THANK YOU TO ALL MY FOLLOWERS

Wednesday, December 28, 2011

Gerai Buah Di Ulu Langat

Pegi kenduri kawin di Ulu Langat hari Sabtu 24/12
Tepi2 jalan banyak gerai2 buah2an..
Balik dari kenduri singgah salah satu gerai..

Cempedak 2 biji @rm 7.00 sekilo (7 kilo lebih)
Rambutan gading rm 10.00  3 kilo
Pulasan rm 6.00 beli sekilo jer
Total RM60 hinggit terbang..lepas discount

Balik rumah..kerjakan sebiji
tapi tak ambil gambar

Ini semalam kerjakan sebiji lagi
Nampak siap minyakkan pisau dan tangan
sebelum memotong cempedak tuh
Bergetah..
Yang pertama tak minyakkan tangan..
Melekat lekat..Hishhh..
Jadi kerja dua tiga kali minyakkan tangan
dan menyabun..memang susah nak hilang




Cempedak..manis dan tebal


Semua dalam rumah suka goreng
tapi auntie suka makan mentah..

Ada lagi sikit dalam peti sejuk
petang2 kang goreng lagi..

dua tiga hari ni rumah bau cempedak..
spray wangian pun tak jalan

Buah2 tempatan memang kuat bau nye kan?
Durian, Cempedak, Bacang, Kuini dan
heheheheh
jering, petai, kerdas..


18 comments:

  1. Saya suka makan cempedak, tapi saya memang tak suka dengan baunya. :)

    ReplyDelete
  2. hulu langat memang banyak gerai buah..durian cempedak boleh kata sepanjang tahun ada jual tak kira musim..sebab saya dok sini dan hari2 lalu gi balik keje..=)

    eh sapa2 ngidam lemang pun boleh datang sini..ada jual sepanjang tahun kat tepi2 jalan dan bilangan gerai adalah banyak..boleh kata setiap 500m ada org jual lemang..

    ReplyDelete
  3. mmg sedap buah2 tu semua...

    saya tulis komen ni pun sambil terbatuk2 penangan durian dan rambutan masa di Balik Pulau...ada manggis jugak...

    baru nak baik dah bedal lagi, suara pun dah serupa itik serati...tak serik2 hehehe..

    ReplyDelete
  4. Perghh..sodapnya nampak cempedak goreng tu..

    Slalu kalau makan cempedak goreng, dengan biji2 nya saya makan. Sedap sangatttt, tapi lepas tu perut kembung :(

    ReplyDelete
  5. saya pun suka makan cempedak mentah ...

    ReplyDelete
  6. Auntie...

    Aina suka cempedak goreng, kekadang lalu kat pasar malam tak tahan dengan baunya terbeli jugak. Seulas yang kecik tu 50 sen sebiji. Mahal tapi teringin beli jugak.

    ReplyDelete
  7. kakcik :

    Ada orang kata wangi bau nya, ada orang kata busuk..hehehehe
    sudah tentu kakcik kata busuk sebab tak suka

    ReplyDelete
  8. AzNurul :

    buah2an hasil tanaman orang2 kampung kat situ ker? gerai yg auntie beli tu kepunyaan indon dah bertahun2 kata nya..

    ReplyDelete
  9. Queenie :

    Betullah, auntie makan rambutan terasa perit tekak, panas gamaknya, nasib tak batuk.
    Manggis tak banyak kat gerai yg auntie beli tuh dan kecik2 pulak tuh..

    ReplyDelete
  10. Cik Sibuk :

    Aah betul, dgn biji2 auntie makan, yg makan mentah auntie rebus..sedappp

    Angin lah tapi..hehehehehe

    ReplyDelete
  11. Chik Att :

    Kita serupa suka makan mentah..
    Yeahhhh ada geng

    ReplyDelete
  12. JunAina :

    Aah, mahal sangatkan? buah tempatan pun dia orang jual mahal2..

    ReplyDelete
  13. ol time feveret! anty mintak biji cempedak nk tanam kat algeria..sure org sini kagum ngan buah2an tempatan kita kan..kekekeke!

    ReplyDelete
  14. Hallo Auntie!

    Teringin nak makan cempedak pulak, dah bertahun jugak tak makan.


    p/s; First time comment lepas khatam semua entry auntie =D Blog Auntie best. Stay strong and enjoy your beautiful life ye!

    ReplyDelete
  15. Che Sue :

    heheheheh boleh ker bawa benih keluar negara? Auntie rase kontrol item kan?

    ReplyDelete
  16. Frau J :

    Hello to you too,

    Kenapa dah lama tak makan cempedak? makanlah sekarang tengah bermusim.

    Ohhh..yea ker dah khatam? hehehe
    Tq sbb suker baca n3's auntie.

    ReplyDelete
  17. Tapi dalam banyak2 tu kerdas lah yang paling kuat baunya, makan memang sedap tapi bila ketandas siaplah.

    ReplyDelete
  18. cempedak...sy ni membesar sama dgn pokok cempedak kat depan rumah tu..ayah tanam masa sy baru lahir..

    sygnya saya tak suka mkn cempedak.. =)

    ReplyDelete

Pada yang terbuka hati utk tinggalkan komen disini..
Didahului dengan ucapan Ribuan Terima Kasih

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...