Followers

Tuesday, December 6, 2011

Rugi Tak Nak Rasa

Tiba2 teringat kat makanan yg dah bertahun2 tak makan
sejak arwah abah dan arwah mak dah kembali kerahmahtullah
Tak tahu kat maner nak carik
Rumah auntie semua tak reti makan
hanya auntie sorang sajer..

Pada hari sabtu yg lepas
auntie ajak uncle ke pasar malam AU2
untuk cari makanan ni
Cuba nasib kat situ
Dah lama tak pergi berjalan arah sana
ada empat tahun sejak sebelum sakit lagi..

Mak Aiii..banyak nya peniaga pasar malam disitu
Kalau secara kasar mahu ada seratus gerai..
mungkin lebih tapi pembeli kuranggg
padahal dah dapat gaji..
entahlah mungkin malam tuh hujan renyai2 sikit
macam2 ada..yg tak de mak dan bapak ajer..hehehehehe

Alhamdulillah..
Auntie dapat beli sayur jeruk tuh
beli petai jeruk dan ulam gajus
digerai sayur2 kampung

Selain dari itu auntie beli kismis
dan buah pisang kaki
Itu saja..

Sayur jeruk yg auntie beli ni hanya
orang tua2 saja yg suka makan

Siapa tahu.....
Jeruk Maman?

Hirisan bawang kecil, cili padi, jeruk maman dan petai jeruk

Nasi panas2 dan ikan goreng panas2..
Tak payah lauk lain..
memang auntie makan amat selera sekali
sejak baik deman tuh..jeruk maman ni lah
yg membuat auntie makan bertambah2..

Suami, anak2 hanya kutip petai jeruk saja..
Rugi mereka tak nak rasa jeruk maman..

59 comments:

  1. Saya suka sayur mamam masak lemak dengan ikan sungai. Tapiiiiii... dah lama betul saya tak dapat menikmatinya. Arwah mak saya pandai masak, tapi anaknya tak reti. :(

    ReplyDelete
  2. auntie.. saya tau.. say juga penggemar jeruk mamam.. tak makan ngn nasik pun takpe... ratah gitu jek.. huhuhu.. alahai terliur pulak rasanya..

    ReplyDelete
  3. sy tau aunty!hehehe..in fact, bru pas mkn lunch td.sy 24thn baru...tp tgk arwah ma n arwah ayah mkn dulu.jd nk try.hehehe

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum kak..saya ni silent reader akak, dah lama jugak ikut blog ni. Kali ni tergerak nak tinggal komen, sebab entry ni sungguh dekat dihati. Sebelum ni saya ingat orang kelantan jer yg kenal jeruk ni! Almarhum nenek saya dulu buat jeruk maman ni untuk jual. Masa saya kecik2 dulu, saya rajin tolong dia potong pucuk maman, every two days peraih akan datang ambik stok utk jual. Sayangnya saya tak belajar cara nak buat,lagipun sekarang mana nak cari benih maman nak tanam? memori ni masih segar dlm ingatan, sesegar ingatan buat nenek...thanks kak for the nostalgic entry...

    ReplyDelete
  5. jeruk maman? 1st time dengar nie.. ^_^

    ReplyDelete
  6. Jeruk Maman?
    Macam pernah dengar..rasanya kalau kat kampung selalu je pakcik2&makcik2 sebut2 Jeruk Maman tu...tapi tak pernah makan...huhuhuhuhu....
    Sedap ke Auntie??
    Rasa macamana yea...?

    ReplyDelete
  7. Kak yang anie tau dulu pernah makan rendang maman...jeruk tak pernah lah pulak...

    ReplyDelete
  8. tak pernah tau & tak pernah rasa..kenal petai tu je..teringin nak rasa..mana nak dapat aunty? macam tak pernah jumpa je kat pasar malam tempat saya..=(

    ReplyDelete
  9. auntie .....jeruk maman tu memang sedap....teringat2 pulak rasenye...mak saye pun selalu buat kat kampung....

    ReplyDelete
  10. wah, sedapnya jeruk maman tu. Ye memang rugi kalau tak cuba. sekali cuba terus tergoda.

    ReplyDelete
  11. auntie, saya pun makan jugak jeruk maman tu. makan main-main, sebab arwah ayah dulu suka sangat makan. kalau tak silap rumah kat kampung ada lg tanam pokok tu.

    ReplyDelete
  12. aduh.. untie buat sy terliur... sedapnya jeruk maman.. mak sy suka buat sndr.. letak kelapa parut.. lemak2 jer rasanya kan...

    nak kena cr la nampaknya maman ni...

    ReplyDelete
  13. Auntie,

    I tahu jeruk maman tuh...tapi tak pandai nak makan :)

    petai jeruk pun tak pandai makan tapi kalau sambal tumis petai....laju jer i belasah hahahahah.

    alhamdulillah auntie dah kembali berselera makan :)

    ReplyDelete
  14. Mmg sedap jeruk maman ni.. Buat gulai lemak dgn ikan sungai...:-)

    ReplyDelete
  15. alhamdulillah..akhirnyer dpt gak auntie jeruk tu..malam tu tak brape ramai sebab hujan ngan pasal ada concert kat jj tu kot...mulanya mimie nak jenjalan gak ke pasar malam tu sebab kebetulan petang tu ke jj..skali hujan lebats sangat terus hubby ajak balik

    ReplyDelete
  16. Salam perkenalan Marina,

    Jeruk maman memang sedap.....
    masukkan cili api sikit,
    nasi panas,makan dgn ikan masin jeruk.pehrrrr.....Tak nampak org dah....
    kebetulan hari ni
    puasa pulak.Masak lemak cili pun sodap...

    ReplyDelete
  17. saya tak pernah dengar pun... petai jeruk pun baru jumpa masa pegi tganu baru2 ni..... huhuhu.. mana nak carik kat sarawak jeruk maman tu.. ada ke? teringin pulak nak rasa..

    ReplyDelete
  18. teringin nak makan tapi mana ada jual? he~~

    ReplyDelete
  19. Salam perkenalan Marina,

    Saya tahu maman memang sedap....
    masuk cili api sikit,
    nasi panas,makan dengan
    ikan masin jeruk....pehrrrr....
    tak nampak orang dah.
    kebetulan hari ni puasa pulak.Meleleh air liur...
    tapi kalau nak makan,kena balik kg...

    ReplyDelete
  20. aunty, mak saya pun suke jeruk maman, tapi ktorg mmg tak tahu pasal jeruk tu..mama kata ni makanan dia masa kat kampung..rindu nak makan katanya :D

    igtkan org kampung mak saya je makan..hehehe~ btw mak saya asal kuala brang, terengganu

    ReplyDelete
  21. sayur maman biasa dengar, tapi jeruk maman, baru ni kali pertama dengarnye, tq aunty bagi info.

    ReplyDelete
  22. owhhh...nostalgia sayur jeruk maman ni...masa kecik2 dok pahang, femes sayur ni...byk dijual kat pahang...

    ReplyDelete
  23. Ella suka sayur ni, auntie.

    ReplyDelete
  24. Autie...sedap ni. letak isi ikan rebus lagi sedap

    ReplyDelete
  25. Aunty!!! saya suka sangat makan ni sebab arwah nenek dan atuk saya suka makan...tapi susah sangat nak cari...dah la tempat aunty beli tu jauh dengan saya...kecur air liur tgk..teringat2 rasa dia...

    ReplyDelete
  26. mak saya slalu buat ni.. dua minggu lepas baru buat.. maman pun tanam sendiri.. klu rumah kita dekat, sy dh bg auntie skit..

    ReplyDelete
  27. Kakcik :

    Sekarang memang susah nak cari sayur maman kalau dapat boleh juga cuba masak mcm kakcik kata..

    ReplyDelete
  28. Ann GreenStrawberry :

    haahahaha ni lagi dahsyat ratah gitu saja..

    ReplyDelete
  29. mer :

    Bagus lah berani rasa makanan unik2,mcm auntie muda2 dulu tapi anak2 auntie memang kalau pelik2 dia orang tak nak cuba

    ReplyDelete
  30. Lara07 :

    Wsalam dan Terima Kasih baca blog akak.
    Tertanya juga kat maner nak cari benih maman, kalau dpt memang boleh buat sendiri jeruk tuh. Tak susah, potong2 sayur maman, basuh bersih2 sebab berpasir macam sayur bayam, isi dalam bekas botol, masukkan air suam dan garam, segengam nasi sejuk.
    Dua hari dah boleh makan..sedappp..

    ReplyDelete
  31. Saadah :

    1st time dengar? Generasi muda memang tak tahu sayur ni

    ReplyDelete
  32. SueGinola :

    Susah auntie nak describe kesedapan jeruk maman, makanan kategory pengisa macam ikan kering, cencaluk, budu, sambal belacan, ikan pekasam..
    rasa unik nya tersendiri, tak per nanti kalau sue balik kampung, InshaAllah dapatkan lah jeruk maman ni..

    ReplyDelete
  33. aNle :

    Wah! first time dengar rendang maman, macam maner ekk? Rendang ayam/daging dimasukkan sayur maman ker?

    ReplyDelete
  34. Ana Aznurul :

    Emm..cuba tanya makcik/pakcik yg jual sayur2 kampung dipasar malam.
    Mungkin tak de yg jeruk tapi ada sayur. Kalau dapat Cuba buat mcm auntie cakap kat atas.

    ReplyDelete
  35. jija :

    Ohhhh...biasa rasa yea, good good hehehehe

    ReplyDelete
  36. Shahrizat :

    Kan betul auntie cakap..hehehehe

    ReplyDelete
  37. Huda :

    Beruntungnya masih ada lagi pokok maman kat kampung?

    ReplyDelete
  38. nifalnin :

    Makan dgn kelapa? first time pulak auntie dengar. Buat urap atau kerabu ker?

    ReplyDelete
  39. edelweiss :

    hehehehehe kalau jumpa maman jeruk cuba lah makan, sedappp tau

    ReplyDelete
  40. Zareda :

    Orang kedua yg kata maman masak lemak dgn ikan sungai..Aduh! sedappp nya
    Auntie nak cuba lah kalau dapat sayur maman nih

    ReplyDelete
  41. shuweet :

    Betul malam tuh ada konsert aper tah, auntie nengok ada stage dan lampu2 sport light kat JJ tuh..hehehehehe
    tulah pasal tak ramai orang

    ReplyDelete
  42. Rozila :

    Salam perkenalan kembali.
    Nanti nak cuba masak lemak cili api..huhuhuhu

    ReplyDelete
  43. Rokayah :

    Ohhh..yea ker baru kenal petai jeruk? hehehehe bila ke Tgganu lagi, tanyalah maman jeruk nih..
    InshaAllah ada

    ReplyDelete
  44. bujal X :

    Nak ker? nanti auntie bawakan sebungkus masa kita berjumpa di rumah Dato LF nanti
    InshaAllah..

    ReplyDelete
  45. Bittersweet :

    Auntie pandai makan segala ulam2 dan pengisa sebab arwah abah memang suruh cuba makan, bila makan terasa sedap lalu hingga sekarang auntie memang makan segala2..
    Kalau mak teringin nak makan kena carilah..

    ReplyDelete
  46. letams :

    Jeruk maman sedapp ohhh..hehehehehe

    ReplyDelete
  47. kakchik@Ella :

    hahahahah..jgn lupa ajar anak bujang awak cuba sayur maman nih..

    ReplyDelete
  48. faraulah :

    Alamak, ikan rebus dah lama tak makan, sedap lah jugak..

    ReplyDelete
  49. shasha :

    Balik kampung nanti makan lah puas2..hehehehehe

    ReplyDelete
  50. nice and pretty mama :

    huhuhuhu rumah kat maner? Nak ambil benih maman tuh..hehehehehe

    ReplyDelete
  51. auntie, kat tganu byk jeruk maman ni

    ReplyDelete
  52. Salam untie,

    saya nie silent reader untie.. terpanggil nak komen since jeruk nie memang banyak saya jumpa kat T'ganu.. kat pasar atau kat pasar mlm ehehehe

    Saya dok T'ganu... tapi xpernah nak cuba.. sedap eh untie... ehehehe nanti kena try gak nie ;)

    ReplyDelete
  53. axie :

    Jauh lah Tgganu dr KL huhuhuhu

    ReplyDelete
  54. Nora :

    Wsalam, Ishhh..kalau dah banyak, beli dan cuba makan tau, tak nyesal memang sedappp.

    ReplyDelete
  55. hari tu masa balik kg di terengganu nenek dah bekalkan sebalang jeruk maman dekat mak saya :D suke lah dia dpt makan bila2 masa je dia nak..hehehe

    ReplyDelete
  56. Memang pernah dengar jeruk maman tapi belum pernah rasa, mesti sedap.

    ReplyDelete
  57. salam aunty,
    owh..jeruk maman..
    org tganu cakap jeruk mamang..hehehe
    mama saye suke sgt mkn jeruk maman tu..penah gak die buat dulu..tapi bile dah banyak sangat cam xabis..so skang kalo nak makan beli je la..hehehe..saye suke ratah jeruk ni mase kecik2 dulu...

    ReplyDelete
  58. maman??? kegemaran sekeluarga saya.
    Tapi kami tak buat jeruk, masak gulai/rendang maman.

    Mggu lepas baru lepas rindu makan maman :-)

    Biasa kami orang n9, masak ala2 masak lemak tapi masak sampai kering ngan keluar minyak. Nak sedap letak ayam, daging atau ikan bilis.


    Nak menghala ke Gemas, N9 ada ladang maman.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...