THANK YOU TO ALL MY FOLLOWERS

Wednesday, September 22, 2010

Alat Pendengaran Superpower

Pergi Hospital Pakar Tuanku Mizan semalam

Emm...appointment yg di buat 3 bulan yang lalu.

Check pendengaran setelah dua tahun hilang pendengaran
di sebabkan demam panas, kerana berlaku kerosakkan saraf

Hidup aunty tanpa bunyi...

Sunyi sepi..

Temu janji kul 10 pagi

Perempuan melayu muda lagi, yang mengendalikan pemeriksaan
telinga aunty..Audiologist

Yang sebenarnya, aunty dah pernah melalui pemeriksaan nih dua tahun
yang lalu di Hospital Pakar Ampang Putri.

Alat yang perlu aunty pakai tuh berharga RM14 ribu, harga tak menjadi masalah
sebab alat tuh di bayar oleh syarikat tempat aunty berkerja.

Cuma, bila aunty pakai alat tuh...sangat bising dan masih tak dapat tangkap
butir2.. perbualan.

So aunty enggan memakai alat tuh..

Tapi aunty nak cuba periksa sekali lagi...

manalah tahu kalau telinga aunty ada improvement
untuk pakai alat tuh..

Kalau aunty dengar bunyi toot..toot..toot, puan tekan butang nih yea!
saya test kiri dulu...dah tuh kanan...
saya nak tahu tahap pendengaran puan, kata Audiologist..

Setelah kedua2 telinga aunty melalui sound check..
berpindah lah kami ker bilik lain..

Berdebar2 aunty menunggu apakah keputusan pemeriksaan

Tahap pendengaran puan terlalu teruk, memang
pendengaran puan tak dapat tangkap segala bunyi
melainkan bunyi yg kuat, iatu guruh dan kilat sahaja.

Alat yang saya nak cuba nih, ada lah alat superpower
tapi saya kena adjust alat ni bersesuaian utk pendengaran puan...

Macam2 bunyi masuk dlm telinga aunty...
Bingit dan nyilu

Lebih kurang setengah jam kemudian
Barulah aunty dpt dengar suara Audiologist tadi...
tapi dengar macam pakai microfon
he he he bergaung2 dan ber 'echo'

Audiologist tuh kata jgn risau..
nanti dia buang gaung dan echo2 tuh

Allahu Akbar...

Aunty menistis air mata bila dpt dengar
suara uncle yg duduk di sebelah aunty
suara yang dah dua tahun aunty tak dapat dengar
suara lemak with low peach

Betul tau..uncle di anugerah Allah suara yg lemak
kalau jadi MC memang terpegun org dengar
kalau menyanyi satu lagu, org akan request lagi dan lagi
he he he

manakala suara audiologist tuh pula
suara high peech..agak nya memang suara dia jenis nyaring

Emm...utk mendapatkan alat tuh..
kena isi borang sebab akan di bayar penuh oleh kerajaan
sebab uncle bekas tentera memang ada peruntukkan
process nya tak tahu lah berapa lama
jgn sampai setahun dah lah...

Syukurlah kalau aunty dpt alat tuh..
boleh mendengar kembali
walaupun tidak sesempurna pendengaran yang asli dari Allah

Alhamdulillah

49 comments:

  1. syukur alhamdulillah. hadiah syawal dari Yang Maha Esa.

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah..mudah²an proses tu berjalan cepat

    ReplyDelete
  3. Alhamdullilah, moga auntie dapat dgr kembali.

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah auntie. syukur sgt.
    saya doakan pendengaran auntie bertambah baik in the future.

    tak boleh la pija buli auntie lagi sbb tak dpt dengar nnt hehe

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah, akhirnya Puan dapat mendengar semula. InsyaAllah, proses pembayaran tu tidak akan mengambil masa yang lama (harapnya begitulah).

    Masa saya buat pembedahan baru2 ini, tempoh bayaran semula tu sekejap sahaja (mungkin sebab pejabat saya uruskan sendiri dan tidak perlu melalui JPA dan jumlahnya tidaklah begitu besar).

    Bapa saya pun tak mahu pakai alat pendengaran tu, dia kata 'bising sangat' dan alat itupun entah di mana letaknya sekarang....

    ReplyDelete
  6. Alhamduillah.. didoakan semuanya dipermudahkan Allah..

    ReplyDelete
  7. Subhanallah..terharu rasanya bila auntie akan dpt mendengar semula =)

    ReplyDelete
  8. mudah2an aunty dpt dengar dgn elok nanti..saya doakan yg terbaik utk aunty..

    ReplyDelete
  9. syukur alhamdulilah untie

    :)

    ReplyDelete
  10. Alhamdulillah, Tahniah Auntie..i'm very happy for you.

    Syukran.

    ReplyDelete
  11. SALAM,
    BERSYUKUR DENGAN PERKEMBANGAN BAIK YANG BERLAKU. ALLAH MAHA PENYAYANG. SEMOGA KEADAAN PENDENGARAN BERTAMBAH BAIK.

    ReplyDelete
  12. alhamdulillah so happy 4 untie n da family :D

    ReplyDelete
  13. alhamdulillah auntie...seronok saya baca entri ni. semoga Allah perkenankan doa auntie ya.

    ReplyDelete
  14. Alhamdullilah Aunty,
    Saya doakan Aunty dapat alat tu secepat mungkin ye..Amin...

    ReplyDelete
  15. moga dipermudahkan segalanya. Insyaallah

    ReplyDelete
  16. Semoga di permudahkan segala urusan ini,dan puan dapat balik anugerah itu.
    Doa dari saya .Amin.

    ReplyDelete
  17. assalamualaikum auntie,

    subhanallah~
    akhirnya dapat juga auntie mendengar ye. saya doakan supaya auntie cepat sembuh. ya Allah, bantulah wanita ini. moga dimudahkan segala urusannya Amin.

    *hugs u.

    ReplyDelete
  18. Aunty, alhamdulillah.. Syukur baca aunty dh ada peluang mendengar semula, walaupun dgn bantuan alat. Dah sebulan lebih baca blog aunty, ni baru nak komen. Selamat Hari Raya aunty, semoga lebih banyak khabar gembira menanti di bulan Syawal ni. ; )

    ReplyDelete
  19. harap2 aunty cepat2 dpt pakai alat pendengaran superpoer tu so that aunty dpt menikmati semula suara lemak merdu uncle ;)

    ReplyDelete
  20. how touching this entry..

    kita doakan aunty dapat dengar tanpa bantuan alat satu hari nanti, Insya Allah..

    ReplyDelete
  21. Salam Auntie.

    Syukur, Alhamdulillah.
    Mudah-mudahan di permudahkan segala urusan.. lepas ni mesti Aunty akan sentiasa ceria..
    Moga Auntie sihat selalu, take care Aunty

    ReplyDelete
  22. alhamdulillah .....semoga auntie sentiasa sihat dan gembira.

    ReplyDelete
  23. Alhamdulillah aunty!!! i'm sooo happy for you. Alhamdulillah!

    ReplyDelete
  24. salam ziarah..sesungguhnya insaf dan bersyukur dgn kesihatan yg Allah berikan kerana masih ade insan yg serba kekurangan dan tidak bernasib baik..

    mahal yer rupa2nye benda tu..patutlah td 1 of my friend siap kena interviu utk nak dapatkan benda tu

    ReplyDelete
  25. Alhamdulillah..moga2 Aunty cepat dapat alat superpower tu...

    ReplyDelete
  26. Alhamdulillah aunty...

    Bak kata aunty "boleh mendengar kembali

    walaupun tidak sesempurna pendengaran yang asli dari Allah"

    ReplyDelete
  27. InshaALLAH aunty akn dapat dgr balik.. moga dipermudahkan segala urusan..
    AMIN....

    ReplyDelete
  28. Alhamdulillah Auntie..
    kalau nak tau, sambil baca entry ni air mata saya pun bergenang.. hepi sangat2...

    ReplyDelete
  29. Alhamdulillah Auntie...sebak baca sebab selalu baca blog auntie dan ketabahan auntie harungi hari2 tanpa mendengar...insaf rasanya...

    ReplyDelete
  30. Insyaallah, ada rezeki utk auntie tu nnt. mintak2 cepat la dpt alat tu. kalau kita jumpa mmt bleh la auntie dengar sore ai yg mcm ribut taufan ni. haha...

    ReplyDelete
  31. Saya doakan aunty dapat pakai alat tu nanti. Semoga dapat dengar semula dan jalani kehidupan macam dulu....

    Saya doakannya utk aunty....

    ReplyDelete
  32. alhamdulillah ... Allah Maha Kaya ... seronok dgr bila auntie nnt dah boleh mendengar, bila saya rindu pada arwah ma saya, saya selalu baca blog auntie, sbb cara auntie bercerita macam kisah ibu-ibu, hilang sunyi saya :)

    ReplyDelete
  33. alhamdulillah. Semoga auntie dapat alat tu. Saya tumpang happy utk auntie. :)

    ReplyDelete
  34. shukur alhamdulillah aunty! i am so happy for you!! mama, papa kirim salam and wish you and the whole family selamat hari raya!

    ReplyDelete
  35. alhamdulillah.. subhanallah..

    sy tumpang gembira aunty.. tak dpt nak bygkan hdp tanpa pendengaran...
    moga cepat2 aunty dpt alat tu

    ReplyDelete
  36. alhamdulillah...akhirnya..betul juga kan...setiap penyakit itu ada ubatnya...

    ReplyDelete
  37. Alhamdulillah... nanti aunty leh begossip2 dengan pija dan noy dengan berjayanya..eheh jangan mare aunty..gurau jeee

    ReplyDelete
  38. smoga apa yg anty inginkan dimakbulkan-NYA AMIN~~

    smoga idup anty sekeluarga gembira n bhgia slalo :)

    -silentReaderAuntyNPeeja-

    ReplyDelete
  39. Alhamdullilah. Saya menjadi senang hati mendengar cerita aunty. Kalau kita terjumpa di mana2 bolehlah kita sembang ye.

    Aunty, bila nak sambung memori2 hidup aunty tu? Macam ketagih pulak saya membacanya.

    ReplyDelete
  40. Aunty

    Alhamdulillah... saya doakan ada la rezeki Aunty dapat alat tu yek. Mudah2an berkat kesabaran dan doa yang tak putus2 kepada Allah ,lepas ni Aunty dapat dengar balik...Aminnn...

    ReplyDelete
  41. alhamdulilah aunty....saya tumpamn gembira...menitis air mata baca entry aunty nih....

    ReplyDelete
  42. Alhamdulilah anty
    Senyum saya baca entry ni..
    Mesti makin meriah hidup anty lepas ni..
    Paling best.. boleh laa anty dengar suara bakal cucu :D

    Take care yaa anty :D

    ReplyDelete
  43. aunty...sayu hati baca entry ni. alhamdulillah, Allah beri nikmat mendengar tu pada aunty kembali.
    at least, untuk mendengar suara uncle dan anak anak.
    seronok!

    ReplyDelete
  44. Salam Auntie

    Saya Jas, selalu baca blog auntie, suka dengan gaya penulisan auntie dan juga suka dengan cerita-cerita auntie.

    Entry ni buat saya menangis. Sebak, tapi bukan sedih, tapi terlalu gembira. Walaupun saya tak kenal auntie, tapi saya rasa saya gembira sangat, tumpang gembira auntie dapat mendengar kembali. Alhamdulillah. Semoga ianya terbaik untuk auntie :)

    saya juga nak ucap Selamat Hari Raya Aidilfitri untuk auntie sekeluarga.

    ReplyDelete
  45. alhamdulillah...moga dia mudahkan pengurusan tuk auntie dapatkan alat tu... ;)

    ReplyDelete
  46. Salam Aunty.. alhamdulillah... saya bebetul gembira dgn khabar ini.. semoga aunty dapat cepat alat tu.. amin.....

    ReplyDelete
  47. salam aunty,
    rasa sgt seronok baca berita ini..
    paling sayu bila aunty kata dapat dgr suara uncle selepas dua tahun.. makes me appreciate my spouse more..

    regards,
    mishaZ

    ReplyDelete
  48. Salam lebaran aunty, Alhamdulillah, berkat rezeki dr Yang Maha Esa. Bagus Audiologist tu wat keje, gigih, tahniah utk aunty, hope dpt alat tu cepat².

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...