti dengan penjagaan-MU, Wahai penjaga orang-orang yang takut.

Doa hari – 13
Yaa Allah! Sucikanlah diriku dari kekotoran dan kejelekan. Berilah kesabaran padaku untuk menenima segala ketentuan. Dan berilah kemampuan kepadaku untuk bertaqwa, dan bergaul dengan orang-orang yang baik dengan bantuan-MU,Wahai Dambaan orang-orang miskin.

Doa hari – 14
Yaa Allah! Janganlah.Engkau hukum aku, karena kekeliruan yang kulakukan. Dan ampunilah aku dari kesalahan-kesalahan dan kebodohan. Janganlah Engkau jadikan diriku sebagai sasaran bala' dan malapetaka dengan kemualian-MU, Wahai Kemulian kaum Muslimin.
Doa hari – 15
Yaa Allah! Berilah aku rizki berupa ketaatan orang-orang yang khusyu'. Dan lapangkanlah dadaku dengan taubatnya orang-orang yang menyesal, dengan keamanan-MU, Wahai Keamanan untuk orang-orang yang takut.

Doa hari - 16

Yaa Allah! Berilah aku kemampuan untuk hidup sebagaimana kehidupan orang-orang yang baik. Dan jauhkanlah aku dari kehidupan bersama orang-orang yang jahat. Dan naungilah aku dengan rahmat-MU hingga sampai kepada alam akhirat. Demi ketuhanan-MU Wahai Tuhan seru sekalian alam.

Doa hari – 17
Yaa Allah! Tunjukkanlah aku kepada amal kebajikan dan penuhilah hajat serta cita-cita-ku. Wahai Yang Maha Mengetahui keperluan, tanpa pengungkapan permohonan. Wahai Yang Maha Mengetahui segala yang ada didalam hati seluruh isi alam. Sholawat atas Mohammad dan keluarganya yang suci.

Doa hari – 18
Yaa Allah! Sedarkanlah aku akan berkah-berkah yang terdapat di saat saharnya. Dan sinarilah hatiku dengan terang cahayanya dan bimbinglah aku dan seluruh anggota tubuhku untuk dapat mengikufi ajaran-ajarannya, Demi cahaya-Mu Wahai Penerang hati para arifin.

Doa hari – 19
Yaa Allah! Penuhilah bagianku dengan berkah-berkahnya, dan mudahkanlah jalanku menuju kebaikan-kebaikannya. Janganlah Kau jauhkan aku dari ketertedmaan kebaikan- kebaikannya, Wahai Pembed petunjuk kepada kebenaran yang terang.

Doa hari – 20

Yaa Allah! Bukakanlah bagiku pintu-pintu sorga dan tutupkanlah bagiku pintu-pintu neraka, dan berikanlah kemampuan padaku untuk membaca AI-Quran Wahai Penurun ketenangan di dalam hati orang-orang Mu'min.

Doa hari – 21
Yaa Allah! benilah aku petunjuk menuju kepada kenidloan- MU. Dan janganlah Engkau bed jalan kepada setan untuk menguasaiku. Jadikanlah sorga bagiku sebagai tempat tinggal dan peristirahatan, Wahai Pemenuh kepenluan orang- orang yang meminta.

Doa hari – 22
Yaa Allah! Bukakanlah bagiku pintu-pintu karunia-MU, turunkan untukku berkah-berkahmu. Berilah kemampuan untukku kepada penyebab-penyebab keridloan-MU, dan tempatkanlah aku di dalam sorga-MU yang luas, Wahai Penjawab doa orang-orang yang dalam kesempitan.

Doa hari – 23
Yaa Allah! Sucikanlah aku dari dosa-dosa, dan bersihkanlah diriku dari segala aib. Tanamkanlah ketaqwaan di dalam hatiku, Wahai Penghapus kesalahan onang-orang yang berdosa.

Doa hari – 24

Yaa Allah! Aku memohon kepada-MU hal-hal yang mendatangkan keridloan-MU, dan aku berlindung dengan- MU dan hal-hal yang mendatangkan kemarahan-MU, dan aku memohon kepada-MU kemampuan untuk mentaati-MU serta menghindani kemaksiatan tenhadap-MU, Wahai Pemberi para peminta.

Doa hari – 25
Yaa Allah! Jadikanlah aku orang-.orang yang mencintai Auliya-MU dan memusuhi musuh-musuh MU. Jadikanlah aku pengikut sunnah-sunnah penutup Nabi-MU, Wahai Penjaga hati para Nabi.

Doa hari – 26
Yaa Allah! Jadikanlah usahaku sebagai usaha yang disyukuri, dan dosa-dosaku diampuni, amal perbuatan ku diterima, dan seluruh aibku ditutupi, Wahai Maha Pendengar dan semua yang mendengar.

Doa hari – 27

Yaa Allah! Rizkikanlah kepadaku keutamaan Lailatul Qadr, dan ubahlah perkara-perkaraku yang sulit menjadi mudah. Terimalah permintaan maafku, dan hapuskanlah dosa dan keslahanku, Wahai Yang Maha Penyayang terhadap hamba- hambanya yang sholeh.

Doa hari – 28
Yaa Allah! Penuhkanlah hidupku dengan amalan-amalan Sunnah, dan muliakanlah aku dengan terkabulnya semua permintaan. Dekatkanlah perantaraanku kepada-MU diantara semua perantara, Wahai Yang tidak tersibukkan oleh permintaan orang-orang yang meminta.

Doa hari – 29
Yaa Allah! Liputilah aku dengan rabmat dan benikanlah kepadaku Taufiq dan penjagaan. Sucikanlah hatiku dan noda-noda fitnah wahai pengasih terhadap hamba- hambaNYA yang Mu'min.

Doa hari – 30

Yaa Allah! Jadikanlah puasaku disertai dengan syukur dan penerima di atas jalan keridloan-MU dan keridloan Rasul. Cabang-cabangnya kokoh dan kuat berkat pokok-pokoknya, Demi kenabian Mohammad dan keluarganya yang suci, dan segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam.

Wednesday, July 27, 2011

Yang mana satu betul?

Angin Kus kus melanda
duduk kat depan Pc pun tak mahu

makan nasi pun dah tak selera
auntie makan oats, biskut dan mee saja

masak tetap masak untuk
suami dan anak2

emm..maaf lah bila kus kus melanda
blog dan fb terabai
komen2 pun tak terjawab
maaf beribu ampun
memang mood hilang lansung
entah kemana tak tahu
auntie banyak baring
tido2 ayam..
sepuluh minit terjaga
tak lena, baik siang atau pun malam

Bila perasaan melayang,
makan tak lalu, tido tak lena
badan bisa2..

kata ustaz pertama auntie kena sampok
kata ustaz kedua auntie kena buatan orang

Dah pernah berubat pun sebelum ni
apa lagi..masih ada gangguan ker?
Ishhh...dah tak larat nak layan

entah yang mana satu betul entahlah..
dah malas nak berubat..
auntie banyak berkhalwat
berserah pada Allah..
moga Allah SWT beri kekuatan
dan pimpin aunite kejalan yang lurus..


Friday, July 22, 2011

Double Pengsan

Hari ni 'pengsan' dari subuh sampai lah sekarang..
Pasal pengsan??
Sebab buat dua lauk untuk 30 orang makan

Anak auntie Khairul, minta tolong masakkan utk
department dia..
Department dia setiap hari Jumaat memang
buat makan2 masakkan dari rumah..
so turn dia, mereka request
assam pedas ayam dan ikan

Petang semalam baru dapat bahan2
Semua nya dia orang provide
hanya mintak dan garam jer
auntie punya..he he he

Lepas maghrib semalam
Basuh ayam 3 ekor..
Ikan kembong 10 ekor..
hu hu hu kejanglah kaki berdiri

Lepas Ishak
Kupas bawang besar, kecil dan halia
Kupas kentang
Gunting cili kering, buah biji dan celur
Dah tuh blend
Buat benda2 ni depan TV sebab
auntie peminat Chelsea
so tak nak lah miss live..he he he

Aunti start masak lepas menunaikan solat subuh
pukul 6 pagi tadi
siap semua kul 7:30 pagi
barulah Khairul bawa ke Pejabat nya

Auntie terbaring keletihan
merengek kat uncle minta urutkan badan..

Memang surrender lah..
First and last..
tak larat rupa nya
Emmm...auntie ni memang tak serik2
sebab masaalah auntie ni
Semangat kuat tapi tenaga elek..he he he

Peeja bising2 sebab auntie mengaku boleh buat
Alah..tak de hal nya..
cuma badan dah tak kuat
Itu pun Khairul tolong auntie subuh tadi..
Alhamdulillah, kalau tak memang
double pengsan..he he he

Baru jer lepas masak assam pedas ayam sekor
untuk rumah pulak..

Nih dah boleh mandi utk solat Zohor
Dah tuh, Auntie nak baring balik..
nak rehatkan badan...










Wednesday, July 20, 2011

Citer Semalam

Sesampai jer klinik acupuncture semalam
bersembang dengan Dr Zubir..
Doktor tu kata kawan auntie datang
berjumpa dengan nya
Kawan auntie minta tolong tengokkan
daddy nya (Ex PAT, Tan Sri Sany)
diwad (hospital yg sama) jika boleh dapat
rawatan acupuncture, sebab daddy nya
sakit2 pinggang.
Kawan auntie ni ex opis mate auntie
masa auntie kerja dulu
Dia memang selalu ziarah auntie
boleh dikatakan setiap minggu datang rumah
dah jadi macam adik pada auntie
Auntie cerita yang auntie mendapat
rawatan acupuncture, so dia amat
tertarik dengan citer auntie bila
dia nampak auntie
lebih sihat dari biasa.

Seronok bila bercerita..
sebab Dr Zubir amat peramah
dan kelakar karekter nya
auntie menanya doktor..dia orang mana
Ohhh...orang Taiping, sekolah di
King Edward..
he he he tapi auntie tak dapat jumpa dia
masa auntie diTaiping dulu
sebab dia sangat junior lagi..
he he he
Doktor tuh masuk tentera pun pada
tahun 1981 auntie time tuh dah ada
anak kedua..he he he

Emmm...rawatan semalam
19 jarum di tangan kanan dan kiri
selama 40 minit
sampai sekarang..lengan auntie rasa
lega sangat...hilang bisa2 tuh..

Temu janji baru pada hari Khamis depan
dan auntie kata...ini rawatan akhir sebelum
ramadhan sebab tak nak kalut2 bila
sedang berpuasa nanti
Doktor bersetuju dan kata..kalau ada aper2 masaalah
boleh datang ke klinik dia bila2 masa
Bila dapat doktor yang peramah, rasa separuh sakit
berkurangan..
tindak balas pemikiran (otak) sebenarnya..he he he

Selepas rawatan, auntie dan uncle pergi
ke Carrefour untuk membeli barang2
putus..
terasa perut amat lapar, so auntie request
lunch di food court saje
Sizzling mee dan air tebu
uncle berpuasa

sambil jalan2 tuh, jenguk2 lah
dari luar kedai jer
Wah Chan dan Tomei (kedai emas)
Mak Aiiiii...satu gram 916 adah RM173
gila punya mahal...tapi ada juga orang
melayu membeli..
auntie memang dah tutup buku utk
membeli emas..he he he

Pukul 2:30 auntie keluar dari Carrefour
menuju ker klinik gigi pula
Memang dah cabut gigi geraham
minggu sudah tapi geraham lain pula
buat hal..terpatah sebelah

Auntie harap2 sangat tidak dicabut
kalau boleh ditampal..
Alhamdulillah, kata doktor gigi
masih kuat dan boleh ditampal
Fuhhhh..lega
kena RM70 sajer..he he he
Auntie juga request utk buat
scalling..
temujanji pada hari Khamis (besok)
kul 8 malam

Klinik gigi ni dah bertahun2,
auntie dan uncle di situ,
di punyai oleh 2 doktor perempuan melayu
Manis paras rupa kedua2nya..

Balik rumah dah pukul 3:45 ptg
sempatlah solat zohor
Alhamdulillah..

Hari ni...
Ikan merah besar saekor
dah di rendam dalam sinki
untuk di masak asam pedas
tapi semalam dah lupa beli cili kering

hu hu hu..

Nak cuba pakai cili merah jer..
Boleh ker??



Tuesday, July 19, 2011

Dua Doktor Utk Hari Ini

Dari subuh tadi terus buat kerja2 ringan

Salin cadar, bantal dan bantal peluk
dah tu masuk washing machine
sambil dia gedak geduk
auntie kedepan porch bagi kucing2 makan
sapu2 lantai, siram pokok bunga
mata ternampak air aquarium dah gelap
air nya perlu di tukar..

hati berkata kalau tak di tukar air
sapa pulak dan bila pulak nak di buat
memang seminggu sekali auntielah
yang menukar air tuh..

Ahh...tu nanti2 dulu
masuk kedalam, cari cadar bersih
bila siap disarung tilam dan bantal..
auntie kedepan lagi..

Ishhh...ambil baldi
hose dan sedut air aquarium yg keruh tuh
mengeletik 2 ekor ikan puyu auntie bila
air dah sampai paras cetek..he he he
Tambah air baru..masukkan anti clorine
dah siap..

Berenang2 lah ikan puyu dlm air yang bersih..
Ikan gembira dan auntie juga suka..

masuk dalam rumah, jengok w/machine
dah siap..jemur cadar..

Ni baru rasa nak update blog

Pukul 11 nanti ada temujanji buat acupuncture
Pukul 3 nanti dengan doktor gigi pulak
Bertemu dua doktor utk hari ni..

Ishhh..2 minggu sudah dah cabut satu geraham
Ni lagi satu pulak buat hal..
Dua tiga hari sudah..patah separuh..
Kalau ada rezeki kang mungkin boleh ditampal
kalau tidak hu hu hu akan di cabut
sekarang cabut geraham boleh tahan mahal yea?

Auntie kena RM90 hinggit
memang warga tentera boleh buat
yg free di klinik gigi tentera
di Mindef tapi nak tunggu giliran...
huhhhh...tak sanggup ramai sangat..

Entry tak leh panjang2 ari ni
dah pukul 9:57 pagi
auntie kena gosok seluar dan baju
Nak mandi
nak bersiap buat acupuncture

Hingga bertemu lagi dgn coleteh
auntie..


Monday, July 18, 2011

'ada mata tapi tak ada mata hati'

Semalam selamat
dapat berpuasa Nisfu Syaaban
Dengan hanya berbuka masakkan sendiri
Bee Hoon
Nasi putih dan sup ayam
puding custard
air sirap bandung cincau
kurma
Alhamdulillah..

Hari ni hari Isnin, cuba lagi berpuasa
Dalam bulan Syaaban ni,
keadaan badan auntie kurang sihat,
kebanyakkan puasa terkandas
Auntie bermohon pada Allah utk
meringankan kesakitan auntie
supaya dapat menyempurnakan
puasa2 akan datang..

Untuk berbuka hari ini
teringin nak cari
Ayam Percik dan Air tebu

masakkan sendiri tambahan
akan di usahakan..InshaAllah
he he he
Sambal tumis udang
Sayur campur masak lemak
Ikan kering assin tenggiri

Aper lah auntie melalut2 citer pasal makan,
baru kul 11 pagi ..
cuaca panas..cantik utk kain2 sidaian kering

Disebelah kiri auntie ada meja
dan ada kipas duduk
Hembusan angin yang keluar dah tak nyaman
Kipas penuh habuk
Perlu di bersihkan..

auntie mengundur diri dulu
nak bukak kipas
nak basuh dan jemur

Kenapa anak2 tak tolong?
ada empat anak boleh tolong
sorry to say lah..
kesemua nya anak2 auntie
kesemuanya ada 'mood'
Kalau suruh baru nak buat

'ada mata tapi tak ada mata hati'

Auntie jenis tak suka suruh2
suka tengok anak2 jika ada keperihatinan
Buat benda tanpa disuruh

Bayangkanlah..
Menyapu, membasuh kain, menyidai kain
memasak, menggosok dan berbagai2..

Pernah kain bersih, auntie buh dalam bakul
selama seminggu auntie tak sentuh
last2 nya auntie juga yang lipat..

Jangan kata auntie tak train mereka
Dah trained since small
but now bila dah besar
semua jadi pemalas lipas
tak per..semua akan kawin
dan akan menempuh kehidupan
pandai2 lah bila jadi ibu atau bapa nanti
Jagalah keharmonian kehidupan masing2

kerja rumah kalau auntie larat
auntie buat..kalau tak biarkan saja

Uncle pulak bila dah berpuasa sejak bulan
Rejab hingga Syaaban ni, memang dia
dah tak menolong..
Itu yang auntie rasa berat bahu memikul
kerja2 rumah..

tapi bila malam hari
Jika badan sakit perlu dipicit2
Anak2 semuanya berkira..
picit tak sampai sepuluh minit
dah penat kata nya..
rasa auntie, mereka urut kucing mereka
lebih lama..sampai tertido lah kucing

Itulah uncle asyik bawak auntie pergi berurut
Bayar dan puas hati..

Nak kena bersidang di meja bulat
bermesyuarat sekeluarga
tak leh diam nih..

Dah3X....

Astagfirullah...33x

Nak gi basuh kipas dulu..





Saturday, July 16, 2011

A Simple Sweet Pain Reliever - Pineapple

Anak2 dan Bapak masih tido
tak yah buat sarapan..
pukul 11 pagi masuk dapur
nak masak..

Baru selesai masak tengahhari..

Nasi lemak
Sambal tumis kerang
Ikan bilis goreng
Telur rebus
Timun

Lidah auntie Lidas
Tahu aper lidas tak
Bila makan nenas muda
lidah rasa pedih2 gitu..

Auntie makan nenas dah tiga hari berturut2
sebab auntie terima email dari kawan
kata nenas very good..
memang auntie dan uncle suka buah nenas pun

Ha ha ha gi beli kat giant
beli 3 biji..yang muda dan yg tua..
makan gitu saja dan ada kala
cicah dengan kuah rojak..

Email kawan auntie..

A Simple Sweet Pain Reliever - Pineapple

Pineapple contains the powerful enzyme bromelain, which is so effective at fighting the inflammation that triggers joint pain that it’s often recommended in supplement form to people with arthritis. In addition, this sweet treat is loaded with joint-protecting vitamin C, making pineapple a superior arthritis-healing super-food.


1. Pineapple protects your joints.
Higher intake levels of the antioxidant vitamin C is essential for people with arthritis–and one cup of pineapple has 94% of the recommended daily allowance (RDA). Research published in Annals of the Rheumatic Diseases showed that vitamin C-rich foods protect against inflammatory polyarthritis, a type of rheumatoid arthritis (RA) in which two or more joints are affected. Scientists examined nutritional data on 20,000 adults and discovered that those eating the least amount of C-rich foods had more than 300% higher risk of arthritis compared to people eating the most.


2. Healthier joint tissue, thanks to minerals.
Pineapple is also an excellent way to get the trace mineral manganese, essential for building healthy joint tissue and dense bones. One cup provides 128% of the RDA for manganese, which also assists in clearing out free radicals that can damage joint cartilage.


3. Pineapple’s enzymes clean up rusty joints.
When you eat pineapple on an empty stomach, the proteolytic enzymes go right to work on your joints. If you eat it with other foods, the enzymes divert their activity to digesting the rest of your meal instead of the gunk in your joints, so keep pineapple around for between-meal snacks.


4. For optimal arthritis pain-relief, eat fresh pineapple.
Bromelain, pineapple’s biggest asset, is destroyed by heat, so you must eat fresh pineapple to benefit. Frozen pineapple retains active enzymes, but canned fruit and commercially processed juice don’t provide the anti-inflammatory benefit of fresh. If the fruit needs to ripen, keep it on your kitchen counter for a couple days. You’ll know it’s sweet and ready to eat when the bottom softens a bit. There are several clever pineapple-cutting tools that make the job easy. Refrigerate pineapple slices or chunks so you can enjoy it all week long.

Emmm...harap2 betul lah..InshaAllah



Friday, July 15, 2011

SINAR CAHAYA AYAT KURSI

Dalam sebuah hadis, ada menyebut perihal seekor syaitan yang duduk di atas pintu rumah.
Tugasnya ialah untuk menanam keraguan di hati suami terhadap kesetiaan isteri di rumah dan keraguan di hati isteri terhadap kejujuran suami di luar rumah. Sebab itulah Rasulullah tidak akan masuk rumah sehinggalah Baginda mendengar jawapan salam daripada isterinya.
Di saat itu syaitan akan lari bersama-sama dengan salam itu. Hikmat Ayat Al-Kursi
mengikut hadis-hadis: Barang siapa membaca ayat Al-Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya,
Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu,
dia akan berada dlm lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.
Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang,
tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut dan
barang siapa membacanya ketika hendak tidur,
Allah SWT memelihara akan dia ke atas rumahnya,
rumah jirannya dan ahli rumah-rumah di sekitarnya. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap2 sembahyang fardhu,
Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yg bersyukur,
setiap perbuatan orang yg benar,
pahala nabi2 serta Allah melimpahkan padanya rahmat. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya,
maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya –
mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.
Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang
Allah SWT akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia
adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid. Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan
nescaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya. Dari Abdullah bin ‘Amr r.a., Rasulullah S.A.W.bersabda,
Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat…”

Daripada Pesan Guruku: Setiap lelaki dan wanita (baik buat isteri-isteri)
yang mengamalkan membaca ayat kursi 7 kali sebelum
keluar rumah atau semasa perjalanan ke tempat kerja atau
kemana sekalipun kecuali bukan niat melakukan maksiat
pada Allah swt maka dia terselamat daripada segala kejahatan
yang datang dari syaitan , jin dan manusia seperti : dikenakan sihir antaranya ubat pengasih
(mengasih seseorang tanpa kehendak hatinya),
penganiayaan(sakit santau ),
penipuan dan sebagainya kerana semua ini
ada bersangkutan dengan jin dan syaitan terselamat daripada kejahatan seperti kes ragut, rogol ,
kecurian mahu kena pembuli jalanan. dijauhkan dari fitnah jalanan seperti ketika memandu,
kemalangan jalanraya, tayar pancit dan sebagainya.
Semua perlindungan ini adalah datangnya dari Allah S.W.T
atas keyakinan kita padaNya iaitu hikmah kalamnya terhadap
mereka yang beriman dan bertaqwa pada Allah swt dan
RasulNya Nabi Muhammad saw. Bagi kaum lelaki jangan lupa
selepas selesai solat jumaat duduklah sebentar untuk melakukan
amalan membaca 7 kali ayat Kursi ini dan 7 kali bagi setiap 3 Qul.
Hikmah kelebihanNya banyak bagi mereka yang mengamalkan, insyaAllah
=====================================================
Terdapat banyak kelebihan dan ganjaran yang Allah SWT
berikan kpd sesiapa yang membaca ayat kursi ini.
Oleh itu jadikanlah membaca ayat kursi ini amalan harian kita
paling kurang pun 5 kali sehari tiap2 lps solat fardu.
Mudah2an kita tergolong dalam golongan yang membaca al Quran,
dikalangan hamba Allah yang beriman dan beramal soleh.
Amiin..

Thursday, July 14, 2011

Cuba Upload Gambar Spider Web

Ada tak gambar2 Spider Web from
N3 yang sudah..katanya tak dpt tengok
tapi from PC auntie ada

Tak per auntie cuba cara lain
ada tak?

9 keping kesemua nya..











Simply Amazing!


Email yang auntie terima dari ex opis mate auntie

SETIAP KEJADIAN ALAM TU ADA RAHMAT TERSEMBUNYI DI SEBALIKNYA……..

SUBHANALLAH………..




Because of the scale of the flooding and the fact that the water has taken so
long to recede, many trees have become cocooned in spiders webs.

People in this part of Sindh have never seen this phenomenon before
but they also report that there are now far fewer mosquitoes than they would expect, given the amount of stagnant, standing water that is around.

It is thought that the mosquitos are getting caught in the spiders web thus reducing the risk of malaria, which would be one blessing for the people of Sindh, facing so many other hardships after the floods.





Wednesday, July 13, 2011

Nyiluuuuuu

Auntie menghilang diri beberapa hari
Aper tak nye..gi acupuncture berturut2
semalam dan ari ni
Balik rumah..ngantuk dan rehat sajer

Nak ucapkan TQ pada semua yang respond
pada entry auntie yang lalu, auntie minta tolong
ajarkan untuk 'unfollow' blog

Sebenarnya, auntie belum sempat pun
nak kelebet2 lagi, masih adjust badan
lepas buat terapi tuh..
Semalam 16 jarum terpacak2 kiri dan
kanan dari leher hingga ke lengan
Hari ni pula, 16 jarum sebelah kiri dan
sebelah kanan menggunakan hot pad karan
Kali ni dlm keadaan meniarap
selama 40 mins..

Memang auntie banyak rehat dan tido
selepas buat terapi
sedap sangat, rasa sakit2 badan dah hilang
yang tinggal hanya sedikit lenggoh2 jer

Semasa auntie menjalani terapi tuh
uncle baca atau berbual dengan Dr Kol Zubir
Sekali jer uncle datang jengok auntie
tu pun masa kali pertama auntie buat
masa tuh, jarum di kepala..

So tadi auntie tanya uncle
kenapa tak jengok auntie?

Ngeriiiiii..Nyiluuuuu..kata nya

Tak sakit ker? tanya uncle

Takkkkkk...cuba lah..kata auntie

Noooooo TQ very much..

Takut jarum rupa nya..he he he

Auntie belum lagi masak untuk uncle berbuka
Nampak peeja dan p g makan tghhari tadi
hot dog rebus, cicah sos tomato

Tak tahu nak masak aper, otak pun masih
berehat dan blurr lagi

mee kuning ada dalam peti sejuk
uncle beli, dia memang suka
mee goreng atau mee bandung
mee jer kot ari ni?

Tapi tadi dah jerang nasi seperiuk
Nasi goreng jer kot..

Entah lah..aper2 sajer lah ..
ikut gerak



Monday, July 11, 2011

Tolong Bantu Saya

Tak reti nak delete blogs yg auntie follow dulu2
tanya peej, dia pun kata tak reti
Ishhh...sapa2 boleh tolong ajar tak?

Hari ni kira nak buang sampah2 yang
kutuk sana kutuk sini pasal politik
fitnah sana, fitnah sini, semak otak,
sesak nafas, risau jadi tak menentu

Kalau dulu2 dia citer pasal kehidupan
dikampung..ohh auntie suka lah baca
Alih2, bersemangat citer2 politik
berkobar2..

Kalau dulu2 dia citer pasal agama
auntie respect lah dia..
Kebelakangan ni pula dah lain citer
asyik2 penuh dashboard dengan
n3 dia jer..selang 15 min
keluar n3 baru dia lagi..
Ohhhh...semak oii..

orang yang tak sihat macam auntie
tak perlu tahu..kena banyak rehat
fisikal, mental dan perasaan

Kat FB dah settled
Memang auntie delete bukan hide

Sapa2 boleh explain slow2 kat
auntie mcm maner nak delete kat blog tak?

Tolong Bantu Saya yea..

Terima Kasih


Sila kesana

Auntie baru jer moderate comments
pada yang tinggal jejak..

Auntie blogwalking ker blog shuweet

n3 tajuk lawokk senin

Sila gi baca

Tersengeh auntie baca..

Terubat sakit yang ada

Lawak yang light, easy and CLEAN


Setakat Mampu

Sepatutnya berpuasa hari ni
tapi baru sekejap cucuk insulin
dan berbuka..badan bisa2
tujuan berbuka sebab nak makan pain killer
Dah tak tahan sangat
tapi apa nak sarap?

Maggie Ayam?
Roti kosong?
Capati Instant?

Ahhh...aper2 lah..

Hari Jumaat yg lepas auntie demam
tunda appointment acupuncture
Ni dah tak demam
Bisa2 badan lah pulak..
Asyik sakit sajer..
ada2 jer..
tak perlah..
tak boleh merungut
kena tahan dan redho..

zikir2 banyak2..
Itulah yang jadi penenang hati

Segala kerja rumah tak 'kuasa' nak buat
bukan malas tapi tak bertenaga
Nak rehat tergolek lama2 atas katil pun
mata tak boleh lelap..

Nak tengok tv pun tak de mood
Asyik2 sukan jer
uncle control channel

Auntie sebenarnya tak suka nak citer
pasal sakit yang auntie tanggung
asyik citer sakit jer dalam blog
tapi itulah hakikat nya
memang sakit..
tapi teringin jengok2 blog
dan update setakat yg termampu..

Ishhh...baring balik lah ..



Friday, July 8, 2011

.: Solat qada’ adalah hutang yang wajib dibayar :.

Salam Jumaat semua...

Auntie panjang2kan email yang auntie ada dalam simpanan

utk kita kongsi bersama...


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Solat qada’ ialah solat yang dikerjakan selepas keluar dari waktunya.


Hukum qada’ solat

Meninggalkan solat fardhu atau melengah-lengahkannya tanpa apa-apa uzur hingga terkeluar dari waktunya adalah berdosa besar, yang mana terjadi kepada umat kita sekarang dan wajib diqada’kan solat itu.


Para ulama menghukumkan wajib qada’ solat bagi orang yang meninggalkan solat dengan sengaja berdasarkan kepada orang yang ada uzur syar’ie diwajibkan qada’ solatnya oleh Nabi s.a.w. Apatah lagi orang yang tiada keuzuran syar’ie sudah tentu lebih-lebih lagi wajibnya.


Tetapi dosa itu pula tidak terhapus dengan qada’ semata-mata, mestilah disertakan dengan bertaubat kepada Allah s.w.t.


Seseorang yang meninggalkan solat fardhu pada waktunya kerana sengaja, maka wajiblah dia qada’ solatnya dengan segera.


Solat fardhu yang tertinggal kerana uzur seperti tertidur atau terlupa yang bukan kerana kecuaian maka sunat disegerakan qada’nya.


Maksud kecuaian di sini ialah seperti tidur dalam waktu dan lupa yang disebabkan oleh leka dengan perkara-perkara yang tidak dituntut oleh syarak.

Menurut Ibnu Haja al-Haitami,

" Orang yang meninggalkan solat tanpa uzur, WAJIB menggunakan seluruh waktunya untuk mengerjakan qada’ solatnya kecuali waktu untuk menguruskan hajatnya yang wajib yang tidak dapat dielakkan, seperti tidur, buang air, mencari nafkah, dan sebagainya. "

Haram baginya mengerjakan solat sunat sebelum diqada’kan solatnya.

Tetapi menurut Habib Abdullah al-Haddad pula,

" Orang yang meninggalkan solat tadi diberi kelonggaran untuk mengerjakan qada’ solat fardhunya mengikut kemampuan dan kelapangan masanya, tanpa memberatkan dan tanpa pula meringan-ringankan kewajipan qada’ itu sendiri.'

Kemudian Syed Abdul Rahman Balawi telah bersetuju dengan pendapat Habib Abdullah al-Haddad, dengan berkata,

" Inilah pendapat yang terlebih utama berbanding dengan pendapat para fuqahak yang mewajibkan orang yang meninggalkan solat tadi menggunakan seluruh waktunya untuk qada’ solatnya kecuali waktu untuk menguruskan hajatnya yang wajib. "

Beliau berkata demikian kerana pendapat para fuqahak tersebut amat membebankan sekali.


Cara Qada’ Solat


Adalah diwajibkan mendahulukan qada’ solat yang ditinggal tanpa uzur daripada solat tunai (solat pada waktu) sekiranya tidak dibimbangi habis waktunya.


Tetapi sekiranya solat qada’ yang ditinggal itu adalah kerana uzur maka hanya sunat sahaja mendahulukan qada’ daripada tunai.

Adalah diwajibkan juga mendahulukan qada’ solat yang ditinggal tanpa uzur daripada solat yang ditinggalkan dengan uzur.


Begitu juga wajib mendahulukan qada’ solat yang ditinggal tanpa uzur daripada solat sunat rawatib tetapi sekiranya solat qada’ yang ditinggalkan itu kerana uzur maka hanya sunat sahaja mendahulukan solat qada’ daripada solat sunat rawatib.


Kemudian lagi disunatkan qada’ solat itu menurut tertib waktu solat seperti diqada’kan Zuhur sebelu Asar, Â dan begitulah seterusnya.


Malahan tertib itu sunat dipelihara walaupun waktu-waktu qada’ solat itu diselangi atau terputus oleh tempoh masa yang lama.


Walau apa pun, ingatlah – hutang WAJIB dibayar.


Sebaik-baiknya adalah solat masuk waktu kerana kalau kita lalai, syaitan sentiasa akan melalaikan kita dan nikmat solat awal waktu lebih banyak dari melambat2kan solat..

Lagipon di malaysia banyak tempat dan ruang untuk bersolat dan ini bukan alasan kita untuk melengah2kan waktu hanya kerana kita mengejar masa..

Wallahualam..


Wednesday, July 6, 2011

Out for Lunch Today

Subuh dah kutip baju2 utk basuh
Pukul 7 pagi dah mula sidai baju
Teratur dan wangi cucian
Auntie tukar brand sabun cucian
dulu auntie pakai cecair dynamo
kawan auntie suruh beli Daia
katanya murah dan bagus
dua hari rendam pakaian dalam
baldi pun tak masam..
Auntie pun cari kat Giant
tak de stock, pergi ke Carrefour
pun tak de stock
Ishhh...best sangat ker brand tuh
sampai tak de stock?
Dua hari sudah pergi ke Giant
baru ada..
Auntie sambar pencuci lantai juga
Memang best sebab cucian berbau harum
auntie mop lantai..
Wowww...
Harum porch auntie bila dah mop
dan baju tersidai..
he he he

Ari ni, Noy nak bawak auntie gi
makan ikan bakar for lunch..
Auntie seronok bukan makan free
tapi masa yang di peruntukkan
untuk bersama auntie
Alhamdulillah..

tahu2 lah anak2 mana ada masa
mereka bizy bizy bizy memanjang
Bila anak nak belanja makan2
memang lah rasa seronok
sebab macam2 boleh di sembangkan
ketika itu..

Noy nak spent masa dgn auntie
sebab
Noy akan ke Kuwait utk renew licence
penerbangan nya hujung minggu ni
selama seminggu saja
Dia akan melalui peperiksaan,
kena test berenang dan berbagai2 lagi..
InshaAllah bulan November dia akan
ke Kuwait lagi selama 1 bulan
sebab Noy di pilih (kenaikan pangkat)
untuk menjaga 1st class passengers..
Alhamdulillah..

Pagi ni auntie sarap
sekeping roti jagung
satu mug teh halia
Itu sajer
Nak reserve perut utk lunch
he he he

Auntie nak makan dua ekor ikan keli bakar
Siput sedut, sambal belacan dan ulam2..
Emm...best nya..
Tak sabar nak tunggu lunch
he he he

Hopefully kedai tuh tak tutup
maner lah tahu?
sebab 'kuning' buat hal
menyusahkan orang jer!




Tuesday, July 5, 2011

Tertunda

Auntie terima SMS dari kawan auntie
saorang Datin
Jemputan Perkahwinan anak nya
pada 10 haribulan Julai 2011
terpaksa ditunda lepas HRaya

Emm...sebab di tunda?
Di sebabkan ura2 ada perhimpunan besar
akan berlaku pada sebelum dan sesudah hari tersebut
Jadi lebih baik dia tunda..katanya

Entahlah..auntie tak ambil tahu
tentang isu politik yg meluap2
di perkatakan sekarang
Yang pasti perkara macam ni
dah jadi menyusahkan
kesian kawan auntie

Ada lagi satu jemputan kawin juga
pada 9 haribulan Julai 2011
hari Sabtu ni, di Shah Alam
saorang Dato juga
tak da pulak berita dia tunda

Perkahwinan anak pertama dia
auntie tak dapat pergi tahun sudah
tapi yang ni auntie naklah sangat
menghadirinya
tapi anak2 auntie pulak tak bagi
keluar rumah..
Ishhh...macam maner tuh?
Uncle pulak belum bersuara
nak pergi atau tidak

Kenapalah 'mereka' buat macam ni?

Apa2 pun auntie adalah pencinta keamanan

Monday, July 4, 2011

Cucu Bercuti di KL

Cucu dan menantu datang bermalam
selama 3hari dua malam di rumah auntie

auntie asyik leka mengadap cucu
suka tak terhingga
tapi nak timang2 tak dapat lah
sebab tangan auntie belum
boleh angkat berat2
cucu dah 6 kg
lebih berat dari sekampit beras..
he he he

dah pandai ketawa bila di agah
tapi Tok mama tak dpt dengar suara tu
hanya nampak dia tersengeh
kaki terangkat2..lidah terjelir2..
he he he


sekarang cucu tengah tido
menantu dan khairul bersiap2 nak balik keMelaka
Cepat sangat masa berlalu
Kalau lama lagi, kan seronok
tak pe lah, menantu dan khairul cuti 1 hari saja
mereka nak kumpul cuti utk Hraya

Aduhh..auntie dah mula sedih dah..
bila agaknya Tok mama nak jumpa lagi
InshaAllah cu..nanti tok mama balik Melaka yea..


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...