THANK YOU TO ALL MY FOLLOWERS

Saturday, November 27, 2010

Dulu dan Sekarang

Teringat kisah jaga anak2..
Masa anak2 masih kecil..

Zaman auntie kecil2..
kalau makan nasi tak habis..
Arwah abah dan mak akan marah..
Dia orang akan kata..

Habiskan nasi tuh..
Tak baik...
Nasi tuh menangis..
kalau tak habisssss

Auntie tak bantah dan tak menjawab
ikut perintah..
Habis kan nasi walau pun dah kenyang..

Time anak2 auntie, auntie lakukan
ayat yang sama..
Gitu juga anak2 auntie
mereka akan habiskan nasi dalam pinggan..

Tapi time sekarang..
He he he

zaman budak2 sekarang..

Dia orang lebih bijak menjawab..

Nasi mana ada mata
maner boleh nanges..

Ishhh...

Kalau dulu2 anak tak pandai menjawab
Panggg!! kena sepak kat mulut..kalau menjawab

Sebagai ibu dan bapa zaman sekarang
Kena prepare with a quick answer not a quick slap

Kalau tak..
anak2 pula tak de mata
tengok mak bapak terkedu..
he he he

Gitu juga time auntie kecik2
Ikut arwah abah gi kedai..
Kalau ada permainan tergantung2..
berani tengok2..pengang2..
cuba2 kecek/minta, kalau nasib baik dapat
kalau tak dapat..abah kata nanti lain kali..
abah belikan..
tak de pula rasa hampa ker..
nak merajuk ker..

Tapi auntie tengok zaman sekarang..
budak2 siap bergolek2 kat lantai
menangis..hentak2 kaki..
kalau mak ayah nya, tak nak beli..
sampai terpaksa belikan utk anak
sebab malu dengan orang2 di sekeliling..

Kat maner silap nya..
Bila anak2 dah tak tahu takut
dan hormat pada mak ayah??

Ohhh...tak tahu lah..
macam maner nak adap cucu nanti nih..

Kena banyak guna mata terbeliak kott..
He he he

23 comments:

  1. mak saya cakap waktu kecik saya x macam tu. :))

    ReplyDelete
  2. samalah aunty. sampai sekarang, makan mesti habis walaupun perut dah kembong. sebab fikir, penat mak masak, cari duit.

    ReplyDelete
  3. hai auntie dah pikir cucu ni ....:) ... tapi tulah kan auntie budak2 skang tak takut ... pandai2 dah semanya ....

    ReplyDelete
  4. ingat masa kecik-kecik dulu, kalau tak habis kena sumbat juga sampai habis.... hehehehehe

    ReplyDelete
  5. Budak2 sekarang pandai menjawab.. kita plak pening nak menjawab ngan diorang

    ReplyDelete
  6. i dulu kene cili mulut kalau menjawab..pehtu kalau menyampuk lak kene cubit je..tapi dengan muka sengih tahan sakit depan orang..ehehehe..bebudak skang ni advance terlampau kan auntie

    ReplyDelete
  7. baru tahu ..rupa-rupanya istilah 'nasi menangis' digunakao ramai...ingatkan Mak saya jer yang cakap mcm tu :D

    ReplyDelete
  8. betullah anti...risau pula..

    i hope i can be a good mother dan dapat didik anak sebaiknya..amiin..

    ReplyDelete
  9. oh mak saya pun cakap macam tu jugak dulu, tapi lagi hebat, siap kata nanti nasik tu mengadu kat harimau sebab kita makan tak habis, haa malam tu siap tidur mimpi-mimpi kena kejar harimau sebab makan tak habis...hahaha
    kalau dulu mak jegil je mata tu terus faham...sekarang ni bebudak kalau mak mereka jegil mata mereka siap tanya mama besarkan mata kenapa ekk? adeh...

    ReplyDelete
  10. budak2 sekarang ni bijak menjawab.. jawapan pun lojik2 je kan.. kelakar pun ada
    ALL IN ONE

    ReplyDelete
  11. minggu lepas marahkan anak buah yang umur baru 4 tahun. cakap dia degil.boleh dia balas balik ckp kita yang degil..sabor je la..

    ReplyDelete
  12. afiq : Auntie tahu kamu budak baik..

    ReplyDelete
  13. etty : Emm..eloklah berfikiran macam tuh..rezekikann..

    ReplyDelete
  14. Cik Non : Budak2 sekarang dah cerdik..tu yg memikirkan mcm maner lah cucu auntie nanti..he he he

    ReplyDelete
  15. Intan : He he he kena sumbat sampai habis..

    ReplyDelete
  16. Leen : Auntie juga perasan budak2 sekarang berani menjawab

    ReplyDelete
  17. shuweet : Cili tuh tak pernah auntie kena pulak..mesti pedih dan pedas
    he he he

    ReplyDelete
  18. faraulah : Memang rasulluh S.A.W sendiri tak kan membuang makanan nya..

    ReplyDelete
  19. sya : InshaAllah..dan Amin

    shahrizat : Emm..jegilkan mata pun tak takut..malah auntie tengok..
    budak2 sekarang berani lepuk2 muka mak kalau di larang..

    ReplyDelete
  20. nur : Memang..ishhh..cucu nanti auntie nak pial2 he he he

    Huda : Ohhh..kalau umur 4 tahun dah pandai menjawab?? Ishhh...

    ReplyDelete
  21. Betol tu auntie..anak buah saya baru 2 tahun lebih, tapi......pandai kemain bercakap/menjawab...ni lagi dua coming soon..cemane la agaknya nnti ya..

    ReplyDelete
  22. hehehe..
    anak saya macam tu la auntie..
    baru 4 tahun
    bijak dia reply: "nasi mana ada mata..apalah bOnda nih!"
    adeh laa
    kena panjang akal nak menjawab balik
    kui kui kui

    ReplyDelete
  23. yess..mmg lain betul dulu dan skang..

    kt kecik2 dulu buat sesuatu yg tak kenan dek mata mak pak, deme jegil je mata, kt pun, ok, senyap..la ni ker., anak buah kt, kt jegil mata, harem dia nak takut, sb mak pak dia duk lembut beno..

    tak tahu la anak kt lak nnt cam ner..kecik ni pun dah kene piaq sikit2 ngan kita...hehe....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...