THANK YOU TO ALL MY FOLLOWERS

Monday, July 18, 2011

'ada mata tapi tak ada mata hati'

Semalam selamat
dapat berpuasa Nisfu Syaaban
Dengan hanya berbuka masakkan sendiri
Bee Hoon
Nasi putih dan sup ayam
puding custard
air sirap bandung cincau
kurma
Alhamdulillah..

Hari ni hari Isnin, cuba lagi berpuasa
Dalam bulan Syaaban ni,
keadaan badan auntie kurang sihat,
kebanyakkan puasa terkandas
Auntie bermohon pada Allah utk
meringankan kesakitan auntie
supaya dapat menyempurnakan
puasa2 akan datang..

Untuk berbuka hari ini
teringin nak cari
Ayam Percik dan Air tebu

masakkan sendiri tambahan
akan di usahakan..InshaAllah
he he he
Sambal tumis udang
Sayur campur masak lemak
Ikan kering assin tenggiri

Aper lah auntie melalut2 citer pasal makan,
baru kul 11 pagi ..
cuaca panas..cantik utk kain2 sidaian kering

Disebelah kiri auntie ada meja
dan ada kipas duduk
Hembusan angin yang keluar dah tak nyaman
Kipas penuh habuk
Perlu di bersihkan..

auntie mengundur diri dulu
nak bukak kipas
nak basuh dan jemur

Kenapa anak2 tak tolong?
ada empat anak boleh tolong
sorry to say lah..
kesemua nya anak2 auntie
kesemuanya ada 'mood'
Kalau suruh baru nak buat

'ada mata tapi tak ada mata hati'

Auntie jenis tak suka suruh2
suka tengok anak2 jika ada keperihatinan
Buat benda tanpa disuruh

Bayangkanlah..
Menyapu, membasuh kain, menyidai kain
memasak, menggosok dan berbagai2..

Pernah kain bersih, auntie buh dalam bakul
selama seminggu auntie tak sentuh
last2 nya auntie juga yang lipat..

Jangan kata auntie tak train mereka
Dah trained since small
but now bila dah besar
semua jadi pemalas lipas
tak per..semua akan kawin
dan akan menempuh kehidupan
pandai2 lah bila jadi ibu atau bapa nanti
Jagalah keharmonian kehidupan masing2

kerja rumah kalau auntie larat
auntie buat..kalau tak biarkan saja

Uncle pulak bila dah berpuasa sejak bulan
Rejab hingga Syaaban ni, memang dia
dah tak menolong..
Itu yang auntie rasa berat bahu memikul
kerja2 rumah..

tapi bila malam hari
Jika badan sakit perlu dipicit2
Anak2 semuanya berkira..
picit tak sampai sepuluh minit
dah penat kata nya..
rasa auntie, mereka urut kucing mereka
lebih lama..sampai tertido lah kucing

Itulah uncle asyik bawak auntie pergi berurut
Bayar dan puas hati..

Nak kena bersidang di meja bulat
bermesyuarat sekeluarga
tak leh diam nih..

Dah3X....

Astagfirullah...33x

Nak gi basuh kipas dulu..





23 comments:

  1. salam... untie jangan la sedih. Mungkin ni yang mak saya rasa sama. Sama macam auntie. malas nak cakap banyak.Tapi bila saya tengok dia buat kerja saya mula rasa sedih.Penat, dengan kaki sakit pun dia buat pelan2. Terutama bila bab masak. TAPI! mmg betul, kalau dah kawin nanti masing2 akan tahu. saya sendiri nangis dan baru la ingat mak saya.

    ReplyDelete
  2. laaa.. auntie.. sian nye.. takpe2 biar dlu keje rumah tu, tp klu xbuat serabut mata plak kan... tp jgn la paksa badan buat keje sgt.. kalau sakit lagi susah.. T___T... semoga sihat2 slalu.. ;-)

    ReplyDelete
  3. emmm saya dulu cmtu la auntie..di suruh baru lah nak buat tak da pun ambik inisetif sndiri nak tolong...bila arwah mak meninggal br sy menyesal sgt..skrg ni sy lak kena bali...adik2 tak nak tolong uat keja umah...bekira

    ReplyDelete
  4. Salam Auntie
    xpe auntie.. sabar dulu. dah sihat nanti mula la balik.. Take care yer auntie

    ReplyDelete
  5. Salam auntie,
    Kelakar pulak saya baca auntie merungut hal anak-anak. Saya pun macam tu jugak dengan budak-budak di rumah ni. Dulu ada gak saya berleter, sekarang ni tak kuasalah auntie. Nanti saya gak yang sakit tekak, sakit dada. Taaapiii kalau ada tetamu nak bertandang, kelam kabut kemas rumah. Boleh menangis saya.

    ReplyDelete
  6. auntie, semoga ape yang auntie doa akan termakbul..semoga kesihatan auntie akan bertambah baik....

    ReplyDelete
  7. CidaZam :

    Emm..gitulah, selalunya ibu2 dah tak kan bersuara bila anak2 dah besar.

    ReplyDelete
  8. nice n pretty mama :

    Memang kalau x larat auntie biar jer rumah bersepah..
    betul kalau sakit memang susah..sendiri tanggung hu hu hu

    ReplyDelete
  9. yana2605:

    Auntie heranlah, kenapa budak2 sekarang macam tuh? Kena suruh baru buat..pelik betul?

    ReplyDelete
  10. me suya :

    Selagi Allah SWT beri auntie kekuatan, kerja2 rumah menanti..

    ReplyDelete
  11. Aidah :

    Wsalam, a'ahlah, betul kalau org nak bertandang barulah depa kelam kabut nak vacuumlah, nak mop lah..Ishhh..

    ReplyDelete
  12. shuweet :

    InshaAllah..minta yg baik2 sajer

    ReplyDelete
  13. Salam kak nani...
    samalah kita kak nani..
    bila ada perkara yang hendak dibincang dengan anak2 saya akan memanggil 'mari mesyuarat meja bulat'..atau 'mari berbincang'..
    sebab anak2 ni memang kena kita beritahu satu persatu berulang-ulangkali...
    - teringat saya dulupun gitu jugak masa kecik dulu....
    bila dah jadi ibu ni... baru rasakan semuanya kena buat....dan perkara yang saya paling tak suka buat masa kecik dulu ialah memetik ekor taugeh dan membuang perut ikan bilis...sekarang bila dah berumahtangga taklah saya biar dan sanggup makan taugeh tak buang ekor.. atau makan ikan bilis tak buang perut...
    Lama-lama kita akan rajin sendiri...
    hehehehehehehe...

    ReplyDelete
  14. Auntie, salam..
    budak budak sekrg semuanya sejak lahir dimanjakan dan ditatang. Kebanyakkan nya dilatih bila dah besar, agak terlewat dah keras macam buluh. Tak boleh ditanam didalam fikiran lagi. Waktu utk melatih dan menanam didalam fikiran adalah masa mereka diumur setahun lebih dah berjalan dan mula mengenal dunia.

    Nasib baik auntie ada duit sendiri, tak mengharap anak anak.

    Auntie, pls jgn lupa check mata utk katarak ya.

    I am glad you used the acupuncture.. jaga diri dan makan ya..

    ReplyDelete
  15. biasa lah orang muda macam tu lah segala galanya hendak kena suruh saya dulu pun macam tuh juga. sekarang anak pulak buat kat saya.

    ReplyDelete
  16. Auntie nani

    jangan sedih sedih.. nanti bila anak anak dah jadi ibu/bapa, dia tahulah betapa besar pengorbanan seorang ibu/bapa pada anak anak dia..

    ReplyDelete
  17. alahaiiiii ... mana yang larat je auntie buat yea, jaga kesihatan sama ...

    ReplyDelete
  18. Ibu dan Abah : W/salam

    Tu lah, kena bagi tahu dlm meeting yg dikendalikan sebulan sekali.
    Bila dah besar2 semuanya liat tak nak meeting sebab tak de masaalah konon...yang bermasaalah adalah ketidak puasan hati mamanya..he he he

    ReplyDelete
  19. nor : Wsalam

    Tulah, dah diajar dr kecik especially kebersihan bilek sendiri tapi bila dah besar..mak aii..macam tongkang pecah.
    Terima Kasih peringatkan auntie utk check mata..memang auntie ada appt dgn doktor mata every 4 months. TQ

    ReplyDelete
  20. Sharifah :

    he he he bukan anak2 kita sajer mcm ni, kat luar tuh ramai lagi..sama jer sebab zaman dah berubah..

    ReplyDelete
  21. Zareda :

    Betul..harap2 mereka pandai menjaga rumah tangga mereka sendiri dgn kebersihan sbab ada juga family yg pengotor..erkkkk..bilik air berlumut..memang pernah auntie jumpa..

    ReplyDelete
  22. cik non :

    Terima kasih atas nasihat tapi kalau auntie tak buat..sapa yg nak buat?
    hu hu hu

    ReplyDelete
  23. auntie, bdk2 skrg dh kurang tggjwb...sbb ade org yg bleh buatkn utk diorg, so diorg ambik kesempatan laa...dulu2 pon saya gitu laa jgk...skrg br merasa sume atas bahu saya, ank2 pon kecik lg nk disrh2 pon...

    xnk sakit, auntie srh je diorg buatkan, w/pon auntie xsuke srh2 org buatkan...

    xpon, mcm kain tu, auntie asing2kan bju diorg, pandai2 lah nak lipat ke, nak longgok ke...letak dlm blk...buat keje yg ringan2 je auntie, demi kesihatan...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...