Followers

Saturday, November 5, 2011

Abdi dan Babu

Uncle sungguh bersemangat, pukul 7:30 pagi dah pergi pasar
Semalam tengok dia tulis2 aper nak beli
huhuhuhu...kalau tengok dari list tuh..
Dia nak makan sambal daging
Lodeh, kuah kacang dan nasi impit
Sebelum bergerak pagi tadi uncle tanya
Santan nak berapa kilo?

Nak buat aper santan berkilo2? tanya auntie
Rendang ayam lah..kata uncle

Terdiam auntie..memikirkan memang penatlah
badan yg masih sakit2..baru nak rasa lega
Dah kena dera masak utk Hraya Haji pulak

Tapi auntie tak akan masak kali ni,
tidak mahu jadi abdi atau babu yg terkorban..hahahahaha
Sakit mengerang berhari2 kalau dah penat dan berenyah
Auntie dah sound kat peeja dan noy..
korang tak kedapur, mama tak kan masak
Semua makan maggie..

Auntie selalu cakap jer tak nak masak
tapi bila tiba masa masuk juga kedapur
siang bahan2, pelan2, tenggek atas dapur
tahu2 siap dah masak..
Maner datangnya kekuatan ketika sakit?
Auntie sendiri hairan..
Tapi yg pasti setiap kali auntie lakukan
sesuatu kerja auntie akan mohon
kekuatan dan berkat dari Allah SWT

Auntie mengambil kesempatan dalam n3
untuk mengucapkan....

Selamat Hari Raya Aidil Adha
kepada semua pembaca dan followers auntie
Mohon maaf lahir dan batin dari auntie sekeluarga






12 comments:

  1. sebaliknya, ibu_suri semalam pesan kat IM; esok beli ayam ya?

    buat apa?

    buat rendang lah.. tanyaaa....

    err... beli ayam tu tak susah. yang susahnya tu nak buat rendang.

    apa susahnya...?

    IM la... kena pesiang bawang, blend, tumis dan bla..bla...

    ReplyDelete
  2. Betul ckp auntie. apa2 hal pun kita kena pohon kekuatan dari Allah SWT. yang susah kita akan tempuh dgn mudah. Kan Auntie.

    BTW Auntie, Selamat Hari Raya Aidiladha dari Ella sekeluarga.

    ReplyDelete
  3. samalah kita ni kak Nani. Kdg dlm tak larat-tak larat tu, siap memacam menu.
    Saya kdg pun terfikir jugak, mana dtg semua kekuatan ni...

    rasanya semangat jer yg lebih kot..
    atau kasih sayang yg menebal pada keluarga tercinta...

    selalu jugak saya terfikir, mungkin ini masakan terakhir atau bakti terakhir saya kepada mereka...

    dan selalu berdoa agar Allah pelihara mereka semua semasa ketiadaan saya...

    apapun, buatlah kerja pelan-pelan ya Kak Nani...bila penat berenti rehat, hidangkan jer apa yg sempat, anngap jer ini sebagai satu pengorbanan kpd yg mahu melihat...

    ReplyDelete
  4. Selamat Hari Raya Haji kepada MM dan semua di rumah.
    Lodeh? Ahh sedap tu..:D

    ReplyDelete
  5. selamat hari raya yer auntie :P

    ReplyDelete
  6. Selamat Menyambut Hari Raya Korban Auntie....
    Larat atau tidak.. kalau dah namanya ibu kepada anak2 dan tuan kepada rumah.. tak kan sampai hati kita kan... biarkan orang lain yang settlekan masak2 ni..

    ReplyDelete
  7. IM : hahahaha tulah dia kena dera utk jadi chef terhormat..

    ReplyDelete
  8. Kakchik@Ella :

    Betul, aper2 pun datang dr Allah SWT
    kalau kita beringat dan memohon dr NYA memang perkara sulit jadi mudah..

    ReplyDelete
  9. Queenie :

    hahahahaha...memang kita lah(ibu)
    tapi bila tengok suami dan anak2 makan dengan thumps up..rasa penat hilang..

    ReplyDelete
  10. mamasita :

    TQ dear...
    memang lodeh kegemaran keluarga

    ReplyDelete
  11. me suya :
    u
    Terima Kasih dan auntie juga mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidul Adha pada suya sekeluarga

    ReplyDelete
  12. Selamat Hari Raya juga utk auntie & family. Mana pix hidangan raya, x sabar nak jamu mata hehehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...