THANK YOU TO ALL MY FOLLOWERS

Monday, May 30, 2011

Sarapan Lelaki Pencen

Tiba2 jer nak bual tentang lelaki yang dah pencen bersarapan pagi,
he he he..

Entah...yang auntie perhati dan tengok..
sepanjang hidup auntie lah,
yakni golongan sederhana lah

mereka harap duit pencen tiap2 bulan,
cukup dengan duit pencen bulanan..
berpuas hati dengan pencen bulanan
tak perlu cari duit tambahan..

Alhamdulillah...mereka boleh berehat, boleh ke masjid
dan sebagai nya..
selalunya kalau lelaki yang berpencen nih..
kalau duduk di KL mesti pencennya RM 2K and above
and wife too berpencen..
kalau tak de income macam tuh,
memang elok balik kampung saja lah..
Memang hidup di KL amat tinggi cost of living..

Hah! jom citer pasal breakfast mereka tadi..
ada 4 kategori..kat KL ni

Pertama :

Lepas subuh, keluar sensorang pergi kedai mamak
Kat situ mereka berkumpul dgn geng2 pencen..
berbual sampai tengah hari baru bersurai..
(aper yang di bualkan? pandai ker org lelaki bergosip?)

Kedua :

Lepas subuh juga, keluar cari makanan utk isteri
dan makan bersama2 di rumah

Ketiga :

Lepas subuh, baca surat kabar, tunggu isteri
siapkan sarapan

Keempat :

Keluar bersama isteri berdua2an..menjamu
selera di merata gerai

Memang auntie berjumpa keempat2 kategori nih..
he he he..kawan2 di sekeliling auntie..

Tapi yang seelok2nya..
jgn lah stick to one kategori sajer
bertukar2 from one to another..
baru lah ada ommppphhh bersuami isteri

Auntie ngan uncle bertukar2 kategory
tak pernah sekat kalau uncle teringin berkumpul
dengan kawan2 nya..

Gitu lah..sarapan orang yang dah pencen di KL..
Kalau di kampung tak tahu lah auntie macam mana
Mungkin..bersarapan berdua, dah tuh mereka berkebun
berdua..
Entah..auntie tak pernah ada kawan atau sedara
yang bercerita tentang aper yang mereka buat
satelah mereka berpencen dan duduk dikampung

Aper2 pun buatlah pilihan yang betul, yang sesuai
untuk kehidupan masa depan..
satelah bersara nanti..





Friday, May 27, 2011

Berselawat Atas Nabi SAW

Untuk dikongsi bersama pada pagi Jumaat...

Salah satu amalan yang sangat-sangat digalakkan pada hari Jumaat ialah memperbanyakkan berselawat ke atas Nabi SAW.
Ada banyak hadith yang menerangkan tentang keutamaan-keutamaan dan kelebihan-kelebihan berselawat ini. Allah Subhannahu wa Ta’ala telah berfirman di dalam Al-Qur’an yang bermaksud ; “Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya berselawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya.” (QS. 33:56)

Berikut adalah antara hadith-hadith Nabi yang menerangkan keutamaan berselawat.

  • Dari Abu Hurairahzbahwa Rasul Allah Subhannahu wa Ta’ala bersabda ;
“Barang siapa berselawat terhadapku sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya sepuluh kali.” (HR. Muslim)
  • Dari Anas bin Malik Radhiallaahu anhu , bahwa Nabi Shallallaahu alaihi wa Salam bersabda ;
“Barang siapa berselawat atasku satu kali, maka Allah akan berselawat kepadanya sepuluh kali selawat, menghapus darinya sepuluh keburukan, dan mengangkatnya sebanyak sepuluh darjat.” (HR Ahmad, an-Nasai dan di shahihkan oleh al-Albani).
  • Dari Abdullah bin Amr bin Ashz ia mendengar Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Salam bersabda ;
“Apabila kamu mendengarkan muadzin maka ucapkanlah seperti apa yang ia ucapkan, kemudian berselawatlah kepadaku karena barang siapa yang berselawat atasku sekali saja, maka Allah akan berselawat kepadanya sepuluh kali. Kemudian mintakanlah untukku al-Wasilah, sesungguhnya ia adalah kedudukan di Syurga yang tidak layak kecuali hanya untuk seorang hamba dari hamba-hamba Allah. Dan aku berharap agar hamba tersebut adalah aku, barang siapa yang meminta kepada Allah al-Wasilah untukku, maka berhak atasnya syafaat.” (HR. Muslim)
  • Dari Aus bin Auszia berkata, Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Salam bersabda;
”Termasuk hari-hari kalian yang utama adalah hari Jum’at, pada hari itu Adam diciptakan dan diwafatkan, pada hari itu ditiup sangkakala dan terjadi suara keras yang mematikan. Maka perbanyak-lah selawat atasku pada hari itu, sesungguhnya selawat kalian diperlihatkan kepadaku” (HR. Ahmad dan Abu Dawud, dishahihkan oleh al-Albani)
  • Dari Abu Umamahzdia berkata, ”Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Salam telah bersabda ;
“Perbanyaklah selawat kepadaku pada Hari Jum’at, karena selawat dari umatku diperlihatkan pada
tiap-tiap Hari Jum’at. Barang siapa yang lebih banyak selawatnya kepadaku maka ia lebih dekat kedudukannya dariku.”(HR. al-Baihaqi dihasankan oleh al-Albani).
  • Dari Abu Hurairahzia berkata, Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Salam bersabda ;
“Sungguh rugi seseorang yang disebutkan diriku disisinya namun tidak berselawat atasku.” (HR. At-Tirmidzi, berkata al-Albani hasan shahih)
  • Dari Ibnu Abbaszberkata,”Telah bersabda Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Salam ;
“Barang siapa melupakan (meninggalkan) selawat terhadapku maka akan tersalah dia dari jalan surga.” (HR. Ibnu Majah dishahihkan oleh al-Albani dengan hadits lain)
  • Dari Husain Radhiallaahu anhu, dari Nabi Shallallaahu alaihi wa Salam bersabda ;
“Orang bakhil adalah orang yang diriku disebut di sisinya namun tidak berselawat kepadaku.” (HR. An-Nasai di sha-hihkan oleh al-Albani)
  • Dari Ubay bin Ka’ab ia berkata ;
”Wahai Rasulullah, sungguh aku akan memperbanyak selawat atasmu, maka seberapa banyak kujadikan do’aku untuk berselawat kepadamu? Beliau menjawab, “Sekehendakmu” Dia bekata, “Aku mengatakan, “Apakah seperempatnya?” Beliau menjawab, “Terserah kamu, dan jika engkau menambah, maka itu lebih baik bagimu.”

Aku berkata, ”Apakah separuhnya?” Rasul menjawab, ”Terserah kamu, dan jika kamu menambah, maka itu lebih baik bagimu.” Aku lalu berkata, “Apakah dua per tiganya?” Nabi menjawab, “Terserah kamu dan jika kamu menambahnya, maka itu lebih baik bagimu.”
Aku berkata, ”Apakah aku berselawat kepadamu sepanjang hariku.” Beliau bersabada, “Kini telah cukup keinginan dan kesungguhanmu dan Allah mengampuni dosa-dosamu.” (HR. Ahmad dan at-Tirmidzi, ia mengatakan hadits hasan shahih, dan al-Albani menyetujuinya).
  • Dari ‘Amir bin Rubai’ahzia berkata ;
“Saya mendengar Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Salam berkhutbah dan bersabda, “Barang siapa yang berselawat kepadaku sekali, maka malaikat senantiasa berselawat kepadanya selagi ia masih berselawat kepadaku. Maka seorang hamba boleh menyedikitkan atau memperbanyaknya.”
  • Dari Aliz ia berkata,
“Setiap do’a terhalang, sehingga diucapkan selawat atas Muhammad dan keluarga Muhammad.”(riwayat ath-Thabrani dan dishahihkan oleh al-Albani dengan hadits yang lain)
  • Dari Umar bin Khaththabz secara mauquf ;
”Sesungguhnya do’a terhenti di antara langit dan bumi, ia tidak naik sama sekali, sehingga disampaikan selawat kepada Nabimu Shallallaahu alaihi wa Salam .” (Riwayat at-Tirmidzi dishahihkan oleh al-Albani dengan hadits yang lain).
Lihatlah begitu banyak hadith yang memperkatakan tentang keutamaan berselawat terutamanya pada hari Jumaat. Maka apakah tindakan kita setelah mengetahui tentang hadith-hadith ini? Banyak mana kita berselawat dalam sehari?

Berikut ini pula saya senaraikan beberapa faedah, fadhilat atau kebaikan kita berselawat atas Nabi SAW.

Al-Imam Ibnul Qayyim dalam kitab “jala’ul afham” menyebutkan ada lebih kurang empat puluh fadhilat berselawat atas Nabi Shallallaahu alaihi wa Salam , di antaranya ialah :

  1. Merupakan bentuk pelaksanaan perintah Allah dan mencocoki terhadap apa yang Dia lakukan berupa shalawat terhadap Nabi Shallallaahu alaihi wa Salam .
  2. Mencocoki para malaikat yang juga menyampaikan shalawat atas Nabi.
  3. Orang yang mengucapkan satu shalawat kepada Nabi Shallallaahu alaihi wa Salam akan mendapatkan sepuluh shalawat dari Allah Subhannahu wa Ta’ala .
  4. Pelakunya akan diangkat sebanyak sepuluh derajat, ditulis untuknya sepuluh kebaikan dan dihapuskan darinya sepuluh keburukan.
  5. Apabila dibaca sebelum memanjatkan do’a, maka akan sangat memungkinkan untuk diijabahinya do’a itu.
  6. Menjadi penyebab untuk mendapatkan syafa’at.
  7. Menjadi sebab untuk diampuninya dosa-dosa.
  8. Merupakan sebab Allah memberikan kecukupan bagi kebutuhan seorang hamba.
  9. Shalawat akan mendekatkan kedudukan seorang hamba dengan Nabi Shallallaahu alaihi wa Salam nanti pada Hari Kiamat.
  10. Shalawat disejajarkan dengan shadaqah kepada orang yang kesusahan.
  11. Shalawat merupakan salah satu sebab terpenuhinya hajat.
  12. Dengan bershalawat kepada Nabi Shallallaahu alaihi wa Salam , maka Allah dan para malaikat juga akan bershalawat terhadapnya.
  13. Merupakan pembersih dan penyu-cian bagi orang yang melakukannya.
  14. Merupakan sebab seorang hamba mendapatkan kabar gembira dengan surga menjelang meninggal dunia.
  15. Menjadi sebab terbebasnya seseorang dari huru-hara pada Hari Kiamat
  16. Nabi akan membalas menyampaikan shalawat dan salam kepada orang yang mengucapkannya terhadap beliau.
  17. Ia menjadi sebab untuk teringatnya sesuatu yang terlupakan.
  18. Merupakan sebab untuk baiknya suatu majlis dan dapat menyelamatkan dari buruknya majlis yang tidak disebut di dalamnya nama Allah.
  19. Menjadi penyebab hilangnya kefakiran.
  20. Meniadakan predikat bakhil pada seorang hamba.
  21. Dapat menjadikan pelakunya terbimbing untuk menuju jalan ke Surga
  22. Menjadikan sebab terpancarnya cahaya bagi seorang hamba, ketika melewati ash-Shirath (jembatan di Hari Kiamat).
  23. Menjadikan seseorang dapat terbebas dari tabiat yang keras dan kasar.
  24. Merupakan penyebab untuk keberkahan terhadap diri, amal dan umur orang yang mengucapkannya.
  25. Menjadikan penyebab untuk mendapatkan rahmat dari Allah.
  26. Selawat dapat menjadikan seseorang terus-menerus mencintai Rasulullah dan bahkan akan selalu bertambah cintanya.
  27. Ia akan menjadikan seorang hamba mendapatkan hidayah dan menghidupkan hati.
Sumber : Kutaib, “Fahlail wa Tsamarat ash-Shalih ‘an Nabi saw,” Al-Qism al-Ilmi Darul Wathan.

Tuesday, May 24, 2011

Majlis Kawin Lagi

Berderet2 kad jemputan kahwin bila
uncle susun di atas meja..
dari minggu sudah sampailah 5 Jun nanti
dari KL, Semenyih, Seremban sampailah Melaka
InshaAllah kalau diizinkan, dengan kesihatan yang sihat
semua jemputan tuh auntie nak pergi..

Ada kenduri perkahwinan dibuat di rumah dan ada juga
yang membuat di dewan2 exclusive

Auntie tumpang seronok bila kawan2 menerima menantu..
memang dah time2 umur kami menerima menantu dan cucu..he he he

Hari Ahad yang lalu, jiran auntie saorang Dato' kahwinkan anak
perempuan nya..
di dewan tentera Kem Wardieburn, Setapak
Pengantin lelakinya Navy Officer..

Tabik spring lah kat Dato' ni, sebab majlis di buat secara sederhana
tak de langsung ciri2 menonjol pembaziran
Lauk2 pauknya pun sedap
Dal berdaging ketul2, ayam masak merah, udang sambal tumis petai,
cold salad, acar buah dan papadom. Nasi beriani
Pencuci mulut nya buah tembikai, oranges,
lengkong dan 2 jenis kerepek ubi
Di luar dewan ada cendol dan teh tarik

Auntie simpan tissue caterer tuh..
sebab ada tertera syarikat dan contact no nyer...he he he
maner lah tahu kot2 auntie nak buat jemputan masa terdekat
kenduri tahlil ker, kesyukuran ker, tolak bala ker
InshaAllah..

Muffins to every invitees...



Frosty sikit bekas muffins sebab baru keluar dari peti sejuk


Sisa kulit udang kat pinggan auntie..
uncle ambil portion utk auntie makan, menggunung..
mula2 marah lah kat dia..tapi suap lah slow2 sampai habis
tak baik membazirkan..dah depan mata..

Pengantin di High Table menjamu selera..



Pegawai2 Navy ...Fuhhh...kacak2


Ada juga lady officer (yang bertudung putih)


Sempat jumpa kawan dalam dewan

Masa ni, pegawai2 tuh tengah memegang pedang keliling pengantin
sebab sessi memotong kek..
Hancus betul gambar..gelap..Ishhhh...bila saje nak beli kamera baru
Geram nyer auntie dah lama ada duit allocation utk beli kamera,
asyik tak de masa nak kedai di Low Yatt
jenuh auntie bising kat telinga uncle dan anak2..
sampai hati dia orang..kita blogger kan nak banyak gambar..he he he

Uncle kata..who is the photographer
You or Me?
Auntie kata... You are the photographer but I am focusing on results
kalau dah kelam macam nih..baik tak usah bergambar..
Sorry dear jgn marah kalau terbaca line ni..he he he


Ohhh...Dato tak buat majlis berenjis2, berinai2..
so saving kat bunga pahar ..he he he

Sambil makan kerepek ubi,
Terkenang masa auntie kawin..thirty over years..hu hu hu


Saturday, May 21, 2011

Dah lama terperuk..

Dah lama ada dlm simpanan draft
tak sihat punya pasal
terbengkalai lah entry sepatut nya
di publishkan dua tiga minggu yang sudah
auntie teragak nak delete sajer draft ni..
tapi sayang pulak..dah susah2 upload gambar2 ni
jadi auntie publish berpandukan gambar2 sajer..

Auntie pergi kenduri di Taman Setiawangsa,
Dewan Centrum..dewan yang memang mahal
jika di buat tempahan di situ..
dewan berairconditioned dan sound system yang lengkap
kerusi meja yg bersarung, pelamin, pakaian pengantin
dan sajian under one management.

Siapa yg bermastautin dekat2 sini, memang selalu
lah menggunakan dewan centrum ni..

Wedding tuh anak angkat auntie, kawan PG, Ewan nama nya
memang dari kecil memang kat rumah auntie sajer..

Ah...imbasan masa auntie kerja dulu, memang rumah auntie
tempat kawan2 Khairul, PG, Peeja dan Noy berkumpul
auntie memang tak bagi anak2 auntie keluar rumah, so instead
budak2 lain datang dan bermain di rumah auntie lah..

Ewan ni, kahwin bukan dengan orang lain,
he he he...mereka sama2 berkerja sambil menunggu
keputusan SPM di Station Caltex
kepunyaan uncle suatu ketika dulu

Dah dpt keputusan, masing2 bawa diri
mencari kareer yg lain..

Tup2 setelah tujuh tahun berlalu,
mereka berjumpa dan berkawan di FB
hinggalah membibitkan percintaan yg membawa ker jinjang pelamin

Alhamdulillah..kalau dah jodoh pasti bertemu juga..
kita tak tahu..



Dewan Centrum yg boleh memuatkan 1 ribu jemputan,
dan car park boleh memuatkan 700 biji kereta



Muka happy dah lepas makan



Auntie gigih bangun nak terpa kedatangan pengantin..
sebab nya pengapit adalah P G he he he


Aper benda yang uncle snap..entah..
uncle cuba snap gambar persandingan
tapi halus jer..tak nampak apa2..


Ha baru lah terang sikit..uncle dah kedepan lah tuh..he he he


Oh yea auntie pergi kenduri dikedua2 belah pihak
pengantin perempuan di Kajang

Sedap hidangan nya..sebab masak sendiri
2 ekor lembu tumbang..
mereka berasal dari N9..power masakkan nyer

Add Image
Waiter dah jadi jurugambar,
so auntie kena senduk sendiri lah



Cantik, baju dan makeup nya..
Hu..pengapit (PG) pakai spec hitam..he he he



Macam tulah..jadi pengapit
mengelap pengantin yang berpeluh2 tuh..he he he



Gambar setelah selesai pernikahan tapi auntie tak pergi malam tuh
auntie tak berapa sihat


Gambar uncle dengan bapa pengantin perempuan,
berdua nih memang best friend..he he he



Friday, May 20, 2011

KESEMBUHAN ITU MILIK ALLAH SWT

Sesungguhnya kesembuhan itu milik Allah. Kata-kata yang telah dijadikan perangsang bagi memotivasikan diri sendiri dan insan lain yang sedang sakit dalam menghadapi keadaan kesihatan yang tidak mengizinkan. Begitulah antara ujian kecil berupa penyakit yang dihidapi oleh kebanyakan insan yang telah dipilih oleh Allah sebagai bukti kasih sayang-Nya, kafarah dosa dari-Nya, dan peningkatan darjat hambaNya.

Sesungguhnya penyakit yang diturunkan oleh Allah ini banyak menguji ketahanan fizikal dan mental, kerana tempoh tersebut merupakan titik tolak ke arah kesedaran bahawa kematian akan mengejar kita bila-bila masa sama ada bersedia atau tidak.

"Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh." [al-Nisaa' 4:78]

Mengingati saat menziarahi jenazah suami kepada seorang sahabat yang meninggal dunia secara tiba-tiba tahun lepas telah banyak mengubah paradigma tentang kematian itu sendiri. Sama ada kita bersedia atau tidak, bertaubat atau belum bertaubat, ajal itu pasti akan datang, cuma waktu dan ketikanya sahaja tidak diketahui. Cuma persoalannya, adakah kita telah bersedia dengan bekalan-bekalan yang disediakan? Adakah cukup bekalan yang disediakan? Bagaimanakah keadaan kita semasa dalam alam kubur? Bernasib baik atau sebaliknya?

Hal ini sedikit sebanyak telah menghantui diri sendiri sehingga telah mewujudkan suatu ketakutan yang luar biasa dalam diri. Hal ini ditambah pula dengan penyakit yang dialami yang masih tidak sembuh-sembuh, telah meningkatkan lagi tahap ketakutan dan pada masa yang sama telah mewujudkan satu situasi yang tegang dalam emosi, fikiran serta memberi tekanan kepada diri sendiri.

Namun begitu, ketahanan mental dan fizikal berteraskan ayat-ayat Allah telah berjaya mengatasi masalah tekanan tersebut sehingga dapat kembali mewujudkan satu senario yang aman dan tenang hingga kembali semula kepada keadaan asal. Mengingati mati dapat melembutkan hati, tetapi apabila mengingati kematian itu secara negatif, hal ini akan dapat memberikan kesan negatif kepada diri sendiri.

Apabila kita bergantung sepenuhnya kepada Allah, menyerahkan segala-segalanya kepada Dia, berdoa bersungguh-sungguhnya kepada-Nya, Sesungguhnya Dia yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, akan mengabulkan dan memperkenankan doa kita. Berusaha, berdoa,berserah, bertawakal itulah tanda pergantungan seorang hamba kepada Tuhannya.

"Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan kepada Allah dengan sabar dan solat. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar." [Al-Baqarah, 2:153]

Segala masalah penyakit, rujuklah kepada Allah. Daripada-Nya datang segala kebaikan, dan kejahatan juga tidak berlaku dengan izin Allah. Kita perlu berikhtiar, berusaha dan doa-doa kita yang dimakbulkan dan ada juga yang Allah tangguhkan tetapi semuanya perlu dilakukan dengan hati yang ikhlas.

Kuasa penyembuhan semuanya dari Allah. Kita sebagai hamba-Nya perlu redha dengan apa yang ditetapkan kerana setiap apa yang diturunkan kepada kita adalah ujian, sama ada kita dapat redha menerima atau tidak, semuanya untuk meningkatkan darjat kita di samping membersihkan dosa-dosa yang dilakukan.

Tidakkah semua ini adalah rezeki dari Allah, dimana Dia sering memberi perhatian kepada kita, tidakkah ini akan membuatkan kita sentiasa ingat pada-Nya? Anggaplah suatu penyakit itu sesuatu yang positif kerana jika kita redha dengan suatu ujian, Allah akan melipat gandakan pahala kita.Semoga anda semua cepat sembuh begitu juga diriku ini.

Adalah diharapkan artikel ini dapat membawa manfaat kepada semua dan marilah kita saling ingat-mengingati antara satu sama lain. Kelalaian dan kelekaan terhadap duniawi pasti mewujudkan satu jurang yang besar dalam diri kita sendiri dengan Allah.Semoga artikel ini akan menjadi saksi bagi diriku di akhirat kelak sebagai salah satu medium untuk berdakwah kepada pembaca semua.

Redhalah dengan ujian yang kecil ini kerana ujian itu adalah hadiah dan cinta dari Allah. Bersabarlah dengan penyakit yang menimpa ini dan yakin akan sembuh kerana sesungguhnya kesembuhan itu milik-Nya, tiada apa yang kita cari melainkan dalam kembara hidup ini selain memburu cinta dan rindu-Nya.

Ungkapan syukur yang tidak terhingga kepada Allah kerana penyakit yang ditimpakan kepada diriku tidaklah sehebat penyakit kritikal yang dihidapi oleh insan lain, walaupun kecil, penyakit ini tetap memberi kesan yang kuat terhadap sistem ketahanan fizikal disamping memberi tekanan yang hebat terhadap mentalku. Aku bersyukur aku masih diberi kesempatan oleh Allah untuk menghirup udaranya yang segar ini. Berusaha, berdoa dan bertawakal itulah kekuatan sebenarnya dalam penyembuhan penyakit ini. Yakin dan positiflah dengan ujian penyakit yang diturunkan kepada kita.

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." [Al-Ankabut, 29:2-3]

Akhir kata, jadikan ayat-ayat Allah sebagai peransang dalam meningkatkan motivasi dalaman kita dalam membentuk keperibadian soleh dan solehah.

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." [Al-Imran, 3:139]

Sesungguhnya Dialah yang mencipta perasaan cinta dan rindu itu. Semoga Dia yang sangat kita cintai dan kita rindui akan tetap terpahat kukuh dalam jiwa dan sanubari kita. Wallahua'lam.


Thursday, May 19, 2011

Minah Pit

Menyepi bukan pasal apa2..
Ubat yang Dr bagi dari Ampang Specialist membuat
auntie khayal..pinau2
sememangnya. dia suruh rehat dan tido

Ishhhh...aper pun tak leh buat..
Ngantok sajer...tapi badan rasa ringan
melayang2..berjalan rasa atas angin..
uishhhh...rasa macam minah pit lah pulak..
he h e he..

Auntie cuba lah citer2 lagi...bila bangun dari tidur..
InshaAllah..




Sunday, May 15, 2011

Prolotherapy


Hari Jumaat yang lalu, lepas uncle sembahyang Jumaat,

auntie minta uncle tolong bawakan pergi ker Ampang Putri Specialist Hospital
nak jumpa Dr Ali Nor Ghani doktor pakar Orthopedic
yang pernah merawat auntie bila sakit2 tulang dan saraf.

Auntie mintakan Prolotherapy treatment untuk sakit2 saraf auntie.

Pernah dengar Prolotreatment tuh tak?

Injection kat urat yang sakit..

Auntie di beri 2 injection kiri dan kanan di bahu auntie

Kalau tengok jarum dia, memang seram..panjang dan tebal sangat...

Auntie tahu treatment ni, sebab dah pernah buat kat lutut dan bahu masa
auntie berkerja dulu2.
masa tuh panel hospital tak perlu bayar, sekarang dah berhenti ..
hangus lah duit sikit..

Emmm....Alhamdulillah...legalah sikit lepas injection tuh di bekalkan juga ubat
untuk melembutkan saraf2 yang dah tegang.

Kalau dulu2 boleh bertahan selama setahun injection tuh..tapi sekarang
tengoklah sebab saraf memang banyak dah rosak..
jika perlu auntie terpaksalah inject lagi..

Bila dah sehat sikit ha mula lah sakan
bertrimming pokok bunga bagai..he he he

Ishhh...lamer nya anak2 auntie ni keluar..
mereka ajak keluar..lepas maghrib tadi, auntie tak nak
tapi sempat pesan sup ekor satu..
teringin pulak..
Ni...dah kul 10 malam
masih belum balik..

Tak per..lagi lapar lagi bagus..baru sedap hirup2..he he he

Ikut Nasib

Menyampah sebab data hilang
bila dia orang buat maintenance baru2 nih..
kenapa boleh jadi gitu??

Selama nih, buat entry sebab nak rakamkan event ker, perasaan ker,
pengalaman ker sebab setiap catatan pada auntie adalah berharga..
komen2 readers lagilah auntie hargai..
ada yg auntie bersusah payah menjawab satu persatu..
sekali hilangggggg kesemua nya..
hu hu hu sedeyyyy gitu..

Itu baru jer hilang sikit..
Kalau kesemuanya sekali..
Howww..??
mesti auntie kecewa...
Rasa nak buat back up, or print segala kisah hidup auntie
dari 1955 hingga tahun 1987 (episod2) yg lalu..
tapi nak buat aper simpan kisah hidup auntie tuh ?
Who cares?? Who are you ??

Pagi tadi subuh kul 5:54 pagi. noy dah beli sarapan
di Mc D drive through..

Egg Banjo + beef burger and a cup of nescafe
That was a very early breakfast
auntie makan burger tuh separuh sajer..
maybe too early..lak leh masuk..
nescafe panas habis..

Auntie keluar nak berehat diporch..
Memang pagi2 suka duduk kat situ..
Tengok tanaman potty auntie
yg kebanyakkannya daun2 menghijau

Time for my pets to have breakfast jugak..he he he
bagi ikan2 dalam kolam dan aquarium makan..
Kucing2 kat luar makan..
Cuaca cantik matahari baru nak cerah..

Auntie mulalah rasa nak trim2 pokok2 bunga
mula2 dalam rumah, dah tuh berjangkit di luar rumah
Kalau anak2 tahu mesti kena marah
sebab dia orang tak bagi auntie keluar gate
takut perkara tak di ingini boleh berlaku
peragut boleh tepuk jer auntie dari belakang
sebab auntie memang tak boleh dengar aper2..
motosikal ker, kereta ker yang lalu lalang..
tapi auntie maner ada pakai benda2 berharga di badan
dia orang nak ragut aper?
Memang anak2 dah tak bagi pakai perhiasan
bila duduk kat rumah

Auntie trim2 pokok2 sambil menoleh kiri kanan
trim lagi, toleh lagi..sampai lah terlonggok daun2 kering
Takut juga auntie tapi berhati2 dan beringat2..
Alhamdulillah...siap dan cepat2 masuk dalam gate balik..

Baru jap nih dah lapar balik..
after 5 hours of the early breakfast tadi..
ha ha ha cari balik balance burger tadi..
Ngapppp...habiskan..
A mug of hot green tea..
Alhamdulillah..

Bila dah kenyang perut..duduk tengok FB
dan start lah nak buat entry nih..
Time ni dah boleh ke dapur utk masak lunch..
tapi belum plan nak masak aper..
kena bukak peti sejuk dulu..
baru lah idea mari..he he he

Salam Minggu utk readers auntie..
Enjoy yr day out with yr lovely family

Auntie juga terasa nak gi shopping2 tapi
mahukah budak2 tuh bawak auntie keluar?

Ikut nasib jerlah..
Kalau baik berjalan lah auntie
Kalau tidak habiskan tengok tv sajer..


Friday, May 13, 2011

Tangisan di Akhirat : Janji Allah s.w.t pasti


Salam pagi Jumaat...email yang auntie copy and paste
untuk di kongsi bersama..selamat membaca..
Terima Kasih...

*****************************************************

Dari Usman bin Affan bin Dahaak bin Muzahim r.a daripada Abbas r.a, bapa saudara Rasullullah s.a.w bahawa Nabi telah bersabda :

"Aku adalah orang (manusia)yang paling awal dibangkitkan dari kubur (bumi) pada hari khiamat yang tiada kebanggaan. Bagiku ada syafaat pada hari khiamat yang tiada kemegahan. Bendera pujian di tanganku dan nabi-nabi keseluruhannya berada dibawah benderaku. Umatku adalah umat yang terbaik. Mereka adalah umat pertama yang akan dihisab sebelum umat yang lain. Ketika mereka bangkit dari kubur, mereka akan mengibas (membuang) tanah yang ada diatas kepala mereka. Mereka semua akan berkata : "Kami bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan kami bersaksi bahawa Muhammad itu Rasulullah. Inilah yang telah dijanjikan oleh Allah Ta'ala serta dibenarkan para rasul."

Ibnu Abbas berkata : "Orang yang pertama dibangkitkan dari kubur pada hari khiamat adalah Muhammad s.a.w. Jibril a.s akan datang kepadanya bersama seekor Buraq. Israfil pula akan datang dengan membawa bendera dan makhota. Izrail akan datang pula dengan membawa bersamanya pakaian-pakaian syurga."

Jibril a.s akan menyeru : "Wahai dunia! Dimana Makam Rasulullah s.a.w?"

Bumi akan berkata : "Sesungguhnya, Tuhanku telah menjadikan aku hancur. Telah hilang segala lingkaran, tanda dan gunung-ganangku. Aku tidak tahu dimana Makam Rasulullah s.a.w"

Rasulullah s.a.w bersabda : "Lalu diangkatlah tiang-tiang dari cahaya Makam Rasulullah s.a.w ke awan langit. Maka empat Malaikat berada di atas kubur."

Israfil bersuara : "Wahai roh yang baik! Kembalilah ke tubuh yang baik!"

Maka Makam terbelah dua. Pada seruan yang kedua pula, Makam mula terbongkar. Pada seruan yang ketiga, ketika Rasulullah s.a.w berdiri, Baginda s.a.w membuang tanah diatas kepala dan janggutnya. Baginda s.a.w melihat kanan dan kiri. Rasulullah s.a.w dapati tiada lagi bangunan. Baginda s.a.w menangis sehingga air matanya ke pipi. Inilah tangisan pertama Rasulullah s.a.w di akhirat!

Jibril berkata kepadanya : "Bangun wahai Rasulullah s.a.w! Sesungguhnya kamu disisi Allah Ta'ala di tempat yang luas."

Baginda s.a.w bertanya : "Kekasihku Jibril! Hari apakah ini?"

Jibril menjawab : "Wahai Rasulullah s.a.w! Janganlah kamu takut! Inilah hari kiamat. Inilah hari kerugian dan penyesalan. Inilah hari pembentangan Allah Ta'ala."

Baginda s.a.w bersabda : "Kekasihku Jibril! Gembirakanlah aku!"

Jibril berkata : "Apakah yang kamu lihat dihadapanmu?"

Baginda s.a.w bersabda : "Bukan seperti itu pertanyaanku."

Jibril berkata : "Adakah kamu tidak melihat bendera pujian terpacak ?"

Baginda s.a.w bersabda : "Bukan itu maksud pertanyaanku. Aku bertanya kepadamu akan umatku. Dimana perjanjian mereka?"

Jibril berkata : Demi keagungan Tuhanku! Tidak akan terbongkar oleh bumi daripada manusia, sebelummu?"

Baginda s.a.w bersabda : "Nescaya akan kuatlah pertolongan pada hari ini. Aku akan mensyafaatkan umatku."

Jibril berkata : "Tungganglah Buraq ini wahai Rasulullah s.a.w dan pergilah kehadapan Tuhanmu!"

Jibril datang bersama Buraq kearah Nabi Muhammad s.a.w. Buraq cuba meronta-ronta.

Jibril berkata kepadanya : "Wahai Buraq! Adakah kamu tidak malu dengan makhluk yang paling baik dicipta oleh Allah Ta'ala? Sudahkah Allah Ta'ala perintahkan kepadamu agar mentaatinya?"

Buraq berkata : "Aku tahu semua itu. Akan tetapi, aku ingin dia mensyafaatiku agar memasuki syurga sebelum dia menunggangku."

Baginda s.a.w bersabda kepada Buraq : "Ya! Sekiranya kamu berhajatkan syafaatku, nescaya aku akan memberikannya padamu."

Setelah berpuas hati, Buraq membenarkan Rasulullah s.a.w menunggangnya lalu dia melangkah. Setiap langkahan Buraq sejauh pandangan mata. Apabila Nabi Muhammad s.a.w berada di Baitul Maqdis diatas bumi dari perak yang putih, Malaikat Israfil menyeru :

"Wahai tubuh-tubuh yang telah hancur, tulang-tulang yang telah reput, rambut-rambut yang telah bertaburan dan urat-urat yang terputus! Bangkitlah kamu dari perut burung, dari perut binatang buas, dari dasar laut dan dari perut bumi ke perhimpunan Tuhan yang Maha Perkasa."

Roh-roh yang telah diletakkan di dalam tanduk atau sangkakala.Di dalamnya terdapat beberapa tingkat dengan bilangan roh makhluk. Setiap roh, akan didudukkan berada di dalam tingkat. Langit diatas bumi akan menurunkan hujan dari lautan kehidupan akan air yang sangat pekat seperti air mani lelaki. Daripadanya kulit dan daging akan tumbuh. Sebahagian mereka akan kekal ke atas sebahagian tubuh tanpa roh.

Allah Ta'ala befirman : "Wahai Israfil! Tiup tanduk atau sangkakala tersebut dan hidupkan mereka dengan izinKu akan penghuni kubur. Sebahagian mereka adalah golongan yang gembira dan suka. Sebahagian dari mereka adalah golongan yang celaka dan derita."

Malaikat Israfil menjerit : "Wahai roh-roh yang telah hancur! Kembalilah kamu kepada tubuh-tubuhmu. Bangkitlah kamu untuk dikumpulkan di hadapan Tuhan semesta alam."

Allah Ta'ala berfirman : "Demi keagungan dan ketinggianKu! Aku kembalikan setiap roh pada tubuh-tubuhnya!"

Apabila roh-roh mendengar sumpah Allah Ta'ala, roh-roh pun keluar mencari jasad mereka. Maka kembalilah roh pada jasadnya. Bumi akan terbongkar dan mengeluarkan jasad-jasad mereka. Apabila semua sedia, masing-masing melihat. Nabi Muhammad s.a.w makhluk-makhluk. Mereka berdiri seperti belalang yang berterbangan. 70 umat berdiri. Umat Muhammad s.a.w merupakan satu umat (kumpulan). Rasulullah s.a.w berhenti memerhatikan ke arah mereka. Mereka seperti gelombang lautan.

Jibril menyeru : "Wahai sekalian makhluk, datanglah kamu semua ke tempat perhimpunan yang telah disediakan oleh Allah Ta'ala."

Umat-umat datang di dalam keadaan satu-satu kumpulan. Setiap kali Nabi Muhammad s.a.w berjumpa satu umat, Baginda s.a.w akan bertanya : "Dimana umatku?"

Jibril berkata : "Wahai Rasulullah s.a.w! Umatmu adalah umat yang terakhir."

Apabila Nabi Isa a.s datang, Jibril akan menyeru : "Tempatmu!" Maka Nabi Isa a.s dan Jibril menangis.

Nabi Muhammad s.a.w bersabda : "Mengapa kamu berdua menangis?"

Jibril berkata : "Bagaimana keadaan umatmu Ya Rasulullah s.a.w?"
Nabi Muhammad s.a.w bertanya : "Dimana umatku?"

Jibril berkata : "Mereka semua telah datang. Mereka berjalan lambat dan perlahan."

Apabila mendengar cerita demikian Nabi Muhammad s.a.w menangis lalu bertanya : "Wahai Jibril! Bagaimana keadaan umatku yang berbuat dosa?"

Jibril berkata : "Lihatlah mereka wahai Rasulullah s.a.w!"

Apabila Nabi Muhammad s.a.w melihat mereka, mereka gembira dan mengucapkan selawat kepada Baginda SAW dengan apa yang telah Allah Ta'ala muliakannya. Mereka gembira dapat bertemu dengan Nabi s.a.w. Baginda s.a.w juga gembira terhadap mereka. Nabi Muhammad s.a.w bertemu umatnya yang berdosa. Mereka menangis serta memikul beban diatas belakang mereka sambil menyeru : "Wahai Rasulullah s.a.w!"

Air mata mereka mengalir di pipi. Orang-orang zalim memikul kezaliman mereka. Nabi s.a.w bersabda : "Wahai umatku!". Mereka berkumpul disisinya. Umat-umatnya menangis. Ketika mereka berada dalam keadaan demikian, terdengar dari arah Allah Ta'ala seruan yang

menyeru : "Dimana Jibril?"

Jibril berkata : "Jibril dihadapan Allah, Tuhan semesta alam."

Allah Ta'ala berfirman : "Wahai Jibril! Katakanlah kepada kekasihKu Rasulullah s.a.w bahawa umatnya akan datang untuk ditayangkan dihadapanKu."

Jibril kembali dalam keadaan menangis lalu berkata : "Wahai Rasulullah s.a.w! Umatmu telah datang untuk ditayangkan kepada Allah Ta'ala."

Nabi Muhammad s.a.w berpaling kearah umatnya lalu berkata : "Sesungguhnya kamu telah dipanggil untuk dihadapkan kepada Allah Ta'ala."

Orang-orang yang berdosa menangis kerana terkejut dan takut akan azab Allah. Nabi Muhammad s.a.w memimpin mereka sebagaimana pengembala memimpin ternakannya menuju hadapan Allah Ta'ala.

Allah Ta'ala berfirman : "Wahai hambaKu! Dengarkanlah baik-baik kepadaKu tuduhan apa-apa yang telah diperdengarkan bagi kamu dan kamu semua melakukan dosa!"

Hamba-hamba Allah Ta'ala terdiam.

Allah Ta'ala berfirman : "Hari ini, Kami akan membalas setiap jiwa dengan apa yang telah mereka usahakan. Hari ini, Aku akan memuliakan sesiapa yang mentaatiKu. Dan, Aku akan mengazab sesiapa yang menderhaka terhadapKu. Wahai Jibril! Pergi lah kearah Malik, penjaga neraka! Katakanlah kepadanya bawakan Jahanam!"

Jibril pergi berjumpa Malik, penjaga nerak lalu berkata : "Wahai Malik! Allah Ta'ala telah memerintahkanmu agar membawa Jahanam."

Malik bertanya : "Apakah hari ini?"

Jibril menjawab : "Hari ini adalah hari kiamat. Hari yang telah ditetapkan untuk membalas setiap jiwa dengan apa yang telah mereka lakukan."

Malik bertanya : "Wahai Jibril! Adakah Allah Ta'ala telah mengumpulkan makhuk?"

Jibril menjawab : "Ya!"

Malik bertanya : "Dimanakah Rasulullah s.a.w dan umatnya?"

Jibril menjawab : " Dihadapan Allah Ta'ala."

Malik bertanya lagi : "Bagaimana mereka mampu menahan kesabaran terhadap kepanasan nyalaan Jahanam apabila mereka melintasinya. Sedangkan mereka semua adalah umat yang lemah?"

Jibril berkata : "Aku tidak tahu!"

Malik menjerit kearah neraka dengan sekali jeritan yang menggerunkan. Neraka berdiri dengan tiang-tiangnya. Neraka mempunyai tiang-tiang yang keras, kuat dan panjang. Api dinyalakan sehingga tiada kekal mata seorang dari makhluk melainkan bercucuran air mata mereka (semuanya menangis).

Air mata sudah berhenti manakala airmata darah manusia mengambil alih. Kanak-kanak mula beruban rambut. Ibu-ibu yang memikul anaknya mencampakkan mereka. Manusia kelihatan mabuk padahal sebenarnya tidak mabuk.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...