Followers

Friday, October 21, 2011

Semalam riuh, hari ni sunyiii..


Salam Jumaat semua..

Pagi2 breakfast mee sua sup
letak sayur sawi & fish ball
Semangkok jalan masuk perut...
kopi hitam tanpa gula satu mug

Tak basuh baju, sebab yg ada tersidai masih
belum kering..
Penyidai penuh..
emm..auntie mundar mandir kedepan kebelakang
tak tahu nak buat aper..
Akhirnya auntie masuk dapur masak utk
tengahari

Start masak pukul 9:30 pagi habis masak kul 10:30 pagi

Hasil untuk tengahhari ni..
2 ekor besar ikan kelisi masak taucu
3/4 ekor ayam goreng kunyit
(auntie pilih yang isi saja)
sayur bayam masak tumis air
sambal belacan + tompoyak
hirisan jering tanam
ikan jeruk tenggiri

Bila dah siap masak..
Aduhhhh...godaan nak makan
tapi belum pun empat jam utk another meal..
hehehehe

Pergi depan porch..duduk2
hari ni hari Jumaat
kebiasaan auntie potong kuku
nak potong kuku masih pendek lagi..
alah..nak buat aper ni..
nak tengok tv tak de mood..
go through fbook, boring..tak de yg menarik

Asal jadi macam ni nih?
Sebenarnya..terasa kehilangan sesaorang..
huhuhu...
semalam seharian besan, menantu dan cucu
datang dari Melaka..
Seronok sembang dengan besan, menantu
dan bermain dengan cucu..
Kami masak sama2 kat dapur..
menu kami :
Ayam karipulay
Sayur sawi
Sotong goreng kunyit
Telur dadar
sambal belacan + ulam selom
dan Bubur pulut hitam

Seronok perasaan auntie tak terhingga
sebab meriah rumah auntie..
dengan kehadiran mereka..
Riuh rendah dengan gelak ketawa
(tapi auntie tak dengar lah,
cuma nampak wajah2 girang mereka)

Mereka balik selepas makan malam

Haaaaa...tulah hari ni rasa sunyi sepi ..
sambil2 auntie menaip jam dah pukul 11:42 pagi
tepat kul 12 kang..nak senduk nasi,
nak makan awal..godaan sambal tempoyak dan jering tanam
Petang2 sikit nak beli rojak pasembor..

Auntie nak masukkan gambar2 cucu dlm n3 ni
tapi adapter utk kamera tak de kat meja ni
eeeee....geram betul kalau di ubah2/alih2 benda2
cari2 tak jumpa..
gambar2 Zara Sofea banyak peeja snap semalam
dengan kamera auntie
nanti auntie masukkan..InshaAllah..



24 comments:

  1. Memang akan terasa kehilangan bila dalam riuh rendah tiba2 semuanya hilang dari pandangan. Saya dapat rasakan suasana itu.

    ReplyDelete
  2. Mesti sekarang dah siap makan tengahari auntie. Kakak baru nak makan baca N3 ini terliur pulak. Mulalah membayangkan nak masak nanti balik kerja - tapi biasanya petang dah lupa dah nak masak yg teringin:)

    ReplyDelete
  3. Wa'alaikummussalam MM..waah, masak sejam jer..pulak sedap2nyer..malu saya MM..saya bab masak tak laju camtu..gedebak gedebuk pun campur washup kuali periuk 2 jam lebih..eeeeh!

    ReplyDelete
  4. Best kalau mkn dgn nasi panas ni.

    ReplyDelete
  5. best nya lauk2 auntie. nanti upload gamboo cucu auntie ye..geram tgk comey sungguh

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah, dah siap masak. Dah makanlah nikan.

    Semoga sihat selalu.

    ReplyDelete
  7. Kalau MM rasa bosan dengan siaran rancangan TV, buka ch 861 Tv..ada lagu-lagu GOLD, menghiburkan tau, MM

    ReplyDelete
  8. Hmm..sedap nya menu hari ni..tak cukup sepinggan tu..

    ReplyDelete
  9. Kak nani...
    Alhamdulillah...
    kak nani dah dapat merasa bahagianya punya seorang cucu.. comel pulak tu...
    nanti2 depa mesti balik lagi ...

    ReplyDelete
  10. Salam Auntie,

    Semoga auntie sihat selalu :)

    Sedapnya lauk auntie hari ni. Terasa lapar..padahal baru jer mkn tadi :) Mmg boring kalau umah xde org...xpelah auntie, esok bila dah ade cucu KL. Hari2 boleh peluk2, gomol2 n cium2 :)

    ReplyDelete
  11. Kak
    Patut lar akak rasa kehilangan, sebab semalam rumah penuh dengan besan dan anak cucu. Sesekali berjumpa memang macam tuh, saya kalau balik jb dulu2 macam macam mak masak dan bekalkan tapi sekarang apakan daya dia dah uzur, masak air kat dapur pun dia dah terlupa kadang2 sampai kering cerek tu dia tak sedar bila kakak saya suruh duduk je tak payah masak dia kecik hati sampai ungkit2 dulu masa semua anak2 masih kecik dia buat semua kenapa boleh? Mati akal kakak saya dibuatnya.

    ReplyDelete
  12. kalau terasa sunyi gitu, memang sampai tak tahu nak buat apa kan?
    aunty sya tak suka ikan kelisi, sebab pernah tercucuk insang dekat jari,sakit pedih dah tu banyak sisik pulak
    walaupun macam tu rasa dia sedap kan manis dan wangi je.

    ReplyDelete
  13. kakcik :

    Memang cam gitukan, kalau ada tetamu memang riang ria kecuh2 tapi bila tamu balik..huhuhu sunyi sepi.

    ReplyDelete
  14. kakzakie :

    Kadang2 kalau kita teringin nak masak sesuatu tapi bila bukak peti sejuk bahan tak de so..berkubur lah keinginan..auntie selalu jadi gitu

    ReplyDelete
  15. mamasita :

    Memanglah laju, sebab ruang dapur akak kecik, pusing belakang dpt bawang, pusing depan dah frige..pusing lagi dah sinki, hehehe pusing2 semua kat situ ajer..hehehehe

    masak pulak dalam corning ware tak yah basuh2 tak yah alih2, lepas masak terus hidang ajer..

    ReplyDelete
  16. azrina :

    Tulah pasal, memang menyelerakan makan panas2..hehehehe

    ReplyDelete
  17. luvmum :

    Alah, lauk simple2 ajer, tapi kalau dah berselera lauk simple jadi laju jer makan kannn? heheheh

    ReplyDelete
  18. kunang kunang :

    hehehehe memang dah makan awal, makan sensorang tapi mak ai punya lah puas hati dpt makan sambal tempoyak dan jering tanam tu

    Walaupun badan tak sihat tapi tekak sihat ajer..

    ReplyDelete
  19. Hjh Noralenna :

    Ohhhh...Hjh tak tahu yea? Saya dah hilang pendengaran sejak 3 tahun yg lalu sebab kena mild stroke.
    Memang kehidupan harian saya sunyi sepi tanpa bunyi kicauan burung, tanpa ombak memukul pantai hilai ketawa anak dan cucu.
    tapi saya redha akan ketentuanNYA

    ReplyDelete
  20. hani :

    hahahah..cukup sepingan sekali mkn tapi ulang lagi selepas 2 jam, entah apers2 punya prangai..hehehehe selera punya pasal

    ReplyDelete
  21. Rahmah :

    InshaAllah mereka akan datang lagi pada Hari Raya Haji nanti selama 3 hari..wow! gembira tak terkira akak..

    ReplyDelete
  22. Dylan :

    Wsalam, tulah, kalau dpt cucu KL (anak peej) memang hari2 nak gomoi, InshaAllah

    ReplyDelete
  23. Sharifah :

    hehehehe..sekarang ni, memang terasa sunyi sangat..
    Ohhhh..kesian keadaan mak macam tuh kan?
    Arwah mak akak pun mcm gitu juga, lupa nak tutup paiplah, lupa panas lauk lah, lupa letak barang lah, macam2 lah bila dah lanjut umur..perangai pun akan jadi macam kanak2 balik.

    ReplyDelete
  24. kasihibu :

    memang auntie jarang beli ikan kelisi, tulang nya keras, kena hati2 bila makan tapi auntie teringin masa membeli tuh sebab fresh sangat dan org yg menjual pula dah siang ikan bersih2 dr sisek dan perut ikan..hehehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...