Followers

Tuesday, October 11, 2011

Panas dan Pedas

Hari Sabtu, pagi2 dah keluar Pasar Tani Setiawangsa
Pagi pukul 7:15 belum bersarapan bila keluar rumah
Nak cari ikan, daging dan sayur2..

Uncle bertanya..
Nak sarapan dulu atau nak ke pasar ?

Auntie jawab..
Pasar dulu sebab parking susah kalau lambat2..

So ke pasar lah kami..
Dpt parking betul2 depan pintu Giant
Alhamdulillah..
Sebab ada juga barang yg nak beli..
Beras dah habis stok

Dipimpin uncle melintas jalan,
Takut sangat nak melintas sebab
auntie kan terhoyong hayang
lambat melangkah..
takut ada motor mencelah2..
Ishhh...tergolek kat situ
lagi lah haru..

Cari gerai ikan tak de..
Selalu memang kat tempat biasa
tak jauh..
rupa2 nya gerai ikan dan daging dah berpindah
ke penghujung jalan..
Aduhhhh...seluruh Pasar Tani lah auntie
redah..
Penat tak terkira..tercungap2lah juga..
kaki pun mula rasa kejanggg..huhuhu

Beli daging dan tulang..
Auntie pilih daging dan tulang untuk sekali makan
Terkejut juga..duit yg uncle hulur
tak de balance..

50 hinggit dua2 tuh tadi? tanya auntie

Aah..kata uncle..

Ehhh...sikit jer dagingnya
dah tu tulang pun sikit juga..kata auntie

Ahhh...barang dah mahal sekarang..kata uncle

Dah tu pegi gerai ikan pulak..
sambar lala sepeket, telur ikan sepiring, 6 keping tenggiri
3 ekor bawal, 6 ekor kembong, 2 ekor cencaru
dan sekilo sotong total Rm 85
Mahalllll...tak de Rm 200 jgn ke pasar tani
berkata2 dlm benak auntie..

Dah settle ikan, auntie ke gerai sayur kampung
ambil serai, daun kesum, halia dan lengkuas
ambil pisang tanduk 4 biji dan sedikit ubi kayu
entah..tak tanya pun uncle brapa dia bayar..

Singgah pulak kedai baju2
ingat nak sambar baju tido 3 helai
Alah..auntie suka
batik jubah berlengan panjang tuh..
bukan baju kelawar..
baju kelawar dah banyak
RM 35 ringgit sehelai
rezeki tak de sebab labuh sangat baju tuh
sampai cecah lantai..tak jadi beli..

Nak Patah balik..ke kereta nak bersarapan pulak
perut dah lapar sangat

Terjumpa pulak kawan masa dlm tentera,
kawan ex opis mate, dan isteri immediate boss..
Biasalah..berpeluk..
mereka tanya keadaan kesihatan auntie
akan membuat auntie meleleh air mata..
Bak kata anak2 auntie..
mama pandai berdrama..
boleh dia orang kata auntie berdrama?
Dia orang tak kena sakit macam auntie, dia orang boleh
lah gurau2 macam tuh..

Sebelum sampai ke kereta..
Ternampak orang melayu jual Putu Mayam..
Auntie suh uncle beli sebungkus Rm 3 ringgit
Sapa2 ke sana mesti beli sebab sedap Putu Mayam
tuh, kelapa nye muda..lembut sampai ke petang
tak basi

Sampai kat kete, uncle simpan barang2 dlm boot
Dah tuh dia ajak masuk ke Giant
Ohhhh...Ya Ampun..
auntie tak larat..
Uncle on engine pasang aircond..
Auntie reclinekan seat kete..
baringggggg...sementara uncle pergi beli
barang2 putus..

Boleh terlelap auntie
sebab uncle ketuk2 cermin tingkap
baru auntie sedar..
Ishhh...
Dah tuh sarapan kat Mamak..Al Riyadd
auntie makan capati sekeping, seketul kari ikan tenggiri
dan sayur sepiring, air nescafe tarik
uncle tosei dan teh tarik
Settled breakfast..

Dah depan rumah, teringat baju pokok bunga dah habis

Ampun sayang..dah keluar ni boleh tak pergi
ke nursery utk beli baja utk pokok2 nani
hari tuh kat JJ tak dapat beli..kata auntie

Emm...jomlah..kata uncle
Reverse kete dan ke nursery lah kami..
Tak jauh pun seberang jalan jer..

Itu yang buat auntie bertambah2 sayang kat uncle
He never say no..selalu layan kerenah auntie
walaupun dah depan rumah..hehehehe

Gambar2 uncle snap kat Pasar Tani..


Dah bayar duit daging dan tulang..
muka tertanya2 kenapalah mahal sangat!

Gambar tak de kena mengena pun..mana auntie?

Hahhh...baru ade

Pagi tadi sarapan
ubi kayu ngan sambal tumis ikan bilis

Sedapppppp...pekena dgn kopi
Panas dan Pedas kombinasi terbaik..
untuk sarapan tekak melayu..
hehehehe

33 comments:

  1. Seronok baca keakraban Kak Nani dan suami. Harapnya saya juga kan begitu nanti. :)

    ReplyDelete
  2. auntie, lama dah tak makan ubi kayu cicah sambal..sedapnya.

    ReplyDelete
  3. Untung auntie dpt uncle yg sgt2 memahami tu. mintak2 le wonderpet kt umah tu pon mcm tu jugak =)

    ReplyDelete
  4. untie
    sedap tu ubi kayu + sambal bilis ,dah lama teringin tp errrkkkk malas buat hehehehe . 2-3x ke rest carik tp asyik abes katanya ..lom ada rezeki betul laaa .

    ReplyDelete
  5. Salam Auntie,

    Dulu saya pun rajin pegi beli lauk/sayur kat pasar tani, skg x lagi sbb harga mahal sgt, mcm auntie ckp lah, kalau xde rm200 jgn lah pegi beli belah kat sana. Kesian auntie, saya faham perasaan auntie tu. Dulu arwah ibu saya pun macam tu gak, kalau saya ade masa sesi meleleh air mata tu, saya peluk auntie kuat2 tau. Take care auntie.

    ReplyDelete
  6. Kalau ada baki samabl tu, boleh pekena dengan lempek pulak.. aduss..

    ReplyDelete
  7. nak suami mcm uncle..eh tapi bukan uncle laaa...ha ha ha....

    ReplyDelete
  8. Sy doakan mudah2an kemesraan auntie & uncle b'kekalan hendaknya..sampai ke syurga...Aminnn

    sedapnya ubi kayu cicah sambal..tp tgh pembawakan budak..semua lauk melayu x tgk..bau & makan lagi la haru mesti termuntah..:(

    ReplyDelete
  9. suami mana tak sayang isteri

    ReplyDelete
  10. Seronok kakak baca N3 auntie nie. Lagi bila uncle begitu sporting. Mohon moga kakak dgn hubby dapat macam auntie dgn uncle bila anak-anak dah besar kelak...

    ReplyDelete
  11. Kak Nani saya pun alhamdulillah cakap je nak makan apa nak pergi mana Che abang sedia nak bawak kita, syukur.

    Kak bukan anak2 akak je cakap macam tu, anak2 saya pun kadang suka cakap yang mengecil kan hati walaupun pada mereka itu gurauan, tapi mereka tak sedar kita terasa.

    ReplyDelete
  12. Salam akak
    Duit belum dapat barang dah naik. Ayam pun di Penang sekilo RM9. Fuh...By the way ubi kayu cicah dengan sambal tumis memang best tapi lepas tu tak boleh berjalanlah saya.

    ReplyDelete
  13. kakcik :

    Setakat ni Alhamdulillah, moga kebahgiaan akan sampai penghujung hayat kami..

    ReplyDelete
  14. cahya indah :

    Auntie pun dah lama tak makan ubi rebus sebenarnya..memang sedap sekali sekali..fuhhhh

    ReplyDelete
  15. A.I :

    Yang auntie lihat, wonderpet Ai tuh baik, bertimbang rasa dan penyayang orangnyer..Alhamdulillah..

    ReplyDelete
  16. Jiejah :

    Hahahaha disebabkan malas maka ubi kayu selalu nya habis bila nak beli..
    tapi tak susah pun, kupas kulit, basuh dan rebus dgn sehelai daun pandan..
    Sedapp tuh..

    ReplyDelete
  17. Dylan Sanders :

    Waalaikumusalam,

    huhuhu..nak peluk auntie kuat2 ker? Terima kasih sbab ada jiwa penyayang pada orang tua..keep it up

    Memang maner2 pun mahal sekarang, baik pasar tani ker, pasar malam ker atau supermarket..

    ReplyDelete
  18. che mid :

    Setakat pukul 3:43 ptg masih ada lagi lebih sambal tumis tuh..tapi tinggal sikit saja utk di lempengkan..huhuhu

    ReplyDelete
  19. NP :

    Kalau nak cari suami yg penyabar, penyayang, bertolak ansur memang ada..berdoalah..moga bertemu
    InshaAllah..

    ReplyDelete
  20. Ann :

    Terima Kasih doakan auntie bahagia sampai ke syurga..
    terharu auntie..

    Ohhh...Ann sedang berbadan dua yea?
    Memang macam tuh lah tapi selalu nya kalau dah 4 bulan keatas InshaAllah..boleh makan dah..

    ReplyDelete
  21. pB :

    Heppp..sapa kata semua suami sayang bini?
    Ada yg naik kaki, naik tangan hinggap kat muka..pernah dengar tak?
    mintak jauh jumpa suami macam ni utk anak cucu..

    ReplyDelete
  22. Kakzakie :

    Auntie juga mohon pada Allah SWT supaya anak cucu menemui pasangan suami/isteri yg baik, yg boleh bertolak ansur hingga keakhir hayat.

    ReplyDelete
  23. Sharifah :

    Alhamdulillah, dpt suami yg menyayangi isteri dan anak2...

    ReplyDelete
  24. Ariff,

    Waalaikumusalam,

    Aah kat sini pun sama ayam dah naik rege..Biarlah kita cuba makan ikan sungai lepas ni..Ariff boleh lah selalukan aktiviti memancing..dapat jimat sikit..hahahaha

    Ohhhh...kesian Ariff,kenapa tak leh makan ubi kayu, angin yea?

    ReplyDelete
  25. betul la aunty. mahal sgt harga brg2 sekarg. saya yg 3 org ni pun terasa mcm mana la org yg anak ramai2 tu ek? rasa nak duduk kampung tanak sayur sendiri je

    ReplyDelete
  26. Tijah :

    Memang kita dah berkeluarga terasa bila membeli belah, sama jer otak Tijah ngan auntie tertanya2 mcm manerlah org yg ramai anak2..kena pula wife tak kerja utk membantu..pengsanlah keluarga yg berpendapatan rendah..
    Betullah, nak balik kampung tanam sayur..tapi nak buat rumah dah makan ribu2..maner nak cari $$$$$$$ hahahaha

    ReplyDelete
  27. kak nani..
    panas dan pedas memang kombinasi yang baik..
    nak-nak dipagi yang sejuk..
    pekena nasi lemak pedas dan kopi panas... eeeee.... menyelerakan...

    ReplyDelete
  28. hi auntie nani... hope auntie bertambah sihat... wahh mahal ye barang2 kat kl.. huhuuhu.. ermm tp kat penang pun lebih kurang gak.. mak selalu merungut kat fadz bila fadz beli barang... dia kata "tak de baki ke?" ermm macam mana nak ada baki.. sekali pergi barang je almost rm100... kalau pasar malam plak lagi laa.. sekali beli ikan,sayur n makanan je.. dh habis rm50... huuhuuhhuu.... tu baru utk 2 org je.. adoiiyyaiii... well have a nice day auntie.. n take care ye

    ReplyDelete
  29. Rahmah :

    hahahaha nasi lemak dan kopi panas?
    Memang terbaik..

    ReplyDelete
  30. fadz:

    hehehehe..tak de baki? Fadz beli banyak barang2 maner nak ada baki..
    hehehehe
    sememang nya barang2 dah mahal di maner2 pun..huhuhu

    ReplyDelete
  31. salam,izinkan saya panggil puan kak nani ya...saya dah baca semua bahagian kesihatan tu..baru faham apa yang kak nani alamai.Sabar lah ..semua ni ujian dari allah.Semoga kak nani tabah ya...

    ReplyDelete
  32. cikmaggis :

    Wsalam, no problem akak buley, auntie pun buley..hehehehe

    Moga sakit yg di tanggung adalah penyucian diri..

    ReplyDelete
  33. sangat best. tapi tak puas makan sebab sikit je. kang bedal semua macam tak ingat orang belakang pulak kan. ingat nak ulang. tengok noy last sekali yang makan. tsk.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...