Followers

Saturday, May 12, 2012

Kuku Kaki Ku..

Hari ni, auntie pening..
kepala kurang selesa..
bangun subuh tadi dah rasa mual2..
Dah tua, macam2 hal..
Kepala, badan, tangan sampai ker kaki
macam2 sakit..

Malam tadi mengerang2 sakit badan,
entah aper penyakit tak tahu lah..
memang menganggu tidur..
tak puas tidur..
minta uncle tolong tepekkan plaster jepun
di tengkok, di bahu di lengan
penuh separuh badan dgn plaster jepun..

Bangun pagi...
Kuatkan semangat dan redho..
Bernyawa lagi dan kudrat utk tugas harian perlu di uruskan..

Jerebu di luar rumah..
nampak mendung tapi berbahang..
Hari ini hari Khamis,
Auntie selalu potong kuku pada hari Khamis atau Jumaat

Ahhhh...payah nak potong kuku kaki sekarang nih..
sakit urat kaki, urat tangan dan urat perut membuatkan tangan sukar
nak sampai ker kuku kaki..
masa muda selesai dalam masa 5 minit, tapi
sekarang..
Aduhhh..terkial2..

Baru auntie faham, beginilah bila dah tua..
memerlukan kasih sayang anak2 utk membelek/mengepit kuku kaki..

Terbayang masa mengepit kuku anak2..
dari bayi sampai lah kesekolah rendah..
amat berhati2 takut luka jari anak2..

Tiba2 bertanya pada diri sendiri...
pernahkah aku ambil tahu kuku kaki ibu ku?
Meleleh air mata masa menaip nih..
Auntie tak pernah ambil tahu

Alhamdulillah..auntie di kurniakan anak yang amat perihatin..
Nurul Hamidah (Noy) yang selalu mengepit kuku Arwah Mak Tok nya..
Tanpa di minta, dia akan bertanya...
Kenapa kuku Mak Tok panjang nih?
Meh! Noy kepitkan..
sampai lah dua tiga hari sebelum 'pemergian' nya
Hospital Damai Melawati,
Kali terakhir Noy mengepit kuku arwah mak tok nyer..
Alfatihah....

Ishhh....dah dah dahhhhh...meleleh pula air mata depan komputer
bila teringat arwah ibu ku..

Emmm.....auntie tepek gambar
assam pedas ikan parang asin tuh..
tapi dah separuh jalan makan ...




Auntie terbalikkan ikan tuh,
sebab sebelah dah dimakan..
sayur asin tuh pun dah terusik..he he he
baru teringat nak ambil gambar

Tahu goreng pun dah termakan...

Ha..ni ikan nyok2 goreng utk anak2..pun dah terusik juga..


Telur rebus asin


Aper hal entah, semalam nak makan asin2..

Hari ni entah..dah pukul 12:57 masih belum ke dapur lagi..
Kurang sihat..kita beli sajer..

18 comments:

  1. pekat cantik kuah asam pedas tu....

    saya kan kalau mil/ex hubby goreng ikan atau tauhu kaler macam yang autie goreng tu memang konfirm saya makan...kalau jenis kaler kunyit yang ala2 kuning tak kuning jer, konfirm saya tak makan...

    ReplyDelete
  2. Banyak-banyak yg tertera kakak terliur ikan asam pedas nampak betul-betul menggoda...

    ...Noy mendapat didikan sempurna dari auntie. Syukur alhamdulillah moga dia akan mendapat balasan dari anaknya kelak...

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Marina,

    Baca N3 Marina teringat diri sendiri. Begitulah juga saya, nak potong kuku mesti cari tempat yang strategik. Strategik dari segi senang nak bengkokkan kaki.

    Best asam pedas tu.

    ReplyDelete
  4. Semoga sihat aunty.. bestnya tgk makanan ni semua. Simple je tapi terliur je. hehe.hari ni aunty berehat la, nak makan apa-apa order je senang. hehe :)

    ReplyDelete
  5. 1st time komen kt blog untie.. biasa nye baca jer... sedih plak sy baca untie cite pasal potong kuku kaki tu... teringat kat mak saya... bagus yer Noy.. susah nak cari orgmuda camtu.. sanggup nk belek kuku org tua...

    ReplyDelete
  6. bila senang , cari yang tersayang

    bila susah , baru cari mak


    alaaaaa sedihlarrr pulakkkkkkk

    ReplyDelete
  7. sedih pulak baca ttg potong kuku kaki ..
    mujur gak saya selalu tolong potong kuku emak , mata diapun x berapa terang dah ..kesian kalau terkepit kulit huhuhu

    ReplyDelete
  8. sedih. rindu arwah maktok.
    lepas ni nak potong kuku kaki bg tau ye. :)

    ReplyDelete
  9. sedih pulak baca entry anuty ni.. tapi meleleh gak air liur sedap ru asam pedas ikan parang..my fav

    ReplyDelete
  10. Kak Nani..mungkin terlebih makan yg masin2 tu kot jadi tak sehat balik..
    siannya...

    apapun asam pedas ikan parang tetap the best, kan? esp part ekor tuh...

    ReplyDelete
  11. auntie..
    huhu betul.. xde ambik tau pun pasal nk ketip kuku ayah saya.. kenapa la saya xpk benda gitu. sedihnya baca, need to do something abt this.

    ReplyDelete
  12. NenekPenne :

    Ohh..auntie kalau goreng aper2 memang salut kunyit banyak..
    Aper kuah, kari ker, lemak ker, assam pedas ker, suka pekat..cair2 hanya masak rebus assam atau pindang utk buat hirup2..


    Kakzakie :

    Lauk2 yang lain2 simple jer goreng2an..memang main dish nyer assam pedas tuh..he he he
    Noy memang penyayang pada org tua dan juga kanak2..duit pun tak lokek selalu beli hadiah2..

    ReplyDelete
  13. Kunang2 :

    Wsalam,
    Oh..dah sama macam saya, dah susah nak potong kuku kaki.. ha ha ha
    Assam pedas tuh dpt kepuasan makan semalam..Alhamdulillah


    nice and pretty mama :

    Tima Kasih sudi tinggalkan jejak..
    Memang Noy, istimewa sebagai saorang insan..memang dia penyayang..

    ReplyDelete
  14. LSS :

    Aah hari ni auntie tak masak, uncle beli nasi bungkus sorang satu sajer tapi malam ni auntie tanak nasi dan buat goreng ikan bertaucu..
    habis..auntie tak sempat makan, ni dah lapar..he he he..
    jap2 lagi makan oats kot..

    pB :

    Biasa lah tuh..semua orang tahu IBU adalah menyayang selalu melindungi anak2 nya..

    ReplyDelete
  15. Jiejah :

    Alhamdulillah..usaha dan niat yang baik utk ibu..

    Nur Hafiza :

    Ohh..nak tlg potongkan yea..
    TQ..

    ReplyDelete
  16. Hazey :

    Kan..memang sedap assam pedas..tak kira lah masak maner pun..memang menyelerakan..


    Queenie : Sayur assin tuh, auntie dah rendam dlm air sebelum masak, tak masin pun, dah tuh telur assin tuh pun tak masin..tapi kalau nak sakit tuh sakit juga..

    ReplyDelete
  17. memang sedap ikan parang masak asam pedas, kalau orang johor selalunya kita letak daun kesum atau bunga kantan dalam asam pedas tuh, nyum nyum terliur pulak.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...