THANK YOU TO ALL MY FOLLOWERS

Friday, June 4, 2010

Tak kan nak buang..Sayang Ooi!

Malam ni aunty nak balik Melaka..
Jadi, kemas lah dapur sikit
Dah tuh terjumpa buah sukun yang di beri oleh bisan aunty hari minggu lepas
Lah..dah ranum, dah tak boleh goreng..
Nak buat aper? Tak kan nak buang..
Sayang lah pulak
So aunty google dpt lah resepi kek sukun

Dah bertahun2 aunty tak buat kek tapi sebulan sudah
ada aunty terbaca blog kawan aunty
Rahmah buat kek untuk anak2 nya..
aunty pun dah belilah bahan2
tapi dah sebulan duduk dalam kabinet jer..

Emm..bila dah jumpa resepi kek sukun
aunty pun cuba lah..




Sukun yg ranum, dah tak boleh goreng


3 cawan isi sukun yang dah ranum


3 cawan tepung gandum (tapi aunty guna tepung dlm gambar)
2 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh esen vanilla

1 cawan minyak masak
4 biji telur
2 cawan gula
1/2 cawan susu segar
sedikit pewarna hijau - jika suka


cara cara :

Blend isi sukun, susu segar dgn minyak hingga halus
tuang adunan ke dlm mangkuk
Blend telur, gula, esen vanila hingga hancur
tuang adunan telur ke dlm mangkuk berisi sukun

Ayak tepung, soda dan baking powder
ke dalam mangkuk yg berisi adunan sukun dan telur tadi
balik2kan dan kacaulah sampai sebati tepung dan adunan sukun
bila dah sebati bahagi 2 bahagian
1 yg biasa dan 1 berwarna hijau

Hah! nih dia bancuhan yg aunty dah siapkan..
Kata resepi tuh..
Letak dalam loyang dan bakar dengan suhu 190C selama 50 minit

Hasil nya..tergaring sedikit sebelah atas..
Jadi kalau second try aunty nak buat 30 to 40 minit jer

Untuk pertama kali nak buat kek, setelah bertahun2 dah tak buat..
Result nya .....Bolehlah juga di buat makan ..
Aunty dapat 2 bekas..
Bekas yg pertama tuh..merekah...he he he
agak nya aunty tak kacau betul2 bila letak bancuhan warna hijau
Bekas kedua..okay pulak, cuma tergaring sikit..

Aunty tak tahan dengan bau yang semerbak satu rumah, belum sempat sejuk
aunty dah potong nak rasa..

Lembut dan manis..rasa macam kek pisang

Boleh lah aunty bawak ke Melaka..
Hingga bertemu di entry aunty pada hari Isnin atau Selasa nanti..

Bye..

14 comments:

  1. Salam Auntie,

    have a pleasant journey.

    ReplyDelete
  2. AnonymousJune 04, 2010

    sedap tu aunty....selamat pergi dan selamat kembali dgn selamatnya ya aunty...suka bc n3 aunty

    ReplyDelete
  3. AnonymousJune 04, 2010

    sedapnya kek tuh...selamat pergi dan kembali dgn selamatnya ya aunty..suka baca coretan aunty

    ReplyDelete
  4. bye, take care auntie.

    ReplyDelete
  5. tak pernah makan pun kek sukun...

    ReplyDelete
  6. menjadi le kek sukun auntie tu. bior le merekah skit, asalkan rase sedap ;)

    ReplyDelete
  7. salam kak nani..
    kreatip lah kak nani ni.. boleh buat kek sukun lagi.. kalau saya, dah jadi jejemput jer...

    ReplyDelete
  8. izat kepongJune 05, 2010

    wah boleh buat kek rupanya...saya kalau sukun masak tu saya buat jemput-jemput je selalunya ...berebut -rebut makan..asal letak je hilang ...memang bau dia semerbak harum...wahhh

    ReplyDelete
  9. macam sedap aje... tak pernah makan pun kek sukun. i wanttttt.

    ReplyDelete
  10. aunty tak brupp..bruuppp..bruuppp ke?
    angin hehehehehe... ;p

    ReplyDelete
  11. aduh mak ai..cam terbau bau harum kek sukun nie..kalau aunty tak upload gambow tu, buah sukun pun kita x kenal!ahuks!

    besar hati org melaka aunty bwk buah tgn kek sukun eh!kalau mak2 nie ader jer resipi nak buat dr bahan yg dah dekat2 nak expired cam pisang yg dh terlebih masak ke!mom's a genius!

    aha!resipi nie boleh kongsi kat nenek kita jugak!dia mmg rajin segala..tq aunty!

    ReplyDelete
  12. AnonymousJune 07, 2010

    auntie sambung lah episod2 tuh....suka baca...cam novel lak....~

    ReplyDelete
  13. Salam,
    Wah, nampak sedap betul kek sukun. Cekodok sukun pun boleh buat juga kalau buah sudah ranum.

    ReplyDelete
  14. AnonymousJune 08, 2010

    Aunty, sedapnya kek tu........

    saya suka baca entry aunty. Macam2 cite. I think may be you are born as a writer or story teller kot!
    selalu2 lah menulis k!

    ReplyDelete

Pada yang terbuka hati utk tinggalkan komen disini..
Didahului dengan ucapan Ribuan Terima Kasih

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...