Followers

Sunday, June 12, 2011

Indah Panggilan Itu

Hari Minggu yang sunyi
Auntie memang sunyi dari pendengaran
tapi pagi ni, lorong dirumah auntie
tak de langsung kenderaan lalu lintas..
terasa kesunyian dari pandangan..

Tambahlah pulak..
Anak2 suami, semua tertidur lena..
Auntie tak reti tidur balik lepas subuh..
Rendam telekong, basuh selimut dan sarung
bantal dalam washing mashine

Sementara tuh, Buat nasi goreng dan nescafe
auntie bersarapan sorang2

Auntie duduk2 berehat di depan rumah
sambil tangan memegang tasbih..
memerhati keliling pokok2 bunga
ditemani oleh kucing2 belaan liar auntie

Tiba2, air mata meleleh..

Auntie terdengar suara panggilan..
memanggil nama auntie..

Panggilan yang hanya terdengar di hati
bukan di telinga..
Memang dah lama tidak mendengar suara itu
Rindu akan panggilan dan laungan nya..

Suara arwah ibu..
Auntie memang selalu makan bersama2nya..
berbual2 sambil makan..

Bayangkan auntie masih bersuap sampai
tingkatan tiga..

Indah sungguh bila teringat saat2 itu

Alfatihah..



36 comments:

  1. Syahdu sungguh bila membaca posting yang ini.Dalam usia senja makcik,kadang kadang rasa nak peluk,tidor dengan mak...rasa tak ada satu pun orang yang dapat mengatasi dia.entah macammana agaknya bila sampai satu masa.Bila dia sudah tiada...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..
      pelukkan ibu tak sama dgn pelukkan sesiapa.
      Bila dah tiada, memang kenangan yg tinggal

      Delete
  2. SALAM,
    AL FATIHAH UTK IBU YANG SUDAH KEMBALI ! MOGA DITEMPATKAN ROHNYA DI KALANGAN ORANG2 YG BERIMAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah lama Dato menghilang,
      TQ for the Al Fatihah..

      Delete
  3. Al-Fatihah buat ibu auntie semoga ditempatkan bersama orang2 yang solehah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima Kasih sbb sudi memberikan sedekah Alfatihah pd arwah ibu auntie.

      Delete
  4. salam aunty,

    saya faham sgt ape aunty rs dgn suara panggilan hati tu sbb sy pon rs kadang2 , rindu pd arwah mama.

    jaga kesihatan elok2 aunty

    take care :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam, kerinduan yang auntie rasa terhadap arwah mak amat2 pilu sekali..
      terlalu sayang kat dia..
      memang Alfatihah utk nya setiap hari dari anak yg amat2 merinduinya.

      Delete
  5. kita akan mengenang seseorang apabila ia telah pergi..harap kak nan sihat n kuat semangat...insyaallah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima Kasih atas nasihat utk auntie.

      Delete
  6. al-fatihah..
    aunty minggu ni pun sya teringgat arwah atok, terbayang bayang di depan mata, pergerakan, panggilan kasih sayang..
    rindu..sangat rindu sampai termimpi2, al fatihah buat mereka yang telah pergi menemui Nya yang Esa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memangkan..bila sudah tiada kita amat2 merinduinya,
      terbayang2..agar dpt bertemu di syurga nanti..

      Delete
  7. sedekahkan al-fatihah keatas roh arwah ibu akak, begitulah kehidpan yang hidup akan pergi jua yang tinggal hanyalah kenangan bersama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, Alfatihah saja yang kita boleh lakukan..yg pergi tak kan kembali lagi..

      Delete
  8. AL FATIHAH utk arwah ibu auntie. btl.. kdg2 kita rasa rindu sgt.. tp mustahil akn dpt jmpa di dunia ni lg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tima Kasih, Alfatihah yang di sedekahkan utk arwah ibu auntie.
      Hanya kenangan..

      Delete
  9. hi auntie... how r u? jgn sedih2 ye auntie... al-fatihah to ur mom... yeah i understand u miss ur mom... well hope auntie x sedih2 n sihat selalu... auntie, fadz rindu laa nak baca cerita berepisod auntie tu... nanti jengah2 laa blog fadz ye... owh lupa mak fadz.. auntie naughty tu kirim salam.. hehe.. ok have nice day

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi sayang,
      TQ for the Alfatihah,
      tu lah, auntie masih belum bersedia utk sambung episodes auntie lagi..
      bersabar yea fadz.

      Delete
  10. kenangan mengusik jiwa ye aunty?takpela, mmg bila kita rindu seseorang, kita akan rasa sayu.. aunty take care :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenangan memang banyak mengusik jiwa, baik yang manis atau pun pahit..tapi jika masih bernyawa..banyak luangkan masa dengan tersayang..tak kiralah, suami, anak2, adik bradik, saudara mara dan sahabat handai..hu hu hu

      Delete
  11. Alfatihah untuk arwah ibu Marina.

    Semoga Marina dikurniakan Allah kesihatan dan keberkatan dalam hidup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ribuan Tima kasih utk Alfatihah dan doa utk kesihatan saya..

      Delete
  12. salam auntie.
    harap2 auntie sihat. sabarlah auntie, dugaan untuk auntie. kenangan tak ada sape yang boleh bayarkan auntie? take care :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam, emm..memang auntie merindui zaman bersama dgn arwah ibu.

      Delete
  13. Alfatihah buat arwah emak kak Nani...
    didoakan Kak Nani terus menjalanai kehidupan dan ujianNya dengan penuh tenang dan tabah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima Kasih utk Alfatihah dan nasihat utk akak

      Delete
  14. Tiada yang terlebih syahdu melainkan kenangan bersama ibu tersayang. Alfatihah untuknya, semoga rohnya tenang....

    ReplyDelete
  15. Hello Marina, our loves will not always be full of roses, and there will be unfortunate sad looses of loved ones.

    You just live your life as how your beloved mom wants you to be.....
    What thought the radiance which was once so bright,
    Be now for ever taken from my sight,

    Though nothing can bring back the hour....
    Of splendour in the grass, of glory in the flowers;
    We will grieve not.
    Rather find strength in what remains behind.

    You keep well, Marina, and keep a song in your heart.
    Best regards.
    Lee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Q for dropping by, you are one person who touches my heart with yr advice..I know you are so comforting and cool.
      TQ Lee..

      Delete
  16. Bila kita terkenangkan ibu kita memang pasti akan bergenang airmata..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkinkah umur memainkan peranan begini? Memang ibulah tempat kita bermanja dan meluahkan segala2nya..

      Delete
  17. Salam Aunty,

    Saya faham perasaan aunty tu, saya pun macam tu gak....rinduuuuuuuuu nak dgr nama saya dipanggil arwah ibu :(( Al-fatihah buat arwah mak aunty dan juga arwah ibu saya.

    p/s: mencurah2 air mata saya bila baca entry aunty ni, terkejut boss bila tnampak pa nya nangis :/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Allah..gitulah rasa auntie, merindui suara arwah mak yang memanggil nama dan kata2 nyer
      " Naniii..mari lah makan sama2" hu hu hu
      Tima kasih yea Dylan Alfatihah utk arwah ibu auntie..
      Gitu juga auntie Alfatihah utk ibu Dylan..moga roh mereka bersama2 dikalangan orang2 yg beriman..Amin

      Delete
  18. alfatihah untuk arwah ibu aunty, mesti dia pun seorang penyayang macam auntykan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ for the alfatihah, memang arwah ibu amat penyayang..
      Allah telah mengambil nya pada hari Jumaat..

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...