THANK YOU TO ALL MY FOLLOWERS

Saturday, January 29, 2011

Tiga Mata Dalam Satu

Dah kul 12:45 pagi,
mata masih tak ngantuk
Perut lapar...ermmm terus ke dapur
terfikirkan scrambled eggs di makan dgn roti



Pecah telur sebiji, rasa tak cukup
takut2 uncle nak tumpang sekaki nanti...
so pecah lagi sebijik
Ishhh...telur yang kedua, auntie terkejut
egg yolk ada tiga..
heran bin ajaib
seumur hidup tak pernah jumpa lagi

terus ambil camera..
he he he auntie snap sendiri
auntie tahu memang tinggi cholestrol
tak kisah lah..
perut lapar punya pasal..


Friday, January 28, 2011

Bersedekah lah

Renungan di pagi Jumaat..

Email...yang auntie terima untuk pengetahuan dan amalan..

*************************************************

Diceritakan dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Turmudzi dan Ahmad, seperti berikut: Tatkala Allah Ta'ala menciptakan bumi, maka bumi pun bergetar. Lalu Allah menciptakan gunung dengan kekuatan yang telah diberikan kepadanya, ternyata bumi pun terdiam. Para malaikat kehairanan akan penciptaan gunung tersebut. Kemudian mereka bertanya "Ya Rabbi, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat daripada gunung." Allah menjawab, "Ada, iaitu besi" (kita mafhum bahawa gunung batu pun boleh menjadi rata ketika dikorek dan diratakan oleh buldozer atau sejenisnya yang dibuat dari besi). Para malaikat bertanya lagi "Ya Rabbi, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat daripada besi ?" Allah yang Maha Suci menjawab, " Ada, iaitu api" (besi walau sekeras manapun boleh menjadi cair dan hancur setelah dibakar api). Para malaikat kembali bertanya "Ya Rabbi, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat daripada api ?" Allah yang Maha Agung menjawab, " Ada, iaitu air" (api membara sedahsyat apapun nescaya akan padam jika disiram dengan air). Para malaikat pun bertanya kembali "Ya Rabbi, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat daripada air ?"

Allah yang Maha Tinggi dan Maha Sempurna menjawab, " Ada, iaitu angin" (air di samudera yang luas akan serta merta terangkat, bergulung-gulung dan menjelma menjadi gelombang raksasa yang dahsyat, tiada lain kerana kekuatan angin. Angin ternyata memiliki kekuatan yang teramat dahsyat). Akhirnya para malaikat pun bertanya lagi "Ya Allah, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih dahsyat dari itu semua ?" Allah yang Maha Gagah dan Maha Dahsyat kehebatannya menjawab, " Ada, iaitu amal anak Adam yang mengeluarkan sedekah dengan tangan kanannya sementara tangan kirinya tidak mengetahuinya". Ertinya, yang paling hebat, paling kuat dan paling dahsyat sebenarnya adalah orang yang bersedekah tetapi tetap mampu menguasai dirinya, sehingga sedekah yang dilakukannya bersih, tulus dan ikhlas tanpa ada unsur menunjuk-nunjuk ataupun supaya diketahui orang lain. Berkaitan dengan ikhlas ini, Rasulullah SAW mengingatkan dalam pidatonya ketika beliau sampai di Madinah pada waktu hijrah dari Makkah : "Wahai segenap manusia! Sesungguhnya amal itu tergantung kepada niat, dan seseorang akan mendapatkan (pahala) sesuai dengan apa yang diniatkannya". Oleh kerana itu hendaknya kita selalu mengiringi sedekah kita dengan niat yang ikhlas hanya kerana Allah semata, tanpa berasa ingin dipuji, dianggap dermawan, dihormati, dan lain-lain yang dapat menjadikan sedekah kita menjadi sia-sia.

Ganjaran bersedekah Rasulullah Shollallahu Alaihi Wa Sallam menganjurkan kepada kita umatnya untuk memperbanyak sedekah, hal itu dimaksudkan agar rezeki yang Allah berikan kepada kita menjadi bertambah berkah. Allah memberikan jaminan kemudahan bagi orang yang berdekah, ganjaran yang berlipatganda (700 kali) dan sebagai ganti, sebagaimana firman-Nya dan sabda Rasulullah SAW, sbb : Allah Ta'ala berfirman, "Adapun orang yang memberikan (hartanya di jalan Allah) dan bertaqwa dan membenarkan adanya pahala yang terbaik (syurga) maka Kami kelak akan menyiapkan baginya jalan yang mudah". {Qs. Al Lail (92) : 5-8} Allah Ta'ala berfirman, "Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh butir, pada tiap-tiap butir seratus biji. Allah melipatgandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah maha luas (kurnia-Nya) lagi maha mengetahui". {Qs. Al Baqarah (2) : 261} Rasulullah SAW bersabda, "Setiap awal pagi, semasa terbit matahari, ada dua malaikat menyeru kepada manusia dibumi. Yang satu menyeru, "Ya Tuhan, karuniakanlah ganti kepada orang yang membelanjakan hartanya kepada Allah". Yang satu lagi menyeru, "musnahkanlah orang yang menahan hartanya".

Tolak Bala dengan Sedekah Orang-orang yang beriman sangat sedar dengan kekuatan sedekah untuk menolak bala, kesulitan dan berbagai macam penyakit, sebagaimana sabda RasulAllah SAW, sbb : "Bersegeralah bersedekah, sebab yang namanya bala tidak pernah mendahului sedekah". "Belilah semua kesulitanmu dengan sedekah". "Ubatilah penyakitmu dengan sedekah". Banyak dari kita yang sudah mengetahui dan memahami perihal anjuran bersedekah ini, namun persoalannya seringkali kita teramat susah untuk melakukannya kerana kekhuatiran bahawa kita salah memberi, sebagai contoh kadang kala kita enggan memberi sedekah kepada pengemis yang kita temui ditepi jalan dengan anggapan bahawa mereka (pengemis/peminta tsb) menjadikan meminta-minta sebagai pekerjaannya, malas, dll. Padahal sesungguhnya prasangka kita yang demikian adalah bisikan-bisikan syaitan laknatullah yang tidak rela melihat kita berbuat baik (bersedekah) , sebaiknya mulai saat ini hendaknya kita hilangkan prasangka-prasangka yang demikian kerana seharusnya sedekah itu kita niatkan sebagai bukti keimanan kita atas perintah Allah dan rasul-Nya yang menganjurkan umatnya untuk selalu bersedekah.

Walaubagaimanapun dalam dunia yang semakin gawat dan gayat ini pemberian sedekah atau kalau kita termasuk orang yang tidak suka memberi sedekah kepada pengemis/peminta/ fakir miskin) dengan berbagai alasan dan pertimbangan maka biasakanlah bersedekah dengan menyiapkan sejumlah wang sebelum sholat Juma'at dan memasukkan ke kotak-kotak sumbangan yang tersedia dan biasakan dengan memberi sejumlah minima setiap Jumaat, misalnya Juma'at ini kita menyumbang RM5 ke kotak amal tersebut maka sebaiknya Juma'at berikutnya harus dengan jumlah yang sama, syukur jika boleh diberi lebih dan yang terpentingnya harus diiringi dengan keikhlasan. Sedekah anda, walaupun kecil tetapi amat berharga di sisi Allah Azza Wa Jalla. Orang yang bakhil dan kikir dengan tidak menyedekahkan sebahagian hartanya akan rugi di dunia dan akhirat kerana tidak mendapat keberkatan. Jadi, sebenarnya orang yang bersedekah adalah untuk kepentingan dirinya. Sebab menginfakkan (belanjakan) harta akan memperoleh berkah dan sebaliknya menahannya adalah celaka. Tidak menghairankan jika orang yang bersedekah diibaratkan orang yang melabur (invest) dan menabung di sisi Allah dengan jalan meminjamkan pemberiannya kepada Allah. Balasan yang akan diperolehnya berlipatganda. Mereka tidak akan rugi meskipun pada awalnya mereka kehilangan sesuatu. Sedekah yang pahalanya terus mengalir Dari Abu Hurairah RA, bahwa sesungguhnya Rasulullah SAW, telah bersabda : "Bila seorang hamba telah meninggal, segala amalnya terputus, kecuali tiga hal : amal jariyah, ilmu yang bermanfaat atau anak shalih yang mendo'akannya." (HR. Bukhari, dalam Adabul Mufrad)

Thursday, January 27, 2011

Jalan Ngereng

Tambahan Ubat Baru dari Hospital

Dah tiga hari auntie makan ubat nih..

Result..jalan macam ketam..
ngereng ker kanan, kadang2 ngereng ker kiri..
bila ambil wudhuk kena sandar, kalau tak sandar boleh jatuh..
kepala mabuk2..
Aper halllll... lah pulak..

Di sampul ubat tak de tulis aper2 nama ubat dan untuk aper
So auntie makan ikut arahan 1 x sehari sjh.

Baru jap nih..terasa di hati nak google nama ubat tuh..
Stilnox...
La...ubat tidur ker?? Auntie ingat ubat saraf!
Ishhh...padan lah jalan macam tuh..
Otak dan kepala sepatutnya tidur..
Ermmm...tuh auntie khayal2..

Semalam pun gitu, auntie gi jj dgn anak2
Rasa Berjalan atas angin
Noy terpaksa pimpin sepanjang2 masa
Auntie berpaut pada trolley baru rasa stable
bila nak bayar auntie guna credit card
nak sign tuh..auntie sign dua kali nama binti atas kertas
Erm..lantak lahhhh

Masa menaip nih pun, mata auntie kuyu2 nak tidur..
Cuaca pulak mendung..
Kena kipas...Ohhh.bye2 dearies..
Me rasa nak landinggggg..
See you guys bila kepala dah tak weng.,
He he he


Tuesday, January 25, 2011

Karis Nasi

Karis Nasi..

Auntie baru jer lepas masak..
Rendang Daging
Sup Tahu campur fish ball, sayur mayur dan so hoon.
Sambal belacan dan ikan kering masin.

Tak tangkap gambar sebab uncle tertido atas sofa

Buka periuk nasi, terus karis2 dengan laddle kayu
(rupa macam garfu)

Teringat pesan arwah mak..
(masa tuh auntie masih anak dara lagi)
Karis nasi tuh bila dah kering air

Kenapa kena karis mak??
Ishhh..buat jer..

Arwah mak tak bagi reason why must karis?

Bila dah besar panjang dah kawin baru mak bagi tahu..

Kena Karis nasi.. sebab

Nasi tak lah terbuku2, terketul2 bila di senduk

Lagi pun tak de kepala nasi!

Aper tuh kepala nasi??
First layer of the rice in the pot
so if karis2..nasi tuh dah tak de lah kepala nasi
dah bercampur2 yang atas dan yang bawah..

Kenapa dengan kepala nasi..Mak??

Kepala nasi kalau di beri makan kat anak2..
Nanti mereka degil, keras kepala dan akan
melawan cakap ibu bapa..

Ohhh! yea ker??
Nih petua orang dulu2 kata arwah mak..

Auntie ikut petua nih..
Alhamdulillah, setakat nih, anak2 auntie
tidak sorang pun yang keras kepala...

Wallah hu alam....




Monday, January 24, 2011

Permintaan Raja Sehari

Banyak benda nak di buat utk persiapan kenduri kawin anak
dah tak lama lagi..
tapi kenapa auntie relaxxxxx abis nihhh??

Ishhhh....banyak belum booking lagi..
Photographer, kompang, band, bunga pahar, goodies
aper mak nenek pun belum lagi..
Ishhhhhh.......takuttttttt....risauuuuu nya...
setiap kali plan nak keluar rumah..
badan tak berapa sihat...

Baju pun auntie belum berbeli dan tempah..
Uncle dan anak2 lelaki semua dah di beli dan di hantar tempah
Ermmmm...auntie masih...kebinggungan..

Anak pula bertambah risau, bila auntie buat dunno jer..

Alah..aper baju yang ada dalam almari tuh..
mama sauk jer..ada baju yang masih belum pernah
pakai....kata auntie
Nanti tak masuk tema lah mama...kata anak2..
Aper yang nak bertema2 nihhh...

Nak sangat bertema2..ingat tak pakai duit ker??..
Masa kawin abang kau..nak ikut tema sangat
mama beli kain jer, dah makan ribu ..
belum masuk duit tempahhhh...

Siapa nak makeupkan mama?? tanya anak
Woiii...aper hal?? sampai nak mama bermake2 up nih!
Kena lah mama..kalau tak mak pengantin nampak comot dan tak glamour
Tengok lah anak2..batu api kan auntie..

Ahhh..biarlah comot...biar tak glamour..
mama dah tua....
Ada kisah??

Peduli aper orang nak cakap..
tetap ada jer yang nak cemuh

Kita buat kenduri ikut kemampuan
Jangan sekali2 membazir..

Mama...jom pegi jalan2..pujuk Noy
Nak jalan maner ?? (hati auntie dah cair bila ajak jalan2)
Kita window2 shopping lah..

Window punya window..akhirnya terjebak
satu helai beli siap dan sehelai lagi
tempah di kedai yang sama
Tiga minggu lagi siap..

Baju yang menawan hati..
Colour dan design yang di cari2..
Memang dah lama ku hajati..
Kini telah ku temui..
Pakaian utk pernikahan anak ku nanti...
Tak mengapa majlis hanya sekali..
Permintaan dari raja sehari
Ahhh!!! tewas aku kali ni..
Jangan di pujuk utk perkara lain lagi..
sebab banyak lagi yang perlu di penuhi..

Tiba2 jer..macam tuh pulak ayat kat atas tuh..
bila duit dah keluar..
he he he

Dah tuh makan2..solat asar di komplex tuh
balik rumah..

Selesai satu perkara dahhh..
Nak kena henjut perkara2 lain pulak minggu nih..

Ya Allah..
Permudahkan lah urusan ku..Amin

Friday, January 21, 2011

AKAL PERLU DIPIMPIN OLEH HATI

Renungan Pagi Jumaat

Email yang berharga untuk bimbingan..

******************************************

Akal boleh mengumpulkan ilmu dan pengalaman. Dengan ilmu dan
pengalaman, akal boleh menimbang mana yang buruk dan mana yang baik.
Mana yang menguntungkan dan mana yang merugikan. Mana yang orang suka
dan mana yang benci. Oleh itu, dengan akal, manusia boleh mencari jalan
hala kepada kebaikan terutama yang ada kaitan dengan kehidupan lahiriah.

Akal mampu menganalisa dan melihat akan kehebatan ciptaan Tuhan dan jesteru itu boleh merumuskan akan kewujudan Tuhan. Orang yang menggunakan akalnya secara betul dan ikhlas akan dapat membuktikan akan
kewujudan dan peranan Tuhan dalam kehidupannya, pada kewujudan dirinya
dan pada kewujudan alam.

Namun akal tidak boleh dibiarkan berfungsi secara bebas. Akal yang diberi kebebasan secara mutlak hanya akan mampu mengikut landasan lahiriah atau duniawi semata-mata. Dia hanya mempu berkecimpung di alam
nyata kerana itulah hakikat ciptaannya yang sebenar iaitu untuk
mengendalikan hal-hal dunia. Akal tidak dapat menjangkau ke alam ghaib.
Ia hanya mampu berfungsi di alam nyata yang bergerak di atas hukum-hukum
yang tertentu yang berkait dengan sebab musabab serta aksi dan reaksi.
Akal yang dibiarkan berfungsi secara bebas akan merosakkan manusia.
Akhirnya nanti dia akan menafikan kewujudan Tuhan, malaikat, alam
akhirat, Syurga dan Neraka. Dia akan menolak dan mentiadakan apa yang
dia tidak boleh faham dan apa yang dia tidak upaya menjangkau dan
membuktikan.

Akal perlu dikawal oleh hati. Akal mesti duduk di bawah hati dan tunduk kepada arahan hati. Akal mesti menjadi alat kepada hati. Hati atau jiwa yang hidup, yang peka, yang celik dan yang berperanan akan
dapat menjangkau kealam ghaib. Hati boleh merasakan akan kewujudan dan
kehadiran Tuhan. Bahkan hati boleh merasakan kehebatan, kebesaran,
keagungan, dan kuasanya Tuhan. Hatilah yang yakin akan adanya Tuhan,
malaikat, alam akhirat, syurga dan neraka.

Apabila akal mengikut arahan hati, maka ia akan dapat berfungsi mengikut cara yang Tuhan mahu dan tidak akan terjebak dengan lambaian, godaan, penipuan dan perangkap dunia. Barulah akal boleh dimanfaatkan
dengan sebaik-baiknya. Barulah akal tidak akan merosakkan.

Tambahan pada itu, hati yang bersih, roh yang kuat dan jiw yang hidup akan membuatkan akal menjadi lebih tajam dan lebih bijak. Ini telah dibuktiakan oleh para sahabat yang dididik oleh Rasulullah SAW. Asalnya
mereka adalah pengembala kambing. Tetapi dengan kemajuan dan tamadun
jiwa dan rohani mereka hasil didikan Rasulullah SAW, mereka mampu
menjadi ahli dalam berbagai bidang ilmu termasuk metametik, falsafah,
astronomi, astrologi, perubatan, sains dan berbagai-bagai lagi sehingga
mereka menjadi tok-tok guru kepada bangsa dan tamadun lain.

Tuesday, January 18, 2011

Kunjungan Ke Rumah Besan Di Melaka

Hari sabtu yang lalu, auntie dan uncle nak ker Melaka
jengok menantu perempuan auntie dan besan.

Dah lama tak jumpa Zeity, dah 34 minggu anak
dalam kandungan..

Peeja dan Noy nak ikut..

Auntie : Ehhhh...Noy nak ikut ker??
Kan baru balik dari Kuwait semalam, seminggu
kau kat sana....tak jet lag ker??

Noy : Tu lah mama, badan letih dan rasa nak demam
Perubahan cuaca, kat sana winter..sejuk sangat!
Tapi nak ikut lah mama..nak jumpa Zeity..
Noy ada beli baju baby kat Kuwait..
(lupa lak snap photo baju gaun tuh)
Papa drive lah kereta Noy yea!

Nak bergerak jer..
ada kawan auntie suami isteri singgah pulak
so tak lama berbual, sebab dia tahu kami dah bersiap
nak ker Melaka..
bergerak dari rumah pukul 10:30 pagi..
berhenti minum kat R&R Seremban untuk sarapan

Perjalanan smooth dan selesa..
tak banyak kereta dan cuaca mendung..

Sampai rumah besan dah 1:30 pm
Auntie bila di sambut olih besan dan menantu
air mata dah meleleh2 bila tengok perut
menantu dah boyot dan besar..
Hishhh....rindu auntie kat dia terubat..
bila berjumpa..

Emm...kami minta nak duduk di luar rumah
bawah porch dulu
sebab masing2 nak merokok..

Kereta Noy di larang merokok..
Uncle lah tension..menahan berjam2..
he he he


Besan lelaki dan perempuan kat belakang auntie..


Anak auntie Khairul dan Zeity kat tepi kereta


Uncle yang snap photo nih..

Yang sebenar nya..besan auntie
buat kenduri sikit (empat dulang) utk anak2 yatim
tapi kul 11:30 pagi..
Lepas rokok2 tuh...

Besan jemput kami masuk dalam rumah
Mereka dah siapkan makan tengahari
Kami di jamu dengan hidangan kenduri


Ayam masak kicap, kari daging, sambal tumis petai, ikan kering
sambal belacan dan ulam2
Pencuci mulut pula ,
buah pisang, limau dan kuih kasui tanpa kelapa parut


Noy tukang senduk nasi

Dah makan makan, besan nak tunjuk barang2 baby yang
mereka dah beli..

Banyak barang2 dah yang di beli..kebanyakkan nyer
berwarna pink, tapi ada juga lah biru dan putih
mereka konfiden, bakal cucu nanti..
perempuan..

Auntie sibuk menerangkan kat anak2 auntie..
Grape Water for babies untuk aper..
Penghadaman dan buang angin
supaya baby tak kembung..

Tergelak2 mereka bila keluarkan barang2 baby..
Sebab semua nya excited sangat..
akan kelahiran 'orang baru'
InshaAllah..

Dah makan nasi, bersantai lagi
dengan kopi dan cup cakes..


Gambar besan dan menantu yang di ambil masa kenduri kawin tahun lepas

Nak balik..duduk lagi kat porch
mentara jiran kait buah Sukun


Rambut auntie terjelur keluar pun tak siapa tegur..
Aper da...


Noy nak makan sukun goreng..
He he he sampai hari nih dah 3 hari
Masih belum bergoreng..
Ingatkan petang nih nak goreng
selongkar2 kabinet, tepung beras dah habis
so..terbantut lah..
emm...semua tidurlah pulak nak suruh pegi beli



Dua biji buah sukun

Bergerak pukul 5:30 pm
Berhenti minum kat R&R Seremban

Sampai KL pukul 9 mlm
Auntie masak nasi dan berlaukkan bekalan dari besan
Licin kami makan..
Alhamdulillah..


Friday, January 14, 2011

3 Panggilan Allah Kepada HambaNya...

Salam Jumaat
Dingin dan redup cuaca pagi ni..

Auntie nak share dan renungkan lah email ini ..

************************************
Saya ingin menyeru kepada semua, supaya kita jangan lah sekali-kali mengambil mudah mengenai solat. Sedangkan melewat-lewatkan solat juga berdosa, apatah lagi sengaja meninggalkan solat…astaghfirullah. Kisah mengenai 3 panggilan Allah kepada hambaNya ini. Semoga mendapat pengajaran dan manfaat darinya.

Saat itu, Dhuha, hari terakhir aku di Masjid Nabawi untuk menuju Mekah…….
aku bertanya pada Ibu.

‘Ibu, kataku, ada cerita apa yang menarik dengan Umrah….?’

Maklumlah, ini pertama kali aku ber Umrah.

Dan Ibu, memberikan penerangannya…

Ibu adalah pemilik Maknah Tour Travel dimana saya telah menyertai rombongan Umrah pada bulan July 2007 yang lalu.

Kebetulan umrahku dimulai di Madinah dulu selama 4 hari, baru ke Mekah. Tujuannya adalah mendapatkan saat Malam Jumat di depan Kaabah.

Pada kesempatan itu aku untuk bertanya tentang Umrah kepada ibu.

Ibu berkata…’Hassan, Allah hanya memanggil kita 3 kali saja seumur hidup…’

Keningku berkerut….

‘Sedikit sekali Allah memanggil kita..?’

Ibu tersenyum… ‘Yer, tahu tak apakah 3 panggilan itu…?’

Aku menggelengkan kepala.

‘Panggilan pertama adalah Azan‘, ujar Ibu…

‘Itu adalah panggilan Allah yang pertama. Panggilan ini sangat jelas terdengar di telinga kita, sangat kuat terdengar. Ketika kita solat, sesungguhnya kita menjawab panggilan Allah. Tetapi Allah masih fleksibel, Dia tidak ‘cepat marah’ akan sikap kita.

Kadang kita terlambat, bahkan tidak solat sama sekali kerana malas. Allah tidak marah seketika. Dia masih memberikan rahmatNya, masih memberikan kebahagiaan bagi hambaNya, samaada hambaNya itu menjawab panggilan Azan-Nya atau tidak. Allah hanya akan membalas hambaNya pada hari kebangkitan nanti’.

Saya terpaku…. .mata saya berkaca-kaca. Terbayang saya masih melambat-lambatkan solat kerana meeting lah, mengajar lah, dan lain lain. Astaghfirullah…

Ibu terus berbicara…

Hassan, Panggilan yang kedua adalah panggilan Umrah/Haji.

Panggilan ini bersifat halus. Allah memanggil hamba-hambaNya dengan panggilan yang halus dan sifatnya ‘bergiliran’ . Hamba yang satu mendapatkan kesempatan yang berbeza dengan hamba yang lain. Jalan nya bermacam-macam. Yang tidak ada duit tiba-tiba dapat duit dan dapat pergi. Yang kaya raya duit bertimbun-timbun, tapi tak ada kesempatan pula hendak pergi. Ada yang memang merancang dan terkabul. Tapi ada juga yang sebaliknya.

Ketika kita memasang niat Haji / Umrah, berpakaian Ihram dan melafazkan ‘Labaikallahummalabbaik/ Umrotan’, sesungguhnya kita saat itu menjawab panggilan Allah yang ke dua. Saat itu kita merasa bahagia, kerana panggilan Allah sudah kita jawab, meskipun panggilan itu halus sekali. Allah berkata, laksanakan Haji / Umrah bagi yang mampu’.

Mata saya semakin berkaca-kaca. Subhanallah. Saya datang menjawab panggilan Allah lebih cepat dari yang saya rancangkan. Alhamdulillah.

Dan panggilan ke-3, terang ibu lagi, ‘adalah KEMATIAN.

Panggilan ini Allah tidak memberikan sebarang tanda tanda secara langsung, dan kita tidak mampu menjawab dengan lisan dan gerakan. Kita hanya dapat menjawabnya dengan amal soleh. Kerana itu Hassan, manfaatkan waktumu sebaik-baiknya.

Jawablah 3 panggilan Allah dengan TAQWA.

Insya Allah syurga adalah balasan untukmu…’

Ibu mematikan bicara sekadar itu. Aku termanggu…

Mata saya basah di dalam Masjid Nabawi , saya sujud bertaubat pada Allah kerana kelalaian saya dalam menjawab panggilanNya. ….

Kala itu hati saya makin yakin akan kebesaranNya, kasih sayangNya dan dengan semangat menyala-nyala, saya mengenakan baju Ihram dan berniat….

Aku menjawab panggilan UmrahMu, ya Allah, Tuhan Semesta Alam.

Mata saya basah di dalam Masjid Nabawi , saya sujud bertaubat pada Allah kerana kelalaian saya dalam menjawab panggilanNya. ….

sesungguhnya CINTA ALLAH swt kepada hambaNYA Maha Hebat, TIDAK BERSYARAT tapi cinta hamba pada NYA, sangat ringan, umpama debu beterbangan.... melekat bila ada air.. (ada masalah).. bila air mengering.. debu pun terbang lagi.. begitukah erti BERSYUKUR kepada Yang Maha Menjadikan kita?

Thursday, January 13, 2011

Terasa Kesal Yang Mendalam

Malam ni auntie keletihan...

Nikmattttt....Alhamdulillah...
air tegukkan pertama masuk ker kerongkong
bila azan berkumandang


Siren (Sirap + Fresh Oren)

Persedian lauk masak sendiri
Simpler jer..



Kari Sotong dan Ubi kentang


Acar Timun


Tahu dan Tempe goreng


Papadom


Telur Dadar

Walaupun simple tapi masih ada rezeki di atas meja

Pernah auntie bersua dengan saorang pekerja buruh..
dari negara asing..beberapa tahun yang lalu

Dia sedang membuka bungkusan nasi..
Di alih nasi tuh dalam mangkuk plastik
Auntie jeling..nak tengok aper kah lauk nya..
Nasi putih kosong sajer..
Pelik macam maner nak makan tanpa lauk??
Bisik hati auntie..

Termos air panas di curahkan nya dalam bekas nasi
Sambil tangan kanan memegang sudu dan tangan kiri
memegang sepeket garam halus..
dia memasukkan sesudu garam dalam bekas nasi tuh..

Ya Allah...Ya Tuhan...
Ada insan yang makan nasi dengan air panas
berlaukkan garam depan mata auntie...

Yang auntie kesali..
Tidak pula auntie menghulur dia duit utk membeli
makanan utk esok hari..

Tak Perlu Terjebak

Pagi tadi auntie ada appointment check mata...

Keluar rumah..
sarapan kat Keramat AU2

Huish...first time after many months
auntie tak makan nasi lemak
Tak boleh resist kali ni sebab kedai nih,
nasi lemak nya power habis..
Auntie ambil lauk rendang, sotong, kangkong,
timun, telur rebus sebelah
RM5.50 licin auntie makan..
Air pula, Teh O kosong panas RM 0.50
Emm...surely have to skip my lunch..

Uncle Roti Canai Telur Bawang RM1.50
Air pula, Teh Ais Limau RM 1.00 (Kalau x silap)



Lepas jer habis breakfast, kami ker hospital..
Dapat no : 2519 dan no sekarang 2510
ermm...kena tunggu 8 orang sebelum auntie

Setelah menunggu lebih kurang sejam jugak lah
No Giliran auntie pun tertera di mesin yg tergantung di dinding...
Auntie dapat dengar..
Ting Tong..Ting Tong berbunyi mesin tuh..
(sebab pakai alat pendengaran..he he he)
Sedih pun yea, sebab masa boleh mendengar dulu
naik menyampah dengar bunyi2 tuh, bila dalam bank ker
dalam hospital ker..
Tapi kali nih..erm...excited pulak...

Masuk kat dalam tuh,
Kena tunggu nurse panggil ke bilik Dr..
Sambil2 tunggu ada weighing machine
Uncle suruh timbang..

Auntie pun naik lah..
Berpusing2 lah no digital machine tuh..
Ishhhh...berat nya..kata auntie..

Memang you dah gemok..
cuba turun 6 kg, boleh tak?? kata uncle

Dah ada cabaran tuh..
Okkayyy...nani cuba..





Nama auntie di panggil
Auntie masuk dalam bilik doktor
Dr Melayu..
Full Kolonel Dr Mansur..

Doktor tanya : ada apa2 masaalah??
Auntie kata : tak de masaalah setakat nih..
Penglihatan terang??
Auntie kata : pakai spec terang kalau bukak spec kabur..
(Jawapan orang sewel macam tuh)

Auntie kata auntie datang untuk buat annual check
sebab ada kencing manis..

Doktor pun check dengan alat canggih nyer
Macam Lampu lazer menyuluh mata kiri dan kanan..
(sama macam kat Ampang Puteri Specialist Centre)

Selesai jer, dia melukis rajah kedua2 mata
Kiri dan kanan..
Ermm.....Doktor explain dari rajah nya..
Dah mula ada selaput..kat sini, kat sini
sambil menunjuk rajah mata tuh..
tapi tak membimbangkan..
Next appointment bulan sembilan..
From there I shall monitor..kata nya

Adussss....macam maner tuh??
Tak de apa2 ubat titis yang di beri
cuma pesanan nya, jaga pemakanan
sebab kencing manis..

Dalam jiwa tak de rasa susah hati..
Tenang saja..
mungkin auntie dah lali dengan sakit..

Auntie pun berlalu dan minta uncle singgah
kedai emas sebab nak pateri subang 'India'
yang auntie beli entah beberapa bulan yang lalu

Uncle tanya " pasal nak pergi kedai emas"??
Subang nani tercabut..nak kena pateri..

Di kedai mas yg auntie pergi nih
memang auntie dah kenal kedua2 tokeynya
suami isteri..kedai mas melayu
Bila nampak auntie masuk terus isteri nya datang..
Bahaya nih, kalau dia yang layan auntie, memang dia akan
keluarkan segala mak nenek dalam showcase tuh..
Auntie terus menghulur subang yg perlu di pateri tuh..
Settled..

Dia terus keluarkan gelang yang terbaru yang baru sampai
Auntie..slow2 pegang gelang tuh..Dia pakaikan kat tangan auntie
Cantik berkilau2..7 kumtum bunga yang mekar..
Dah tuh ada cincin nya juga..sekumtum, juga besar..

Emm...kalau ikut hati memang beli
tapi kepala dah set siap2..nak kawin kan anak
tak boleh berbelanja sakan

Kalau kakak berkenan, deposit jer dulu ambil lah kemudian
Harga emas melonjak2 hari ni RM157 satu gram
dan akan naik lagi sampai RM200

Auntie hanya menggeleng2kan kepala

Uncle dari luar kedai tengah hisap rokok jeling jer kat auntie
He he he...

Dah tuh uncle menghampiri auntie..
Lawa...lawa..kata nya
Mama nak ?? ambil lah..berapa kedua2 tuh??
RM 9K++ setelah di 'sampuanya' harga berat gelang
dan cincin..

Aper lagi kakak, abang dah bagi green light tuh!
Ahhhh...memang lah cantik tapi tak nak lah..
Tak kemana barang2 nih..nanti2 lah dulu..

Dia pun keluarkan barang lain pulak
Aduh!! pengsan auntie..
Auntie memang suka barang kemas..
(auntie tahu ramai juga yang tak suka)

Terjebak ker auntie??
Tercair ker auntie??

Tutup story tak boleh citer lagi..
Nak pengsan...kalau memikirkan nyer

Dah tuh balik rumah..
Solat Zohor dan nap petang...

ZZZzzzzzzz...............


Wednesday, January 12, 2011

Kemas2 Lemari

Auntie kettika ni, tengah mode kemas rumah
Kenalah kemas2 nak buat kenduri pernikahan anak perempuan
So segala benda banyak nak di censorkan..

Perangai uncle suker simpan benda2 lama
Ishhh..wardrobe auntie penuh dengan segala benda..

So auntie mulakan di bilik utama di atas..
Bilik yang akan jadi bilik pengantin nanti

Ermm...jumpa kotak kasut

yang berisi lampu kelap kelip
Empat set..masih baru belum di pakai lagi
Entah bila uncle beli..

Nih tinggal 1 set

sebab yang 3 set lagi auntie....
lilit kan kat lampu side table yg auntie beli di ombak KLCC
suker2 jer..mentara nak panggil electrician pasangkan kat porch

Ha ha ha auntie syok sendiri dalam gelap..
sambil menepuk tangan macam budak2


Kemas2 terjumpa gambar lama
Masukkan jer lah dalam blog
untuk kenang2an

Gambar Auntie baru jer lepas dapat licence driving..
Masa nih sweet seventeen..he he he

Gambar uncle kat passport international masa dia pergi
belajar di Australia.
Dia ketika nih 19 yrs old.
Yang ku sayangi sampai kini

Dulu2 gambar passport, ic, driving licence
dan segala mak nenek kena black & white

Dah tuh jumpa sun glasses uncle dan auntie,
Kata nya dah setahun dia mencari
tapi dia lupa kat maner dia letak beg galas
yang berisi sunglasses..
Emm...semuanya berjenama
Yang dua teratas auntie punya
Gucci dan Emporio Armani



Kus semangat uncle punya 5 jenama
2 Emporio Armani, Boss, D&G. dan Levis
Yang sebenar nya semua kata mata hitam ni
uncle beli sekali gus 3 tahun yang lalu

Memng auntie terperanjat bila dia bawa balik spec2 tuh
Masa tuh uncle baru pulih dan bangun dari sakit nya
selama 3 tahun.
Panjang cerita nya kalau auntie nak huraikan
penyakit uncle...
3 tahun dia menghidap 'bipolar' tidak mahu keluar
bilik, tak mahu makan, hanya terperap dalam bilek

Bila uncle bangun dia jadi over active, menyopping
sakan, memang takut auntie cara dia berbelanja...
contoh macam nih lah beli spec sampai 5 sekali..

Banyak lagi dia menyopping hingga auntie risau
memang auntie takut lah..kad kredit melambung tinggi..
tapi bila auntie bersuara..
dia kata 3 tahun dia tidak membeli belah..
Yea lah..duit dia..kan

Dah tuh jumpa benda yang berbungkus..
Auntie bukak nak tengok aper ker benda nyer
Ha ha ha helmet masa uncle bikers dulu2


Masih elok dan cantik
Helmet nih boleh tahan harganya masa uncle beli...
Only bikers jer tahu harga helmet nih..he he he
Tapi sure uncle nak simpan helmet tuh..

Nanti2 auntie sambung citer kemas2 nih
sebab auntie nak cepat pergi check mata
di Hospital Pakar Tuanku Mizan pagi nih
appointment pukul 10 pagi.

Orang yang berpenyakit macam auntie
memang kena check setahun sekali
mata, buah pinggang, jantung dan sebagai nya.

Pernah kawan auntie, sedang driving tiba2
mata dia hilang penglihatan..buta
terus ketepi jalan dan meraba2 h/phone dan call isteri dia
memang scary lah..

Moga saraf mata auntie sihat...

Jumpa lagi dengan cerita kemas mengemas..
Salam..

Monday, January 10, 2011

Jemputan Makan2

SMS masuk kul 1: 30 tghhari
Jiran jemput makan2 sbab anak nya dpt 8A PMR

Lepas jer solat Zohor..auntie pun berjalan kerumah nyer
yang mengadap berdepan rumah auntie..

Amboi! nasi kerabu dan ayam percik..
Aduhhhhh! sedapnya..memang tak sama macam kerabu beli..
Memang power lah masakkan nyer..



Rambut auntie basah kot, lepas solat..
tu tudung auntie basah pun auntie tak perasan


Kawan auntie sendukkan auntie nasi kerabu tuh

Aper yang auntie kata dan tunjuk2... entah lah..
Auntie berkenan Wallpaper nyer..
He he he memang auntie bercadang nak berwall paper dirumah auntie
Noy ngan Peeja dah bawak auntie pergi Ampang Point minggu sudah
Dah pilih design tapi yang tertangguh sebab orang tuh nak kan
ukuran estimate supaya boleh budget berapa roll nak pakai..

Ishhh....Peeja kata nanti2 dia tolong ukurkan..
Bila entah lah..auntie pulak dah termimpi2 berwall paper sudah..


Rezeki Lagi..Alhamdulilah

Rezeki datang lagi..Alhamdulillah

Hari Ahad yang lepas, anak auntie PG pegi rumah adik auntie
PG selalu nyer pergi berbagai konsert baik artist luar negara
dan juga dalam negeri dengan ticket VIP.
Adik auntie memang selalu dapat allocation ticket VIP tapi dia anak branak
dah jemu nak pergi..
so pada membazir..dia akan distribute lah pada anak2 buah nyer..
dan kawan2 nyer..

Uncle juga selalu tumpang tui, tapi uncle memilih konsert atau artist yang
perform.
Alhamdulillah...memang seronok lah kalau ticket VIP sebab dapat seat yang
bestkan..

Balik nyer PG dia bawak berbeg2 makanan..

Ya Allah..banyak nya..



Udang Galah..huishhhh lebih dari 2 kilo


Dua macam Ikan Garaupa
Besar sepelipat lengan...


Kedapan dan jeruk2


Keropok Belinjau dan keropok ikan

Uncle punya lah rajin menyusun barang2 nih...
Dan dia snap satu persatu..
Masih mengunakan kamera cabuk auntie...he he he


Masa bilalah nak makan semua nih??

Terima kasih pada adik auntie..
Hanya Allah saja nak dapat membalas nyer..

Alhamdulillah...rezeki tak putus2 dari Allah..
Allah Hu Akbar..

Friday, January 7, 2011

Knocked Out

Semalam hari Khamis
Auntie berpuasa
Auntie tak masak
Uncle kata nak buka di luar ker??
Auntie tak nak sebab tak suka kocoh2 dan rebut2
nak balik rumah utk maghrib
So lepas asar kami pergi beli lauk pauk
Ermm...Alhamdulillah..
Sedap masakkan nyer..




Alas meja yg sememeh kuah kuning

Siput sedut ngan keladi
Sayur pucuk manis ngan labu
Ayam percik
Auntie masak nasi satu cawan jer..
Mee goreng uncle punya
Idili ngan kuah kelapa
Kuih apam balik, putu bambu dan pulut panggang

Lepas jer berbuka, auntie knocked out..
terasa letih...

Ingin berpuasa setiap Isnin dan Khamis
untuk menampal yang mana lompong..

Ya Allah, berilah kekuatan pada ku
Untuk menjalankan ibadah ini
Amin

Wednesday, January 5, 2011

Minum Petang

Petang ni hujan kat KL
Guruh2..terpaksa tutup PC

Duduk2 tuh..
Perut terasa lapar
Aper nak makan??
Kodek2 kat Fridge
Ehh...siapa beli pau frozen nih??

Tanya uncle, dia tak tahu..
Ahh..tak kisah lah..
sediakan steamer..
Steam 10 min..

Tadaa...siap untuk di makan
Emm..dua biji dah auntie ngapp sebelum
snap gambar..he he he
Inti kacang merah
Sedap pulak tuhh..
Tapi dua biji jer lah untuk auntie..
Itu pun auntie kuis2 inti nya
sebab manis..


Emm.. hari ni..
Tak tahu aper nak update
Citer minum petang jer lah..

Malam2 kang kalau ada idea
Auntie blogging..
he he he

Nih..jap lagi nak pujuk uncle gi carefour
Nak jalan2..jamu mata
Duit Nuffnang, uncle dah tolong cash out dari bank

Sambil minum dan makan kuih pau tuh
uncle menghulur duit tuh ..dan dia bertanya kat auntie

Uncle : Brapa upah nak bagi I??
Auntie : Hah?? upah?? Asal lak??
Uncle : Habis tuh, banyak citer2 episod you bertanya kat I kann!
Auntie : Ha ha ha...sayang..sayang..aper lah you nih..
duit seciput tuh pun you nak ker??
Uncle : Ambik berkat jer??
Auntie : Hissh..berkat aper kalau bagi kat you..
I cadang nak zakat sikit lah..lagi lah berkat..
Uncle : Alah! I gurau2 jer..

Gitu lah uncle..sedangkan dia tengah kayo tuh
Ada lah sikit2 jer..
dapat duit bonus ASB..he he he

Kena jimat2 sebab dua2 anak pompuan nak kawin tak lama lagi

Tuesday, January 4, 2011

7 Sunnah Rasullullah S.A.W Harus Di Jaga

Hendaknya kita selalu menjaga tujuh sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:

PERTAMA:

Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya.

KEDUA:

Membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur’an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman.

KETIGA:

Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu subuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.

KEEMPAT:

Jaga solat Dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat Dhuha.

KELIMA:

Jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari.

KEENAM:

Jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, “Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia Ya Allah”.

KETUJUH:

Amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.


ZIKIRadalah bukti syukur kita kepada Allah. Bila kita kurang bersyukur, maka kita kurang berzikir pula, oleh kerana itu setiap waktu harus selalu ada penghayatan dalam melaksanakan ibadah ritual dan ibadah ajaran Islam lainnya. Zikir juga merupakan makanan rohani yang paling bergizi, dan dengan zikir berbagai kejahatan dapat ditangkal sehingga jauhlah umat manusia dari sifat-sifat yang berpangkal pada materialisme dan hedonisme.


Wallahualam…

Surah AlFatihah

Perbanyakkan lah bacaan surah Al-Fatihah. Ini kerana Rasulullah S.A.W. bersabda dan disampaikan melalui hadis baginda yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik ra. Beliau merupakan antara sahabat nabi yang sangat-sangat dipercayai kebenaran kata-katanya dan ingatan beliau yang tajam.

Jika seorang hamba berkata ALHAMUDLILLAHI RABBIL ‘AALAMIIN, Allah berfirman, ‘Demi keagungan Ku dan kebesaran Ku, Aku curahkan kepadamu nikmat Ku di dunia dan akhirat.’ Jika ia berkata ARRAHMAANIRRAHIIM, Allah berfirman, ‘Rahmat Ku bagimu di dunia dan akhirat.’ Jika dia berkata, ‘MAALIKI YAUMIDDIIN, Allah berfirman, ‘Anugerah Ku bagimu di dunia dan akhirat.’ Jika dia berkata, ‘IYYAAKA NA’BUDU WA IYYAKA NASTA’IIN, Allah berfirman, ‘Pertolongan Ku bagimu di dunia dan akhirat.’

“Jika ia berkata IHDINASH-SHIRAATHAL-MUSTAQIIM, Allah berfirman, ‘Petunjuk Ku bagimu di dunia dan akhirat.’ Jika ia berkata,’ SHIRAATHALADZIINA AN’AMTA ‘ALAIHIM, Allah berfirman, ‘Syafaat kekasih Ku bagimu di dunia dan akhirat.’ Jika ia berkata, ‘GHAIRIL-MAGHDIUBI ‘ALAIHIM, Allah berfirman, ‘ Demi keagungan Ku dan Kebesaran Ku, Aku akan dekatkan diri Ku kepadamu di dunia dan akhirat.’ Jika dia berkata, ‘WALADH-DHAALLIIN, Allah berfirman, ‘Demi keagungan Ku, Kebesaran Ku, Kemuliaan Ku, Ketinggian Ku, Aku tetapkan namamu dalam daftar orang-orang yang berbahagia, dan Aku hapuskan namamu dari daftar orang-orang yang celaka.”

Jadi sama-samalah kita memperbanyakkan membaca Al Fatihah disetiap masa baik masa senang maupun masa susah, baik masa lapang maupun masa sibuk, baik masa berehat maupun masa berkerja….Bacalah Al Fatihah dan sedekahlah pada ahli keluarga terutama kedua IBUBAPA kita…ianya tidak mengurangkan pahala kita…malah memberi manfaat kepada mereka dengan bacaan yang kita sedekahkan kepada mereka…Amin

Selamat Beramal…

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...