THANK YOU TO ALL MY FOLLOWERS

Tuesday, September 28, 2010

Sambal Sotong Kering

Rezeki dari Allah

Semalam jiran bagi ubi kayu

Paling senang dan ringkas,
Rebus makan dengan sambal tumis,

Pukul 5 pagi jap ni tadi, terbagun dari
tidur, terus ngadap ubi
potong2, kupas kulit,
Terus rebus

Ubi masih dalam periuk
tunggu empok

Sambal tumis sotong kering
Di kirim oleh Bisan dari Melaka

Emm...tulah sarapan pagi nih..


13 comments:

  1. salam kak nani...
    baca tajuk, saya dah bersedia nak salin resepi....
    (nanti turunkan resepi sambal sotong kak nani yer...

    ReplyDelete
  2. aah sedapnya ubi kayu aunty, mak saya biasa buatkan kelapan parut gaul dgn garam skit pastu makan ubi kayu cicah kelapa tu..lawan dgn kopi O..sedapnyeeeeeee

    ReplyDelete
  3. perggghh...dah terliur ni auntie tengok ubi ngan sambal tu....dah lama tak makan

    ReplyDelete
  4. sedapnyer..... walaupun hanye ubi kayu.. terliur tgk... ni yg balik keje nak g cari ubi nie...

    silent readers

    ReplyDelete
  5. Saya suka makan ubi rebus dengan kelapa+gula+ sedikit garam. :)

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum auntie,

    rasa nak menangis.
    conform sedap hingga menjilat jari.
    saya nak belajar la masak sambal macam ni. tak kisah la sambal sotong je, bilis ke, kosong gitu je ke.
    ada sesiapa yang sudi nak bagi resipi turun-temurun tak? hihi.
    selalu buat macam tak jadi la. mungkin tak pandai pilih cili kering kot. hu2x

    *saya budak baru belajar. kalau salah tolong tunjukkan.

    ReplyDelete
  7. adoi sedapnya tengok ubikayu dengan sambal sotong tu.
    Ubi kayu yang baru dicabut dari tanah sedapnya lain dari ubi beli kat market.
    teringat masa dok kampung dulu.Ramai ramai cabut perdu ubi.

    ReplyDelete
  8. Masya-ALLAH kak sedapnya..macam nak meleleh aje air liur..ha ha

    ReplyDelete
  9. Sedapnye...!
    Baru tengok, dah terasa kesedapannya...

    ReplyDelete
  10. Rahmah : Wsalam Rahmah. Alah apa lah sangat 'samsot' tuh, sama jer mcam sambal tumis biasa he he he

    Marinahany : Memang sedap mkn cam gitu lawan dgn kopi O panas2..

    shuweet : Apa lagi tunggu, beli ubi kayu dan mkn utk hujung minggu ni..

    silent reader : Oh Yea ker? Silakan
    menjamu selera..he he he

    kakcik : Memang sedap makan cam gitu, saya pun suka juga.

    cik syahira : Wsalam. Sambal tumis kalau nak tahu rahsianya...
    Lada kering 30 tangkai, bawang besar 1 biji, bawang kecil 10 biji, bawang putih 3 biji, belacan sebesar ibu jari, Blend semua.
    Panas kuali, curah minyak setengah cawan, dah panas curahkan bahan yg dah di blend tadi.
    Ha rahsia nya ...gorenglah bahan blend tadi hingga garing dan dah bertukar warna, (api jgn kuat, goreng lebih kurang 10 hingga 15 min) baru lah masukkan air assam jawa satu cawan. )assam jawa tuh segenggam jer jgn lebih kalau lebih masam pulak) dah agak mesra cili dan air assam jawa, baru lah masokkan sotong ker, bilis ker atau udang ker dan garam secukup rasalah dan masak dlm 5 minit dah siap.
    Sila cuba...jgn lupa goreng cili sampai garing tau..baru lah 'kick' he he he

    Mokjadeandell : Betul lah ubi yg baru di cabut memang lain rasa nya.

    NB : ha ha ha sila terliur..apa susah2 hujung minggu nih, sarapan ubi kayu lah..

    Kuasa minda : he he he memang sedap ohhh...

    ReplyDelete
  11. Kak...pepagi bukak blog akak dah kecur air liur tgk ubi rebus... mmg sedap makan dengan sambal tumis...

    Kak..kalau sambal tumis bilis... ikan bilis tu masukkan sama2 dengan cili yang sedang ditumis tu... rasa dia lagik sebati... menjilat jari betul...tapi bak kata akak cili kena garing kalau tak memang tak kick...

    ReplyDelete
  12. lama kt tak makan ubi kayu..sesekali makan, ok kot noh...

    ReplyDelete
  13. assalamualaikum auntie.

    alahai.. baru online setelah beberapa hari bercuti.
    sayangnya lambat baca resipi auntie.
    sabtu lepas saya buat sambal ni, haha macam biasa la tak berapa kick. my sweetheart just comment nak sedap letak bilis kecil-kecil. kebetulan bilis kat rumah yang besar-besar, tak ummphh la. hu2x
    takpe. belajar dari kesilapan. he2x
    auntie, terima kasih yer bagi resipi ni. insya Allah saya mesti cuba.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...