THANK YOU TO ALL MY FOLLOWERS

Wednesday, July 27, 2011

Yang mana satu betul?

Angin Kus kus melanda
duduk kat depan Pc pun tak mahu

makan nasi pun dah tak selera
auntie makan oats, biskut dan mee saja

masak tetap masak untuk
suami dan anak2

emm..maaf lah bila kus kus melanda
blog dan fb terabai
komen2 pun tak terjawab
maaf beribu ampun
memang mood hilang lansung
entah kemana tak tahu
auntie banyak baring
tido2 ayam..
sepuluh minit terjaga
tak lena, baik siang atau pun malam

Bila perasaan melayang,
makan tak lalu, tido tak lena
badan bisa2..

kata ustaz pertama auntie kena sampok
kata ustaz kedua auntie kena buatan orang

Dah pernah berubat pun sebelum ni
apa lagi..masih ada gangguan ker?
Ishhh...dah tak larat nak layan

entah yang mana satu betul entahlah..
dah malas nak berubat..
auntie banyak berkhalwat
berserah pada Allah..
moga Allah SWT beri kekuatan
dan pimpin aunite kejalan yang lurus..


26 comments:

  1. Assalamualaikum kak Nani...

    baru tanya kat pija khabar kak nani.. risau plak kalau2 kak Nani tak sehat ker...

    memula baca tu mcm org yg dilanda angau cinta kan? tak lalu makan tak lena tido...

    bila baca sampai habis...aduhai..
    kuatkan jiwa kak Nani, lawan perasaan tu...bab buatan org tu... taktau nak cakap...bila pikir2 saper nak buat kan? tak mugkin kak Nani ada musuh...

    apa2pun berhati2lah kalau nak berubat...tak salah berikhtiar... cuma pengalaman saya jangan sampai sakit tak hilang ringgit plak melayang-layang...

    maklumlah zaman sekarang ni kak...

    saya setuju akak banyakkan berkhalwat..rasanya lebih afdhal.. khalwat dgn Allah dgn suami...

    cepat sehat ya kak?

    ReplyDelete
  2. kesiannya ngan auntie..elok2 jaga kesihatan ye. ai doakan semua yg terbaik utk auntie =)

    ReplyDelete
  3. terasa sepi tanya new update dari auntie

    ReplyDelete
  4. Semoga Auntie dan family sentiasa dilindungi Allah s.w.t

    ReplyDelete
  5. Biasa la tu aunty, kalau angin kus kus melanda, memang tak leh wat apa. fida pun macam tu..he he

    InsyaAllah takde apa tu, Moga Allah melindungi aunty dari segala keburukan..Aminn...

    ReplyDelete
  6. Rehat banyak2..rehatkan badan dan rehatkan minda.
    Kadang2 minda kita terlalu aktif sehinggakan badan tumpang letih..maka itu lah jadi nya..Saya tau akak seorang yang sentiasa berfikiran positif, teruskan begitu, jgn biarkan perkara remeh temeh menjadi raja di hati..
    Allah sentiasa ada. Kepada Dia lah tempat kita berserah.InsyaAllah akak tak apa apa..semoga hari ni lebih baik dari semalam..take care k.

    ReplyDelete
  7. auntie

    rehat banyak banyak... sempena ramadhan ni.. amik peluang mendekatkan diri dengan Maha Pencipta. kdg2 cara tu lebih baik dari berubat dengan orang.. kita ubatkan diri sendiri dengan amalan yg berlipat kali ganda.. salam ramadhan buat auntie sekeluarga

    ReplyDelete
  8. semoga angin kus-kus tu cepat hilang dan auntie aktif serta ceria kembali~

    ReplyDelete
  9. Auntie, kalau bab buatan ni tak boleh nak kata..sapa2 pon boleh kena...

    Apa-apa pun smeoga aunty cepat sembuh..apa yg aunty buat tu is the best...sentiasa dekatkan diri padaNya...mudah2an Dia permudahkan segalanya..amiin.

    ReplyDelete
  10. semoga aunty terus kuatkan semangat, insyaAllah Dia akan bantu...

    ReplyDelete
  11. Queenie :

    Waalaikumsalam, kak nani haru biru dgn sakit tak menentu, pagi,petang dan malam sakit bisa2 badan, entah bila buat treatment acupuncture dia sihat sikit, lepas sehari sakit datang balik..pelik, sakit macam mengigit2 daging2 sampai tulang..
    Queenie mana lah tahu kalau ada musuh dalam selimut, dengki iri hati memang ada pada manusia..
    Kak nani berdoa pada Allah SWT supaya memberi akak tenaga dan kekuatan untuk dpt beramal dan mati dalam keimanan.
    Tentang berubat memang akak bertanya cara perubatan dan fidyahnya..tapi memang banyak yg ambil kesempatan kata fidyah ikhlas tapi bila buka mulut diakhir perubatan ratusan ringgit yg dipintanya..
    Tak perlah..biar Allah yg menghukum mereka2 yang berbohong..

    Memang akak kuat berkhalwat sejak sakit nih..tapi lagi heavy ujian utk akak menanggungnya..
    Allahu Akbar

    ReplyDelete
  12. Ai :

    Terima Kasih mendoakan auntie, menangis auntie menaip malam nie.

    ReplyDelete
  13. shuweet :

    Betul, bila tak jengok blog dan update, auntie terasa missing something for the day..
    tulah bila sakit, auntie tak sanggup nak duduk depan pc.

    ReplyDelete
  14. Leen :

    Terima Kasih yea, mendoakan auntie.
    Lepas solat asar tadi auntie mohon pada Allah SWT,jika doaku tidak diperkenankan, YA Allah makbulkan lah doa2 kawan2 ku yang ramai, dimana aku sendiri tidak mengenali mereka..
    menitis air mata auntie memohon pada Allah.

    ReplyDelete
  15. Afida :

    Harap2 angin kus kus auntie tak berpanjangan..
    Terima Kasih atas doa utk auntie.

    ReplyDelete
  16. hani :

    Memang akak banyak rehat, baring dan tido tapi tak puas bila diganggu oleh kesakitan. Bayangkan bila melanda kesakitan tuh, kepala, telinga, tengkok, bahu, sampai lah lengan semua tuh bisa2..
    Allahu Akbar memang akak tak tahan, sampai merengek2..minta suami tolong usap2 badan2 dan kepala.
    Tak pasal2 jadi terlalu sedih.. rasa nikmat hidup dah tak ada..
    tapi hanya Allah SWT yang Maha mengetahui rahsia dan hikmah yg di uji..moga akak melalui nya dengan keimanan.

    ReplyDelete
  17. Zareda :

    Betul, auntie dah puas berubat bermacam2 cara tapi sakit ni masih belum pulih lagi, tapi tak per auntie memang sentiasa berdoa pada Allah SWT agar memberi kekuatan dan tenaga untuk beramal hingga ke nafas yg akhir..Allah hu Akbar

    ReplyDelete
  18. me suya :

    Kus kus..harap kau pergi jauh2..

    ReplyDelete
  19. WaniGhani :

    A'ah, tulah cara yang terbaik, berkhalwat dgn Allah SWT..tambah2lah lagi Ramadhan dah hampir tiba..

    ReplyDelete
  20. lily lotus :

    InshaAllah..sakit dan pulih adalah hak Allah SWT, auntie berserah akan kehendaknya, Allah SWT adalah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..banyak rahsia yang kita tidak tahu..

    ReplyDelete
  21. Kak Nani...bila kak Nani sebut sakit macam menggigit2 daging sampai ketulang saya teringatkan arwah mak saya. Satu kali dulu dia pernah kena camtu...ini berkaitan dgn masalah tulang rasanya atau pun kehilangan beberapa zat atas faktor usia...

    pastu jiran saya bangsa Cina masa kat Sentul dulu (kami dah lama lost contact sbb dia pun dah pindah kat mana ntah) ada ajar mak saya ubat dari singseh..tp ya Rabbi kak, saya betul2 tak ingat apa namanya, puas fikir kan nih.

    Ubat tu ada mcm2 campuran herba...kemudian beli sekor ayam kampung dara... basuh bersih2 takyah potong2 biar sekor2 pastu ketuk kedua permukaan (belah berkulit ngan sebelah dalamnya) sampai lumat tulang temulangnya.. ketuk ngan belakang parang slow2 jgn sampai hancur berkecai...lumat lain hancur berkecai tu pun lain kan kak?

    pastu rebus ngan campuran herba tadi cara double boiler (ada jual periuk ayan tu kat kedai pinggan mangkuk kat chow kit), ada sukatan airnya dan rebus sampai air tinggal kadar yg ditentukan...lama rebusnya tak ingat berapa jam...

    bila cukup time, minumlah air yang terhasil. Alhamdulillah kak, mak saya cuba sekali dgn sekor aym tu jer, sampai akhir hayat mak saya rasa bisa2 yg menggigit2 tu hilang terus, sebelum tu pernah mak saya nangis2 dulu cakap bisanya sampai ketulang macam kena gigit anjing! kalu bitau org kampung lain takder jawab mereka ~ kena buatan org manjang...

    yg ajar mak saya tu nyonya tua dah hampir 80 tahun tp masyaAllah cergasnya macam perempuan sehat yg umur 40an jer! dia amalkan minum benda tulah...nyesal pulak saya tak tulis bahan2 tu...

    cuba mintak tolong uncle tanya kat singseh apa yang saya katakan ni.. rasa2nya org cina singseh tu boleh faham kot..katakan ttg masalah bisa2 yg menggigit2 badan akak tu...

    kalaulah akak nak cuba...saya kongsi apa yg pernah saya tau..
    moga akak tabah dgn segala ujian ini....

    ReplyDelete
  22. salam... sakit tu sekali sekala je

    ReplyDelete
  23. Salam kak nani...

    maaf ada salah info...
    bukan ayam kampung tp ayam 'selasih' yg masih dara. ayam yg warna hitam tu, buang bulu bersih takyah buang kulit...

    ubatan herba tu harga rm240.. sepatutnya guna 3 kali ngan 3 ekor ayam (sekor tiap rawatan) - sekor ayam dan herba rm80 sekali guna tp emak saya guna sekali jer dah baik.

    Masak double boil, hanya herba dan ayam saja tak perlu air dlm ayam. masak 6-8jam, sampai ayam keluarkan patinya...tak dpt byk kak, cuma dalam 20ml jer lebih kurang, minum pati tu.

    sepatutnya emak saya perlukan 3 kali rawatan, lepas seminggu buat lg..guna ayam baru sbb ayam yg dah diguna dah dianggap hampas...tp Alhamdulillah cukup dgn hanya sekali minum pati tu hilang semua bisa2 yg menggigit daging sampai ketulang tu. sampai akhir hayatnya mak tak kena lagi penyakit tu.

    Baki herba yg lebih tu mak beri kat sorang lagi yang dah lama tak boleh jalan, kaki tak kuat...yg dah habis beribu2 berubat ngan mcm2 pakar, org ni habiskan baki ubat mak, surprisingly elok boleh berdiri dan berjalan wlp bertatih tanpa perlukan tongkat.

    saya bukan nak kata ubat tu ajaib atau yg terbaik tp banyak cara kita boleh berikhtiar...

    saya tulis di sini sementara masih diberi daya ingatan untuk berkongsi sebelum terlupa.

    Salam Ramadhan untuk kak Nani seisi keluarga.

    ReplyDelete
  24. Queenie :

    Aper nama herba tuh? Dan boleh dpt dibeli kat semua kedai sengsei ker?
    Nak cuba lah..Terima Kasih atas info

    ReplyDelete
  25. Panglima Muda :

    Aduh! sakit sekali sekala? Salah tuh, saya menanggung dah hampir 3 tahun sakit tulang dan saraf,dan akhir2 ni dah terlalu sakit setiap hari bisa2 melanda hingga terganggu segala activity

    ReplyDelete
  26. Kak Nani, beberapa hari ini saya puas call adik beradik, tanya nama herba tu tp takder sorang pun yg ingat. Abg ipar saya yg tukang belikan ubat tu pun ikut lupa sama..(maklum dah lebih 15 thn)..

    ...tp kami berpendapat, kak Nani boleh pi jumpa 'doktor sinseh' kat mana2 dan berikan gambaran apa yg saya bitau tu, katakan ubat herba yg di masak cara double boiler bersama ayam selasih yg hitam tu untuk sakit2 bisa2 badan...

    baru2 ni abg ipar saya pi tanya kat sinseh yg sama tp cuma tinggal anak dia yg jaga kedai, doktor tu dan isteri dia dah meninggal dunia..masalahnya ialah anaknya taktau apa-apa..tu yg bengang tu...

    saya rasa mungkin sebaiknya kak Nani cari sinseh yg peniaganya org2 tua...mereka lebih ariff kot...

    saya mintak maaf kak Nani sebab hanya inilah saja yg boleh saya bantu...saya doakan kak Nani berjumpa dgn ubat berkenaan dan saya amat faham perasaan tiap wanita tiapkali dilanda sakit...

    saya juga sangat berharap kpd sesiapa yg baca tulisan saya ini dapat tolong tanyakan kat mana2 sinseh yg kebetulan mereka jumpa....ya. tolong menolong membawa keberkatan dan memberi kebahgiaan kpd semua pihak, insyaAllah...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...