THANK YOU TO ALL MY FOLLOWERS

Friday, April 29, 2011

Jari Mana Disyariatkan Memakai Cincin

Jawapan pada soalan tersebut adalah bertepatan dengan kandungan antara 13 Nasihat Nabi Muhammad Shallallahu 'Alaihi Wasallam kepada Saidina Ali kw. sesudah Saidina Ali berkahwin dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan Nabi Muhammad Shallallahu 'Alaihi Wasallam. Nabi Muhammad Shallallahu 'Alaihi Wasallam berpesan kepada Saidina 'Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari:
1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)

dan jangan memakai pada jari:
1] jari tengah
2] jari telunjuk

Nabi Muhammad Shallallahu 'Alaihi Wasallam melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Luth a.s.

Perhatian : Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki ataupun perempuan. Muslimin dan Muslimat, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah SWT. Nabi Muhammad Shallallahu 'Alaihi Wasallam memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi Muhammad Shallallahu 'Alaihi Wasallam dapatlah kita pahala.

***********************************************************************************************

Auntie sebelum ni tak tahu pun tak boleh memakai cincin sesuka hati kat jari maner,
ikut2 orang selalu nya..
so lepas nih..cincin2 yang longgar2 tuh kena lah auntie pergi kecilkan size nya..
supaya muat utk jari manis nanti..

11 comments:

  1. cincin tu...boleh juga bagi saya. kihkihkihhh

    ReplyDelete
  2. salam auntie...

    thanks sebab kongsi ilmu ni..
    saya pon tak pena tau..

    mohon copy yer..nak inform kwn2 kat FB..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Marina,

    Semoga sihat.

    Itulah kan, sunnah nabi menyentuh dalam segala kehidupan kita umat islam, waima dalam berhias dan memakai perhiasan.

    Sungguh cantik islam, peraturannya melengkapi seluruh kehidupan kita.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum auntie,

    Astaghfirullah... kakak pakai tak ikut syariat rupanya. Lepas ini kena ikut. Kakak suka pakai jari manis dan tengah.

    Terima kasih auntie...

    ReplyDelete
  5. Thank you for sharing auntie.. Selama ni saya tak tahu, main pakai je..tp nasib baik saya mmg suka pakai jari manis (err sbb jari tengah saya bengkok..hahaha)

    Minta permission utk copy and share di blog saya..boleh ya auntie?

    -dasheila-

    ReplyDelete
  6. barule hari ni saya tahu pasal ni.tp selama ni memang pakai di jari manis aje.kat anak jari tu jrang pulak tengok org pakai.mekasih for th info :)

    ReplyDelete
  7. Kak Nani dulu2 kemain lagi saya pakai cincin dimana mana jari saya suka, tapi bila saya tahu daripada pembacaan saya tukar ke jari manis tapi kadang2 bila terlupa saya hentam je. Masalah nya selalu terlupa tu yang kacau.

    ReplyDelete
  8. ewah tijah. sebelum ke kau, pass ke anak dia ni dulu ok. ehem ehem. kemana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi.

    ReplyDelete
  9. Dulu kalau cincin tu besar selalu pakai dijari tengah tapi sekarang semua dijari manis sebab jari dah mengembang.

    ReplyDelete
  10. alahai auntie..baca tijah ngan peej punya blog..sampai saya pulak yg bermimpi jumpa auntie dan peej....pelik..pelikkk..


    LIN

    ReplyDelete
  11. salam auntie.. ohh patut la mase saya pakai kat jari telunjuk ade yang tegur saya.. terima kasih auntie!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...