THANK YOU TO ALL MY FOLLOWERS

Thursday, March 24, 2011

Dapat Pengajaran

Masa auntie kerja dulu..
Jalan kaki jer ker opis..
Enam ke Lapan minit dah sampai..
Setiap pagi auntie keluar rumah lebih kurang
pukul 8:10 pagi
Auntie berkerja dengan kompeni perumahan

Bukan nak citer pasal kompeni tuh..
tapi nak citer pengalaman..
masa berjalan kaki..
Ada kete, tapi auntie memilih utk berjalan kaki
Memang shahdu..
ulang alik ker opis selama 15 tahun lama nya..

Sambil berjalan dengan berkasut tumit..
Tup tap, tup tap, tup tap..

Dapatlah auntie menegur sapa alam sekeliling..

Yang di pijak..bumi yang bakal ku tumpang di perut mu nanti
Yang di junjung..matahari yang sejengkal di padang mahsyar nanti..
Yang di sekeliling..pohon2..burung2 yang turut berzikir
Auntie juga perhatikan manusia2 dgn bermacam2 aktiviti..

Emmm...setiap lorong di taman rumah auntie
adalah jalan mati..
Selalunya rumah hujung akan tanam pokok2 buah2 an
mangga, rambutan, jambu dan macam2 lagi..
bukan setakat dalam pagar, malah di luar pagar dan
di hujung jalan..
Okaylah, sebab bila pokok berbuah, ramai yang 'sudi'
memetik, mengait dengan galah pun ada..
Tuan yang empunya pokok tak boleh 'bising' sebab tanah
di luar pagar
bukan milik nya..

Setiap pagi, auntie nampak..
Emm...ada sepasang suami isteri,
dua2 memakai topi besar, muka separuh di tutupi
dgn good morning towel, memakai jaket
dan berkasut macam kasut kong fu warna hitam...
berkerja mencari rezeki sebagai tukang sapu
di setiap lorong..
Kadang2 terserempak kedua2nya sedabg breakfast
di bawah pokok2 yang rendang..
membuka balutan bungkusan nasi lemak..
tak pernah auntie bertegur sapa,
cuma melemparkan senyuman kpd kedua pasangan tuh..

Sehingga lah 2 minggu yang lalu
auntie nampak si isteri menyapu dilorong auntie..

Kebetulan auntie sedang trim pokok2 bunga
di luar pagar auntie..

Dengan gerak Allah...
Auntie memanggil nya...

Akak...Akak..mari sekejap..

dia menghampiri auntie..

Percaya tak? kalau auntie kata
kulit nya halus bagai di kupas telur
putih dan licin..

Maaf yea ..saya panggil Akak
yang sebenarnya brapa umur?
mungkin saya yang kakak..kata auntie

Dia mengkumat kamit bibir nya..

Aduh...auntie tak dapat tangkap
apa yang dia perkatakan..

Auntie tak dapat membaca pertuturan bibirnya..

Saya tak boleh dengar..saya faham hanya dengan membaca bibir
tolong bercakap dengan perlahan2 yea..
kalau laju2, saya tak dapat tangkap..

Umur saya 47 tahun..kata nya..
Oh..kalau macam tuh, saya lah kakak..kata auntie

Dia bertanya lagi pada auntie

Dah tak kerja lagi ke sekarang?
Dah lama tak nampak berjalan pagi2..

Bila bertanya pasal kerja..
mulalah auntie cembeng..
nak nangis..

Akak jatuh sakit dah dua tahun..
Akak kena stroke..badan, kaki dan tangan dah tak kuat
pendengaran hilang..kata auntie

Ohhh...sabar yea kak.. kata nya..

Auntie bertanya lagi..
Siapa nama adik ni?

Aishah..

Aishah..nampak tak pokok2 yang akak trim tuh?
Dah Tinggi 3 kaki dan banyak, kalau lori sampah..tak angkut pokok2 dan daun2 ni.
Tolong masukkan dalam kete tolak kamu dan buangkan dimana2..

Sekejap jer dia angkut masuk dalam kete sorong dia..
Clear semuanya..

Auntie pun kata kat dia..
Jap2..tunggu yea..

Auntie masuk ke dlm rumah dan ambil duit RM10 hinggit
dan masukkan dalam poket jaket nya..

Boleh lah Aishah buat sarapan atau makan tengahhari nanti..
Terima Kasih yea Aishah, tolong akak kemaskan
halaman ni..kata auntie

Nanti2 kalau akak trim lagi pokok2 nih..
Aishah singgah2lah kat rumah akak..
Boleh tolong2 akak lagi..

*********************************************
Habis citer tuh..
Nak sambung lagi ker nih?? he he he

Okay sambung lagi..

Jumpa lagi si Aishah tuh dua hari sudah..

Aishah...mari sekejap..

Dia menghampiri auntie..
Cuba kamu tengok rumah sebelah dalam pagar rumah tuh..
(rumah tinggal, owner kerabat Pahang, memang dia orang
tinggalkan kunci kat auntie)
Ada dua pokok liar dah tumbuh tinggi..takut simen dan longkang retak lah..
Aishah boleh potong pokok tuh??

Boleh... tapi saya tak de parang..

Ohh! nanti akak ambil parang dan kunci pagar ..

Sambil membuka kunci pagar dia menyapu di luar pagar dulu

Dah terbuka..auntie hulur parang..

Tenaga nya kuat, sekejap pokok2 tuh dia tebas..
di heretnya pokok2 tuh ke hujung jalan..

Sambil Aishah heret pokok2 tuh..
Auntie pula menyapu daun2 yang bersepah2 dengan penyapu lidi
Terbongkok2 auntie menyapu..
maklumlah penyapu lidi..


Mr Googles

Dia menghulur penyapu dia..Penyapu lidi yang ada batang

Sedapnya menyapu..tak payah auntie terbongkok2..
Dah habis dia kemas..

Auntie pulangkan penyapu dia dan ambil parang
masukkan duit dalam kocek dia..

Aishah...auntie bersuara
Aishah tak de anak ker?

Ada...dua orang..
Satu 15 tahun lelaki dan satu lagi kalau hidup 17 tahun pompuan

Anak sulung Aishah meninggal? tanya auntie

muka dia pula dah cembeng..

Meninggal kak, sakit barah..tahun lepas
Dah lah Aishah..Allah menyayangi nya
maka di jemput awal...

Auntie tak mahu lagi bertanya apa2..
cuma berkata..

Terima Kasih tolong potong pokok dan nanti2 kita jumpa lagi yea..
InshaAllah..

Auntie dapat pengajaran dari Aishah..

tapi citer kemudian lah..

Nanti b.r.u.t.a.l.s.o.l.o. muntah kalau auntie citer panjang2..
Brutalsolo berbahasakan diri nya Gua..
he he he auntie suka penulisan nya..sempoi..


29 comments:

  1. tak sabar nak dgr sambungan cerita aunty psl aishah nie!hehe..

    aunty dedulu boleh kot perempuan jalan kaki dekat2 kawasan perumahan..laa nie, dalam keta pun orang berminat nak rompak, culik..isk..

    ReplyDelete
  2. nanti smbung cerita ni ye aunty. mesti ada pengajaran utk kita semua jugak cerita aunty tu nnati

    ReplyDelete
  3. Kenapa airmata saya bergenang tiba2 sewaktu menghayati catatan Pn. Nani ini?? Oh! cembengnya saya...

    ReplyDelete
  4. seronok baca kisah aunty ni. aunty tak nak sambung dh ke kisah aunty dulu2 tu..? lama saya tunggu..

    ReplyDelete
  5. hahah. tah apa2 ok.
    kata ada pengajaran. tiba2 nanti baru nak cerita.

    ReplyDelete
  6. baca cerita aunty buat saya nak2 lagi cerita dari aunty

    amie

    ReplyDelete
  7. Kisah Aishah ni sgt menarik....x sabar nak tunggu kisah seterusnya..

    ReplyDelete
  8. auntie
    lagi-lagi??
    sbb cam tergantung.. hehehe cepat2 sambung yer auntie.. Take care

    ReplyDelete
  9. apa la sambungan tu ye? auntie saje suka wat org tertunggu2.

    auntie, ai nk menjemput ni. bleh x auntie email kt ai alamat umah. nak kim kad kawen si AJ. Auntie sefamily dtg melaka nnt ye =)

    (aimama77@gmail.com)

    ReplyDelete
  10. mcm tacing je bace entry kali ni. :p

    ReplyDelete
  11. auntie nani
    sebenarnya di sekeliling kita memang banyak perkara yng boleh dijadikan iktibar dan teladan. Sebab itu kita kena sll bersyukur dan redha dgn ketentuan hidup sbb perancangan allah adalah yg sebaik baiknya...

    ReplyDelete
  12. leka saya baca entry auntie ni..:)

    hmm..sama line rupa nya kita yer auntie..saya pun keje kompeni perumahan...:)

    ReplyDelete
  13. auntie cerita,ada sepasang suami isteri....aisyah dan suaminya kan?

    suami aisyah ke mana kak?

    ReplyDelete
  14. aunty, maaf ye saya nak tanya ni..macam mana aunty bercerita dengan Aishah tu? pendengaran aunty dah ok ke?

    ReplyDelete
  15. doll : Betullah, sekarang dah tak selamat bila berjalan kaki..
    sambungannya tunggu dulu..he he he

    ReplyDelete
  16. Yatie : InshaAllah auntie sambung tapi tak de apa2 pun..

    ReplyDelete
  17. kakcik : Paragraph maner yang kakcik cembeng membaca nya?
    Emm... mungkin Allah dah menjemput kakcik bertasauf dihati..

    ReplyDelete
  18. marina : Memang auntie nak sambung citer2 lama tuh, tapi di sebabkan bnyk yang jadi penghalang..maka citer2 jadi terbantut..InshaAllah bila dah tenang..auntie sambung

    ReplyDelete
  19. peej : Tajuk dulu..isinya next n3
    he he he

    ReplyDelete
  20. Anon/amy : ha ha ha bila orang tua bercerita, cucu2 kerumun lah..

    ReplyDelete
  21. Ann : Kisah Aishah ni, auntie dpt kesedaran dlm hati sendiri, tapi inshaAllah auntie citer yea..

    ReplyDelete
  22. me suya : he he he..memang tujuan utk tergantung..

    ReplyDelete
  23. Ai : Alahhh...sabar ler, nanti auntie sambung ler..hehehe
    Jemputan kawin? TQ TQ TQ

    ReplyDelete
  24. cik intan : Memang touching..
    sebab penulisan dari kalbu..

    ReplyDelete
  25. Zareda :You are wise lady..bersyukur atas rahmat yang di beri oleh Allah SWT kpd mu..Alhamdulillah

    ReplyDelete
  26. siti murni : Emm..bestkan kerja dengan property/developer..
    auntie kerja selama 17 tahun dgn anak syarikat PNB ni..

    ReplyDelete
  27. Afida : Ohhh...suami dia kerja kat lorong lain, tapi mereka berjumpa dan bersarap di pohon yang sama.

    ReplyDelete
  28. khalid : Kan auntie citer auntie dah expert lips reading..he he he
    pendengaran masih zero

    ReplyDelete
  29. kak nani umur aisyah tu sebaya saya, sambunglah lagi cerita aisyah tu kak nani tak sabr saya, tengah seronok2 membaca dah terpotong.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...