THANK YOU TO ALL MY FOLLOWERS

Sunday, July 31, 2011

Bertemu lagi..Ramadhan Yang Mulia

Malam ni malam pertama tarawih
rumah dah pasang lampu kelap kelip
lepas maghrib tadi
dari malam pertama sampai lah
penghujung ramadhan nanti
lampu tuh dibiar sampai lah subuh nanti
gitu lah rumah auntie setiap tahun
sejak anak2 masih kecil lagi

Dulu2 bila nyala jer kelap kelip
bertepuk2, melompat2 mereka gembira
bila dah besar, dah tak rasa aper2
cuma pasang sempena menyambut ramadhan

Teringat auntie pada arwah mak dan abah
bila sahur pertama, mereka buat rendang daging
dan ada telur asin, makan dgn nasi panas2
emm...auntie tak buatlah..
cuma auntie beli serunding daging jer
bila bersahur ramai2 seronok dan berselera

Besok masa berbuka semua ada kecuali Noy
dia fly..sedihlah..anak bungsu tak de,
tak cukup korum

Auntie mengucapkan kapada semua rakan2
sahabat handai..dan saudara mara

SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA,

MOGA ALLAH MEMBERKATI IBADAH KITA SEMUA





“ Doa Harian Ramadhan “

Doa hari – 1

Yaa Allah! Jadikanlah puasaku sebagai puasa orang-orang yang benar-benar berpuasa. Dan ibadah malamku sebagai ibadah orang-orang yang benar-benar melakukan ibadah malam. Dan jagalah aku dan tidunya orang-orang yang lalai. Hapuskanlah dosaku ... Wahai Tuhan sekalian alam!!
Dan ampunilah aku, Wahai Pengampun para pembuat dosa.

Doa hari – 2

Yaa Allah! Dekatkanlah aku kepada kenidloan-MU dan jauhkanlah aku dan kemurkaan serta balasan-MU. Berilah aku kemampuan untuk membaca ayat-ayat-MU dengan rahmat-MU, Wahai Maha Pengasih dad semua Pengasih!!

Doa hari – 3

Yaa Allah! Benikanlah aku nizki akal dan kewaspadaan. dan jauhkanlah aku dari kebodohan dan kesesatan. Sediakanlah bagian untukku dari segala kebaikan yang KAU turunkan, demi kemurahan-MU, Wahai dzat Yang Maha Dermawan dari semua dermawan!

Doa hari – 4

Yaa Allah! Berikanlah kekuatan kepadaku, untuk menegakkan perintah-perintah-MU, dan berilah aku manisnya bendzikin mengingat-MU. Berilah aku kekuatan untuk menunaikan syukur kepada-MU, dengan kemuliaan- MU. Dan jagalah aku dengan penjagaan-MU dan perlindungan-MU, Wahai dzat Yang Maha Melihat.

Doa hari – 5

Yaa Allah! Jadikanlah aku diantara orang-orang yang memohon ampunan, dan jadikanlah aku sebagai hamba-MU yang sholeh dan setia serta jadikanlah aku diantara Auliya'- MU yang dekat disisi-MU, dengan kelembutan-MU, Wahai dzat Yang Maha Pengasih di antara semua pengasih.

Doa hari – 6

Yaa Allah! Janganlah Engkau hinakan aku karena perbuatan maksiat terhadap-MU, dan janganlah Engkau pukul aku dengan cambuk balasan-MU. Jauhkanlah aku dari hal-hal yang dapat menyebabkan kemurkaan-MU, dengan anugerah dan bantuan-MU, Wahai puncak keinginan orang-orang yang berkeinginan!

Doa hari – 7

Yaa Allah! Bantulah aku untuk melaksanakan puasanya, dan ibadah malamnya. Jauhkanlah aku dari kelalaian dan dosa-dosanya. Dan berikanlah aku dzikir berupa dzikir mengingat-MU secara berkesinambungan, dengan Taufiq- MU, Wahai Pemberi Petunjuk orang-onang yang sesat.

Doa hari – 8
Yaa Allah! Berilah aku rizki berupa kasih sayang tenhadap anak-anak yatim dan pemberian makan, serta penyebaran salam, dan pergaulan dengan orang-onang mulia, dengan kemuliaan-MU, Wahai tempat berlindung bagi orang-onang yang berharap

Doa hari – 9
Yaa Allah! Sediakanlah untukku sebagian dri rahmat-MU yang luas, dan beriknalah aku petunjuik kepada ajaran- ajaran-MU yang terang, dan bimbinglah aku menuju kepada kerelaan-MU yang penuh dengan kecintaan-MU, Wahai harapan orang-orang yang rindu.

Doa hari – 10

Yaa Allah! Jadikanlah aku diantara orang-orang yang bertawakkal kepada-Mu, dan jadikanlah aku diantara orang- orang yang menang disisi-MU, dan jadikanlah aku diantara orang-orang yang dekat kepada-MU dengan ihsan-MIU, Wahai Tujuan orang-orang yang memohon.

Doa hari – 11
Yaa Allah! Tanamkanlah dalam diniku kecintaan kepada perbuatan baik, dan tanamkanlah dalam diniku kebencian terhadap kemaksiatan dan kefasikan. Jauhkanlah dariku kemurkaan-MU dan api neraka dengan pertolongan-MU, Wahai Penolong orang-orang yang meminta pertolongan.

Doa hari – 12

Yaa Allah! Hiasilah diriku dengan penutup dan kesucian. Tutupilah diriku dengan pakaian qana'ah dan kerelaan. Tempatkanlah aku di atas jalan keadilan dan sikap tulus. Amankanlah diniku dari setiap yang aku takuti dengan penjagaan-MU, Wahai penjaga orang-orang yang takut.

Doa hari – 13
Yaa Allah! Sucikanlah diriku dari kekotoran dan kejelekan. Berilah kesabaran padaku untuk menenima segala ketentuan. Dan berilah kemampuan kepadaku untuk bertaqwa, dan bergaul dengan orang-orang yang baik dengan bantuan-MU,Wahai Dambaan orang-orang miskin.

Doa hari – 14
Yaa Allah! Janganlah.Engkau hukum aku, karena kekeliruan yang kulakukan. Dan ampunilah aku dari kesalahan-kesalahan dan kebodohan. Janganlah Engkau jadikan diriku sebagai sasaran bala' dan malapetaka dengan kemualian-MU, Wahai Kemulian kaum Muslimin.
Doa hari – 15
Yaa Allah! Berilah aku rizki berupa ketaatan orang-orang yang khusyu'. Dan lapangkanlah dadaku dengan taubatnya orang-orang yang menyesal, dengan keamanan-MU, Wahai Keamanan untuk orang-orang yang takut.

Doa hari - 16

Yaa Allah! Berilah aku kemampuan untuk hidup sebagaimana kehidupan orang-orang yang baik. Dan jauhkanlah aku dari kehidupan bersama orang-orang yang jahat. Dan naungilah aku dengan rahmat-MU hingga sampai kepada alam akhirat. Demi ketuhanan-MU Wahai Tuhan seru sekalian alam.

Doa hari – 17
Yaa Allah! Tunjukkanlah aku kepada amal kebajikan dan penuhilah hajat serta cita-cita-ku. Wahai Yang Maha Mengetahui keperluan, tanpa pengungkapan permohonan. Wahai Yang Maha Mengetahui segala yang ada didalam hati seluruh isi alam. Sholawat atas Mohammad dan keluarganya yang suci.

Doa hari – 18
Yaa Allah! Sedarkanlah aku akan berkah-berkah yang terdapat di saat saharnya. Dan sinarilah hatiku dengan terang cahayanya dan bimbinglah aku dan seluruh anggota tubuhku untuk dapat mengikufi ajaran-ajarannya, Demi cahaya-Mu Wahai Penerang hati para arifin.

Doa hari – 19
Yaa Allah! Penuhilah bagianku dengan berkah-berkahnya, dan mudahkanlah jalanku menuju kebaikan-kebaikannya. Janganlah Kau jauhkan aku dari ketertedmaan kebaikan- kebaikannya, Wahai Pembed petunjuk kepada kebenaran yang terang.

Doa hari – 20

Yaa Allah! Bukakanlah bagiku pintu-pintu sorga dan tutupkanlah bagiku pintu-pintu neraka, dan berikanlah kemampuan padaku untuk membaca AI-Quran Wahai Penurun ketenangan di dalam hati orang-orang Mu'min.

Doa hari – 21
Yaa Allah! benilah aku petunjuk menuju kepada kenidloan- MU. Dan janganlah Engkau bed jalan kepada setan untuk menguasaiku. Jadikanlah sorga bagiku sebagai tempat tinggal dan peristirahatan, Wahai Pemenuh kepenluan orang- orang yang meminta.

Doa hari – 22
Yaa Allah! Bukakanlah bagiku pintu-pintu karunia-MU, turunkan untukku berkah-berkahmu. Berilah kemampuan untukku kepada penyebab-penyebab keridloan-MU, dan tempatkanlah aku di dalam sorga-MU yang luas, Wahai Penjawab doa orang-orang yang dalam kesempitan.

Doa hari – 23
Yaa Allah! Sucikanlah aku dari dosa-dosa, dan bersihkanlah diriku dari segala aib. Tanamkanlah ketaqwaan di dalam hatiku, Wahai Penghapus kesalahan onang-orang yang berdosa.

Doa hari – 24

Yaa Allah! Aku memohon kepada-MU hal-hal yang mendatangkan keridloan-MU, dan aku berlindung dengan- MU dan hal-hal yang mendatangkan kemarahan-MU, dan aku memohon kepada-MU kemampuan untuk mentaati-MU serta menghindani kemaksiatan tenhadap-MU, Wahai Pemberi para peminta.

Doa hari – 25
Yaa Allah! Jadikanlah aku orang-.orang yang mencintai Auliya-MU dan memusuhi musuh-musuh MU. Jadikanlah aku pengikut sunnah-sunnah penutup Nabi-MU, Wahai Penjaga hati para Nabi.

Doa hari – 26
Yaa Allah! Jadikanlah usahaku sebagai usaha yang disyukuri, dan dosa-dosaku diampuni, amal perbuatan ku diterima, dan seluruh aibku ditutupi, Wahai Maha Pendengar dan semua yang mendengar.

Doa hari – 27

Yaa Allah! Rizkikanlah kepadaku keutamaan Lailatul Qadr, dan ubahlah perkara-perkaraku yang sulit menjadi mudah. Terimalah permintaan maafku, dan hapuskanlah dosa dan keslahanku, Wahai Yang Maha Penyayang terhadap hamba- hambanya yang sholeh.

Doa hari – 28
Yaa Allah! Penuhkanlah hidupku dengan amalan-amalan Sunnah, dan muliakanlah aku dengan terkabulnya semua permintaan. Dekatkanlah perantaraanku kepada-MU diantara semua perantara, Wahai Yang tidak tersibukkan oleh permintaan orang-orang yang meminta.

Doa hari – 29
Yaa Allah! Liputilah aku dengan rabmat dan benikanlah kepadaku Taufiq dan penjagaan. Sucikanlah hatiku dan noda-noda fitnah wahai pengasih terhadap hamba- hambaNYA yang Mu'min.

Doa hari – 30

Yaa Allah! Jadikanlah puasaku disertai dengan syukur dan penerima di atas jalan keridloan-MU dan keridloan Rasul. Cabang-cabangnya kokoh dan kuat berkat pokok-pokoknya, Demi kenabian Mohammad dan keluarganya yang suci, dan segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam.

21 comments:

  1. SALAM AUNTIE..TERIMA KASIH SEBAB SELALU KONGSIKAN ARTIKEL2 KEAGAMAAN DALAM ENTRY AUNTIE..SAYA BELAJAR BANYAKKK BENDA MELALUI PEMBACAAN TERSEBUT..:)

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum... hi auntie nani cayang... selamat menyambut ramadhan... fadz nak wish untuk auntie.. semoga auntie sihat walafiat dan tak jatuh sakit sepanjang bulan puasa ni... fadz harap auntie dapat menunaikan ibadat puasa dengan sempurna... ok selamat berpuasa auntie n hv a nice day :)

    ReplyDelete
  3. Thanx for sharing, auntie. Selamat menyambut Ramadhan untuk auntie & family. : )

    ReplyDelete
  4. salam aunt.. tq for the information... selamat berpuasa.. nak dtg raya umah aunt tahun ni blh?

    ReplyDelete
  5. Salam Auntie Nani...
    Selamat Berpuasa...^_^

    ReplyDelete
  6. Salam Ramadhan auntie. Semoga kita semua dapat meningkatkan lagi taqwa kita di Ramadhan kali ini. Amin.

    T.Kasih atas doa-doa itu.

    ReplyDelete
  7. Semoga ramadhan ini bukan lah ramadhan yg terakhir buat kita

    ReplyDelete
  8. selamat berpuasa auntie :)

    ReplyDelete
  9. Salam Ramadhan kak Nani...

    sama2lah kita berdoa disaat pintu langit terbuka..agar kita temui segala penyelesaian pada segala kekusutan yg pernah ada...penawar pada penyakit yg melanda dan terus hidup lebih lama utk beribadah padaNya dlm pelbagai cara kan kan?

    ReplyDelete
  10. lin :

    Sememangnya ilmu tak akan habis dan auntie sendiri pun masih menanggok ilmu baik utk dunia atau pun akhirat

    ReplyDelete
  11. fadz :

    Wsalam dear, cayang you too..auntie pun berdoa pada Allah moga diberinya kekuatan utk menunaikan ibadah puasa ini.

    ReplyDelete
  12. Ayu :

    U r most welcome dear..

    ReplyDelete
  13. Ayien :

    Wsalam, raya tahun ni auntie InshaAllah diMelaka, tahun ni auntie rasa tidak bercadang untuk rumah terbuka kerana kesihatan yg tak sihat

    ReplyDelete
  14. Sue :

    Wsalam dan sama2 lah kita menunaikan ibadah dan amanah Allah SWT
    Ramadhan yg mulia yg di tunggu2

    ReplyDelete
  15. Aidah :

    Salam ramadhan to you too dear..
    InshaAllah..moga ibadah kita ada peningkatan yg lebih baik utk tahun ini dan akan datang//

    ReplyDelete
  16. Shuweet :

    Salam ramadhan to you too dear..

    ReplyDelete
  17. axie :

    Yea sama2lah kita beribadah puasa utk ramadhan tahun ni..

    ReplyDelete
  18. Queenie :

    Waalaikumsalam Queenie,
    Setiap kali queenie tinggalkan komen yang panjang lebar, akak menitis air mata sebab queenie amat perihatin akan keadaan akak dan mengambil berat dengan nasihat2..
    Terima kasih queenie, moga kita bertemu di suatu hari nanti..InshaAllah

    ReplyDelete
  19. salam aunty
    lama tak berkesampatan drop komen di sini, lalu lalang dan tumpang baca je

    selamat menjalani ibadat puasa dan bertarawih, baca dlm blog peeja aunty dan keluarga pergi menziarah di kubur, teringgat sebelum puasa kami sekeluarga lalu di tepi kubur, si anak kecik sya terus cakap
    assalamualaikum ya ahli kubur....

    hehehe.. cukup panjang pulak komen ni, dah lah tak kena mengena dengan en3
    semoga aunty sihat sejahtera dan di beri kekuatan untuk berpuasa

    salam yang teramat manis...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...